Słabe strony: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Słabe strony''' organizacji to wszystkie jej cechy, [[zasoby]] i procesy wewnętrzne, mające negatywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji słabe strony ograniczają możliwość efektywnego realizowania celów i ograniczają możliwości osiągnięcia sukcesu. [[Organizacja]] posiadająca więcej słabych stron niż mocnych, nie może pozwolić sobie aktywne działania rozwojowe w przypadku przewagi zagrożeń ('''[[strategia]] defensywna''', '''mini-mini''') lub próby wykorzystania rosnących szans rynkowych mimo słabości ('''strategia konkurencyjna''', '''mini-maxi'''). | '''Słabe strony''' organizacji to wszystkie jej cechy, [[zasoby]] i procesy wewnętrzne, mające negatywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji słabe strony ograniczają możliwość efektywnego realizowania celów i ograniczają możliwości osiągnięcia sukcesu. [[Organizacja]] posiadająca więcej słabych stron niż mocnych, nie może pozwolić sobie aktywne działania rozwojowe w przypadku przewagi zagrożeń ('''[[strategia]] defensywna''', '''mini-mini''') lub próby wykorzystania rosnących szans rynkowych mimo słabości ('''strategia konkurencyjna''', '''mini-maxi'''). | ||
Linia 30: | Linia 28: | ||
* pracownicy są niezadowoleni z warunków pracy/płacy/klimatu społecznego, co przekłada się na wysoki poziom fluktuacji personelu, | * pracownicy są niezadowoleni z warunków pracy/płacy/klimatu społecznego, co przekłada się na wysoki poziom fluktuacji personelu, | ||
* pracownicy boją się podejmowania ryzyka, wszelkie niepowodzenia są bezwzględnie karane, w firmie panuje atmosfera strachu i podejrzliwości, | * pracownicy boją się podejmowania ryzyka, wszelkie niepowodzenia są bezwzględnie karane, w firmie panuje atmosfera strachu i podejrzliwości, | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
* w firmie często występują konflikty między pracownikami, kierownictwo nie radzi sobie z rozwiązywaniem konfliktów i unika konfrontacji ze stronami konfliktu, | * w firmie często występują konflikty między pracownikami, kierownictwo nie radzi sobie z rozwiązywaniem konfliktów i unika konfrontacji ze stronami konfliktu, | ||
* pracownicy starają się wykonywać polecenia kierownictwa na minimalnym poziomie efektywności, | * pracownicy starają się wykonywać polecenia kierownictwa na minimalnym poziomie efektywności, | ||
Linia 47: | Linia 45: | ||
* brak patentów i podlegających ochronie znaków towarowych, | * brak patentów i podlegających ochronie znaków towarowych, | ||
* lokalizacja organizacji w dużej odległości od źródeł surowców, | * lokalizacja organizacji w dużej odległości od źródeł surowców, | ||
* problemy z terminowością realizacji zamówień, długi czas oczekiwania na realizację zleceń produkcyjnych wynikających z zapotrzebowania działu sprzedaży, | * problemy z terminowością realizacji zamówień, długi czas oczekiwania na realizację zleceń produkcyjnych wynikających z zapotrzebowania działu sprzedaży, | ||
* brak certyfikatów i akredytacji, przegrane przetargi z powodu braku wdrożenia norm systemu zarządzania [[ISO 9001]] (i in.), | * brak certyfikatów i akredytacji, przegrane przetargi z powodu braku wdrożenia norm systemu zarządzania [[ISO 9001]] (i in.), | ||
* pracownicy nie są zaangażowani w generowanie innowacyjnych pomysłów, | * pracownicy nie są zaangażowani w generowanie innowacyjnych pomysłów, | ||
Linia 61: | Linia 59: | ||
* kierownictwo nie prowadzi badań potrzeb klientów, nie ma wiedzy o zmianach tych potrzeb i wymagań, nie komunikuje się otwarcie z klientami, | * kierownictwo nie prowadzi badań potrzeb klientów, nie ma wiedzy o zmianach tych potrzeb i wymagań, nie komunikuje się otwarcie z klientami, | ||
* pomiędzy pracownikami działu sprzedaży panuje atmosfera konfliktu i konkurencji wynikający z systemu oceniania i nagradzania za osiągnięcia indywidualne, | * pomiędzy pracownikami działu sprzedaży panuje atmosfera konfliktu i konkurencji wynikający z systemu oceniania i nagradzania za osiągnięcia indywidualne, | ||
* część grup produktowych przynosi straty, a kierownictwo nie ogranicza ich udziału w portfelu produktów/usług oferowanych przez firmę, | * część grup produktowych przynosi straty, a kierownictwo nie ogranicza ich udziału w portfelu produktów/usług oferowanych przez firmę, | ||
* [[reputacja]] firmy wśród klientów jest bardzo niska, większość postrzega firmę jako partnera niesolidnego, współpracuje z firmą jedynie z konieczności, | * [[reputacja]] firmy wśród klientów jest bardzo niska, większość postrzega firmę jako partnera niesolidnego, współpracuje z firmą jedynie z konieczności, | ||
* niska [[skuteczność]] działań marketingowych, brak wykwalifikowanego personel w dziale marketingu lub całkowity brak takiego działu w firmie, | * niska [[skuteczność]] działań marketingowych, brak wykwalifikowanego personel w dziale marketingu lub całkowity brak takiego działu w firmie, | ||
Linia 99: | Linia 97: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Learned, A., Christensen, C., Andrews, R. S. and Guth, D. (1965) ''Business Policy: Text and Cases'', Homewood, Illinois: Irwin | <noautolinks> | ||
* Napierała, T. (2008). ''[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/1642/2008b_napierala.pdf?sequence=1&isAllowed=y Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Nowe spojrzenie na starą metodę]'' | * Learned, A., Christensen, C., Andrews, R. S. and Guth, D. (1965) ''Business Policy: Text and Cases'', Homewood, Illinois: Irwin | ||
* Napierała, T. (2008). ''[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/1642/2008b_napierala.pdf?sequence=1&isAllowed=y Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Nowe spojrzenie na starą metodę]'' | |||
</noautolinks> | |||
{{aa|Krzysztof Woźniak}} | {{aa|Krzysztof Woźniak}} |
Wersja z 18:05, 25 paź 2023
Słabe strony |
---|
Polecane artykuły |
Słabe strony organizacji to wszystkie jej cechy, zasoby i procesy wewnętrzne, mające negatywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji słabe strony ograniczają możliwość efektywnego realizowania celów i ograniczają możliwości osiągnięcia sukcesu. Organizacja posiadająca więcej słabych stron niż mocnych, nie może pozwolić sobie aktywne działania rozwojowe w przypadku przewagi zagrożeń (strategia defensywna, mini-mini) lub próby wykorzystania rosnących szans rynkowych mimo słabości (strategia konkurencyjna, mini-maxi).
TL;DR
Artykuł omawia różne słabe strony organizacji, takie jak brak kompetencji pracowników, słabe zarządzanie, konflikty między pracownikami, problemy logistyczne i produkcyjne, słaba obsługa klienta, problemy finansowe oraz niedostateczne narzędzia zarządzania. Słabe strony ograniczają możliwość efektywnego działania i osiągnięcia sukcesu.
Przykłady słabych stron
Obszar wiedzy i zasobów ludzkich
- niski poziom kompetencji pracowników, brak umiejętności wykorzystania najnowszych technologii,
- system zarządzania ograniczający swobodne dzielenie się wiedzą, pracownicy postępują zgodnie z zasadą, że "kto ma wiedzę, ten ma władzę” i zachowują istotne informacje tylko dla siebie,
- kierownictwo nie dba o rozwój osobisty pracowników, brak jest szkoleń rozwijających kompetencje i umiejętności,
- pracownicy nie mają motywacji do nauki i zdobywania wiedzy, która przekładałaby się na bardziej efektywną realizację zadań,
- pracownicy są niezadowoleni z warunków pracy/płacy/klimatu społecznego, co przekłada się na wysoki poziom fluktuacji personelu,
- pracownicy boją się podejmowania ryzyka, wszelkie niepowodzenia są bezwzględnie karane, w firmie panuje atmosfera strachu i podejrzliwości,
- w firmie często występują konflikty między pracownikami, kierownictwo nie radzi sobie z rozwiązywaniem konfliktów i unika konfrontacji ze stronami konfliktu,
- pracownicy starają się wykonywać polecenia kierownictwa na minimalnym poziomie efektywności,
- między pracownikami występuje niezdrowa konkurencja, wszyscy traktują się wzajemnie jak potencjalni wrogowie ograniczający możliwość realizacji celów,
- lokalizacja firmy źle wpływa na morale pracowników, występują problemy z miejscami do parkowania i konflikty na tym tle,
- kultura osobista pracowników negatywnie wpływa na poziom zadowolenia klientów i atmosferę panującą w pracy.
- występują braki w zatrudnieniu w pewnych jednostkach organizacyjnych przy jednoczesnym przeroście zatrudnienia w innych,
Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju
- opory kierownictwa i pracowników przez pozyskiwaniem nowych technologii i wdrażaniem ich do produkcji,
- długi czas dopasowania procesu produkcyjnego do zmieniających się wymagań klientów i fluktuacji popytu,
- często zmieniający się dostawcy, problemy z jakością dostaw, brak stabilności cen dostarczanych surowców/towarów/elementów,
- wyeksploatowany park maszynowy o dużej awaryjności, brak dostępu do usług serwisowych i części zamiennych,
- brak patentów i podlegających ochronie znaków towarowych,
- lokalizacja organizacji w dużej odległości od źródeł surowców,
- problemy z terminowością realizacji zamówień, długi czas oczekiwania na realizację zleceń produkcyjnych wynikających z zapotrzebowania działu sprzedaży,
- brak certyfikatów i akredytacji, przegrane przetargi z powodu braku wdrożenia norm systemu zarządzania ISO 9001 (i in.),
- pracownicy nie są zaangażowani w generowanie innowacyjnych pomysłów,
- innowacyjne pomysły pracowników są odkładane na półkę, kierownictwo nawet nie rozważa ich wdrożenia gdyż wiąże się to z ich wysiłkiem i ryzykiem niepowodzenia,
- występują częste braki zapasów magazynowych surowców/towarów, na które zwiększyło się rynkowe zapotrzebowanie,
- w magazynie przechowywane są duże stany magazynu towarów nie sprzedających się (nierotujących), co podnosi koszt magazynowania i ogranicza jego dostępną powierzchnię,
Obszar sprzedaży i obsługi klienta
- ograniczona liczba przedstawicieli handlowych, co powoduje długi czas oczekiwania klientów na bezpośredni kontakt,
- wąski zakres oferowanego asortymentu, nie odpowiadający zmieniającym się potrzebom i preferencjom klientów,
- niski poziom satysfakcji klientów wynikający z jakości ich obsługi,
- klienci odchodzą do konkurencji z uwagi na wysokie ceny i złą jakość obsługi,
- kierownictwo nie prowadzi badań potrzeb klientów, nie ma wiedzy o zmianach tych potrzeb i wymagań, nie komunikuje się otwarcie z klientami,
- pomiędzy pracownikami działu sprzedaży panuje atmosfera konfliktu i konkurencji wynikający z systemu oceniania i nagradzania za osiągnięcia indywidualne,
- część grup produktowych przynosi straty, a kierownictwo nie ogranicza ich udziału w portfelu produktów/usług oferowanych przez firmę,
- reputacja firmy wśród klientów jest bardzo niska, większość postrzega firmę jako partnera niesolidnego, współpracuje z firmą jedynie z konieczności,
- niska skuteczność działań marketingowych, brak wykwalifikowanego personel w dziale marketingu lub całkowity brak takiego działu w firmie,
- organizacja nie posiada żadnego systemu informatycznego wspomagającego pracę działu marketingu i działu sprzedaży,
- udział w rynku firmy jest niski i jeszcze maleje.
- limit wydatków na marketing i promocje ogranicza skuteczność tych działań i wzrost liczby klientów,
Obszar finansów i zdolności do rozwoju
- utrudniony dostęp do wewnętrznych źródeł finansowania (właścicieli, akcjonariuszy),
- brak systematycznego procesu kontroli kosztów i budżetowania, informacje o stanie finansów przedstawiane kierownictwu są nieaktualne i ogólne, nie pozwalają na podejmowanie efektywnych decyzji inwestycyjnych,
- brak informatycznego systemu wspomagającego elastyczne raportowanie dopasowane do potrzeb informacyjnych kierownictwa,
- wyniki finansowe przedsiębiorstwa są niezadowalające, płynność finansowa jest zagrożona, duża część aktywów jest zamrożona w stanach magazynowych,
- występują problemy w terminowym regulowaniu zobowiązań,
- firma nie monitoruje spływu należności, występują problemy z windykacją należności od kontrahentów, towary są sprzedawane niesolidnym kontrahentom mimo ich rosnących zaległości płatniczych.
- firma nie posiada rezerw kapitałowych pozwalających na inwestycje rozwojowe,
- zdolność kredytowa przedsiębiorstwa jest niewielka z uwagi na istniejące zadłużenie,
- poziom kosztów stałych w firmie znacząco podnosi próg sprzedaży niezbędny do osiągnięcia minimalnego poziomu rentowności,
Obszar zarządzania i narzędzi realizacji procesów biznesowych
- firma nie posiada systemu informatycznego, który pełniłby rolę systemu informacji menedżerskiej, wykorzystuje prosty system finansowo-księgowy nie dający funkcji zaawansowanego raportowania,
- dominuje w zarządzaniu styl autokratyczny, kierownicy uważają, że strach przed utratą pracy jest najlepszym czynnikiem motywującym ludzi,
- kierownictwo nie dba o rozwój pracowników, wymaga od nich jedynie wykonywania poleceń,
- kierownicy pełnią rolę nadzorców i kontrolerów, wszelkie sygnały protestu i uwagi krytyczne są ignorowane,
- struktura organizacyjna firmy charakteryzuje się skrajną centralizacją, utrudnia możliwość elastycznego dostosowania do zmian warunków rynkowych,
- w firmie dominują biurokratyczne procedury kontroli, pracownicy wypełniają dużą ilość niepotrzebnych formularzy służących wyłącznie kontroli i rozliczeniu pracy,
- kierownictwo nie zmieniało systemu zarządzania od wielu lat, nie prowadzi eksperymentów z nowymi narzędziami podnoszącymi skuteczność prac kierowniczych.
- kierownictwo nie przeprowadza systematycznych ocen swojej pracy, koncentruje się wyłącznie na ocenie i karaniu bądź nagradzaniu podwładnych,
- brak systematycznej kontroli realizowanych procesów zarządczych.
Wykorzystanie w metodach i technikach zarządzania
Koncepcja słąbych stron wykorzystywana jest w różnych metodach i technikach zarządzania, np.:
Bibliografia
- Learned, A., Christensen, C., Andrews, R. S. and Guth, D. (1965) Business Policy: Text and Cases, Homewood, Illinois: Irwin
- Napierała, T. (2008). Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Nowe spojrzenie na starą metodę
Autor: Krzysztof Woźniak