Umiejętności interpersonalne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''[[Umiejętności]] interpersonalne''', są to inaczej umiejętności społeczne, wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi w celu: osiągnięcia oczekiwanej skuteczności (podejście związane z potrzebą władzy i statusu) inicjowania i podtrzymania pozytywnych relacji z innymi ludźmi (podejście związane z potrzebą aprobaty i akceptacji).
 
Powyższe umiejętności są [[Kompetencje społeczne|kompetencjami społecznymi]], takimi jak "[[komunikatywność]], [[empatia]], [[tolerancja]], umiejętność pracy w zespole, umiejętność przekonywania i negocjowania”.<ref>Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”s. 1</ref>Są one częścią kompetencji miękkich (inaczej umiejętności psychospołecznych), do których należą również [[kompetencje]] osobiste.<ref>Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, s. 1</ref>
'''[[Umiejętności]] interpersonalne''', są to inaczej umiejętności społeczne, wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi w celu: osiągnięcia oczekiwanej skuteczności (podejście związane z potrzebą władzy i statusu) inicjowania i podtrzymania pozytywnych relacji z innymi ludźmi (podejście związane z potrzebą aprobaty i akceptacji).  
Powyższe umiejętności są [[Kompetencje społeczne|kompetencjami społecznymi]], takimi jak "[[komunikatywność]], [[empatia]], [[tolerancja]], umiejętność pracy w zespole, umiejętność przekonywania i negocjowania”.<ref>Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”s. 1</ref>Są one częścią kompetencji miękkich (inaczej umiejętności psychospołecznych), do których należą również [[kompetencje]] osobiste.<ref>Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, s. 1</ref>  


==Umiejętności interpersonalne a zatrudnienie==
==Umiejętności interpersonalne a zatrudnienie==
Linia 26: Linia 24:
==Umiejętności społeczne kiedyś i dziś==
==Umiejętności społeczne kiedyś i dziś==


W latach 80. najbardziej poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy były kompetencje ściśle techniczne,<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28</ref> natomiast "dzisiejszy [[menedżer]] (na każdym szczeblu hierarchii zarządczej) powinien posiadać przede wszystkim umiejętności interpersonalne”,<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 29</ref> czyli być osobą otwartą na głosy innych, dostrzegającą ich [[Potrzeba|potrzeby]] i reagującą szybko i poprawnie w sytuacjach tego wymagających. [[Wynik]]a z tego, że umiejętności interpersonalne są aktualnie najbardziej pożądanymi przez pracodawców cechami, co jest efektem innego podejścia przedsiębiorstw do realizacji swojej działalności. Dzisiejsze zakłady pracy bazują na wykonywaniu [[projekt]]ów z konkretnymi ramami czasowymi i zakresami ich realizacji, najczęściej w zespołach, w których umiejętności społeczne są niezastąpione.<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28-29</ref>  
W latach 80. najbardziej poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy były kompetencje ściśle techniczne,<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28</ref> natomiast "dzisiejszy [[menedżer]] (na każdym szczeblu hierarchii zarządczej) powinien posiadać przede wszystkim umiejętności interpersonalne”,<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 29</ref> czyli być osobą otwartą na głosy innych, dostrzegającą ich [[Potrzeba|potrzeby]] i reagującą szybko i poprawnie w sytuacjach tego wymagających. [[Wynik]]a z tego, że umiejętności interpersonalne są aktualnie najbardziej pożądanymi przez pracodawców cechami, co jest efektem innego podejścia przedsiębiorstw do realizacji swojej działalności. Dzisiejsze zakłady pracy bazują na wykonywaniu [[projekt]]ów z konkretnymi ramami czasowymi i zakresami ich realizacji, najczęściej w zespołach, w których umiejętności społeczne są niezastąpione.<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28-29</ref>


==Rola kompetencji społecznych w pracy menedżera==
==Rola kompetencji społecznych w pracy menedżera==
Linia 77: Linia 75:


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Bandach M. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''],” Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
* Bandach M. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''],” Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
* Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],” Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 27-35, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomiczngo w Katowicach  
* Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],” Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 27-35, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomiczngo w Katowicach
* Król M.B. (2013). [http://ejournals.eu/sj/index.php/IJCM/article/download/4334/4268 ''Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów''], "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2
* Król M.B. (2013). [http://ejournals.eu/sj/index.php/IJCM/article/download/4334/4268 ''Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów''], "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2
* Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej Siedlce
* Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej Siedlce
</noautolinks>


{{a|Małgorzata Madej}}
{{a|Małgorzata Madej}}

Wersja z 19:42, 28 paź 2023

Umiejętności interpersonalne
Polecane artykuły

Umiejętności interpersonalne, są to inaczej umiejętności społeczne, wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi w celu: osiągnięcia oczekiwanej skuteczności (podejście związane z potrzebą władzy i statusu) inicjowania i podtrzymania pozytywnych relacji z innymi ludźmi (podejście związane z potrzebą aprobaty i akceptacji). Powyższe umiejętności są kompetencjami społecznymi, takimi jak "komunikatywność, empatia, tolerancja, umiejętność pracy w zespole, umiejętność przekonywania i negocjowania”.[1]Są one częścią kompetencji miękkich (inaczej umiejętności psychospołecznych), do których należą również kompetencje osobiste.[2]

Umiejętności interpersonalne a zatrudnienie

Umiejętności interpersonalne są bardzo poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy. Pracodawcy obecnie kierują swoich pracowników na treningi kompetencji społecznych, wszelkiego rodzaju warsztaty w tym zakresie oraz coaching lub mentoring. Tego typu szkolenia najczęściej koncentrują się na pracy w grupach oraz odgrywaniu scenek, wchodzeniu w narzucone role.[3] Sprzyja to podniesieniu kompetencji społecznych, "co w przypadku pracowników przekłada się na wzrost ich kompetencji zawodowych i lepsze funkcjonowanie organizacji, a w przypadku osób bezrobotnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, bezdomnych, zwiększa ich kompetencje społeczne warunkujące, między innymi aktywność na rynku pracy i rynku edukacyjnym, skuteczność samodzielnych działań w poszukiwania pracy, a także lepsze radzenie sobie ze stresem i problemami dnia codziennego.”[4]

Umiejętności społeczne kiedyś i dziś

W latach 80. najbardziej poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy były kompetencje ściśle techniczne,[5] natomiast "dzisiejszy menedżer (na każdym szczeblu hierarchii zarządczej) powinien posiadać przede wszystkim umiejętności interpersonalne”,[6] czyli być osobą otwartą na głosy innych, dostrzegającą ich potrzeby i reagującą szybko i poprawnie w sytuacjach tego wymagających. Wynika z tego, że umiejętności interpersonalne są aktualnie najbardziej pożądanymi przez pracodawców cechami, co jest efektem innego podejścia przedsiębiorstw do realizacji swojej działalności. Dzisiejsze zakłady pracy bazują na wykonywaniu projektów z konkretnymi ramami czasowymi i zakresami ich realizacji, najczęściej w zespołach, w których umiejętności społeczne są niezastąpione.[7]

Rola kompetencji społecznych w pracy menedżera

Wiedza menedżerska jest coraz bardziej powszechnie dostępna, dlatego najlepsi menedżerowie oprócz tej wiedzy posiadają pewne cechy i umiejętności odróżniające je od innych.[8] Są to przede wszystkim "kreatywność, wytrwałość, odpowiedzialność, wrażliwość, zaangażowanie, umiejętność motywowania, odporność na stres”.[9] Nie można przedstawić idealnego zbioru cech składających się na wybitnego menedżera, ale można wymienić wiele cech osobowości najbardziej poszukiwanych. Są to między innymi duża energiczność, umiejętność negocjacji i podejmowania trudnych decyzji, radzenie sobie ze stresem, wytrwałość i odpowiednie radzenie sobie w pracy z ludźmi.[10]

Znaczenie umiejętności interpersonalnych w różnych obszarach życia

Znaczenie umiejętności interpersonalnych w relacjach rodzinnych

Umiejętności interpersonalne odgrywają kluczową rolę w budowaniu zdrowych i harmonijnych relacji w rodzinie. Właściwa komunikacja, empatia i umiejętność rozwiązywania konfliktów są niezbędne dla utrzymania bliskich więzi rodzinnych. Posiadanie silnych umiejętności interpersonalnych przyczynia się do tworzenia atmosfery wzajemnego szacunku, zrozumienia i wsparcia w rodzinie.

Korzyści wynikające z posiadania silnych umiejętności interpersonalnych w kontekście rodzinnym są liczne. Dobre relacje między członkami rodziny sprzyjają lepszemu zrozumieniu, większej współpracy i integracji. Rodzice, którzy potrafią efektywnie komunikować się z dziećmi, budują więź opartą na zaufaniu i otwartości. Dzieci zaś, które rozwijają umiejętności interpersonalne, uczą się radzenia sobie z emocjami, komunikowania swoich potrzeb i budowania zdrowych relacji.

Przykłady sytuacji, w których umiejętności interpersonalne są kluczowe dla rozwiązania konfliktów lub budowania więzi, mogą obejmować rozmowy o trudnych tematach, wspólne podejmowanie decyzji, budowanie wspólnych tradycji rodzinnym czy wsparcie w trudnych momentach życia.

Znaczenie umiejętności interpersonalnych w życiu społecznym

Umiejętności interpersonalne mają również duże znaczenie w naszym życiu społecznym. Wpływają one na nasze relacje z przyjaciółmi, sąsiadami i innymi osobami w naszym otoczeniu społecznym. Dobra komunikacja, umiejętność słuchania i empatii sprzyjają tworzeniu i utrzymaniu pozytywnych relacji społecznych.

Posiadanie silnych umiejętności interpersonalnych w życiu społecznym przynosi wiele korzyści. Umożliwiają one lepsze zrozumienie innych osób, budowanie więzi opartych na zaufaniu i wzajemnym wsparciu. Osoby z wysoko rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi często są bardziej akceptowane i lubiane przez innych, co wpływa pozytywnie na ich samopoczucie i relacje społeczne.

Przykłady sytuacji, w których umiejętności interpersonalne są kluczowe dla skutecznej komunikacji i budowania pozytywnych relacji społecznych, mogą obejmować negocjacje, rozwiązywanie konfliktów, rozpoznawanie i reagowanie na emocje innych osób oraz udzielanie wsparcia w trudnych sytuacjach.

Znaczenie umiejętności interpersonalnych w życiu partnerskim

Umiejętności interpersonalne odgrywają istotną rolę w naszych relacjach partnerskich. Komunikacja, empatia i umiejętność rozumienia potrzeb i oczekiwań drugiej osoby są kluczowe dla budowania zdrowych i satysfakcjonujących relacji partnerskich.

Posiadanie silnych umiejętności interpersonalnych w kontekście życia partnerskiego przynosi wiele korzyści. Umożliwiają one lepsze porozumienie, wzajemne wsparcie i wzrost bliskości emocjonalnej między partnerami. Osoby, które potrafią skutecznie komunikować się i rozwiązywać problemy w związku, mają większe szanse na tworzenie trwałych i spełniających relacji partnerskich.

Przykłady sytuacji, w których umiejętności interpersonalne są kluczowe dla budowania zdrowych i satysfakcjonujących relacji partnerskich, mogą obejmować rozmowy o trudnych tematach, wyrażanie uczuć, wspólne podejmowanie decyzji, a także umiejętność radzenia sobie z konfliktami i negocjowaniem kompromisów.

Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy

Umiejętności interpersonalne mają duże znaczenie w naszych relacjach z klientami, współpracownikami i przełożonymi w miejscu pracy. Efektywna komunikacja, umiejętność budowania relacji i rozwiązywania konfliktów sprzyjają tworzeniu pozytywnego środowiska pracy.

Posiadanie silnych umiejętności interpersonalnych w miejscu pracy przynosi wiele korzyści. Umożliwiają one skuteczną komunikację, budowanie zaufania i współpracy, a także rozwiązywanie problemów w zespole. Pracownicy, którzy potrafią efektywnie komunikować się i nawiązywać relacje z innymi, często są bardziej cenieni i mają większe szanse na awans.

Przykłady sytuacji, w których umiejętności interpersonalne są kluczowe dla efektywnej komunikacji, rozwiązywania konfliktów i budowania pozytywnego środowiska pracy, mogą obejmować negocjacje, prezentacje, zarządzanie zespołem, a także udzielanie i przyjmowanie konstruktywnej informacji zwrotnej.

Znaczenie umiejętności interpersonalnych w rozwoju osobistym

Umiejętności interpersonalne odgrywają istotną rolę w naszym rozwoju osobistym i samorealizacji. Komunikacja, empatia i umiejętność budowania relacji wpływają na nasze poczucie własnej wartości, pewność siebie i zdolność do radzenia sobie ze stresem.

Posiadanie silnych umiejętności interpersonalnych w kontekście rozwoju osobistego przynosi liczne korzyści. Umożliwiają one skuteczne wyrażanie swoich potrzeb i uczuć, budowanie bliskich relacji oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami życiowymi. Osoby, które potrafią skutecznie komunikować się i nawiązywać relacje z innymi, często osiągają większy sukces w życiu zawodowym i osobistym.

Przykłady sytuacji, w których umiejętności interpersonalne są kluczowe dla radzenia sobie ze stresem, budowania pewności siebie i osiągania sukcesów życiowych, mogą obejmować rozmowy o trudnych tematach, asertywność, umiejętność zarządzania emocjami, a także umiejętność nawiązywania i utrzymywania zdrowych relacji interpersonalnych.

Znaczenie umiejętności interpersonalnych w różnych obszarach życia jest niezaprzeczalne. Dobra komunikacja, empatia i umiejętność budowania relacji są kluczowe dla budowania zdrowych i satysfakcjonujących relacji w rodzinie, życiu społecznym, życiu partnerskim, miejscu pracy oraz rozwoju osobistym. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych przynosi liczne korzyści i jest ważnym elementem naszego ogólnego rozwoju.

Przypisy

  1. Osiński Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć, "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”s. 1
  2. Osiński Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć, "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, s. 1
  3. Bandach M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych,”Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, s. 87-88
  4. Bandach M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych,”Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, s. 93
  5. Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28
  6. Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 29
  7. Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28-29
  8. Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 193
  9. Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196
  10. Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196

Bibliografia


Autor: Małgorzata Madej