Struktura organizacyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
''' Struktura organizacyjna ''' - sposób formalnej organizacji firmy, zestaw elementów (komórek organizacyjnych: [[stanowisko pracy|stanowisk]], działów, części wyodrębnianych przez samą [[firma|firmę]]) i powiązań między nimi (przepływów [[informacja|informacji]], formalnych podziałów obowiązków, przynależności itp.). Struktura organizacji jest sposobem na formalne określenie relacji i zależności między jej uczestnikami - pozwala w pewnym stopniu ograniczyć [[proces]] "ucierania się" pozycji, prestiżu itp. poprzez mozolne [[negocjacje]] i rozgrywki, tak jak następuje to w [[organizacja|organizacjach]] nieformalnych (w których struktura jest płynna, często postrzegana różnie przez różnych uczestników, zależy wyłącznie od autorytetu osobistego), ułatwia obieg informacji itd (D. Jemielniak i in. 2015, s. 89)
|list1=
<ul>
<li>[[Jednostka organizacyjna]]</li>
<li>[[Funkcje informacji]]</li>
<li>[[Użytkownik informacji]]</li>
<li>[[Zależności funkcjonalne]]</li>
<li>[[Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji]]</li>
<li>[[System informacji menedżerskiej]]</li>
<li>[[Badanie potrzeb informacyjnych]]</li>
<li>[[Wykres blokowy]]</li>
<li>[[Model Leavitta]]</li>
</ul>
}}
 
''' Struktura organizacyjna ''' sposób formalnej organizacji firmy, zestaw elementów (komórek organizacyjnych: [[stanowisko pracy|stanowisk]], działów, części wyodrębnianych przez samą [[firma|firmę]]) i powiązań między nimi (przepływów [[informacja|informacji]], formalnych podziałów obowiązków, przynależności itp.). Struktura organizacji jest sposobem na formalne określenie relacji i zależności między jej uczestnikami pozwala w pewnym stopniu ograniczyć [[proces]] "ucierania się” pozycji, prestiżu itp. poprzez mozolne [[negocjacje]] i rozgrywki, tak jak następuje to w [[organizacja|organizacjach]] nieformalnych (w których struktura jest płynna, często postrzegana różnie przez różnych uczestników, zależy wyłącznie od autorytetu osobistego), ułatwia obieg informacji itd. (D. Jemielniak i in. 2015, s. 89)


Struktura organizacji dostarcza odpowiedzi na pytania (A.Koźmiński, D. Jemielniak 2011, s. 69):
Struktura organizacji dostarcza odpowiedzi na pytania (A.Koźmiński, D. Jemielniak 2011, s. 69):
Linia 23: Linia 8:
* jaki jest podział korzyści i przywilejów (materialnych, prestiżowych i innych) między członków organizacji
* jaki jest podział korzyści i przywilejów (materialnych, prestiżowych i innych) między członków organizacji


== Typy struktur organizacyjnych ==
==Typy struktur organizacyjnych==
'''Struktura organizacyjna firmy''' to pojęcie bardzo szerokie. Wyróżnia się jej wiele typów za pomocą różnych kryteriów.  
'''Struktura organizacyjna firmy''' to pojęcie bardzo szerokie. Wyróżnia się jej wiele typów za pomocą różnych kryteriów.
 
* podstawowe typy struktur organizacyjnych:
a) podstawowe typy struktur organizacyjnych:
* [[struktura dywizjonalna]],
* [[struktura dywizjonalna]],
* [[ struktura zadaniowa ]] (projektowa),
* [[ struktura zadaniowa ]] (projektowa),
* [[ struktura macierzowa ]]
* [[ struktura macierzowa ]]
* struktura hybrydowa (mieszana)
* struktura hybrydowa (mieszana)
b) ze względu na [[rozpiętość kierowania]] i liczbę szczebli zarządzania:
* ze względu na [[rozpiętość kierowania]] i liczbę szczebli zarządzania:
* struktura płaska,
* struktura płaska,
* struktura smukła
* struktura smukła
<google>t</google>
* klasyczne:
 
c) klasyczne:
* [[ struktura liniowa ]]
* [[ struktura liniowa ]]
* [[ struktura funkcjonalna ]]
* [[ struktura funkcjonalna ]]
* [[ struktura liniowo-sztabowa ]]
* [[ struktura liniowo-sztabowa ]]
d) nowoczesne:
* nowoczesne:
* struktura procesowa
* struktura procesowa
* [[ struktura sieciowa ]]
* [[ struktura sieciowa ]]
Linia 46: Linia 28:
* struktura fraktalna
* struktura fraktalna
* inne
* inne
e) ze względu na podział zadań:
* ze względu na podział zadań:
* struktury typu U (unitary)
* struktury typu U (unitary)
* struktury typu M (multidivisional)
* struktury typu M (multidivisional)
* struktury typu H ([[holding]])
* struktury typu H ([[holding]])
f) ze względu na konfigurację strukturalną:
* ze względu na konfigurację strukturalną:
* struktura prosta
* struktura prosta
* [[ biurokracja ]] maszynowa
* [[ biurokracja ]] maszynowa
Linia 59: Linia 41:
* struktura polityczna
* struktura polityczna
(A.Zakrzewska-Bielawska 2012)
(A.Zakrzewska-Bielawska 2012)
<google>n</google>


Strukturę organizacyjną dzieli się również na scentralizowane i zdecentralizowane, mówiące o tym, kto podejmuje większość decyzji w przedsiębiorstwie oraz na struktury sformalizowane i niesformalizowane.
Strukturę organizacyjną dzieli się również na scentralizowane i zdecentralizowane, mówiące o tym, kto podejmuje większość decyzji w przedsiębiorstwie oraz na struktury sformalizowane i niesformalizowane.
Linia 68: Linia 52:
* [[ Struktura tensorowa ]]
* [[ Struktura tensorowa ]]


'''Jeśli szukasz innych informacji na temat struktur, przejdź do''' [[:Kategoria:Struktura organizacyjna|kategorii Struktura Organizacyjna.]]
'''Jeśli szukasz innych informacji na temat struktur, przejdź do''' [[:Kategoria:Rodzaje struktur|kategorii Struktura Organizacyjna.]]


==Zalety i korzyści wynikające z odpowiedniej struktury organizacyjnej==
==Zalety i korzyści wynikające z odpowiedniej struktury organizacyjnej==
Odpowiednia struktura organizacyjna ma kluczowe znaczenie dla osiągania efektywności działania firmy. Poprawnie zaprojektowana struktura organizacyjna pozwala na skuteczne zarządzanie zasobami, efektywną komunikację i współpracę między różnymi jednostkami organizacyjnymi, a także skupienie się na realizacji celów strategicznych. Dzięki temu możliwe staje się optymalne wykorzystanie zasobów, redukcja kosztów, zwiększenie jakości usług i produktów, a także szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe.
Odpowiednia struktura organizacyjna ma kluczowe znaczenie dla osiągania efektywności działania firmy. Poprawnie zaprojektowana struktura organizacyjna pozwala na skuteczne zarządzanie zasobami, efektywną komunikację i współpracę między różnymi jednostkami organizacyjnymi, a także skupienie się na realizacji celów strategicznych. Dzięki temu możliwe staje się optymalne wykorzystanie zasobów, redukcja kosztów, zwiększenie jakości usług i produktów, a także szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe.


Linia 80: Linia 63:
Poprawa komunikacji i współpracy między różnymi jednostkami organizacyjnymi przyczynia się do wielu korzyści dla organizacji. Dzięki lepszej komunikacji możliwa jest szybka [[wymiana]] informacji, unikanie nieporozumień i błędów, a także skuteczne koordynowanie działań. Współ[[praca]] między jednostkami organizacyjnymi pozwala na wykorzystanie synergii, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także realizację złożonych projektów, które wymagają współdziałania różnych specjalistów.
Poprawa komunikacji i współpracy między różnymi jednostkami organizacyjnymi przyczynia się do wielu korzyści dla organizacji. Dzięki lepszej komunikacji możliwa jest szybka [[wymiana]] informacji, unikanie nieporozumień i błędów, a także skuteczne koordynowanie działań. Współ[[praca]] między jednostkami organizacyjnymi pozwala na wykorzystanie synergii, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także realizację złożonych projektów, które wymagają współdziałania różnych specjalistów.


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Jednostka organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Użytkownik informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zależności funkcjonalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System informacji menedżerskiej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie potrzeb informacyjnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wykres blokowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model Leavitta]]}} }}


== Bibliografia==
==Bibliografia==
* Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014). '' Klasyka teorii zarządzania. Ćwiczenia, przykłady, testy '', Wydawnictwo Poltex, Warszawa
<noautolinks>
* Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014). '' [[Zarządzanie]]. Teoria i praktyka w pigułce '', Wydawnictwo Poltex, Warszawa
* Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), ''Klasyka teorii zarządzania. Ćwiczenia, przykłady, testy'', Wydawnictwo Poltex, Warszawa
* Koźmiński A., Jemielniak D. (2011). '' Zarządzanie od podstaw '', Oficyna, Warszawa
* Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), ''Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce'', Poltex, Warszawa
* Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014). '' [[Zasady zarządzania]] '', Oficyna, Warszawa
* Koźmiński A., Jemielniak D. (2008), ''Zarządzanie od podstaw'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
* Stabryła A. (2013). '' Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne '', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
* Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), ''Zasady zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Stabryła A. (2011). [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171201151 '' Problemy doskonalenia i rozwoju struktur organizacyjnych ''], Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Zarządzaniu nr 216
* Stabryła A. (2011), [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171201151 ''Problemy doskonalenia i rozwoju struktur organizacyjnych''], Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Zarządzaniu nr 216
* Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2012). '' Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia '', Oficyna, Warszawa
* Stabryła A. (red.) (2013). ''Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
* Zakrzewska-Bielawska A. (2011). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-LOD7-0029-0035 '' Relacje między strategią, a strukturą organizacyjną w przedsiębiorstwach sektora wysokich technologii ''], Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej
* Zakrzewska-Bielawska A. (2013), ''Relacja między strategią a strukturą organizacyjną'', Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Nr 1095
* Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), ''Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia'', Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Małgorzata Szczerba}}
{{a|Małgorzata Szczerba}}


[[ Kategoria: Struktura organizacyjna ]]
[[Kategoria:Rodzaje struktur]]
[[ en:Organizational structure ]]
[[ en:Organizational structure ]]
[[ Kategoria:Strony ujednoznaczniające ]]
[[Kategoria:Strony ujednoznaczniające]]


{{#metamaster:description|Struktura organizacyjna - relacje, decyzje i odpowiedzialność w firmie. Poznaj zależności i obieg informacji między członkami organizacji.}}
{{#metamaster:description|Struktura organizacyjna - relacje, decyzje i odpowiedzialność w firmie. Poznaj zależności i obieg informacji między członkami organizacji.}}

Aktualna wersja na dzień 00:26, 5 gru 2023

Struktura organizacyjna - sposób formalnej organizacji firmy, zestaw elementów (komórek organizacyjnych: stanowisk, działów, części wyodrębnianych przez samą firmę) i powiązań między nimi (przepływów informacji, formalnych podziałów obowiązków, przynależności itp.). Struktura organizacji jest sposobem na formalne określenie relacji i zależności między jej uczestnikami - pozwala w pewnym stopniu ograniczyć proces "ucierania się" pozycji, prestiżu itp. poprzez mozolne negocjacje i rozgrywki, tak jak następuje to w organizacjach nieformalnych (w których struktura jest płynna, często postrzegana różnie przez różnych uczestników, zależy wyłącznie od autorytetu osobistego), ułatwia obieg informacji itd (D. Jemielniak i in. 2015, s. 89)

Struktura organizacji dostarcza odpowiedzi na pytania (A.Koźmiński, D. Jemielniak 2011, s. 69):

  • kto z kim może i powinien kontaktować się i współpracować, a jakie związki są zakazane
  • kto, o czym i o kim decyduje i kto, komu w jakiej sprawie i jak podlega
  • kto, za co i za kogo odpowiada i w jaki sposób
  • kto, co i od kogo wie i jak ma tę wiedzę wykorzystać
  • jaki jest podział korzyści i przywilejów (materialnych, prestiżowych i innych) między członków organizacji

Typy struktur organizacyjnych

Struktura organizacyjna firmy to pojęcie bardzo szerokie. Wyróżnia się jej wiele typów za pomocą różnych kryteriów.

(A.Zakrzewska-Bielawska 2012)

Strukturę organizacyjną dzieli się również na scentralizowane i zdecentralizowane, mówiące o tym, kto podejmuje większość decyzji w przedsiębiorstwie oraz na struktury sformalizowane i niesformalizowane.

Być może chodziło Ci o jeden z jeszcze innych typów struktur:

Jeśli szukasz innych informacji na temat struktur, przejdź do kategorii Struktura Organizacyjna.

Zalety i korzyści wynikające z odpowiedniej struktury organizacyjnej

Odpowiednia struktura organizacyjna ma kluczowe znaczenie dla osiągania efektywności działania firmy. Poprawnie zaprojektowana struktura organizacyjna pozwala na skuteczne zarządzanie zasobami, efektywną komunikację i współpracę między różnymi jednostkami organizacyjnymi, a także skupienie się na realizacji celów strategicznych. Dzięki temu możliwe staje się optymalne wykorzystanie zasobów, redukcja kosztów, zwiększenie jakości usług i produktów, a także szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe.

Odpowiednia struktura organizacyjna może pomóc w eliminacji nadmiernego biurokratyzmu poprzez redukcję liczby poziomów hierarchicznych, uproszczenie procesów decyzyjnych i delegowanie odpowiedzialności na niższe szczeble organizacji. Dzięki temu możliwa staje się szybsza i bardziej elastyczna reakcja na zmiany, a także większa innowacyjność i kreatywność pracowników.

Odpowiednio zaprojektowana struktura organizacyjna ułatwia koordynację działań poprzez jasne określenie podziału obowiązków, upoważnienie odpowiednich jednostek do podejmowania decyzji oraz wyznaczenie ścieżek komunikacji i raportowania. Dzięki temu możliwe staje się skuteczne zarządzanie procesami, unikanie konfliktów i sprawniejsze podejmowanie decyzji.

Poprawa komunikacji i współpracy między różnymi jednostkami organizacyjnymi przyczynia się do wielu korzyści dla organizacji. Dzięki lepszej komunikacji możliwa jest szybka wymiana informacji, unikanie nieporozumień i błędów, a także skuteczne koordynowanie działań. Współpraca między jednostkami organizacyjnymi pozwala na wykorzystanie synergii, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także realizację złożonych projektów, które wymagają współdziałania różnych specjalistów.


Struktura organizacyjnaartykuły polecane
Jednostka organizacyjnaFunkcje informacjiUżytkownik informacjiZależności funkcjonalneMetody komunikacji wewnętrznej w organizacjiSystem informacji menedżerskiejBadanie potrzeb informacyjnychWykres blokowyModel Leavitta

Bibliografia

  • Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), Klasyka teorii zarządzania. Ćwiczenia, przykłady, testy, Wydawnictwo Poltex, Warszawa
  • Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Poltex, Warszawa
  • Koźmiński A., Jemielniak D. (2008), Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), Zasady zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Stabryła A. (2011), Problemy doskonalenia i rozwoju struktur organizacyjnych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Zarządzaniu nr 216
  • Stabryła A. (red.) (2013). Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
  • Zakrzewska-Bielawska A. (2013), Relacja między strategią a strukturą organizacyjną, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Nr 1095
  • Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa


Autor: Małgorzata Szczerba