Strategia błękitnego oceanu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Strategia błękitnego oceanu''', to koncepcja polegająca na stałym poszukiwaniu nowych, niezajętych jeszcze przez konkurencję miejsc na robienie pieniędzy. Zamiast walczyć z rywalami o to, kto wyrwie dla siebie największy kawałek tortu, lepiej poszukać innego. Takiego, którym nie trzeba się z nikim dzielić.Błękitny ocean, jest określany niewykorzystaną przestrzenią rynkową, w której [[producent]] sam kreuje [[popyt]], dzięki czemu ma szanse na bardzo zyskowny wzrost."Tworzenie błękitnego oceanu może następować m.in. poprzez poszukiwanie alternatywnych branż w stosunku do już istniejących czy dostarczanie komplementarnych [[produkt|produktów]], poszukiwanie [[klient|klientów]] wśród tych grup, które kupują dany produkt bardzo rzadko lub tych, którzy dotychczas w ogóle nie kupowali.”<ref> Grzegorczyk W. (2017), s. 60</ref> Nie każdy błękitny ocean jest kreowany od podstaw, niektóre z nich tworzone są z części czerwonych oceanów przy pomocy poszerzania obecnych granic prosperujących już na rynku branż. Przy tworzeniu nowego produktu na błękitnym oceanie konkurencja jest nie istotna, gdyż reguły funkcjonowania go na rynku są dopiero ustalane. Firmy chcące utrzymać zyski na wysokim poziomie wyników muszą wyjść poza otaczające je ramy konkurowania, więc strategia błękitnego oceanu jest dobrym rozwiązanie to dobrego prosperowania działalności na współczesnym rynku. Strategia błękitnego oceanu nie posiada obiektywnych szans i zagrożeń, ponieważ przedsiębiorstwo można budować nawet wokół zagorzeń.<ref>Chan Kim W., Mauborgne R. (2005), str. 36</ref>  
'''Strategia błękitnego oceanu''', to koncepcja polegająca na stałym poszukiwaniu nowych, niezajętych jeszcze przez konkurencję miejsc na robienie pieniędzy. Zamiast walczyć z rywalami o to, kto wyrwie dla siebie największy kawałek tortu, lepiej poszukać innego. Takiego, którym nie trzeba się z nikim dzielić.Błękitny ocean, jest określany niewykorzystaną przestrzenią rynkową, w której [[producent]] sam kreuje [[popyt]], dzięki czemu ma [[szanse]] na bardzo zyskowny wzrost."Tworzenie błękitnego oceanu może następować m.in. poprzez poszukiwanie alternatywnych branż w stosunku do już istniejących czy dostarczanie komplementarnych [[produkt|produktów]], poszukiwanie [[klient|klientów]] wśród tych grup, które kupują dany [[produkt]] bardzo rzadko lub tych, którzy dotychczas w ogóle nie kupowali.”<ref> Grzegorczyk W. (2017), s. 60</ref> Nie każdy błękitny ocean jest kreowany od podstaw, niektóre z nich tworzone są z części czerwonych oceanów przy pomocy poszerzania obecnych granic prosperujących już na rynku branż. Przy tworzeniu nowego produktu na błękitnym oceanie [[konkurencja]] jest nie istotna, gdyż reguły funkcjonowania go na rynku są dopiero ustalane. Firmy chcące utrzymać zyski na wysokim poziomie wyników muszą wyjść poza otaczające je ramy konkurowania, więc strategia błękitnego oceanu jest dobrym rozwiązanie to dobrego prosperowania działalności na współczesnym rynku. Strategia błękitnego oceanu nie posiada obiektywnych szans i zagrożeń, ponieważ [[przedsiębiorstwo]] można budować nawet wokół zagorzeń.<ref>Chan Kim W., Mauborgne R. (2005), str. 36</ref>  


Według badań W. Chan Kim i Renée Mauborgne, którzy przeanalizowali 108 [[firma|firm]] wprowadzających na rynek nowe produkty – 86% polegało na poszerzeniu [[linia produkcyjna|linii produkcyjnej]] wprowadzając małe udoskonalenia na obszarze czerwonych oceanów. Wpływ na całkowite [[przychód|przychody]] wynosił tylko 62% i zaledwie 39% wpływu na całkowite zyski. Pozostały 14% przedsiębiorstw ustawiło sobie za cel utworzenie błękitnych oceanów. Uzyskały 38 % całkowitych przychodów, a 61 % całkowity [[zysk]].
Według badań W. Chan Kim i Renée Mauborgne, którzy przeanalizowali 108 [[firma|firm]] wprowadzających na [[rynek]] nowe produkty – 86% polegało na poszerzeniu [[linia produkcyjna|linii produkcyjnej]] wprowadzając małe udoskonalenia na obszarze czerwonych oceanów. Wpływ na całkowite [[przychód|przychody]] wynosił tylko 62% i zaledwie 39% wpływu na całkowite zyski. Pozostały 14% przedsiębiorstw ustawiło sobie za cel utworzenie błękitnych oceanów. Uzyskały 38 % całkowitych przychodów, a 61 % całkowity [[zysk]].
Kamień węgielny jako innowacyjna wartość strategii błękitnego oceanu:
[[Kamień węgielny]] jako innowacyjna [[wartość]] strategii błękitnego oceanu:
<google>t</google>
<google>t</google>


Innowacyjna wartość, to nowy sposób myślenia i realizacji strategii błękitnego oceanu. Wskazuje ona koncentracje na tworzeniu nowej, bezpośredniej dla własnej firmy przestrzeni rynkowej dzięki czemu konkurencja przestaje być istotna. [[Przedsiębiorstwo|Przedsiębiorstwa]] starające się kreować błękitne oceany, dążą do wyjątkowości oraz niskich kosztów.  
Innowacyjna wartość, to nowy sposób myślenia i realizacji strategii błękitnego oceanu. Wskazuje ona koncentracje na tworzeniu nowej, bezpośredniej dla własnej firmy przestrzeni rynkowej dzięki czemu konkurencja przestaje być istotna. [[Przedsiębiorstwo|Przedsiębiorstwa]] starające się kreować błękitne oceany, dążą do wyjątkowości oraz niskich kosztów.  


Innowacyjna wartość powstaje w momencie, gdy firmy korzystnie wpływają na wartość oferowaną nabywcom jak i również na strukturę kosztów. Oszczędności jakie firma ponosi związane konkurencją w branży eliminowane. Wartość dla nabywcy wzrasta poprzez stworzenie elementów jakie wcześniej konkurencja nie oferowała.
Innowacyjna wartość powstaje w momencie, gdy firmy korzystnie wpływają na wartość oferowaną nabywcom jak i również na strukturę kosztów. [[Oszczędności]] jakie [[firma]] ponosi związane konkurencją w branży eliminowane. Wartość dla nabywcy wzrasta poprzez stworzenie elementów jakie wcześniej konkurencja nie oferowała.


==Narzędzia do tworzenia strategii błękitnego oceanu==
==Narzędzia do tworzenia strategii błękitnego oceanu==
Linia 33: Linia 33:
2. '''Schemat czterech działań'''
2. '''Schemat czterech działań'''


Istnieją cztery kluczowe pytania kwestionujące logikę i model biznesowy branży, które pozwalają na znalezienie kompromisu między zróżnicowaniem i niskim kosztem:  
Istnieją cztery kluczowe pytania kwestionujące logikę i [[model]] biznesowy branży, które pozwalają na znalezienie kompromisu między zróżnicowaniem i niskim kosztem:  
Pierwsze pytanie odnosi się to możliwości wyeliminowania czynników z którymi firma od dłuższego czasu konkuruje. Drugie pytanie to ocena działań przedsiębiorstwa w stosunku do konkurencji. Większość firm przesadnie spełnia oczekiwania klienta przez co zwiększa koszty nie mając z tego żadnej korzyści. Trzecie pytanie zaznacza wyeliminowanie kompromisów jakie przedsiębiorstwo wymusza na klientach. Ostatnie pytanie pomaga w znalezieniu nowych źródeł wartości dla [[konsument|konsumentów]] oraz wykreowanie nowego [[popyt|popytu]] i zmianę polityki cenowej. <ref> Makowiec M. (2009), nr 801 </ref>
Pierwsze pytanie odnosi się to możliwości wyeliminowania czynników z którymi firma od dłuższego czasu konkuruje. Drugie pytanie to [[ocena]] działań przedsiębiorstwa w stosunku do konkurencji. Większość firm przesadnie spełnia oczekiwania klienta przez co zwiększa [[koszty]] nie mając z tego żadnej korzyści. Trzecie pytanie zaznacza wyeliminowanie kompromisów jakie przedsiębiorstwo wymusza na klientach. Ostatnie pytanie pomaga w znalezieniu nowych źródeł wartości dla [[konsument|konsumentów]] oraz wykreowanie nowego [[popyt|popytu]] i zmianę polityki cenowej. <ref> Makowiec M. (2009), nr 801 </ref>


==Trzy cechy dobrej strategii==
==Trzy cechy dobrej strategii==


Są one drogowskazem dla firm, które chcą przeprowadzić proces przebudowy, a także przełomu w wartościach dla konsumentów jaki i samych siebie.  
Są one drogowskazem dla firm, które chcą przeprowadzić [[proces]] przebudowy, a także przełomu w wartościach dla konsumentów jaki i samych siebie.  


1. '''Punkt skupienia''' – każda renomowana [[strategia]] posiada punkt skupiania który wskazuje profil strategiczny działalności bądź też krzywa wartości ma za zadanie wskazywać ten punkt.  
1. '''Punkt skupienia''' – każda renomowana [[strategia]] posiada punkt skupiania który wskazuje profil strategiczny działalności bądź też krzywa wartości ma za [[zadanie]] wskazywać ten punkt.  


2. '''Rozbieżność''' – gdy strategia jest tworzona reaktywnie jak firma chce dotrzymać kroku konkurencji w związku z czym zaczyna tracić swoją wartość. Przedsiębiorstwa przyjmujące strategie reaktywne zazwyczaj posiadają bardzo podobny profil strategiczny, przez co krzywe wartości rywali na kanwie strategii są prawie identyczne i można je zsumować oraz przedstawić na jednej krzywej. W przypadku działalności przyjmujących strategie błękitnego oceanu krzywe wartości od ich odbiegają. Firmy stosujące cztery działania: eliminacja – redukcja – wzmacnianie – tworzenie wyróżnia profil branży wśród innych profili firm.  
2. '''Rozbieżność''' – gdy strategia jest tworzona reaktywnie jak firma chce dotrzymać kroku konkurencji w związku z czym zaczyna tracić swoją wartość. Przedsiębiorstwa przyjmujące strategie reaktywne zazwyczaj posiadają bardzo podobny profil strategiczny, przez co krzywe wartości rywali na kanwie strategii są prawie identyczne i można je zsumować oraz przedstawić na jednej krzywej. W przypadku działalności przyjmujących strategie błękitnego oceanu krzywe wartości od ich odbiegają. Firmy stosujące cztery działania: eliminacja – redukcja – wzmacnianie – tworzenie wyróżnia profil branży wśród innych profili firm.  


3. '''Atrakcyjna puenta''' – jasne przesłanie oraz rzetelne reklamowanie [[oferta|oferty]], co wzbudza zaufanie oraz zainteresowanie klientów.
3. '''Atrakcyjna puenta''' – jasne przesłanie oraz rzetelne reklamowanie [[oferta|oferty]], co wzbudza [[zaufanie]] oraz zainteresowanie klientów.


==Osiem zasad strategii błękitnego oceanu==
==Osiem zasad strategii błękitnego oceanu==
Linia 54: Linia 54:
# Maksymalizuje szanse, minimalizując [[ryzyko]]
# Maksymalizuje szanse, minimalizując [[ryzyko]]
# Buduje realizację strategii
# Buduje realizację strategii
# Pokazuje, jak stworzyć korzystny wynik<ref>Chan Kim W., Mauborgne R. (2015)</ref>
# Pokazuje, jak stworzyć korzystny [[wynik]]<ref>Chan Kim W., Mauborgne R. (2015)</ref>


==Porównanie strategii błękitnego oceanu i czerwonego oceanu<ref> Chan Kim W., Mauborgne R. (2004), s. 6 </ref>==
==Porównanie strategii błękitnego oceanu i czerwonego oceanu<ref> Chan Kim W., Mauborgne R. (2004), s. 6 </ref>==
Linia 74: Linia 74:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Chan Kim W., Mauborgne R. (2004). [https://pdfs.semanticscholar.org/aec0/0ef2b49b8272a7477c21508d10c2a29d556e.pdf ''Porównanie strategii błękitnego oceanu i czerwonego oceanu''], Harvard Business Review
* Chan Kim W., Mauborgne R. (2004). [https://pdfs.semanticscholar.org/aec0/0ef2b49b8272a7477c21508d10c2a29d556e.pdf ''Porównanie strategii błękitnego oceanu i czerwonego oceanu''], Harvard Business Review
* Chan Kim W., Mauborgne R. (2005). ''Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna'', Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa
* Chan Kim W., Mauborgne R. (2005). ''Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna'', Wydawnictwo MT [[Biznes]], Warszawa
* Chan Kim W., Mauborgne R. (2015). ''The fundamentals that will jump start your strategy development proces.'', ‘’8 key points of blue ocean strategy’’
* Chan Kim W., Mauborgne R. (2015). ''The fundamentals that will jump start your strategy development proces.'', ‘’8 key points of blue ocean strategy’’
* Dohn K. (2013). [http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/64/05%20Dohn.pdf ''Wpływ wybranych narzędzi na funkcjonowanie przedsiębiorstw opartych na wiedzy]'',’’Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i zarządzanie z. 6, nr kol. 1888  
* Dohn K. (2013). [http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/64/05%20Dohn.pdf ''Wpływ wybranych narzędzi na funkcjonowanie przedsiębiorstw opartych na wiedzy]'',’’Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: [[Organizacja]] i [[zarządzanie]] z. 6, nr kol. 1888  
* Grzegorczyk W. (2017). [http://sj.wne.sggw.pl/pdf/PEFIM_2017_n66_s54.pdf ''Nowe koncepcje marketingu w procesie tworzenia strategii marketingowej na rynkach międzynarodowych''], "Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, Finanse i Marketing", nr 17 (66)
* Grzegorczyk W. (2017). [http://sj.wne.sggw.pl/pdf/PEFIM_2017_n66_s54.pdf ''Nowe koncepcje marketingu w procesie tworzenia strategii marketingowej na rynkach międzynarodowych''], "Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, Finanse i [[Marketing]]", nr 17 (66)
* Makowiec M. (2009). [https://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/2338/1/164986650.pdf ''Strategia "błękitnego oceanu” i jej wpływ na rozwój przedsiębiorstwa]'', ’’Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego Krakowie’’, nr 801
* Makowiec M. (2009). [https://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/2338/1/164986650.pdf ''Strategia "błękitnego oceanu” i jej wpływ na rozwój przedsiębiorstwa]'', ’’Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego Krakowie’’, nr 801



Wersja z 02:31, 22 maj 2020

Strategia błękitnego oceanu
Polecane artykuły


Strategia błękitnego oceanu, to koncepcja polegająca na stałym poszukiwaniu nowych, niezajętych jeszcze przez konkurencję miejsc na robienie pieniędzy. Zamiast walczyć z rywalami o to, kto wyrwie dla siebie największy kawałek tortu, lepiej poszukać innego. Takiego, którym nie trzeba się z nikim dzielić.Błękitny ocean, jest określany niewykorzystaną przestrzenią rynkową, w której producent sam kreuje popyt, dzięki czemu ma szanse na bardzo zyskowny wzrost."Tworzenie błękitnego oceanu może następować m.in. poprzez poszukiwanie alternatywnych branż w stosunku do już istniejących czy dostarczanie komplementarnych produktów, poszukiwanie klientów wśród tych grup, które kupują dany produkt bardzo rzadko lub tych, którzy dotychczas w ogóle nie kupowali.”[1] Nie każdy błękitny ocean jest kreowany od podstaw, niektóre z nich tworzone są z części czerwonych oceanów przy pomocy poszerzania obecnych granic prosperujących już na rynku branż. Przy tworzeniu nowego produktu na błękitnym oceanie konkurencja jest nie istotna, gdyż reguły funkcjonowania go na rynku są dopiero ustalane. Firmy chcące utrzymać zyski na wysokim poziomie wyników muszą wyjść poza otaczające je ramy konkurowania, więc strategia błękitnego oceanu jest dobrym rozwiązanie to dobrego prosperowania działalności na współczesnym rynku. Strategia błękitnego oceanu nie posiada obiektywnych szans i zagrożeń, ponieważ przedsiębiorstwo można budować nawet wokół zagorzeń.[2]

Według badań W. Chan Kim i Renée Mauborgne, którzy przeanalizowali 108 firm wprowadzających na rynek nowe produkty – 86% polegało na poszerzeniu linii produkcyjnej wprowadzając małe udoskonalenia na obszarze czerwonych oceanów. Wpływ na całkowite przychody wynosił tylko 62% i zaledwie 39% wpływu na całkowite zyski. Pozostały 14% przedsiębiorstw ustawiło sobie za cel utworzenie błękitnych oceanów. Uzyskały 38 % całkowitych przychodów, a 61 % całkowity zysk. Kamień węgielny jako innowacyjna wartość strategii błękitnego oceanu:

Innowacyjna wartość, to nowy sposób myślenia i realizacji strategii błękitnego oceanu. Wskazuje ona koncentracje na tworzeniu nowej, bezpośredniej dla własnej firmy przestrzeni rynkowej dzięki czemu konkurencja przestaje być istotna. Przedsiębiorstwa starające się kreować błękitne oceany, dążą do wyjątkowości oraz niskich kosztów.

Innowacyjna wartość powstaje w momencie, gdy firmy korzystnie wpływają na wartość oferowaną nabywcom jak i również na strukturę kosztów. Oszczędności jakie firma ponosi związane konkurencją w branży eliminowane. Wartość dla nabywcy wzrasta poprzez stworzenie elementów jakie wcześniej konkurencja nie oferowała.

Narzędzia do tworzenia strategii błękitnego oceanu

1. Kanwa strategii

Jest to schemat działań diagnostycznych jak i zmierzających do stworzenia atrakcyjnej strategii. Przedstawia ona aktualną sytuację w przestrzeni rynkowej. Pozwana ona zrozumie, co jest celem inwestycji konkurencji jej najważniejsze czynniki z zakresu dostaw, produktów czy usług oraz ofertę na rynku jaką otrzymują klienci. Kanwa strategia jest przedstawiona za pomocą tzw. krzywej wartości. Jest to graficzne przedstawienie relatywnych osiągnięć działalności w stosunku do całej konkurencji.[3]

2. Schemat czterech działań

Istnieją cztery kluczowe pytania kwestionujące logikę i model biznesowy branży, które pozwalają na znalezienie kompromisu między zróżnicowaniem i niskim kosztem: Pierwsze pytanie odnosi się to możliwości wyeliminowania czynników z którymi firma od dłuższego czasu konkuruje. Drugie pytanie to ocena działań przedsiębiorstwa w stosunku do konkurencji. Większość firm przesadnie spełnia oczekiwania klienta przez co zwiększa koszty nie mając z tego żadnej korzyści. Trzecie pytanie zaznacza wyeliminowanie kompromisów jakie przedsiębiorstwo wymusza na klientach. Ostatnie pytanie pomaga w znalezieniu nowych źródeł wartości dla konsumentów oraz wykreowanie nowego popytu i zmianę polityki cenowej. [4]

Trzy cechy dobrej strategii

Są one drogowskazem dla firm, które chcą przeprowadzić proces przebudowy, a także przełomu w wartościach dla konsumentów jaki i samych siebie.

1. Punkt skupienia – każda renomowana strategia posiada punkt skupiania który wskazuje profil strategiczny działalności bądź też krzywa wartości ma za zadanie wskazywać ten punkt.

2. Rozbieżność – gdy strategia jest tworzona reaktywnie jak firma chce dotrzymać kroku konkurencji w związku z czym zaczyna tracić swoją wartość. Przedsiębiorstwa przyjmujące strategie reaktywne zazwyczaj posiadają bardzo podobny profil strategiczny, przez co krzywe wartości rywali na kanwie strategii są prawie identyczne i można je zsumować oraz przedstawić na jednej krzywej. W przypadku działalności przyjmujących strategie błękitnego oceanu krzywe wartości od ich odbiegają. Firmy stosujące cztery działania: eliminacja – redukcja – wzmacnianie – tworzenie wyróżnia profil branży wśród innych profili firm.

3. Atrakcyjna puenta – jasne przesłanie oraz rzetelne reklamowanie oferty, co wzbudza zaufanie oraz zainteresowanie klientów.

Osiem zasad strategii błękitnego oceanu

  1. Strategia oparta na danych
  2. Dąży do różnicowania i niskich kosztów
  3. Tworzy bezsporną przestrzeń rynkową
  4. Wzmacnia poprzez narzędzia i ramy
  5. Zapewnia proces krok po kroku
  6. Maksymalizuje szanse, minimalizując ryzyko
  7. Buduje realizację strategii
  8. Pokazuje, jak stworzyć korzystny wynik[5]

Porównanie strategii błękitnego oceanu i czerwonego oceanu[6]

Strategia czerwonego oceanu

  • Konkurowanie w istniejącej przestrzeni rynkowej
  • Zwalczanie konkurencji
  • Wykorzystanie istniejącego popytu
  • Konieczność znajdowania kompromisu między wartością a kosztem

Strategia błękitnego oceanu

  • Kreowanie bezpośredniej przestrzeni rynkowej
  • Konkurencja przestaje być istotna
  • Tworzenie i przechwytywanie nowego popytu
  • Przełamanie przymusu kompromisu między wartością a kosztami

Bibliografia

Przypisy

  1. Grzegorczyk W. (2017), s. 60
  2. Chan Kim W., Mauborgne R. (2005), str. 36
  3. Dohn K. (2013), str. 75
  4. Makowiec M. (2009), nr 801
  5. Chan Kim W., Mauborgne R. (2015)
  6. Chan Kim W., Mauborgne R. (2004), s. 6

Autor: Paulina Skomro, Ewelina Borsa