Proces logistyczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Proces logistyczny''' jest to uporządkowany i uregulowany łańcuch operacji ściśle związany z przepływem materiałów. Polega na fizycznym przemieszczaniu produktów przez kolejne fazy działalności przedsiębiorstwa aby w rezultacie zrealizować cel.(Kauf S. i in. 2016 s. 27)
'''[[Proces]] logistyczny''' jest to uporządkowany i uregulowany łańcuch operacji ściśle związany z przepływem materiałów. Polega na fizycznym przemieszczaniu produktów przez kolejne fazy działalności przedsiębiorstwa aby w rezultacie zrealizować cel.(Kauf S. i in. 2016 s. 27)
Wszystkie procesy logistyczne zebrane ze sobą tworzą system logistyczny, czyli "zbiór takich podsystemów, jak: zaopatrzenie, produkcja, transport i magazynowanie, zbyt, wraz z relacjami pomiędzy podsystemami i między ich własnościami, ze stałą dążnością do wzrostu stopnia zorganizowania systemu" (Gołembiewska E. 2005 s. 47)
Wszystkie procesy logistyczne zebrane ze sobą tworzą [[system]] logistyczny, czyli "zbiór takich podsystemów, jak: [[zaopatrzenie]], [[produkcja]], [[transport]] i [[magazynowanie]], [[zbyt]], wraz z relacjami pomiędzy podsystemami i między ich własnościami, ze stałą dążnością do wzrostu stopnia zorganizowania systemu" (Gołembiewska E. 2005 s. 47)


Wspomagane one są przez systemy informatyczne takie jak SAP ERP.
Wspomagane one są przez [[systemy informatyczne]] takie jak SAP ERP.
Procesy logistyczne związane są ściśle z dostarczycielami informacji jak i materiałów.
Procesy logistyczne związane są ściśle z dostarczycielami informacji jak i materiałów.
Coraz częściej procesy logistyczne poddawane są outsourcingowi logistycznemu, oddawaniu pracy firmą zewnętrznym z lepiej opracowanymi procesami logistycznymi co gwarantuje lepszą terminowość, jakość czy też cenę.
Coraz częściej procesy logistyczne poddawane są outsourcingowi logistycznemu, oddawaniu pracy firmą zewnętrznym z lepiej opracowanymi procesami logistycznymi co gwarantuje lepszą terminowość, [[jakość]] czy też cenę.
Jego końcowym efektem jest usługa logistyczna czyli zorganizowane przez zewnętrzne przedsiębiorstwo transportu i magazynowania produktu wraz z całą obsługą, w terminie, ilości, jakości jaką sobie zażyczy klient.
Jego końcowym efektem jest [[usługa]] logistyczna czyli zorganizowane przez zewnętrzne [[przedsiębiorstwo]] transportu i magazynowania produktu wraz z całą obsługą, w terminie, ilości, jakości jaką sobie zażyczy [[klient]].


Wszystkie procesy logistyczne powinny być zbudowane zgodnie z zasadą 7R (7 Right) która definiuje postępowanie z materiałem tak, aby zrealizować podstawowe działanie przedsiębiorstwa:
Wszystkie procesy logistyczne powinny być zbudowane zgodnie z zasadą 7R (7 Right) która definiuje postępowanie z materiałem tak, aby zrealizować podstawowe [[działanie]] przedsiębiorstwa:


<google>text</google>
<google>text</google>
* Właściwy produkt - right product
* Właściwy [[produkt]] - right product
* Właściwa ilość - right quantity
* Właściwa ilość - right quantity
* Właściwy stan - right condition
* Właściwy stan - right condition
Linia 32: Linia 32:
* Właściwy czas - right time
* Właściwy czas - right time
* Właściwy klient - right customer
* Właściwy klient - right customer
* Właściwa cena - right price
* Właściwa [[cena]] - right price


==Planowanie procesów logistycznych==
==Planowanie procesów logistycznych==
Planowanie to "stworzenie myślowej koncepcji ciągu akcji ukierunkowanych na osiągnięcie określonego celu" (Krawczyk S. 2011 s. 145)
[[Planowanie]] to "stworzenie myślowej koncepcji ciągu akcji ukierunkowanych na osiągnięcie określonego celu" (Krawczyk S. 2011 s. 145)


'''Na proces planowania składa się:'''(Krawczyk S. 2011 s. 146)
'''Na [[proces planowania]] składa się:'''(Krawczyk S. 2011 s. 146)
* Dokładne określenie celów
* Dokładne określenie celów
* Rozpoznanie przyczyn warunkujących działalność
* Rozpoznanie przyczyn warunkujących działalność
* Specyfikacja problemu
* [[Specyfikacja]] problemu
* Identyfikacja przedsięwzięć podlegających planowaniu  
* [[Identyfikacja]] przedsięwzięć podlegających planowaniu  
* Określenie zasobów niezbędnych do wykonania planu
* Określenie zasobów niezbędnych do wykonania planu
* Termin realizacji
* Termin realizacji
* Wykonawcy
* Wykonawcy
* Wartość oczekiwanych wyników
* [[Wartość]] oczekiwanych wyników


Z pojęciem planowania należy kojarzyć zadania:
Z pojęciem planowania należy kojarzyć zadania:
Linia 51: Linia 51:
* ukierunkowanie na spełnienie podstawowych celów  
* ukierunkowanie na spełnienie podstawowych celów  
* inicjalizacja i wprowadzenie do realizacji przyjętych planów
* inicjalizacja i wprowadzenie do realizacji przyjętych planów
* zapewnienie rezerw na wypadek występowania dużych odchyleń od przyjętych planów
* zapewnienie rezerw na [[wypadek]] występowania dużych odchyleń od przyjętych planów


Planowanie oznacza podjęcie odpowiedzialności za przyszłe działania i można je traktować jako przeciwieństwo działań natychmiastowych w których decyzje są podejmowane spontanicznie i bez wcześniejszego zastanowienia oraz zbadania możliwych do wystąpienia skutków. Przystępując do planowania chcemy osiągnąć pewien określony cel. W procesie planowania musimy weryfikować często wartości planowane z rzeczywistymi. A ze względu na występujące czasem odchylenia musimy zabezpieczyć odpowiednie rezerwy niezbędne do pokrycia ich.(Krawczyk S. 2011 s. 146)
Planowanie oznacza podjęcie odpowiedzialności za przyszłe działania i można je traktować jako przeciwieństwo działań natychmiastowych w których decyzje są podejmowane spontanicznie i bez wcześniejszego zastanowienia oraz zbadania możliwych do wystąpienia skutków. Przystępując do planowania chcemy osiągnąć pewien określony cel. W procesie planowania musimy weryfikować często wartości planowane z rzeczywistymi. A ze względu na występujące czasem odchylenia musimy zabezpieczyć odpowiednie rezerwy niezbędne do pokrycia ich.(Krawczyk S. 2011 s. 146)
Linia 66: Linia 66:
* opracowanie harmonogramu ruchu pojazdów
* opracowanie harmonogramu ruchu pojazdów
* wybór sprzętu transportowego
* wybór sprzętu transportowego
* kontrola stawek transportowych
* [[kontrola]] stawek transportowych
|-
|-
| Kształtowanie poziomu i struktury zapasów ||
| Kształtowanie poziomu i struktury zapasów ||
Linia 74: Linia 74:
* określenie ilości, rozmiaru i lokalizacji magazynów
* określenie ilości, rozmiaru i lokalizacji magazynów
|-
|-
| Logistyczna obsługa klienta ||
| Logistyczna [[obsługa klienta]] ||
* uzgodnienie zakresu potrzeb klientów
* uzgodnienie zakresu potrzeb klientów
* przewidywanie reakcji klientów na system obsługi
* przewidywanie reakcji klientów na system obsługi
Linia 81: Linia 81:
| Magazynowanie ||
| Magazynowanie ||
* określenie zapotrzebowania na powierzchnie magazynową
* określenie zapotrzebowania na powierzchnie magazynową
* projektowanie rozmieszczania zapasów
* [[projektowanie]] rozmieszczania zapasów
* przyjmowanie, komplementacja, i wydania materiałów z i do magazynu
* przyjmowanie, komplementacja, i wydania materiałów z i do magazynu
|-
|-
| Gospodarka opakowaniami ||
| [[Gospodarka]] opakowaniami ||
* wybór opakowań ułatwiających załadunek i transport
* wybór opakowań ułatwiających załadunek i transport
|}
|}
Linia 96: Linia 96:
* Nowakowski T.(2011), [http://www.dbc.wroc.pl/Content/10152/Nowakowski_niezawodnosc.pdf ''Niezawodność systemów logistycznych''] Oficyna wydawcza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
* Nowakowski T.(2011), [http://www.dbc.wroc.pl/Content/10152/Nowakowski_niezawodnosc.pdf ''Niezawodność systemów logistycznych''] Oficyna wydawcza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
* Płaczek E.(2012), [http://www.wt.pw.edu.pl/content/download/509/2724/file/placzek.pdf ''Zrównoważony rozwój wyzwaniem dla operatorów logistycznych''] Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Vol.2012 Nr.84
* Płaczek E.(2012), [http://www.wt.pw.edu.pl/content/download/509/2724/file/placzek.pdf ''Zrównoważony rozwój wyzwaniem dla operatorów logistycznych''] Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Vol.2012 Nr.84
* Szkoda M. (2013), [http://suw.biblos.pk.edu.pl/downloadResource&mId=953944 ''Logistyka-nauka''] Logistyka, Vol.2013 Nr.5
* [[Szkoda]] M. (2013), [http://suw.biblos.pk.edu.pl/downloadResource&mId=953944 ''Logistyka-nauka''] Logistyka, Vol.2013 Nr.5


{{a|Paulina Tkaczyk}}
{{a|Paulina Tkaczyk}}

Wersja z 05:54, 21 maj 2020

Proces logistyczny
Polecane artykuły


Proces logistyczny jest to uporządkowany i uregulowany łańcuch operacji ściśle związany z przepływem materiałów. Polega na fizycznym przemieszczaniu produktów przez kolejne fazy działalności przedsiębiorstwa aby w rezultacie zrealizować cel.(Kauf S. i in. 2016 s. 27) Wszystkie procesy logistyczne zebrane ze sobą tworzą system logistyczny, czyli "zbiór takich podsystemów, jak: zaopatrzenie, produkcja, transport i magazynowanie, zbyt, wraz z relacjami pomiędzy podsystemami i między ich własnościami, ze stałą dążnością do wzrostu stopnia zorganizowania systemu" (Gołembiewska E. 2005 s. 47)

Wspomagane one są przez systemy informatyczne takie jak SAP ERP. Procesy logistyczne związane są ściśle z dostarczycielami informacji jak i materiałów. Coraz częściej procesy logistyczne poddawane są outsourcingowi logistycznemu, oddawaniu pracy firmą zewnętrznym z lepiej opracowanymi procesami logistycznymi co gwarantuje lepszą terminowość, jakość czy też cenę. Jego końcowym efektem jest usługa logistyczna czyli zorganizowane przez zewnętrzne przedsiębiorstwo transportu i magazynowania produktu wraz z całą obsługą, w terminie, ilości, jakości jaką sobie zażyczy klient.

Wszystkie procesy logistyczne powinny być zbudowane zgodnie z zasadą 7R (7 Right) która definiuje postępowanie z materiałem tak, aby zrealizować podstawowe działanie przedsiębiorstwa:

  • Właściwy produkt - right product
  • Właściwa ilość - right quantity
  • Właściwy stan - right condition
  • Właściwe miejsc - right place
  • Właściwy czas - right time
  • Właściwy klient - right customer
  • Właściwa cena - right price

Planowanie procesów logistycznych

Planowanie to "stworzenie myślowej koncepcji ciągu akcji ukierunkowanych na osiągnięcie określonego celu" (Krawczyk S. 2011 s. 145)

Na proces planowania składa się:(Krawczyk S. 2011 s. 146)

  • Dokładne określenie celów
  • Rozpoznanie przyczyn warunkujących działalność
  • Specyfikacja problemu
  • Identyfikacja przedsięwzięć podlegających planowaniu
  • Określenie zasobów niezbędnych do wykonania planu
  • Termin realizacji
  • Wykonawcy
  • Wartość oczekiwanych wyników

Z pojęciem planowania należy kojarzyć zadania:

  • ustalenie celów, przedsięwzięć i niezbędnych środków
  • ukierunkowanie na spełnienie podstawowych celów
  • inicjalizacja i wprowadzenie do realizacji przyjętych planów
  • zapewnienie rezerw na wypadek występowania dużych odchyleń od przyjętych planów

Planowanie oznacza podjęcie odpowiedzialności za przyszłe działania i można je traktować jako przeciwieństwo działań natychmiastowych w których decyzje są podejmowane spontanicznie i bez wcześniejszego zastanowienia oraz zbadania możliwych do wystąpienia skutków. Przystępując do planowania chcemy osiągnąć pewien określony cel. W procesie planowania musimy weryfikować często wartości planowane z rzeczywistymi. A ze względu na występujące czasem odchylenia musimy zabezpieczyć odpowiednie rezerwy niezbędne do pokrycia ich.(Krawczyk S. 2011 s. 146)

Procesy i czynności logistyczne:

Procesy Czynności
Transport
  • wybór rodzaju transportu i poziomu usług transportowych
  • ustalenie sieci przewozu
  • opracowanie harmonogramu ruchu pojazdów
  • wybór sprzętu transportowego
  • kontrola stawek transportowych
Kształtowanie poziomu i struktury zapasów
  • sformułowanie polityki zapasów surowców, materiałów i wyrobów gotowych
  • opracowanie prognoz sprzedaży
  • określenie struktur magazynowych
  • określenie ilości, rozmiaru i lokalizacji magazynów
Logistyczna obsługa klienta
  • uzgodnienie zakresu potrzeb klientów
  • przewidywanie reakcji klientów na system obsługi
  • ustalenie poziomu obsługi kienta
Magazynowanie
  • określenie zapotrzebowania na powierzchnie magazynową
  • projektowanie rozmieszczania zapasów
  • przyjmowanie, komplementacja, i wydania materiałów z i do magazynu
Gospodarka opakowaniami
  • wybór opakowań ułatwiających załadunek i transport

Źródło: (Kauf S. i in. 2016 s. 27 )

Bibliografia

  • Bukowski L.A.(2016), Zapewnienie ciągłości dostaw w zmiennym i niepewnym otoczeniu, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza
  • Gołembiewska E.(2005), Kompendium wiedzy o logistyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Kauf S.(red)(2016), Vademecum logistyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa
  • Krawczyk S.(2011), Logistyka, teoria i praktyka część druga, Wydawnictwo Difin, Warszawa
  • Nowakowski T.(2011), Niezawodność systemów logistycznych Oficyna wydawcza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
  • Płaczek E.(2012), Zrównoważony rozwój wyzwaniem dla operatorów logistycznych Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Vol.2012 Nr.84
  • Szkoda M. (2013), Logistyka-nauka Logistyka, Vol.2013 Nr.5

Autor: Paulina Tkaczyk