Organizacja ucząca się: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 78: Linia 78:
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bakonyi J. (2012). ''[https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/bakonyi.pdf Doskonalenie jakości kształcenia szkoły wyższej jako organizacji uczącej się w świetle wymogów krajowych ram kwalifikacji.]'' "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas", Nr 2
* Bakonyi J. (2012). ''[https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/bakonyi.pdf Doskonalenie jakości kształcenia szkoły wyższej jako organizacji uczącej się w świetle wymogów krajowych ram kwalifikacji.]'' "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas", Nr 2
* Czekaj J.(red.)(2007).''Metody organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
* Czekaj J. (red.) (2007),''Metody organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
* Garvin D.A.(1998), ''Building a Learning Organization'', w: Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, Boston, MA
* Garvin D.A.(1998), ''Building a Learning Organization'', w: Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, Boston, MA
* Kaczmarek B. (2012), ''Organizacja ucząca się jako nowa wartość firmy.'' Zeszyt naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 737
* Kaczmarek B. (2012), ''Organizacja ucząca się jako nowa wartość firmy.'' Zeszyt naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 737
* Karaszewska H. (2010). ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_EKON/article/view/4303 Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy.]'' " Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia", Nr 41
* Karaszewska H. (2010). ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_EKON/article/view/4303 Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy.]'' " Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia", Nr 41
* Kudelska K. (2013). ''Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania.''" Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne", Nr 3
* Kudelska K. (2013), ''Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania.'' Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, Nr 3
* Kuźmicz K. A. (2010). ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0003-0011 Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej.]'' " Ekonomia i Zarządzanie", Vol. 2, Nr 4
* Kuźmicz K. A. (2010). ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0003-0011 Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej.]'' " Ekonomia i Zarządzanie", Vol. 2, Nr 4
* Penc J. (2001), ''Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa
* Penc J. (2001), ''Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa

Wersja z 17:52, 5 lis 2023

Organizacja ucząca się
Polecane artykuły

Zdaniem P. Senge w organizacji uczącej się ludzie poszukują wciąż nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą. P. Senge jest uznawany za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się, choć źródeł należy szukać u Ch. Argyrisa i D. Schona, a nawet wcześniej - w koncepcji systemów wspomagania decyzji z lat 50-tych.

Organizacja ucząca się jest organizacją biegłą w realizacji zadań tworzenia, pozyskiwania i przekazywaniu wiedzy, oraz w modyfikowaniu swoich zachowań w reakcji na nową wiedzą i doświadczenie (D.A. Garvin 1998, s. 51). Twórca powyższej definicji wskazuje na dwa zagadnienia występujące w obecnym stadium rozwoju koncepcji uczącej się organizacji. Mianowicie zwraca uwagę na brak jasnych zasad kierujących praktyką zarządzania uczącymi się organizacjami, charakteryzujących metody i techniki szczegółowe, którymi powinno posługiwać się kierownictwo firm, brak również narzędzi pomiarowych dla oceny organizacyjnego poziomu kompetencji i stopnia uczenia się. Narzędzia te są niezbędne, aby ocenić, jakie efekty ma zastosowanie koncepcji uczącej się organizacji w praktyce.

Koncepcja uczącej się organizacji jest ściśle związana z realizacją strategii innowacyjnej w przedsiębiorstwie. Innowacje są konsekwencją zmian zachodzących w otoczeniu oraz rozwoju przedsiębiorstwa. Są one konieczne dla realizacji wszelkich zmian i udoskonaleń, przez co stają się podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu na rynku. Innowacje mogą być elementem ofensywnej strategii przedsiębiorstw wchodzących na nowe rynki, jak również defensywną bronią firm ustabilizowanych i dobrze prosperujących (J. Penc 2001, s. 129).

TL;DR

Organizacja ucząca się to taka, w której ludzie poszukują nowych sposobów osiągania celów, rozwijają się, uczą się na błędach i współpracują. Brakuje jednak jasnych zasad zarządzania i narzędzi oceny efektów. Koncepcja ta jest związana z realizacją strategii innowacyjnej. Kluczowe cechy organizacji uczącej się to uczenie się na błędach, ciągłe szkolenia, rozwój personelu i współpraca między wydziałami. Kompetencje potrzebne do stworzenia organizacji uczącej się to myślenie systemowe, mistrzostwo osobiste, modele myślowe, budowa wspólnej wizji i zespołowe uczenie się. Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się, gdy uczy się powiększać wiedzę, doskonalić procesy i jest otwarte na otoczenie. Metody stosowane w organizacjach uczących się to m.in. CRM, analiza interesariuszy, coaching i benchmarking.

Cechy wyróżniające organizacji uczącej się

Kluczowe dla organizacji uczącej się jest przywództwo oraz właściwe zarządzanie kapitałem intelektualnym.

Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się

Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące kompetencje (B. Kaczmarek 2012, s. 468):

  1. Myślenie systemowe - umiejętność postrzegania organizacji w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
  2. Mistrzostwo osobiste - stałe samodoskonalenie pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia wizji przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji.
  3. Modele myślowe - ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i zdolność do doskonalenia oddziałują na efektywność działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
  4. Budowa wspólnej wizji przyszłości - umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć.
  5. Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji.

Kiedy przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się?

Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się wtedy, gdy (K. Kudelska 2013, s. 24):

  • "uczy się powiększać wiedzę oraz ma mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy
  • uważa każdą nową działalność za okazję do uczenia się
  • uczy się rozpowszechniać nowe idee, praktyki, procesy i procedury
  • uczy się doskonalić procesy
  • jest wrażliwe na zjawiska zewnętrzne
  • jest otwarte na otoczenie"

Metody stosowane przez organizacje uczące się

Do metod stosowanych w organizacji uczącej się, zaliczyć można:

Bibliografia


Autor: Sławomir Wawak,Krzysztof Woźniak, Maria Płaczkiewicz