Franczyzodawca: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Franczyzodawca''' - [[właściciel]] produktu, [[usługi]] bądź technologii, który pozwala drugiej stronie umowy – franczyzobiorcy, rozporządzać produktem, usługą, technologią, procesem i znakiem firmy w zamian za odpowiednią opłatę.<ref>Ziółkowska M.J.(2014).''Franczyza. Nowoczesny [[model]] rozwoju biznesu'', CeDeWu, Warszawa, s. 23-24</ref>
'''Franczyzodawca''' - [[właściciel]] produktu, [[usługi]] bądź technologii, który pozwala drugiej stronie umowy – franczyzobiorcy, rozporządzać produktem, usługą, technologią, procesem i znakiem firmy w zamian za odpowiednią opłatę.<ref>Ziółkowska M.J.(2014).''Franczyza. Nowoczesny [[model]] rozwoju biznesu'', CeDeWu, Warszawa, s. 23-24</ref>
Linia 26: Linia 25:


==Obowiązki franczyzodawcy==
==Obowiązki franczyzodawcy==
Inicjatorem powiązania franczyzowego jest franczyzodawca. To on określa i dyktuje warunki oraz zasady współpracy z poszczególnymi franczyzobiorcami. Jest to [[podmiot gospodarczy]] posiadający [[osobowość]] prawną.  
Inicjatorem powiązania franczyzowego jest franczyzodawca. To on określa i dyktuje warunki oraz zasady współpracy z poszczególnymi franczyzobiorcami. Jest to [[podmiot gospodarczy]] posiadający [[osobowość]] prawną.


Według Europejskiego Kodeksu Franczyzy, franczyzodawca powinien:
Według Europejskiego Kodeksu Franczyzy, franczyzodawca powinien:
Linia 36: Linia 35:
Sprawuje on kontrolę nad działalnością jednostek franczyzowych, jednocześnie oferując im odpowiednią pomoc i wsparcie. Dawca systemu powinien mieć prostą koncepcję przedsiębiorstwa, aby móc ją przekazać innym i nauczyć ich ją realizować.<ref>Ziółkowska M.J.(2014). ''Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu'', CeDeWu, Warszawa, s. 25-26</ref>
Sprawuje on kontrolę nad działalnością jednostek franczyzowych, jednocześnie oferując im odpowiednią pomoc i wsparcie. Dawca systemu powinien mieć prostą koncepcję przedsiębiorstwa, aby móc ją przekazać innym i nauczyć ich ją realizować.<ref>Ziółkowska M.J.(2014). ''Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu'', CeDeWu, Warszawa, s. 25-26</ref>


Usługi świadczone przez franczyzodawców dzielą się na usługi wstępne oraz usługi bieżące. Do zadań franczyzodawcy należą z reguły: obowiązki związane z rozwijaniem produktów i usług, działaniami reklamowymi i [[public relations]], rozwiązywaniem problemów z zaopatrzeniem i obsługą administracyjno-finansową systemu oraz utrzymaniem dyscypliny w ramach systemu i zapewnieniem odpowiedniej jakości [[towarów]] lub usług oferowanych przez franczyzobiorców. [[Zakres]] tych usług może być różny w zależności od rodzaju działalności gospodarczej, z jaką mamy do czynienia.<ref>Wrzesińska J. (2011).[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2011_nr93_s185.pdf ''Rozwój systemów franczyzowych w Polsce'']</ref>  
Usługi świadczone przez franczyzodawców dzielą się na usługi wstępne oraz usługi bieżące. Do zadań franczyzodawcy należą z reguły: obowiązki związane z rozwijaniem produktów i usług, działaniami reklamowymi i [[public relations]], rozwiązywaniem problemów z zaopatrzeniem i obsługą administracyjno-finansową systemu oraz utrzymaniem dyscypliny w ramach systemu i zapewnieniem odpowiedniej jakości [[towarów]] lub usług oferowanych przez franczyzobiorców. [[Zakres]] tych usług może być różny w zależności od rodzaju działalności gospodarczej, z jaką mamy do czynienia.<ref>Wrzesińska J. (2011).[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2011_nr93_s185.pdf ''Rozwój systemów franczyzowych w Polsce'']</ref>


==Pakiet franczyzowy==
==Pakiet franczyzowy==
[[Pakiet]] franczyzowy stanowi istotę systemu franczyzowego. Jest to nic innego, jak koncepcja prowadzenia działalności gospodarczej oferowana przez franczyzodawcę. W skład tego pakietu wchodzą:
[[Pakiet]] franczyzowy stanowi istotę systemu franczyzowego. Jest to nic innego, jak koncepcja prowadzenia działalności gospodarczej oferowana przez franczyzodawcę. W skład tego pakietu wchodzą:
* [[znak towarowy]] ([[marka]]);  
* [[znak towarowy]] ([[marka]]);
*[[know-how]] - [[wiedza]] o charakterze poufnym, o tym, jak prowadzić działalność w ramach franczyzy,
*[[know-how]] - [[wiedza]] o charakterze poufnym, o tym, jak prowadzić działalność w ramach franczyzy,
* podręcznik operacyjny - opis zasad i procedur, według których franczyzobiorca ma prowadzić działalność,
* podręcznik operacyjny - opis zasad i procedur, według których franczyzobiorca ma prowadzić działalność,
* usługi świadczone przez franczyzodawców na rzecz franczyzobiorców;  
* usługi świadczone przez franczyzodawców na rzecz franczyzobiorców;
* opłaty na rzecz franczyzodawców.<ref>Fila J., Witczak R. (2011).[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/790/295-307.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Podatkowe aspekty franchisingu jako formy finansowania przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce'']</ref><ref>Wrzesińska J. (2011).[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2011_nr93_s185.pdf ''Rozwój systemów franczyzowych w Polsce'']</ref>
* opłaty na rzecz franczyzodawców.<ref>Fila J., Witczak R. (2011).[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/790/295-307.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Podatkowe aspekty franchisingu jako formy finansowania przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce'']</ref><ref>Wrzesińska J. (2011).[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2011_nr93_s185.pdf ''Rozwój systemów franczyzowych w Polsce'']</ref>


Linia 77: Linia 76:
* zależność wizerunku marki od wszystkich biorców
* zależność wizerunku marki od wszystkich biorców
* możliwość zatajania uzyskiwanych dochodów przez biorcę<ref>Ziółkowska M.J.(2014). ''Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu'', CeDeWu, Warszawa, s. 48-50</ref>
* możliwość zatajania uzyskiwanych dochodów przez biorcę<ref>Ziółkowska M.J.(2014). ''Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu'', CeDeWu, Warszawa, s. 48-50</ref>
==Przypisy==
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor jw. (2012). ''[[Marketing usług]]'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa
<noautolinks>
* Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor jw. (2012). ''Marketing usług'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa
* Fila J., Witczak R. (2011).[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/790/295-307.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Podatkowe aspekty franchisingu jako formy finansowania przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce''], Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica 260
* Fila J., Witczak R. (2011).[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/790/295-307.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Podatkowe aspekty franchisingu jako formy finansowania przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce''], Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica 260
* Gheribi E. (2014).[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-41d978d6-14c6-4c17-8547-69a2caf7f6f7/c/13_03.pdf ''Sieci franczyzowe w usługach gastronomicznych''], Studia Ekonomiczne
* Gheribi E. (2014).[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-41d978d6-14c6-4c17-8547-69a2caf7f6f7/c/13_03.pdf ''Sieci franczyzowe w usługach gastronomicznych''], Studia Ekonomiczne
* Wrzesińska J. (2011).[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2011_nr93_s185.pdf ''Rozwój systemów franczyzowych w Polsce''], Zeszyty Naukowe SGGW
* Wrzesińska J. (2011).''Rozwój systemów franczyzowych w Polsce'', Zeszyty Naukowe SGGW
* Ziółkowska M.J. (2014). ''Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu'', CeDeWu, Warszawa
* Ziółkowska M.J. (2014). ''Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu'', CeDeWu, Warszawa
 
</noautolinks>
==Przypisy==
<references />


{{a|Gabriela Ostrożańska}}
{{a|Gabriela Ostrożańska}}

Wersja z 15:09, 26 paź 2023

Franczyzodawca
Polecane artykuły

Franczyzodawca - właściciel produktu, usługi bądź technologii, który pozwala drugiej stronie umowy – franczyzobiorcy, rozporządzać produktem, usługą, technologią, procesem i znakiem firmy w zamian za odpowiednią opłatę.[1]

Franczyzodawca przyznaje swoim poszczególnym franczyzobiorcom prawo, ale również nakłada na nich obowiązek, prowadzenia określonej działalności gospodarczej, zgodnie z wypracowanymi przez niego zasadami.[2]

Franczyzobiorca jest upoważniony do korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, know-how, metod prowadzenia działalności gospodarczej, i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej.[3]

TL;DR

Franczyza to umowa, w której franczyzodawca udziela franczyzobiorcy praw do korzystania z jego produktu, usługi lub technologii w zamian za opłatę. Franczyzodawca ma obowiązek zapewnić franczyzobiorcy wsparcie i szkolenie. Pakiet franczyzowy składa się m.in. z znaku towarowego, know-how i podręcznika operacyjnego. Czołowe firmy franczyzowe na świecie to m.in. KFC, McDonald's i Starbucks. Zalety dla dawcy to większa rozpoznawalność marki i dodatkowe źródło dochodu, ale są też wady, takie jak trudność w pozyskaniu biorców i zależność od nich.

Obowiązki franczyzodawcy

Inicjatorem powiązania franczyzowego jest franczyzodawca. To on określa i dyktuje warunki oraz zasady współpracy z poszczególnymi franczyzobiorcami. Jest to podmiot gospodarczy posiadający osobowość prawną.

Według Europejskiego Kodeksu Franczyzy, franczyzodawca powinien:

  • przed rozpoczęciem budowy sieci prowadzić, przez pewien czas własną jednostkę pilotażową
  • być właścicielem lub mieć tytuł prawny do korzystania z nazwy handlowej swojej sieci, znaku towarowego i innych oznaczeń
  • zapewnić franczyzobiorcy szkolenie wstępne oraz wsparcie, zarówno merytoryczne, jak i techniczne, przez cały czas obowiązywania umowy[4]

Poza wyżej wymienionymi wymaganiami, franczyzodawca powinien również dokładnie określić strukturę i wysokość opłat, które franczyzobiorca będzie zobowiązany uiszczać na jego rzecz. Musi także mieć świadomość nakładów inwestycyjnych, które będzie ponosił franczyzobiorca.[5] Sprawuje on kontrolę nad działalnością jednostek franczyzowych, jednocześnie oferując im odpowiednią pomoc i wsparcie. Dawca systemu powinien mieć prostą koncepcję przedsiębiorstwa, aby móc ją przekazać innym i nauczyć ich ją realizować.[6]

Usługi świadczone przez franczyzodawców dzielą się na usługi wstępne oraz usługi bieżące. Do zadań franczyzodawcy należą z reguły: obowiązki związane z rozwijaniem produktów i usług, działaniami reklamowymi i public relations, rozwiązywaniem problemów z zaopatrzeniem i obsługą administracyjno-finansową systemu oraz utrzymaniem dyscypliny w ramach systemu i zapewnieniem odpowiedniej jakości towarów lub usług oferowanych przez franczyzobiorców. Zakres tych usług może być różny w zależności od rodzaju działalności gospodarczej, z jaką mamy do czynienia.[7]

Pakiet franczyzowy

Pakiet franczyzowy stanowi istotę systemu franczyzowego. Jest to nic innego, jak koncepcja prowadzenia działalności gospodarczej oferowana przez franczyzodawcę. W skład tego pakietu wchodzą:

  • znak towarowy (marka);
  • know-how - wiedza o charakterze poufnym, o tym, jak prowadzić działalność w ramach franczyzy,
  • podręcznik operacyjny - opis zasad i procedur, według których franczyzobiorca ma prowadzić działalność,
  • usługi świadczone przez franczyzodawców na rzecz franczyzobiorców;
  • opłaty na rzecz franczyzodawców.[8][9]

Czołowi franczyzodawcy na świecie

Czołowe firmy franczyzowe na świecie wraz z liczbą krajów, w których działa dana sieć (dane na koniec 2013r.):

  • KFC: 115 krajów
  • McDonald's: 120 krajów
  • Dairy Queen: 22 kraje
  • Dunkin Donuts: 41 krajów
  • Burger King: 73 kraje
  • Pizza Hut: 100 krajów
  • Domino's Pizza: 73 kraje
  • Subway: 103 kraje
  • Starbucks: 64 kraje
  • Telepizza: 10 krajów[10]

Zalety i wady franczyzy dla dawcy systemu

Franczyza daje dawcy przeróżne możliwości rozwoju jego działalności. Główne zalety wynikające z wykorzystania franczyzy dla dawcy systemu to:

  • przedsiębiorstwo staje się bardziej znane bez ponoszenia tak znacznych nakładów, jak przy tworzeniu własnych jednostek
  • dawca uzyskuje dodatkowe źródło dochodu w postaci opłat pobieranych od franczyzobiorcy
  • wzrost świadomości marki wśród konsumentów, a w konsekwencji tego również podwyższenie jej wartości
  • punkty franczyzowe pracują na korzyść ogólną franczyzodawcy
  • rosnący udział w rynku, podwójny zysk, minimalne koszty
  • tworzenie przewagi ilościowej nad konkurentami
  • osiąganie większych obrotów spowodowane tym, że biorca stara się maksymalizować sprzedaż
  • pełna kontrola nad działaniami promocyjnymi

Mimo ewidentnych korzyści, franczyza niesie ze sobą także wady dla dawców systemów. Są to m.in.:

  • nieodpowiedni dobór biorców bądź trudność w ich pozyskaniu
  • nielojalność i niesolidność biorców
  • wolniejsze tempo wprowadzania strategii niż w przedsiębiorstwie scentralizowanym
  • zakłócenia komunikacji między dawcą a biorcą
  • zależność wizerunku marki od wszystkich biorców
  • możliwość zatajania uzyskiwanych dochodów przez biorcę[11]

Przypisy

  1. Ziółkowska M.J.(2014).Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa, s. 23-24
  2. Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J.W.(2012). Marketing usług, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, s. 250
  3. Ziółkowska M.J.(2014). Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa, s. 23-24
  4. Ziółkowska M.J.(2014). Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa, s. 72
  5. Fila J., Witczak R. (2011).Podatkowe aspekty franchisingu jako formy finansowania przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce
  6. Ziółkowska M.J.(2014). Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa, s. 25-26
  7. Wrzesińska J. (2011).Rozwój systemów franczyzowych w Polsce
  8. Fila J., Witczak R. (2011).Podatkowe aspekty franchisingu jako formy finansowania przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce
  9. Wrzesińska J. (2011).Rozwój systemów franczyzowych w Polsce
  10. Gheribi E. (2014).Sieci franczyzowe w usługach gastronomicznych
  11. Ziółkowska M.J.(2014). Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa, s. 48-50

Bibliografia


Autor: Gabriela Ostrożańska