Cechy sprawnego negocjatora: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Dobrzy [[negocjator]]zy zawsze pragną zwycięstwa w negocjacjach, traktują je jako grę i sprawdzian swoich umiejętności, czerpią również przyjemność z tego pojedynku. Jak piszę w swoim przewodniku W. Wasilewska [2010, s. 9] negocjatora powinien natomiast cechować brak potrzeby bycia lubianym. Dobrzy negocjatorzy nie obawiają się [[konflikt|konfliktów]], najważniejsze jest dla nich tak długie rozpatrywanie problemu, aż znajdzie się rozwiązanie, które wszystkich zadowoli.
|list1=
<ul>
<li>[[Umiejętności sprawnego negocjatora]]</li>
<li>[[Asertywność]]</li>
<li>[[Strategie negocjacyjne]]</li>
<li>[[Testowanie partnera negocjacyjnego]]</li>
<li>[[Melancholik]]</li>
<li>[[Negocjator]]</li>
<li>[[Techniki negocjacyjne]]</li>
<li>[[Styl negocjacji]]</li>
<li>[[Nonkonformizm]]</li>
</ul>
}}
 
Dobrzy [[negocjator]]zy zawsze pragną zwycięstwa w negocjacjach, traktują je jako grę i sprawdzian swoich umiejętności, czerpią również przyjemność z tego pojedynku. Jak piszę w swoim przewodniku W. Wasilewska [2010, s. 9] negocjatora powinien natomiast cechować brak potrzeby bycia lubianym. Dobrzy negocjatorzy nie obawiają się [[konflikt|konfliktów]], najważniejsze jest dla nich tak długie rozpatrywanie problemu, aż znajdzie się rozwiązanie, które wszystkich zadowoli.  


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 26: Linia 10:
* wewnątrzsterowność - poczucie wewnętrznej kontroli - jednostka sama daje sobie radę, rzadko korzystając z pomocy, sprawia wrażenie osoby solidnej,
* wewnątrzsterowność - poczucie wewnętrznej kontroli - jednostka sama daje sobie radę, rzadko korzystając z pomocy, sprawia wrażenie osoby solidnej,
* a także wymienione wcześniej umiejętności oddziaływania na ludzi i wywoływania dobrego wrażenia.
* a także wymienione wcześniej umiejętności oddziaływania na ludzi i wywoływania dobrego wrażenia.
 
<google>ban728t</google>
==Cechy sprawnego negocjatora wg R. Dawsona==
==Cechy sprawnego negocjatora wg R. Dawsona==
Z kolei R. Dawson [1999, s. 210-212] omawia następujące [[cechy charakteru]] dobrego negocjatora:  
Z kolei R. Dawson [1999, s. 210-212] omawia następujące [[cechy charakteru]] dobrego negocjatora:
* odwagę, by zdobyć więcej informacji - bezustannie wzbogaca swoją wiedzę na temat drugiej strony i na jej podstawie weryfikuje swoje początkowe założenia;  
* odwagę, by zdobyć więcej informacji - bezustannie wzbogaca swoją wiedzę na temat drugiej strony i na jej podstawie weryfikuje swoje początkowe założenia;
* cierpliwość, by wytrwać dłużej niż inny [[negocjator]] - nie pozwala, aby pod presją czasu zawrzeć umowę nie leżącą w dobrze pojętym interesie każdej ze stron,  
* cierpliwość, by wytrwać dłużej niż inny [[negocjator]] - nie pozwala, aby pod presją czasu zawrzeć umowę nie leżącą w dobrze pojętym interesie każdej ze stron,
* śmiałość (odwagę), by prosić o więcej niż można dostać - potrafi pokonać lek przed ośmieszeniem, umie swobodnie podnosić [[wartość]] swojej maksymalnie najwyższej oferty i nie przeprasza za to,
* śmiałość (odwagę), by prosić o więcej niż można dostać - potrafi pokonać lek przed ośmieszeniem, umie swobodnie podnosić [[wartość]] swojej maksymalnie najwyższej oferty i nie przeprasza za to,
* uczciwość (odwagę), by dążyć do obustronnie zwycięskich rozwiązań - prowadzi [[negocjacje]] w sposób prosty, bezpośredni, bez stosowania wybiegów; szuka takich ustępstw na [[korzyść]] drugiej strony, które nie wyrządzą mu szkód;  
* uczciwość (odwagę), by dążyć do obustronnie zwycięskich rozwiązań - prowadzi [[negocjacje]] w sposób prosty, bezpośredni, bez stosowania wybiegów; szuka takich ustępstw na [[korzyść]] drugiej strony, które nie wyrządzą mu szkód;
* umiejętność słuchania (koncentracji, zrozumienia, notowania, oddzielenia faktów od interpretacji) - tylko dobry słuchacz potrafi odkryć prawdziwe [[potrzeby]] drugiej strony w negocjacjach.  
* umiejętność słuchania (koncentracji, zrozumienia, notowania, oddzielenia faktów od interpretacji) - tylko dobry słuchacz potrafi odkryć prawdziwe [[potrzeby]] drugiej strony w negocjacjach.


Cytowany autor [R. Dawson 1999, s. 214-215] wskazuje także na następujące [[predyspozycje]] do bycia dobrym negocjatorem:  
Cytowany autor [R. Dawson 1999, s. 214-215] wskazuje także na następujące [[predyspozycje]] do bycia dobrym negocjatorem:
* skłonność do życia w niepewności - dobrzy negocjatorzy cieszą się na samą myśl o negocjacjach, niezależnie od tego, czy spodziewają się odnieść w nich [[sukces]], czy też są pełni obaw; ludzie, którzy lubią innych, lepiej znoszą uczucie niepewności, aby stać się lepszym negocjatorem, należy się zmusić do akceptowania sytuacji, nad którymi nie ma się całkowitej kontroli;  
* skłonność do życia w niepewności - dobrzy negocjatorzy cieszą się na samą myśl o negocjacjach, niezależnie od tego, czy spodziewają się odnieść w nich [[sukces]], czy też są pełni obaw; ludzie, którzy lubią innych, lepiej znoszą uczucie niepewności, aby stać się lepszym negocjatorem, należy się zmusić do akceptowania sytuacji, nad którymi nie ma się całkowitej kontroli;
* duch współzawodnictwa - dobrzy negocjatorzy zawsze pragną zwycięstwa w negocjacjach, traktują je jako grę (co sprawia, że stają się w niej coraz lepsi) i sprawdzian swoich umiejętności; czerpią przyjemność z tego swoistego pojedynku
* duch współzawodnictwa - dobrzy negocjatorzy zawsze pragną zwycięstwa w negocjacjach, traktują je jako grę (co sprawia, że stają się w niej coraz lepsi) i sprawdzian swoich umiejętności; czerpią przyjemność z tego swoistego pojedynku
* brak silnej potrzeby bycia lubianym - dobrzy negocjatorzy pokonali tą potrzebę, nie obawiają się [[konflikt]]ów, najważniejsze jest dla nich tak długie rozpatrywanie problemu, aż znajdzie się rozwiązanie, które wszystkich zadowoli.  
* brak silnej potrzeby bycia lubianym - dobrzy negocjatorzy pokonali tą potrzebę, nie obawiają się [[konflikt]]ów, najważniejsze jest dla nich tak długie rozpatrywanie problemu, aż znajdzie się rozwiązanie, które wszystkich zadowoli.
 
<google>n</google>


==Cechy sprawnego negocjatora wg M. McCormacka==
==Cechy sprawnego negocjatora wg M. McCormacka==
Zbliżony charakter ma propozycja M. McCormacka [1993]. Jest to swego rodzaju "[[instrukcja]]" na rozpoznanie talentu negocjacyjnego. Zdaniem M. McCormacka utalentowany negocjator:
Zbliżony charakter ma propozycja M. McCormacka [1993]. Jest to swego rodzaju "[[instrukcja]]" na rozpoznanie talentu negocjacyjnego. Zdaniem M. McCormacka utalentowany negocjator:
* nie przejmuje się tym, czy inni go lubią,  
* nie przejmuje się tym, czy inni go lubią,
* radzi sobie z sytuacjami niepewnymi i z konfliktem,  
* radzi sobie z sytuacjami niepewnymi i z konfliktem,
* jest wiarygodny, ma nienaganną [[reputacja|reputację]],  
* jest wiarygodny, ma nienaganną [[reputacja|reputację]],
* nie chce, nie stara się być najmądrzejszy,  
* nie chce, nie stara się być najmądrzejszy,
* uwielbia negocjować.  
* uwielbia negocjować.
Jak trafnie zauważają R.A. Rządca i P. Wujec [1998, s. 160], podsumowując charakterystykę koncepcji M. McCormacka, negocjator doskonały powinien posiadać następujące cechy:  
Jak trafnie zauważają R.A. Rządca i P. Wujec [1998, s. 160], podsumowując charakterystykę koncepcji M. McCormacka, negocjator doskonały powinien posiadać następujące cechy:
* niezawodną intuicję,  
* niezawodną intuicję,
* musi lubić rywalizację,  
* musi lubić rywalizację,
* nienaganną reputacje,  
* nienaganną reputacje,
* umiejętność stawiania śmiałych [[cel]]ów i nie pomijania istotnych szczegółów,  
* umiejętność stawiania śmiałych [[cel]]ów i nie pomijania istotnych szczegółów,
* dysponowanie olbrzymią [[wiedza|wiedzą]] o drugiej stronie (dwie ostatnie cechy nawiązują do naszych wcześniejszych rozważań).  
* dysponowanie olbrzymią [[wiedza|wiedzą]] o drugiej stronie (dwie ostatnie cechy nawiązują do naszych wcześniejszych rozważań).


Jednocześnie, powołując się na M. McCormacka, cytowani autorzy zauważają, że osiąganie dobrych wyników w negocjacjach nie wymaga posiadania wszystkich - czy choćby większości - tych talentów. Wybitnych negocjatorów naprawdę łączy to, że każdy z nich ma jedną cechę, czy umiejętność, która może wydatnie pomóc w negocjacjach. W cytowanym opracowaniu podano przykładu następujących cech, na których można oprzeć swą siłę w negocjacjach: cierpliwość, doświadczenie, urok osobisty, stawianie śmiałych celów, dbałość o szczegóły.  
Jednocześnie, powołując się na M. McCormacka, cytowani autorzy zauważają, że osiąganie dobrych wyników w negocjacjach nie wymaga posiadania wszystkich - czy choćby większości - tych talentów. Wybitnych negocjatorów naprawdę łączy to, że każdy z nich ma jedną cechę, czy umiejętność, która może wydatnie pomóc w negocjacjach. W cytowanym opracowaniu podano przykładu następujących cech, na których można oprzeć swą siłę w negocjacjach: cierpliwość, doświadczenie, urok osobisty, stawianie śmiałych celów, dbałość o szczegóły.


==Karta praw negocjatora wg W. Wasilewskiej==
==Karta praw negocjatora wg W. Wasilewskiej==
Linia 63: Linia 47:
* zawahać się- prowadząc negocjacje handlowe masz prawo odwlekać decyzję i wahać się.
* zawahać się- prowadząc negocjacje handlowe masz prawo odwlekać decyzję i wahać się.
* pytać o to, o czym partnerowi nie wolno mówić-masz prawo zadawać kłopotliwe pytania. Może Twojemu partnerowi nie wolno na nie odpowiadać, ale przypadkiem na któreś odpowie.
* pytać o to, o czym partnerowi nie wolno mówić-masz prawo zadawać kłopotliwe pytania. Może Twojemu partnerowi nie wolno na nie odpowiadać, ale przypadkiem na któreś odpowie.
* być natrętnym- nie rezygnuj natychmiast z partnera tylko dlatego, że spotkałeś się z odmową. Dzwoń i przychodź. Wówczas uwierzy, że zależy ci na nim i że jesteś zaangażowany w [[dobro]] swojej firmy i promocję jej produktów.
* być natrętnym - nie rezygnuj natychmiast z partnera tylko dlatego, że spotkałeś się z odmową. Dzwoń i przychodź. Wówczas uwierzy, że zależy ci na nim i że jesteś zaangażowany w [[dobro]] swojej firmy i promocję jej produktów.
* milczeć- jeśli nie odpowiesz na pytanie partnera, on często przejdzie nad tym do porządku dziennego. Milcząc gromadzisz czas na podjęcie decyzji.
* milczeć- jeśli nie odpowiesz na pytanie partnera, on często przejdzie nad tym do porządku dziennego. Milcząc gromadzisz czas na podjęcie decyzji.
* zachowywać się jak zepsuta płyta- jeśli czujesz, że powinieneś coś powiedzieć, ale nie wiesz co, powtórz co uprzednio mówiłeś. Partner po prostu może odnieść  
* zachowywać się jak zepsuta płyta - jeśli czujesz, że powinieneś coś powiedzieć, ale nie wiesz co, powtórz co uprzednio mówiłeś. Partner po prostu może odnieść
* nie wiedzieć pewnych rzeczy- wcale nie jest Twoim obowiązkiem znać wszystkie odpowiedzi na pytania partnera. Im mniej istotnych informacji uzyska od Ciebie tym lepsza będzie twoja [[pozycja]] jako negocjatora.
* nie wiedzieć pewnych rzeczy - wcale nie jest Twoim obowiązkiem znać wszystkie odpowiedzi na pytania partnera. Im mniej istotnych informacji uzyska od Ciebie tym lepsza będzie twoja [[pozycja]] jako negocjatora.


==Sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane)==
==Sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane)==
Linia 73: Linia 57:
* być uważnym,
* być uważnym,
* mieć [[pozytywne nastawienie]], takt, wyczucie i [[empatia|empatie]]
* mieć [[pozytywne nastawienie]], takt, wyczucie i [[empatia|empatie]]
* mieć dobre wejście - liczy się pierwsze 20 sek., 20 gestów, 20 słów,  
* mieć dobre wejście - liczy się pierwsze 20 sek., 20 gestów, 20 słów,
* znać [[kompetencje]] negocjatorów,
* znać [[kompetencje]] negocjatorów,
* przygotować odpowiednie miejsce rozmów i ich czas,
* przygotować odpowiednie miejsce rozmów i ich czas,
Linia 97: Linia 81:
* tendencyjne wnioskowanie,
* tendencyjne wnioskowanie,
* zawężanie spojrzenia,
* zawężanie spojrzenia,
* uogólnienia, wyolbrzymione reakcje,  
* uogólnienia, wyolbrzymione reakcje,
* egocentryzm,
* egocentryzm,
* błędne określenia słowne,
* błędne określenia słowne,
* podejrzliwość,
* podejrzliwość,
* czytanie w myślach.
* czytanie w myślach.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Umiejętności sprawnego negocjatora]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Asertywność]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategie negocjacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Testowanie partnera negocjacyjnego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Melancholik]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Negocjator]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Techniki negocjacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Styl negocjacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nonkonformizm]]}} }}
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bazerman M.H., Neale M..A., ''Negocjując racjonalnie'', Libra, Olsztyn 1997.
<noautolinks>
* Bellenger L., ''Negocjacje'', Assimil Polska, Kraków 1999.
* Bazerman M., Neale M. (1997), ''Negocjując racjonalnie'', Libra, Olsztyn
* Brdulak H., Brdulak J., ''Negocjacje handlowe'', PWE, Warszawa 2000.
* Bellenger L. (1999), ''Negocjacje'', Assimil Polska, Kraków
* Christopher E.M., ''Umiejętność negocjowania w biznesie'', Wydawnictwi [[Zysk]] i S-ka, Warszawa 1998..
* Brdulak H., Brdulak J. (2000), ''Negocjacje handlowe'', PWE, Warszawa
* Dawson R., ''Sekrety udanych negocjacji'', Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1999.
* Christopher E. (1998), ''Umiejętność negocjowania w biznesie'', Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa
* Dąbrowski P.J., ''Praktyczna teoria negocjacji'', Sorbog, Warszawa 1991.
* Dawson R. (1999), ''Sekrety udanych negocjacji'', Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
* Fisher R., Ury W., Patton B.,''Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się'', PWE, Warszawa 2000.
* Dąbrowski P. (1991), ''Praktyczna teoria negocjacji'' Sorbog, Warszawa
* Fowler A., ''Jak skutecznie negocjować'', Petit, Warszawa 2001.
* Fisher R., Ury W., Patton B. (2000), ''Dochodząc do tak - Negocjowanie bez poddawania się'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kennedy G., ''Negocjator'', Studio EMKA, Warszawa 1998.
* Fowler A. (2001), ''Jak skutecznie negocjować'', Petit, Warszawa
* Kozina A., ''Metody planowania negocjacji handlowych'', [w:] Metody planowania w zarządzaniu strategicznym na poziomie korporacji i w obszarach funkcjonalnych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Katedra Procesu Zarządzania, Kraków 1999
* Kennedy G. (1998), ''Negocjator'', Studio EMKA, Warszawa
* McCormack M., On Negotiating, BK Publishers Inc., San Francisco 1993, cyt. za: [R.A. Rządca, P.Wujec 1998].
* Kozina A. (1999), ''Metody planowania negocjacji handlowych'', [w:] ''Metody planowania w zarządzaniu strategicznym na poziomie korporacji i w obszarach funkcjonalnych'', Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Katedra Procesu Zarządzania, Kraków
* Murdoch A., ''Dekalog negocjatora'', "[[Marketing]] i [[Rynek]]" 1997, nr 10.
* McCormack M. (1993), ''On Negotiating'', BK Publishers Inc., San Francisco
* Nęcki Z., ''Negocjacje w biznesie'', Antykwa, Kraków 2005.
* Murdoch A. (1997), ''Dekalog negocjatora'', Marketing i Rynek, nr 10
* Nierenberg G.I., ''Sztuka negocjacji jako [[metoda]] osiągania celu'', STUDIO EMKA, Warszawa 1994.
* Nęcki Z. (2003), ''Negocjacje w biznesie'', Antykwa, Kraków
* Rackham N., Carlisle J., ''The Effective Negotiator'', "Journal of European Industrial Training" - part 1: no 6/1978, part 2: no 7/1978, cyt. za: [P.J. Dąbrowski. 1991] i [G. Kennedy 1998].
* Nierenberg G. (1994), ''Sztuka negocjacji jako metoda osiągania celu'', Studio EMKA, Warszawa
* Rządca R.A., Wujec P., ''Negocjacje'', PWE, Warszawa 1998.
* Rackham N., Carlisle J. (1978), ''The Effective Negotiator'', Journal of European Industrial Training, nr 6, 7
* Szaban J., ''Negocjacje jako jedna z technik zarządzania'', "Doskonalenie Kadr Kierowniczych" 1986, nr 2.
* Rządca R., Wujec P. (1998), ''Negocjacje'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Ury W., ''Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji'', PWE, Warszawa 1995.
* Szaban J. (1986), ''Negocjacje jako jedna z technik zarządzania'', Doskonalenie Kadr Kierowniczych, nr 2
* Wasilewska W., ''Efektywne negocjacje w biznesie'', UWM, Olsztyn 2010
* Ury W. (1995), ''Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji'', PWE, Warszawa
* Zbiegień-Maciąg L., ''Taktyka i techniki negocjacyjne'', Wydawnictwo AGH, Kraków 1993.
* Wasilewska W. (2010), ''Efektywne negocjacje w biznesie'', UWM, Olsztyn
* Zbiegień-Maciąg L. (1993), ''Taktyka i techniki negocjacyjne'', Wydawnictwo AGH, Kraków
</noautolinks>


{{a|[[Andrzej Kozina]], Patrycja Robak}}
{{a|[[Andrzej Kozina]], Patrycja Robak}}
[[Kategoria:Negocjacje]]
[[Kategoria:Negocjacje]]
{{#metamaster:description|Dowiedz się, jakie cechy powinien posiadać sprawnym negocjator. Przewodnik, który pomoże Ci zdobyć przewagę w negocjacjach.}}

Aktualna wersja na dzień 00:19, 25 lis 2023

Dobrzy negocjatorzy zawsze pragną zwycięstwa w negocjacjach, traktują je jako grę i sprawdzian swoich umiejętności, czerpią również przyjemność z tego pojedynku. Jak piszę w swoim przewodniku W. Wasilewska [2010, s. 9] negocjatora powinien natomiast cechować brak potrzeby bycia lubianym. Dobrzy negocjatorzy nie obawiają się konfliktów, najważniejsze jest dla nich tak długie rozpatrywanie problemu, aż znajdzie się rozwiązanie, które wszystkich zadowoli.

TL;DR

Artykuł przedstawia cechy dobrego negocjatora, takie jak empatia, asertywność, wewnątrzsterowność i umiejętność słuchania. Innymi ważnymi cechami są odwaga, cierpliwość, śmiałość, uczciwość i umiejętność radzenia sobie z konfliktem. Negocjatorzy powinni także być skłonni do życia w niepewności i mieć ducha współzawodnictwa. Przewodnik negocjatora wskazuje, że są pewne prawa negocjatora, takie jak prawo do pomyłki, zawahania się i zadawania trudnych pytań. W celu osiągnięcia skutecznych negocjacji, negocjator powinien znać swojego partnera, być uważnym, mieć pozytywne nastawienie i umieć słuchać. Negocjator powinien także posiadać plan negocjacji, znać temat rozmów i umieć oddzielać problemy od osób.

Cechy sprawnego negocjatora wg L. Zbiegień-Maciąg

Szereg cech sprawnego negocjatora zawierają także przedstawione wcześniej wykazy zdolności i umiejętności negocjacyjnych. Warto także przyjrzeć się innym, wybranym zestawieniom tego rodzaju cech. Zdaniem L. Zbiegień-Maciąg [1993, s. 46] najważniejszymi cechami osobowości, które są korzystne do prowadzenia negocjacji są:

  • empatia - zdolność widzenia sytuacji z perspektywy różnych osób, wczucie się w sytuację innych (cecha ułatwiająca kompromis),
  • asertywność - czyli stanowczość w egzekwowaniu swoich praw - osoby nieasertywne są miękkie, nie potrafią oprzeć się manipulacji,
  • wewnątrzsterowność - poczucie wewnętrznej kontroli - jednostka sama daje sobie radę, rzadko korzystając z pomocy, sprawia wrażenie osoby solidnej,
  • a także wymienione wcześniej umiejętności oddziaływania na ludzi i wywoływania dobrego wrażenia.

Cechy sprawnego negocjatora wg R. Dawsona

Z kolei R. Dawson [1999, s. 210-212] omawia następujące cechy charakteru dobrego negocjatora:

  • odwagę, by zdobyć więcej informacji - bezustannie wzbogaca swoją wiedzę na temat drugiej strony i na jej podstawie weryfikuje swoje początkowe założenia;
  • cierpliwość, by wytrwać dłużej niż inny negocjator - nie pozwala, aby pod presją czasu zawrzeć umowę nie leżącą w dobrze pojętym interesie każdej ze stron,
  • śmiałość (odwagę), by prosić o więcej niż można dostać - potrafi pokonać lek przed ośmieszeniem, umie swobodnie podnosić wartość swojej maksymalnie najwyższej oferty i nie przeprasza za to,
  • uczciwość (odwagę), by dążyć do obustronnie zwycięskich rozwiązań - prowadzi negocjacje w sposób prosty, bezpośredni, bez stosowania wybiegów; szuka takich ustępstw na korzyść drugiej strony, które nie wyrządzą mu szkód;
  • umiejętność słuchania (koncentracji, zrozumienia, notowania, oddzielenia faktów od interpretacji) - tylko dobry słuchacz potrafi odkryć prawdziwe potrzeby drugiej strony w negocjacjach.

Cytowany autor [R. Dawson 1999, s. 214-215] wskazuje także na następujące predyspozycje do bycia dobrym negocjatorem:

  • skłonność do życia w niepewności - dobrzy negocjatorzy cieszą się na samą myśl o negocjacjach, niezależnie od tego, czy spodziewają się odnieść w nich sukces, czy też są pełni obaw; ludzie, którzy lubią innych, lepiej znoszą uczucie niepewności, aby stać się lepszym negocjatorem, należy się zmusić do akceptowania sytuacji, nad którymi nie ma się całkowitej kontroli;
  • duch współzawodnictwa - dobrzy negocjatorzy zawsze pragną zwycięstwa w negocjacjach, traktują je jako grę (co sprawia, że stają się w niej coraz lepsi) i sprawdzian swoich umiejętności; czerpią przyjemność z tego swoistego pojedynku
  • brak silnej potrzeby bycia lubianym - dobrzy negocjatorzy pokonali tą potrzebę, nie obawiają się konfliktów, najważniejsze jest dla nich tak długie rozpatrywanie problemu, aż znajdzie się rozwiązanie, które wszystkich zadowoli.

Cechy sprawnego negocjatora wg M. McCormacka

Zbliżony charakter ma propozycja M. McCormacka [1993]. Jest to swego rodzaju "instrukcja" na rozpoznanie talentu negocjacyjnego. Zdaniem M. McCormacka utalentowany negocjator:

  • nie przejmuje się tym, czy inni go lubią,
  • radzi sobie z sytuacjami niepewnymi i z konfliktem,
  • jest wiarygodny, ma nienaganną reputację,
  • nie chce, nie stara się być najmądrzejszy,
  • uwielbia negocjować.

Jak trafnie zauważają R.A. Rządca i P. Wujec [1998, s. 160], podsumowując charakterystykę koncepcji M. McCormacka, negocjator doskonały powinien posiadać następujące cechy:

  • niezawodną intuicję,
  • musi lubić rywalizację,
  • nienaganną reputacje,
  • umiejętność stawiania śmiałych celów i nie pomijania istotnych szczegółów,
  • dysponowanie olbrzymią wiedzą o drugiej stronie (dwie ostatnie cechy nawiązują do naszych wcześniejszych rozważań).

Jednocześnie, powołując się na M. McCormacka, cytowani autorzy zauważają, że osiąganie dobrych wyników w negocjacjach nie wymaga posiadania wszystkich - czy choćby większości - tych talentów. Wybitnych negocjatorów naprawdę łączy to, że każdy z nich ma jedną cechę, czy umiejętność, która może wydatnie pomóc w negocjacjach. W cytowanym opracowaniu podano przykładu następujących cech, na których można oprzeć swą siłę w negocjacjach: cierpliwość, doświadczenie, urok osobisty, stawianie śmiałych celów, dbałość o szczegóły.

Karta praw negocjatora wg W. Wasilewskiej

W.Wasilewska [2010, s. 9-10] swoim przewodniku pisze o tym, że negocjator ma prawo:

  • pomylić się- jeżeli zdarzy Ci się udzielić mylnej informacji, to po prostu zadzwoń i wyjaśnij. Partner doceni twoją uczciwość, nabierze do ciebie zaufania i szacunku.
  • zawahać się- prowadząc negocjacje handlowe masz prawo odwlekać decyzję i wahać się.
  • pytać o to, o czym partnerowi nie wolno mówić-masz prawo zadawać kłopotliwe pytania. Może Twojemu partnerowi nie wolno na nie odpowiadać, ale przypadkiem na któreś odpowie.
  • być natrętnym - nie rezygnuj natychmiast z partnera tylko dlatego, że spotkałeś się z odmową. Dzwoń i przychodź. Wówczas uwierzy, że zależy ci na nim i że jesteś zaangażowany w dobro swojej firmy i promocję jej produktów.
  • milczeć- jeśli nie odpowiesz na pytanie partnera, on często przejdzie nad tym do porządku dziennego. Milcząc gromadzisz czas na podjęcie decyzji.
  • zachowywać się jak zepsuta płyta - jeśli czujesz, że powinieneś coś powiedzieć, ale nie wiesz co, powtórz co uprzednio mówiłeś. Partner po prostu może odnieść
  • nie wiedzieć pewnych rzeczy - wcale nie jest Twoim obowiązkiem znać wszystkie odpowiedzi na pytania partnera. Im mniej istotnych informacji uzyska od Ciebie tym lepsza będzie twoja pozycja jako negocjatora.

Sylwetka negocjatora (cechy pożądane i niepożądane)

Podsumowując, aby zostać SKUTECZNYM NEGOCJATOREM:

  • należy dobrze znać słabe i mocne strony partnera,
  • być uważnym,
  • mieć pozytywne nastawienie, takt, wyczucie i empatie
  • mieć dobre wejście - liczy się pierwsze 20 sek., 20 gestów, 20 słów,
  • znać kompetencje negocjatorów,
  • przygotować odpowiednie miejsce rozmów i ich czas,
  • mieć dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne,
  • wystrzegać się oceniania innych osób,
  • znaleźć wspólny język z partnerem,
  • przestrzegać reguł gry,
  • dobrze znać siebie,
  • posiadać plan negocjacji,
  • znać doskonale temat rozmów,
  • posiadać predyspozycje psychiczne i fizyczne,
  • umiejętnie reagować na krytykę,
  • trzymać się tematu,
  • być kreatywnym, pomysłowym
  • umieć słuchać partnera,
  • umiejętnie pokazywać emocje, być opanowanym
  • chcieć rozwiązać problem,
  • używać faktów,
  • umieć oddzielić problemy od osób.
  • być odważnym
  • być stanowczym, zdecydowanym i asertywnym

Osiem grzechów głównych negocjatora:

  • tendencyjne wnioskowanie,
  • zawężanie spojrzenia,
  • uogólnienia, wyolbrzymione reakcje,
  • egocentryzm,
  • błędne określenia słowne,
  • podejrzliwość,
  • czytanie w myślach.


Cechy sprawnego negocjatoraartykuły polecane
Umiejętności sprawnego negocjatoraAsertywnośćStrategie negocjacyjneTestowanie partnera negocjacyjnegoMelancholikNegocjatorTechniki negocjacyjneStyl negocjacjiNonkonformizm

Bibliografia

  • Bazerman M., Neale M. (1997), Negocjując racjonalnie, Libra, Olsztyn
  • Bellenger L. (1999), Negocjacje, Assimil Polska, Kraków
  • Brdulak H., Brdulak J. (2000), Negocjacje handlowe, PWE, Warszawa
  • Christopher E. (1998), Umiejętność negocjowania w biznesie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa
  • Dawson R. (1999), Sekrety udanych negocjacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
  • Dąbrowski P. (1991), Praktyczna teoria negocjacji Sorbog, Warszawa
  • Fisher R., Ury W., Patton B. (2000), Dochodząc do tak - Negocjowanie bez poddawania się, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Fowler A. (2001), Jak skutecznie negocjować, Petit, Warszawa
  • Kennedy G. (1998), Negocjator, Studio EMKA, Warszawa
  • Kozina A. (1999), Metody planowania negocjacji handlowych, [w:] Metody planowania w zarządzaniu strategicznym na poziomie korporacji i w obszarach funkcjonalnych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Katedra Procesu Zarządzania, Kraków
  • McCormack M. (1993), On Negotiating, BK Publishers Inc., San Francisco
  • Murdoch A. (1997), Dekalog negocjatora, Marketing i Rynek, nr 10
  • Nęcki Z. (2003), Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków
  • Nierenberg G. (1994), Sztuka negocjacji jako metoda osiągania celu, Studio EMKA, Warszawa
  • Rackham N., Carlisle J. (1978), The Effective Negotiator, Journal of European Industrial Training, nr 6, 7
  • Rządca R., Wujec P. (1998), Negocjacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Szaban J. (1986), Negocjacje jako jedna z technik zarządzania, Doskonalenie Kadr Kierowniczych, nr 2
  • Ury W. (1995), Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa
  • Wasilewska W. (2010), Efektywne negocjacje w biznesie, UWM, Olsztyn
  • Zbiegień-Maciąg L. (1993), Taktyka i techniki negocjacyjne, Wydawnictwo AGH, Kraków


Autor: Andrzej Kozina, Patrycja Robak