Środki trwałe w budowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Środki trwałe]] w budowie''' to [[środek trwały|środki trwałe]] w okresie budowy, ulepszenia lub montażu istniejących już środków trwałych oraz środki gotowe do przekazania do użytkowania. Do definicji tego typu środka trwałego wliczamy również [[nakłady]] poniesione w związku z przedsięwzięciem budowy, przebudowy, adaptacji, lub montażu środka trwałego. Zaliczane są do aktywów trwałych<ref> ''[[Ustawa]] z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości'' (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) </ref> Środki trwałe w budowie to [[inwestycje]] rzeczowe, które wchodzą w skład rzeczowego majątku trwałego (zgodnie z prawem bilansowym).
|list1=
<ul>
<li>[[Wycena środków trwałych]]</li>
<li>[[Rachunek zysków i strat]]</li>
<li>[[Aktywa trwałe]]</li>
<li>[[Wartości niematerialne i prawne]]</li>
<li>[[Pozostałe przychody i koszty operacyjne]]</li>
<li>[[Wycena składników bilansu]]</li>
<li>[[Aktywa obrotowe]]</li>
<li>[[Rzeczowe aktywa trwałe]]</li>
<li>[[Przychody i koszty finansowe]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''[[Środki trwałe]] w budowie''' to [[środek trwały|środki trwałe]] w okresie budowy, ulepszenia lub montażu istniejących już środków trwałych oraz środki gotowe do przekazania do użytkowania. Do definicji tego typu środka trwałego wliczamy również [[nakłady]] poniesione w związku z przedsięwzięciem budowy, przebudowy, adaptacji, lub montażu środka trwałego. Zaliczane są do aktywów trwałych.<ref> ''[[Ustawa]] z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości'' (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) </ref> Środki trwałe w budowie to [[inwestycje]] rzeczowe, które wchodzą w skład rzeczowego majątku trwałego (zgodnie z prawem bilansowym).


[[Środek trwały]] w budowie po zakończeniu procesu budowy, po przyjęciu do użytkowania ewoluuje w:
[[Środek trwały]] w budowie po zakończeniu procesu budowy, po przyjęciu do użytkowania ewoluuje w:
Linia 24: Linia 8:
Środki trwałe w budowie to inwestycje rzeczowe, które wchodzą w skład majątku trwałego. Dzielą się na własne i obce środki trwałe w budowie. Nakłady na budowę środków trwałych dzielą się na nakłady finansowane ze środków własnych, obce źródła finansowania i struktury techniczne. Wycena środków trwałych w budowie dotyczy wszystkich kosztów związanych z ich nabyciem lub wytworzeniem. Po zakończeniu budowy środek trwały podlega odpisom amortyzacyjnym. Nakłady poniesione na budowę środka trwałego są prezentowane jako rzeczowe aktywa trwałe w bilansie, a po zakończeniu budowy mogą zostać przekształcone w inwestycje długoterminowe. Środki trwałe w budowie podlegają odpisom aktualizującym, a po oddaniu do użytku - odpisom amortyzacyjnym. Środek trwały w budowie, który nie został oddany do użytku, może zostać odpisany w pozostałe koszty operacyjne w przypadku darowizny, sprzedaży lub zaprzestania budowy.
Środki trwałe w budowie to inwestycje rzeczowe, które wchodzą w skład majątku trwałego. Dzielą się na własne i obce środki trwałe w budowie. Nakłady na budowę środków trwałych dzielą się na nakłady finansowane ze środków własnych, obce źródła finansowania i struktury techniczne. Wycena środków trwałych w budowie dotyczy wszystkich kosztów związanych z ich nabyciem lub wytworzeniem. Po zakończeniu budowy środek trwały podlega odpisom amortyzacyjnym. Nakłady poniesione na budowę środka trwałego są prezentowane jako rzeczowe aktywa trwałe w bilansie, a po zakończeniu budowy mogą zostać przekształcone w inwestycje długoterminowe. Środki trwałe w budowie podlegają odpisom aktualizującym, a po oddaniu do użytku - odpisom amortyzacyjnym. Środek trwały w budowie, który nie został oddany do użytku, może zostać odpisany w pozostałe koszty operacyjne w przypadku darowizny, sprzedaży lub zaprzestania budowy.


== Podział ==
==Podział==
 
Środki trwałe w budowie dzielimy na:
Środki trwałe w budowie dzielimy na:
* własne środki trwałe w budowie  
* własne środki trwałe w budowie
* obce środki trwałe w budowie
* obce środki trwałe w budowie


Z obcym środkiem trwałym w budowie mamy do czynienia w przypadku, gdy nie jesteśmy właścicielem środka trwałego (przykładowo wynajmujemy dany obiekt), ale ponosimy [[koszty]] związane z dostosowaniem obiektu do swoich potrzeb.  
Z obcym środkiem trwałym w budowie mamy do czynienia w przypadku, gdy nie jesteśmy właścicielem środka trwałego (przykładowo wynajmujemy dany obiekt), ale ponosimy [[koszty]] związane z dostosowaniem obiektu do swoich potrzeb.
 
<google>ban728t</google>


== Klasyfikacja ==
<google>n</google>


==Klasyfikacja==
[[nakłady|Nakłady]], które podejmuje jednostka na budowę środków trwałych można podzielić według dwóch kryteriów<ref>Gierusz B. (2009), ''Podręcznik samodzielnej nauki księgowania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.</ref>:
[[nakłady|Nakłady]], które podejmuje jednostka na budowę środków trwałych można podzielić według dwóch kryteriów<ref>Gierusz B. (2009), ''Podręcznik samodzielnej nauki księgowania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.</ref>:
*Źródeł finansowana:
* Źródeł finansowana:
 
* nakłady finansowane częściowo ze środków własnych przedsiębiorstwa, a częściowo przez [[kredyt]] inwestycyjny,
a) nakłady finansowane częściowo ze środków własnych przedsiębiorstwa, a częściowo przez [[kredyt]] inwestycyjny,
* nakłady finansowe z własnych środków,
 
* obce źródła finansowania:
b) nakłady finansowe z własnych środków,
 
c) obce źródła finansowania:
* nakłady pozyskane z rynków kapitałowych: [[emisja]] akcji lub obligacji przez [[dane]] [[przedsiębiorstwo]],
* nakłady pozyskane z rynków kapitałowych: [[emisja]] akcji lub obligacji przez [[dane]] [[przedsiębiorstwo]],
* nakłady, których źródłem finansowania są [[Kredyt|kredyty]] oraz [[Pożyczka|pożyczki]],
* nakłady, których źródłem finansowania są [[Kredyt|kredyty]] oraz [[Pożyczka|pożyczki]],
* nakłady pokrywane z dotacji, subwencji.
* nakłady pokrywane z dotacji, subwencji.
* Struktury technicznej:
* Struktury technicznej:
 
* zakup maszyn, urządzeń, środków transportu (zarówno wymagających montażu czy instalacji, jak i niewymagających montażu lub instalacji przed rozpoczęciem użytkowania),
a) zakup maszyn, urządzeń, środków transportu (zarówno wymagających montażu czy instalacji, jak i niewymagających montażu lub instalacji przed rozpoczęciem użytkowania),
* prace budowlano-montażowe.
 
b) prace budowlano-montażowe.


[[Wycena]] środków trwałych w budowie dotyczy wszystkich kosztów, jakie powstają w wyniku ich nabycia bądź wytworzenia. Pomniejszana jest dodatkowo o wysokość odpisów z tytułu trwałej utraty wartości.
[[Wycena]] środków trwałych w budowie dotyczy wszystkich kosztów, jakie powstają w wyniku ich nabycia bądź wytworzenia. Pomniejszana jest dodatkowo o wysokość odpisów z tytułu trwałej utraty wartości.
Linia 61: Linia 36:
* próby montażowe i uruchomienia,
* próby montażowe i uruchomienia,
* zakup maszyn, urządzeń oraz ich montaż,
* zakup maszyn, urządzeń oraz ich montaż,
*[[podatek VAT]] niepodlegający odliczeniu,
* [[podatek VAT]] niepodlegający odliczeniu,
* pokrycie [[Zobowiązania|zobowiązań]] zaciągniętych na cel finansowania budowy lub ulepszenia istniejącego środka trwałego ([[Prowizja|prowizje]], [[Odsetki|odsetki]], [[Różnice kursowe|różnice kursowe]])
* pokrycie [[Zobowiązania|zobowiązań]] zaciągniętych na cel finansowania budowy lub ulepszenia istniejącego środka trwałego ([[Prowizja|prowizje]], [[Odsetki|odsetki]], [[Różnice kursowe|różnice kursowe]])


== Ewidencja ==
==Ewidencja==
 
Środki trwałe w budowie podlegają trzem etapom procesu budowy, dla celów ewidencji. Są to<ref>Gierusz B. (2009), ''Podręcznik samodzielnej nauki księgowania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 269.</ref>:
Środki trwałe w budowie podlegają trzem etapom procesu budowy, dla celów ewidencji. Są to<ref>Gierusz B. (2009), ''Podręcznik samodzielnej nauki księgowania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 269.</ref>:
* Etap 1. Przygotowanie- to czynności obejmujące czas od momentu zlecenia prac nad założeniami techniczno-ekonomicznymi do zapoczątkowania budowy. Na tym etapie ma miejsce zawarcie [[Umowa|umowy]] z wykonawcą bądź podjecie [[Decyzja|decyzji]] dotyczącej jej wykonania we własnym zakresie,
* Etap 1. Przygotowanie - to czynności obejmujące czas od momentu zlecenia prac nad założeniami techniczno-ekonomicznymi do zapoczątkowania budowy. Na tym etapie ma miejsce zawarcie [[Umowa|umowy]] z wykonawcą bądź podjecie [[Decyzja|decyzji]] dotyczącej jej wykonania we własnym zakresie,
* Etap 2. Realizacja- obejmuje okres od zakończenia etapu przygotowania do chwili zakończenia i przekazania zadania do użytku,
* Etap 2. Realizacja - obejmuje okres od zakończenia etapu przygotowania do chwili zakończenia i przekazania zadania do użytku,
* Etap 3. Rozliczenie budowy- jest to okres do momentu rozliczenia ostatecznego nakładów poniesionych na budowę.
* Etap 3. Rozliczenie budowy - jest to okres do momentu rozliczenia ostatecznego nakładów poniesionych na budowę.


Po stronie debetowej (Dt) księgowane są nakłady ponoszone na budowę środków trwałych a także ulepszenie obcych środków trwałych. Są to szczególnie koszty<ref>Gierusz B. (2009), ''Podręcznik samodzielnej nauki księgowania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.</ref>:
Po stronie debetowej (Dt) księgowane są nakłady ponoszone na budowę środków trwałych a także ulepszenie obcych środków trwałych. Są to szczególnie koszty<ref>Gierusz B. (2009), ''Podręcznik samodzielnej nauki księgowania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.</ref>:
Linia 77: Linia 51:
* koszty montażu nabytych składników majątku trwałego,
* koszty montażu nabytych składników majątku trwałego,
* opłaty za użytkowanie gruntów podczas budowy i uzyskanie lokalizacji pod budowę,
* opłaty za użytkowanie gruntów podczas budowy i uzyskanie lokalizacji pod budowę,
*[[Odszkodowanie|odszkodowań]] za przesiedlenie ludności z terenów nabytych pod budowę i za dostarczanie zastępczych obiektów,
* [[Odszkodowanie|odszkodowań]] za przesiedlenie ludności z terenów nabytych pod budowę i za dostarczanie zastępczych obiektów,
* remontów i napraw, które zostały przeprowadzone przed oddaniem obiektu do użytkowania,
* remontów i napraw, które zostały przeprowadzone przed oddaniem obiektu do użytkowania,
* założenia stref ochronnych zieleni,
* założenia stref ochronnych zieleni,
* dokumentacji dotyczącej projektu budowy,
* dokumentacji dotyczącej projektu budowy,
*[[Ubezpieczenie|ubezpieczeń]] majątkowych środków trwałych będących w budowie,
* [[Ubezpieczenie|ubezpieczeń]] majątkowych środków trwałych będących w budowie,
* obcego nadzoru [[Inwestycja|inwestycji]],
* obcego nadzoru [[Inwestycja|inwestycji]],
* zakupu i montażu, instalacji maszyn i urządzeń,
* zakupu i montażu, instalacji maszyn i urządzeń,
Linia 97: Linia 71:
* powstania stref ochronnych.
* powstania stref ochronnych.


Do nakładów poniesionych w związku z budową środka trwałego nie można zaliczyć kosztów powstałych z powodu:  
Do nakładów poniesionych w związku z budową środka trwałego nie można zaliczyć kosztów powstałych z powodu:
* nieefektywnych prac nad budową / rozbudową / przebudową środka trwałego, kar, grzywien, opłat, sankcji i odszkodowań związanych z budową,
* nieefektywnych prac nad budową / rozbudową / przebudową środka trwałego, kar, grzywien, opłat, sankcji i odszkodowań związanych z budową,
* nieuzyskanego zwrotu z inwestycji,
* nieuzyskanego zwrotu z inwestycji,
* odsetek od kredytów, pożyczek, prowizji oraz ujemnych różnic kursowych (powstałych po przekazaniu środka trwałego do używania).
* odsetek od kredytów, pożyczek, prowizji oraz ujemnych różnic kursowych (powstałych po przekazaniu środka trwałego do używania).


Po stronie kredytowej (Ct) księgowane są rozchody i pomniejszenia wartości środków trwałych w budowie, szczególnie<ref>Gierusz B. (2009), ''Podręcznik samodzielnej nauki księgowania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.</ref>:
Po stronie kredytowej (Ct) księgowane są rozchody i pomniejszenia wartości środków trwałych w budowie, szczególnie<ref>Gierusz B. (2009), ''Podręcznik samodzielnej nauki księgowania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.</ref>:
Linia 114: Linia 86:
W momencie gdy w ramach poniesionych kosztów powstaje jeden obiekt inwentarzowy, wtedy jego wartość obejmują wszystkie poniesione z tego tytułu koszty.
W momencie gdy w ramach poniesionych kosztów powstaje jeden obiekt inwentarzowy, wtedy jego wartość obejmują wszystkie poniesione z tego tytułu koszty.
Natomiast kiedy w rezultacie poniesionych nakładów powstaje więcej niż jeden obiekt, koszty środków trwałych obejmują<ref>Gierusz B. (2009), Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 272.</ref>:
Natomiast kiedy w rezultacie poniesionych nakładów powstaje więcej niż jeden obiekt, koszty środków trwałych obejmują<ref>Gierusz B. (2009), Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 272.</ref>:
*[[koszty bezpośrednie]]- dotyczą wykonania bądź nabycia obiektu, można je odnieść wprost na obiekt,
* [[koszty bezpośrednie]] - dotyczą wykonania bądź nabycia obiektu, można je odnieść wprost na obiekt,
*[[koszty pośrednie]]- obejmują więcej niż jeden obiekt w ramach jednego zadania.
* [[koszty pośrednie]] - obejmują więcej niż jeden obiekt w ramach jednego zadania.


Wydatki powstałe w związku z budową środka trwałego (czy też przystosowaniem nowego środka trwałego do użytku) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów z chwilą w kótej rzeczywiście zostały poniesione. Wydatki te będą prezentowane w momencie, gdy środek zostanie oddany do użytku. Na [[koszt]] nowo powstałego środka trwałego składać się będą odpisy amortyzacyjne.  
Wydatki powstałe w związku z budową środka trwałego (czy też przystosowaniem nowego środka trwałego do użytku) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów z chwilą w kótej rzeczywiście zostały poniesione. Wydatki te będą prezentowane w momencie, gdy środek zostanie oddany do użytku. Na [[koszt]] nowo powstałego środka trwałego składać się będą odpisy amortyzacyjne.
Po miesięcznym użytkowaniu środka trwałego naliczamy amortyzację.
Po miesięcznym użytkowaniu środka trwałego naliczamy amortyzację.


 
==Pozycja środków trwałych w budowie w bilansie==
== Pozycja środków trwałych w budowie w bilansie ==
Nakłady poniesione na budowę środka trwałego nie wywierają wpływu na [[wynik]] finansowy przedsiębiorstwa. W bilansie jest to wielkość, która zostanie przedstawiona jako rzeczowe aktywo trwałe, pod warunkiem iż służy działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
 
Nakłady poniesione na budowę środka trwałego nie wywierają wpływu na [[wynik]] finansowy przedsiębiorstwa. W bilansie jest to wielkość, która zostanie przedstawiona jako rzeczowe aktywo trwałe, pod warunkiem iż służy działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.  


Środek trwały w budowie, który nie służy działalności operacyjnej przedsiębiorstwa po zakończeniu prac i na [[moment bilansowy]] kwalifikuje się (zgodnie z [[Ustawa o rachunkowości]]) jako inwestycję długoterminową. To umożliwia wycenę środka trwałego w [[wartość godziwa|wartości godziwej]].
Środek trwały w budowie, który nie służy działalności operacyjnej przedsiębiorstwa po zakończeniu prac i na [[moment bilansowy]] kwalifikuje się (zgodnie z [[Ustawa o rachunkowości]]) jako inwestycję długoterminową. To umożliwia wycenę środka trwałego w [[wartość godziwa|wartości godziwej]].


Na ostatni dzień roku obrotowego należy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych w budowie drogą weryfikacji (por. art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy). Wyjątkiem są tu maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie, które należy zinwentaryzować drogą spisu z natury (art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy). Spis ten może być przeprowadzany raz na 4 lata, jeżeli znajdują się one na terenie strzeżonym (art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy).
Na ostatni dzień roku obrotowego należy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych w budowie drogą weryfikacji (por. art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy). Wyjątkiem są tu maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie, które należy zinwentaryzować drogą spisu z natury (art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy). Spis ten może być przeprowadzany raz na 4 lata, jeżeli znajdują się one na terenie strzeżonym (art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy).


Na dzień bilansowy środki trwałe w budowie wycenia się w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem, pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Wynika to z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy. W przypadku stwierdzenia trwałej utraty wartości środków trwałych w budowie, np. na skutek czasowego wstrzymania budowy, dokonuje się odpisu aktualizującego.<ref> ''Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości'' (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) </ref>
Na dzień bilansowy środki trwałe w budowie wycenia się w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem, pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Wynika to z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy. W przypadku stwierdzenia trwałej utraty wartości środków trwałych w budowie, np. na skutek czasowego wstrzymania budowy, dokonuje się odpisu aktualizującego<ref> ''Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości'' (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) </ref>
 
== Odpisy aktualizujące ==


==Odpisy aktualizujące==
Środki trwałe w budowie nie podlegają [[Amortyzacja|odpisom amortyzacyjnym]], lecz odpisom [[Aktualizacja wyceny środków trwałych|aktualizującym]].
Środki trwałe w budowie nie podlegają [[Amortyzacja|odpisom amortyzacyjnym]], lecz odpisom [[Aktualizacja wyceny środków trwałych|aktualizującym]].
Zagrożeniem dla środka trwałego może być [[zmiana]] technologii, [[postęp techniczny]] czy planowana [[restrukturyzacja]] działalności przedsiębiorstwa. [[Inwestycja]] może znacznie stracić na wartości. Wtedy to dokonujemy odpisu aktualizującego w ciężar kosztów operacyjnych. Gdy już zażegnamy [[zagrożenie]] odpis zostaje rozwiązany. Po oddaniu środka trwałego w budowie do użytkowania przystępujemy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Zagrożeniem dla środka trwałego może być [[zmiana]] technologii, [[postęp techniczny]] czy planowana [[restrukturyzacja]] działalności przedsiębiorstwa. [[Inwestycja]] może znacznie stracić na wartości. Wtedy to dokonujemy odpisu aktualizującego w ciężar kosztów operacyjnych. Gdy już zażegnamy [[zagrożenie]] odpis zostaje rozwiązany. Po oddaniu środka trwałego w budowie do użytkowania przystępujemy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Linia 140: Linia 107:
W przypadku obcych środków trwałych w budowie również dokonujemy odpisów aktualizujących i ewidencjonujemy wartość środka zgodnie z wysokością ponoszonych przez nas kosztów. Następnie po oddaniu środka trwałego w budowie do użytkowania przystępujemy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Przy czym czas trwania odpisu jest ograniczony, co do czasu na który zawarliśmy umowę najmu bądź dzierżawy.
W przypadku obcych środków trwałych w budowie również dokonujemy odpisów aktualizujących i ewidencjonujemy wartość środka zgodnie z wysokością ponoszonych przez nas kosztów. Następnie po oddaniu środka trwałego w budowie do użytkowania przystępujemy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Przy czym czas trwania odpisu jest ograniczony, co do czasu na który zawarliśmy umowę najmu bądź dzierżawy.


== Odpisanie, likwidacja lub sprzedaż środka trwałego w budowie ==
==Odpisanie, likwidacja lub sprzedaż środka trwałego w budowie==
 
Środek trwały w budowie, który nie został oddany do użytku musi być odpisany w pozostałe [[koszty operacyjne]] w momencie, gdy:
Środek trwały w budowie, który nie został oddany do użytku musi być odpisany w pozostałe [[koszty operacyjne]] w momencie, gdy:
* w formie darowizny oddaliśmy środek trwały w budowie,
* w formie darowizny oddaliśmy środek trwały w budowie,
* sprzedaliśmy środek trwały w budowie,
* sprzedaliśmy środek trwały w budowie,
* zaprzestaliśmy budowy ([[likwidacja]] środka trwałego w budowie)  
* zaprzestaliśmy budowy ([[likwidacja]] środka trwałego w budowie)
i na bieżący dzień środek ten nie przynosi przedsiębiorstwu korzyści materialnych, jak i korzyści te nie są planowane w przyszłości.  
i na bieżący dzień środek ten nie przynosi przedsiębiorstwu korzyści materialnych, jak i korzyści te nie są planowane w przyszłości.


W związku z sytuacjami wymienionymi powyżej wygląd bilansu oraz [[transakcje]] księgowe ulegną zmianie.
W związku z sytuacjami wymienionymi powyżej wygląd bilansu oraz [[transakcje]] księgowe ulegną zmianie.


W przypadku darowizny lub likwidacji:  
W przypadku darowizny lub likwidacji:
Zamiast konta "środki trwałe” występować będzie [[konto]] o nazwie: "pozostałe koszty operacyjne". Na nowym koncie zaksięgujemy nakłady jakie ponieśliśmy do dnia likwidacji środka.
Zamiast konta "środki trwałe" występować będzie [[konto]] o nazwie: "pozostałe koszty operacyjne". Na nowym koncie zaksięgujemy nakłady jakie ponieśliśmy do dnia likwidacji środka.


W przypadku sprzedaży:  
W przypadku sprzedaży:
Zestawimy nakłady z przychodami ze sprzedaży środka trwałego w budowie. Dalej postępujemy jak przy sprzedaży zwykłego środka trwałego; różnica między nakałdami, a przychodami zostanie opisana jako wynik na sprzedaży (ceną sprzedaży netto).  
Zestawimy nakłady z przychodami ze sprzedaży środka trwałego w budowie. Dalej postępujemy jak przy sprzedaży zwykłego środka trwałego; różnica między nakałdami, a przychodami zostanie opisana jako wynik na sprzedaży (ceną sprzedaży netto).


==Bibligrafia==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wycena środków trwałych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunek zysków i strat]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Aktywa trwałe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wartości niematerialne i prawne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pozostałe przychody i koszty operacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wycena składników bilansu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Aktywa obrotowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rzeczowe aktywa trwałe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przychody i koszty finansowe]]}} }}
 
==Przypisy==
<references />
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Adamek-Hyska D. (2016), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/84-2016/FRFU-84-cz1-11.pdf Wykorzystanie sprawozdań finansowych w pomiarze dokonań jednostek sektora publicznego]'', Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, cz. 1, nr 6
* Adamek-Hyska D. (2016), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/84-2016/FRFU-84-cz1-11.pdf Wykorzystanie sprawozdań finansowych w pomiarze dokonań jednostek sektora publicznego]'', Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, cz. 1, nr 6
* Caputa W. (2011), ''[http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z58/07.pdf Organizacja i Zarządzanie]'', "Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej", nr 1858
* Caputa W. (2011), ''Organizacja i Zarządzanie'', Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej, nr 1858
* Cellary M. (2012), ''[http://www.gandalf.com.pl/files/products/texts/314311.pdf Polityka rachunkowości 2012]'', Wydawnictwo C. H. Beck, Beck Info [[Biznes]], Warszawa
* Cellary M. (2012), ''Polityka rachunkowości 2012'', C.H. Beck, Warszawa
* Hass-Symotiuk M. (2012). ''Wzorcowy [[plan]] kont, a [[rachunkowość]] finansowa i zarządcza podmiotów leczniczych'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa
* Hass-Symotiuk M. (2012), ''Wzorcowy plan kont, a rachunkowość finansowa i zarządcza podmiotów leczniczych'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Kaczurak-Kozak M. (2015), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/77-2015/FRFU-77-237.pdf Informacje uzupełniające w sprawozdaniu finansowym jednostki sektora samorządu terytorialnego]'', "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecinskiego", nr 873
* Kaczurak-Kozak M. (2015), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/77-2015/FRFU-77-237.pdf Informacje uzupełniające w sprawozdaniu finansowym jednostki sektora samorządu terytorialnego]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 873
* Lis T. (2014), ''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/07_T.Lis_Kapital_z_aktualizacji_wyceny.pdf Kapitał z aktualizacji wyceny i zakres jego ujawnień w sprawozdawczości finansowej w świetle Międzynarodowych i Polskich Standardów Rachunkowości]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
* Lis T. (2014), ''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/07_T.Lis_Kapital_z_aktualizacji_wyceny.pdf Kapitał z aktualizacji wyceny i zakres jego ujawnień w sprawozdawczości finansowej w świetle Międzynarodowych i Polskich Standardów Rachunkowości]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
* Messner Z. (2001). Podstawy rachunkowości, AE, Katowice
* Messner Z. (2003), ''Podstawy rachunkowości'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice
* Rubik J. (2012), ''[http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=17466 Wybrane problemy identyfikacji i wyceny kosztów środków trwałych w budowie]'', "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", Wrocław, nr 255,
* Rubik J. (2012), ''[https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=17466 Wybrane problemy identyfikacji i wyceny kosztów środków trwałych w budowie]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, nr 255
* Tkocz-Wolny K. (2016),''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_251_270/SE_253/11.pdf Wycena bilansowa środków trwałych i jej wpływ na wynik finansowy]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 253
* Tkocz-Wolny K. (2016), ''[https://www.infona.pl//resource/bwmeta1.element.cejsh-fd44df4b-afe7-4e9d-8d8e-48db355e7405 Wycena bilansowa środków trwałych i jej wpływ na wynik finansowy]'', Studia Ekonomiczne, nr 253
* Ustawa o rachunkowości
* ''Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19941210591 Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591]
 
</noautolinks>
===Przypisy===
<references/>
 
[[Kategoria:Rachunkowość]]


[[Kategoria:Środki trwałe]]
{{a|Joanna Klocek, Monika Jankowska}}
{{a|Joanna Klocek, Monika Jankowska}}


{{#metamaster:description|Inwestycje w środki trwałe w budowie to proces budowy, ulepszenia lub montażu środków trwałych. Dowiedz się więcej na naszej stronie.}}
{{#metamaster:description|Inwestycje w środki trwałe w budowie to proces budowy, ulepszenia lub montażu środków trwałych. Dowiedz się więcej na naszej stronie.}}

Aktualna wersja na dzień 21:46, 5 sty 2024

Środki trwałe w budowie to środki trwałe w okresie budowy, ulepszenia lub montażu istniejących już środków trwałych oraz środki gotowe do przekazania do użytkowania. Do definicji tego typu środka trwałego wliczamy również nakłady poniesione w związku z przedsięwzięciem budowy, przebudowy, adaptacji, lub montażu środka trwałego. Zaliczane są do aktywów trwałych[1] Środki trwałe w budowie to inwestycje rzeczowe, które wchodzą w skład rzeczowego majątku trwałego (zgodnie z prawem bilansowym).

Środek trwały w budowie po zakończeniu procesu budowy, po przyjęciu do użytkowania ewoluuje w:

  • nowy środek trwały
  • ulepszony środek trwały, który mógł zostać poddany: przebudowie, rekonstrukcji adaptacji, rozbudowie lub modernizacji.

TL;DR

Środki trwałe w budowie to inwestycje rzeczowe, które wchodzą w skład majątku trwałego. Dzielą się na własne i obce środki trwałe w budowie. Nakłady na budowę środków trwałych dzielą się na nakłady finansowane ze środków własnych, obce źródła finansowania i struktury techniczne. Wycena środków trwałych w budowie dotyczy wszystkich kosztów związanych z ich nabyciem lub wytworzeniem. Po zakończeniu budowy środek trwały podlega odpisom amortyzacyjnym. Nakłady poniesione na budowę środka trwałego są prezentowane jako rzeczowe aktywa trwałe w bilansie, a po zakończeniu budowy mogą zostać przekształcone w inwestycje długoterminowe. Środki trwałe w budowie podlegają odpisom aktualizującym, a po oddaniu do użytku - odpisom amortyzacyjnym. Środek trwały w budowie, który nie został oddany do użytku, może zostać odpisany w pozostałe koszty operacyjne w przypadku darowizny, sprzedaży lub zaprzestania budowy.

Podział

Środki trwałe w budowie dzielimy na:

  • własne środki trwałe w budowie
  • obce środki trwałe w budowie

Z obcym środkiem trwałym w budowie mamy do czynienia w przypadku, gdy nie jesteśmy właścicielem środka trwałego (przykładowo wynajmujemy dany obiekt), ale ponosimy koszty związane z dostosowaniem obiektu do swoich potrzeb.

Klasyfikacja

Nakłady, które podejmuje jednostka na budowę środków trwałych można podzielić według dwóch kryteriów[2]:

  • Źródeł finansowana:
  • nakłady finansowane częściowo ze środków własnych przedsiębiorstwa, a częściowo przez kredyt inwestycyjny,
  • nakłady finansowe z własnych środków,
  • obce źródła finansowania:
  • nakłady pozyskane z rynków kapitałowych: emisja akcji lub obligacji przez dane przedsiębiorstwo,
  • nakłady, których źródłem finansowania są kredyty oraz pożyczki,
  • nakłady pokrywane z dotacji, subwencji.
  • Struktury technicznej:
  • zakup maszyn, urządzeń, środków transportu (zarówno wymagających montażu czy instalacji, jak i niewymagających montażu lub instalacji przed rozpoczęciem użytkowania),
  • prace budowlano-montażowe.

Wycena środków trwałych w budowie dotyczy wszystkich kosztów, jakie powstają w wyniku ich nabycia bądź wytworzenia. Pomniejszana jest dodatkowo o wysokość odpisów z tytułu trwałej utraty wartości. Kosztami wytworzenia są[3]:

  • roboty budowlano-montażowe,
  • opracowanie dokumentacji projektowej,
  • próby montażowe i uruchomienia,
  • zakup maszyn, urządzeń oraz ich montaż,
  • podatek VAT niepodlegający odliczeniu,
  • pokrycie zobowiązań zaciągniętych na cel finansowania budowy lub ulepszenia istniejącego środka trwałego (prowizje, odsetki, różnice kursowe)

Ewidencja

Środki trwałe w budowie podlegają trzem etapom procesu budowy, dla celów ewidencji. Są to[4]:

  • Etap 1. Przygotowanie - to czynności obejmujące czas od momentu zlecenia prac nad założeniami techniczno-ekonomicznymi do zapoczątkowania budowy. Na tym etapie ma miejsce zawarcie umowy z wykonawcą bądź podjecie decyzji dotyczącej jej wykonania we własnym zakresie,
  • Etap 2. Realizacja - obejmuje okres od zakończenia etapu przygotowania do chwili zakończenia i przekazania zadania do użytku,
  • Etap 3. Rozliczenie budowy - jest to okres do momentu rozliczenia ostatecznego nakładów poniesionych na budowę.

Po stronie debetowej (Dt) księgowane są nakłady ponoszone na budowę środków trwałych a także ulepszenie obcych środków trwałych. Są to szczególnie koszty[5]:

  • nabycia gruntów oraz innych elementów majątku trwałego,
  • prac przygotowujących teren pod budowę (obejmujące koszty likwidacji środków trwałych, takich jak budynki itp.),
  • badań geologicznych, pomiarów geodezyjnych, badań geofizycznych,
  • koszty montażu nabytych składników majątku trwałego,
  • opłaty za użytkowanie gruntów podczas budowy i uzyskanie lokalizacji pod budowę,
  • odszkodowań za przesiedlenie ludności z terenów nabytych pod budowę i za dostarczanie zastępczych obiektów,
  • remontów i napraw, które zostały przeprowadzone przed oddaniem obiektu do użytkowania,
  • założenia stref ochronnych zieleni,
  • dokumentacji dotyczącej projektu budowy,
  • ubezpieczeń majątkowych środków trwałych będących w budowie,
  • obcego nadzoru inwestycji,
  • zakupu i montażu, instalacji maszyn i urządzeń,
  • prac budowlano-montażowych,
  • wartość materiałów zużytych do wykonania prac budowlano-montażowych, robocizny bezpośredniej wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne i świadczeniami na rzecz pracowników,
  • materiałów, maszyn, urządzeń, dokumentacji i rzeczy otrzymanych nieodpłatnie,
  • za zobowiązania, które zaciągnięto aby sfinansować budowę,
  • różnic kursowych,
  • prób montażowych oraz uruchomienia, w wypadku, kiedy są one konieczne dla przekazania środka trwałego do użytku,
  • transportu, załadunku i wyładunku,
  • działań serwisowych związanych z instalacją,
  • szkolenia pracowników,
  • projektu technicznego,
  • pozwoleń, zezwoleń, odbiorów technicznych,
  • powstania stref ochronnych.

Do nakładów poniesionych w związku z budową środka trwałego nie można zaliczyć kosztów powstałych z powodu:

  • nieefektywnych prac nad budową / rozbudową / przebudową środka trwałego, kar, grzywien, opłat, sankcji i odszkodowań związanych z budową,
  • nieuzyskanego zwrotu z inwestycji,
  • odsetek od kredytów, pożyczek, prowizji oraz ujemnych różnic kursowych (powstałych po przekazaniu środka trwałego do używania).

Po stronie kredytowej (Ct) księgowane są rozchody i pomniejszenia wartości środków trwałych w budowie, szczególnie[6]:

  • wartość sprzedanych, nieodpłatnie przekazanie bądź wniesionych w formie aportu środków trwałych w budowie.,
  • wartość środków trwałych uzyskanych i przekazanych do użytku,
  • odpis środków trwałych w budowie w przypadku, kiedy nastąpiła trwała utrata ich wartości, nie przyniosły pożądanego efektu gospodarczego,
  • wartość odzyskanych materiałów z budowy środka trwałego,

Suma zapisów DT i CT to wartość początkowa środka trwałego. Po zakończeniu budowy środka trwałego należy określić jego wartość początkową, spisać poniesione wydatki i dodać je do siebie. Wartość początkowa środka trwałego posłuży jako podstawa naliczania odpisów amortyzacyjnych.

W momencie gdy w ramach poniesionych kosztów powstaje jeden obiekt inwentarzowy, wtedy jego wartość obejmują wszystkie poniesione z tego tytułu koszty. Natomiast kiedy w rezultacie poniesionych nakładów powstaje więcej niż jeden obiekt, koszty środków trwałych obejmują[7]:

  • koszty bezpośrednie - dotyczą wykonania bądź nabycia obiektu, można je odnieść wprost na obiekt,
  • koszty pośrednie - obejmują więcej niż jeden obiekt w ramach jednego zadania.

Wydatki powstałe w związku z budową środka trwałego (czy też przystosowaniem nowego środka trwałego do użytku) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów z chwilą w kótej rzeczywiście zostały poniesione. Wydatki te będą prezentowane w momencie, gdy środek zostanie oddany do użytku. Na koszt nowo powstałego środka trwałego składać się będą odpisy amortyzacyjne. Po miesięcznym użytkowaniu środka trwałego naliczamy amortyzację.

Pozycja środków trwałych w budowie w bilansie

Nakłady poniesione na budowę środka trwałego nie wywierają wpływu na wynik finansowy przedsiębiorstwa. W bilansie jest to wielkość, która zostanie przedstawiona jako rzeczowe aktywo trwałe, pod warunkiem iż służy działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.

Środek trwały w budowie, który nie służy działalności operacyjnej przedsiębiorstwa po zakończeniu prac i na moment bilansowy kwalifikuje się (zgodnie z Ustawa o rachunkowości) jako inwestycję długoterminową. To umożliwia wycenę środka trwałego w wartości godziwej.

Na ostatni dzień roku obrotowego należy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych w budowie drogą weryfikacji (por. art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy). Wyjątkiem są tu maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie, które należy zinwentaryzować drogą spisu z natury (art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy). Spis ten może być przeprowadzany raz na 4 lata, jeżeli znajdują się one na terenie strzeżonym (art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Na dzień bilansowy środki trwałe w budowie wycenia się w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem, pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Wynika to z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy. W przypadku stwierdzenia trwałej utraty wartości środków trwałych w budowie, np. na skutek czasowego wstrzymania budowy, dokonuje się odpisu aktualizującego[8]

Odpisy aktualizujące

Środki trwałe w budowie nie podlegają odpisom amortyzacyjnym, lecz odpisom aktualizującym. Zagrożeniem dla środka trwałego może być zmiana technologii, postęp techniczny czy planowana restrukturyzacja działalności przedsiębiorstwa. Inwestycja może znacznie stracić na wartości. Wtedy to dokonujemy odpisu aktualizującego w ciężar kosztów operacyjnych. Gdy już zażegnamy zagrożenie odpis zostaje rozwiązany. Po oddaniu środka trwałego w budowie do użytkowania przystępujemy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

W przypadku obcych środków trwałych w budowie również dokonujemy odpisów aktualizujących i ewidencjonujemy wartość środka zgodnie z wysokością ponoszonych przez nas kosztów. Następnie po oddaniu środka trwałego w budowie do użytkowania przystępujemy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Przy czym czas trwania odpisu jest ograniczony, co do czasu na który zawarliśmy umowę najmu bądź dzierżawy.

Odpisanie, likwidacja lub sprzedaż środka trwałego w budowie

Środek trwały w budowie, który nie został oddany do użytku musi być odpisany w pozostałe koszty operacyjne w momencie, gdy:

  • w formie darowizny oddaliśmy środek trwały w budowie,
  • sprzedaliśmy środek trwały w budowie,
  • zaprzestaliśmy budowy (likwidacja środka trwałego w budowie)

i na bieżący dzień środek ten nie przynosi przedsiębiorstwu korzyści materialnych, jak i korzyści te nie są planowane w przyszłości.

W związku z sytuacjami wymienionymi powyżej wygląd bilansu oraz transakcje księgowe ulegną zmianie.

W przypadku darowizny lub likwidacji: Zamiast konta "środki trwałe" występować będzie konto o nazwie: "pozostałe koszty operacyjne". Na nowym koncie zaksięgujemy nakłady jakie ponieśliśmy do dnia likwidacji środka.

W przypadku sprzedaży: Zestawimy nakłady z przychodami ze sprzedaży środka trwałego w budowie. Dalej postępujemy jak przy sprzedaży zwykłego środka trwałego; różnica między nakałdami, a przychodami zostanie opisana jako wynik na sprzedaży (ceną sprzedaży netto).


Środki trwałe w budowieartykuły polecane
Wycena środków trwałychRachunek zysków i stratAktywa trwałeWartości niematerialne i prawnePozostałe przychody i koszty operacyjneWycena składników bilansuAktywa obrotoweRzeczowe aktywa trwałePrzychody i koszty finansowe

Przypisy

  1. Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047)
  2. Gierusz B. (2009), Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.
  3. red. Winiarska K. (2012), Podstawy rachunkowości, Oficyna, Warszawa, s. 187.
  4. Gierusz B. (2009), Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 269.
  5. Gierusz B. (2009), Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.
  6. Gierusz B. (2009), Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 270.
  7. Gierusz B. (2009), Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, s. 272.
  8. Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047)

Bibliografia

Autor: Joanna Klocek, Monika Jankowska