Likwidacja działalności gospodarczej
Likwidacja działalności gospodarczej - proces polegający na zakończeniu działalności przedsiębiorstwa poprzez wypisanie z rejestru. Następuje to w kilku etapach, które regulowane są przez prawo. Należy zakończyć bieżące interesy, ściągnąć wierzytelności oraz wywiązać się ze zobowiązań. Zobowiązania te mogą zostać opłacone z majątku, a pozostała część dzielona jest między wspólnikami. W przypadku, gdy majątek nie jest wystarczająco duży by pokryć koszty zobowiązań to niedobór zostaje podzielony na wspólników (Dz.U. 2019 poz. 505).
TL;DR
Likwidacja działalności gospodarczej to proces zakończenia działalności przedsiębiorstwa poprzez wypisanie z rejestru. Należy złożyć wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), zakończyć bieżące interesy i wywiązać się ze zobowiązań. Likwidacja spółki wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego wymaga złożenia wniosku do sądu rejestrowego. Należy również wykreślić firmę z listy VAT. Warto pamiętać o likwidacji kasy fiskalnej i zwrocie ulgi za jej zakup. Dodatkowo, dokumenty związane z księgowością i kadrami powinny być przechowywane przez określony czas.
Wykreślenie działalności z rejestru poprzez wniosek
Podczas zakładania działalności gospodarczej należy dokonać rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), a więc po podjęciu decyzji o likwidacji w pierwszej kolejności powinno się złożyć odpowiedni wniosek właśnie do CEIDG. Termin wykreślenia z CEIDG następuje w następnym dniu roboczym po złożeniu lub doręczeniu wniosku. Wniosek ten jest także informacją dla ZUS/KRUS, GUS oraz urzędu skarbowego, które są automatycznie powiadomione i również otrzymują wniosek. Można dokonać tego na trzy sposoby:
- Osobiście stawiamy się w urzędzie miasta lub gminy
- z wypełnionym wnioskiem,
- z wygenerowanym numerem wniosku, który pojawi się po wypełnieniu wniosku elektronicznie, możemy również wypełnić wniosek przy pomocy konsultanta i kod otrzymujemy w wiadomości SMS,
- i wypełniamy wniosek na miejscu
- On-line - po zarejestrowaniu na stronie CEIDG wypełniamy formularz, a następnie należy złożyć podpis kwalifikowany lub podpisać za pomocą Profilu Zaufanego. Wniosek wysyłamy na podany adres e-mail.
- Listownie - w tym przypadku wniosek musi być zaopatrzony w podpis (który wcześniej należy poświadczyć u notariusza) oraz uzyskane poświadczenie o autentyczności.
Należy pamiętać, że likwidacja firmy musi zostać zgłoszona 7 dni od dnia rzeczywistego zakończenia prowadzenia działalności.
W przypadku likwidacji spółki wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego, chcąc doprowadzić do jej rozwiązania, należy złożyć odpowiedni wniosek (KRS-X2) do sądu rejestrowego. Koszt złożenia wniosku to 300 złotych. Następnie sąd wyda postanowienie o wykreśleniu. W chwili uprawomocnienia spółka traci byt prawny. Firma zostanie wyrejestrowana z ZUS automatycznie po złożeniu wniosku do CEIDG. Działalność nie będzie dłużej płatnikiem składek, a wyrejestrowania z ubezpieczenia pracowników możesz dokonać poprzez ten sam wniosek. Formularze ZUS ZWPA, ZWUA i ZCNA zostaną sporządzone przez ZUS (Jak zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą).
Wykaz składników majątku
W tym wykazie należy zawrzeć środki trwałe, wyposażenie, produkty, materiały i wszystkie wytworzone lub zakupione aktywa. Wykaz jest udostępniany na żądanie organów kontrolujących. Powinien on zawierać (Likwidacja działalności gospodarczej, 2014):
- kolejny numer składnika,
- dokładną nazwę części majątku,
- datę zakupu/otrzymania danej części,
- kwotę poniesioną na nabycie składnika oraz kwotę zaliczaną do kosztów uzyskania przychodu,
- wartość nabywczą,
- w przypadku środków trwałych: wartość początkową, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz metodę amortyzacji
Spis z natury
Spis z natury, zwany także remanentem likwidacyjnym to sposób na ustalenie dochodu, który podlega opodatkowaniu. Na tym etapie likwidacji otrzymamy kwotę podatku należnego jaką trzeba będzie zapłacić w związku z likwidacją. Spis ten obejmuje pozostałe na stanie: towary, surowce, wyroby gotowe, półprodukty, produkcję w toku, braki oraz odpady. Obecnie nie ma wzoru druku spisu, więc może on mieć dowolną formę. Spis powinien zawierać (Jak zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą):
- imię i nazwisko właściciela, nazwę firmy,
- datę,
- kolejny numer pozycji arkusza,
- jednostkę miary oraz ilość danego dobra,
- dokładną cenę za jednostkę miary,
- wartość (ilość przemnożona przez cenę za jednostkę),
- łączna wartość całego spisu,
- podpis osób sporządzających spis oraz właściciela,
- dodatkową informację o nazwie, ilości i cenie nabycia towarów.
Wykreślenie firmy z listy VAT
Poprzez złożenie formularza VAT-Z do urzędu skarbowego działalność zostaje wykreślona z rejestru podatników. Należy pamiętać, że formularz musi zostać złożony do 7 dni, licząc od momentu zaprzestania wykonywania działań podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. VAT-Z można złożyć również elektronicznie (Likwidacja działalności gospodarczej, 2014).
Likwidacja i zwrot ulgi za zakup kasy fiskalnej
W pierwszej kolejności przy likwidacji kasy fiskalnej należy zakończyć jej pracę w trybie fiskalnym i zmienić ją na tryb tylko do odczytu. Przy pomocy serwisanta powinno się odczytać pamięć kasy, wystawić raport fiskalny dobowy, okresowy miesięczny, wystawić oraz przygotować protokół z raportu rozliczeniowego. Ostatnią czynnością jest złożenie wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas do odpowiedniego urzędu skarbowego wraz ze sporządzonym protokołem. Wniosek należy dostarczyć do 5 dni od wykonania czynności. W przypadku otrzymania ulgi na zakup kasy fiskalnej i zakończeniu działalności w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży, ulgę należy zwrócić (Jak zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą).
Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje o likwidacji działalności gospodarczej:
- Wraz z likwidacją działalności, majątek należący do firmy staje się własnością prywatną. Jeżeli osoba prowadząca działalność zdecyduje się nie sprzedawać majątku w ciągu sześciu lat nie będzie musiała płacić podatku dochodowego. Sprzedaż w okresie do 6 lat wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku.
- Pracodawca jest zobowiązany do rozwiązania umów z pracownikami poprzez porozumienie stron lub wypowiedzenie, ponieważ likwidacja nie powoduje automatycznego zerwania umów z pracownikami.
- Chcąc zamknąć konto firmowe, w przypadku jednoosobowej działalności zazwyczaj wystarczy dowód osobisty właściciela. Natomiast w sytuacji, gdy jest to spółka konieczna będzie zgoda wszystkich współwłaścicieli. Warto sprawdzić jakie procedury obowiązują w banku.
- Dokumenty związane z księgowością firmy powinny być przechowywane przez pięć lat. Dokumenty firmowe przekazywane do ZUS - obowiązek przechowywania przez pięć lat dla dokumentów od stycznia 2012 r., a wszystkie wcześniejsze dziesięć lat. Dokumenty kadrowe, dotyczące pracowników zatrudnionych po 1 stycznia 2019 r. muszą być przechowywane przez dziesięć lat (Jak zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą).
Likwidacja działalności gospodarczej — artykuły polecane |
Paragon — Kasy fiskalne — Księga przychodów i rozchodów — Podatnik vat czynny — Likwidacja środka trwałego — VAT 7 — VAT UE — Ewidencja przebiegu pojazdów — Upadłość konsumencka |
Bibliografia
- Wniosek CEIDG-1, CEIDG, Centrealna Ewidencja i informacja o działalności gospodarczej, (2020)
- Likwidacja działalności gospodarczej-mały poradnik podatkowy. Stan prawny na 1 stycznia 2014 r, Administracja Podatkowa-Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Krajowa Informacja Podatkowa (2014)
- Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037
- Strona internetowa: Jak zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Mariusz Liszka