Metoda BPM
Metoda BPM |
---|
Polecane artykuły |
Metoda BPM (Business Process Management, Zarządzanie Procesami Biznesowymi) to całościowe podejście do zarządzania, koncentrujące się na dostosowaniu wszystkich aspektów zarządzania do potrzeb klientów. Promuje ono przy tym także skuteczność i efektywność firmy przy jednoczesnym dążeniu do innowacji, tym samym integrując się z technologią informatyczną klasy Business intelligence. BMP próbuje poprawić proces zarządzania w sposób ciągły, można więc go określić jako "proces optymalizacji procesów”, gdyż umożliwia organizacjom większą efektywność i skuteczność w realizacji założonych celów biznesowych, a także koncentrację na zmianach, w sposób korzystniejszy niż tradycyjne podejście do zarządzania. BMP odchodzi od twardych i finansowych metod analizy i skupia się na długoterminowych aspektach, wartościach niematerialnych oraz na nabytych umiejętnościach personelu. Dla BPM stosuje się również nazwy zamienne: Corporate Performance Management (CPM) i Enterprise Performance Management (EPM).
BMP umożliwia firmom dostosowanie się do zmian wytworzonych przez konsumentów, rynek, a także do zmian w dziedzinie wymagań regulacyjnych w sposób szybszy niż konkurenci, co przekłada się na tworzenie przewagi konkurencyjnej.
Narzędzia BMP pozwalają użytkownikowi na:
- zdefiniowanie - wyjściowego procesu lub procesu zmiany,
- działanie - symulację zmiany procesu,
- analizę - porównanie różnych sytuacji w celu określenia optymalnej poprawy,
- poprawę – wybór i wdrożenie,
- kontrolę - zastosowanie wdrożonej poprawy przez użytkownika w rzeczywistym czasie jak również wykorzystanie zebranych w ten sposób informacji przy kolejnym etapie poprawy.
TL;DR
Metoda BPM (Business Process Management) to całościowe podejście do zarządzania, które koncentruje się na dostosowaniu wszystkich aspektów zarządzania do potrzeb klientów. Jest to efektywny sposób na poprawę procesów zarządzania i osiągnięcie celów biznesowych. BPM umożliwia firmom dostosowanie się do zmian rynkowych i regulacyjnych szybciej niż konkurencja. Korzystanie z BPM przynosi wiele korzyści, takich jak lepsze wyniki biznesowe i efektywniejsza realizacja celów strategicznych. System BPM powinien umożliwić zrozumienie organizacji, automatyzację działań i usunięcie barier komunikacyjnych.
Podstawowe elementy BPM
{{#ev:youtube|vcfTD4y8ZxI|480|right|Podejście procesowe - wprowadzenie (Sławomir Wawak)|frame}} Na model BPM składają się podstawowe elementy:
- decyzje - podejmowanie lepszych decyzji biznesowych, co prowadzi do skuteczniejszej realizacji założonych celów i strategii,
- cele strategiczne - opracowanie strategii jest wyjściowym punktem metody BPM i podstawą oceny działań,
- systemy pomiarowe - korzystanie z metodod służących do pomiaru i analizy wyników, np. BSC, Six Sigma, ABC
- dane - wyznaczanie kluczowych wskaźników wyników, zrozumiałych dla wszystkich pracowników i wskazujących jasną odpowiedzialność poszczególnych osób bądź całych zespołów, mających wymiar finansowy i niefinansowy, łatwomierzalnych,
- narzędzia wizualizacji - korzystanie i dostęp dla każdego pracownika z wyników analiz, przedstawionych w prostej formie np. wykresów i skali nasilenia zjawisk,
- oprogramowanie komputerowe - wykorzystywanie technologii informatycznej do przetwarzania danych, dostarczanych przez np. Oracle, SAP i IBM.
Cykle życia BPM
Metodyka BPM zazwyczaj przedstawiana jest w dwóch kontekstach: całościowy system zarządzania przedsiębiorstwem (charakter organizatorski, wykorzystujący model doskonalenia organizacji PDCA) oraz system wspomagania decyzji (charakter narzędziowy, skupiający się na wykorzystaniu rozwiązań informatycznych w procesach biznesowych).
W ujęciu narzędziowym BPM składa się z 5 etapów:
- Projektowania: obejmujący zarówno proces identyfikacji istniejących już procesów jak również tych które powstaną.
- Modelowania: czyli tzw. Trwania projektowania, podstawą którego jest zdefiniowanie Kluczowych czynników sukcesu i zdarzeń krytycznych. W trakcie trwania modelowania wprowadzane są kombinacje zmiennych, co wiąże się z kolejną analizą np. co jeśli mam 60% środków, aby wykonać to samo zadanie.
- Wykonania: jednym ze sposobów automatyzacji procesów jest tworzenie lub zakup aplikacji, która wykonuje niezbędne czynności w procesie, lub użycie kombinacji oprogramowania i interwencji człowieka.
- Monitorowania: obejmuje śledzenie poszczególnych procesów w celu poszukiwania odstępstw od wcześniej przyjętych planów i zdarzeń krytycznych. Odbywa się również poprzez prowadzenie statystyk.
- Optymalizacji: obejmuje pobieranie informacji o wydajności procesu, od fazy modelowania do monitorowania, określając potencjalne lub rzeczywiste przeszkody a także nowe możliwości bądź ulepszenia.
Wzorzec BPM pokazuje jak zarządzać procesami biznesowymi i wskazując odpowiednie narzędzia. Pozwala zrozumieć prawidłowości jakie zachodzą pomiędzy działaniami ludzi i systemów. W sektorze finansowym BPN ma kluczowe znaczenie gdyż zapewnia wysokiej klasy usługi przy zachowaniu zgodności z przepisami. Obecnie standardy międzynarodowe w zakresie zadań ograniczają się tylko do stosowania w sektorach IT i ISO / IEC 15944.
Korzyści z korzystania z BPM
Korzystanie z metod BPM niesie za sobą wiele korzyści, takich jak:
- lepsze wyniki biznesowe,
- sprawowanie lepszej kontroli i możliwość wprowadzania zmian w procesach biznesowych w przedsiębiorstwie,
- efektywniejsza realizacja celów strategicznych,
- stworzenie zintegrowanego i spójnego systemu,
- skuteczniejsze reagowanie na zdarzenia krytyczne.
Technologia BPM
System BPM powinien umożliwić wszystkim zainteresowanym podmiotom zrozumienie organizacji, co pomoże w automatyzacji działań, współpracy, integracji z innymi systemami.
Komponenty systemu BPM:
- stabilna platforma do modelowania i realizacji procesów, w tym zasad świadczenia usług,
- umożliwienie menadżerom określenia zagadnień biznesowych ,
- zapewnienie systemu do przechowywania i gromadzenia danych elektronicznych,
- usuwanie barier komunikacyjnych.
BPM również odnosi się do wielu krytycznych problemów leżących u podstaw czynników biznesowych, takich jak:
- procesy skierowane na klienta,
- Dane konsolidacyjne zwiększające widoczność informacji powiązanych,
- zwiększenie elastyczności obecnej infrastruktury oraz danych,
- integracja z istniejącymi systemami wykorzystując zorientowanie na usługi,
- ustanowienie wspólnego języka dla biznesu IT.
Bibliografia
- Chang J. F. (2016) Business process management systems: strategy and implementation. CRC Press.
- Gzik T. (2015) Dynamiczne aspekty procesów biznesowych. Biuletyn Wojskowej Akademii Technicznej, 64(4), s.97-115.
- Harmon P. (2015) The scope and evolution of business process management. In Handbook on business process management 1 (pp. 37-80). Springer Berlin Heidelberg.
- Jeston J., & Nelis J. (2014) Business process management. Practical Guidelines to Successful Implementations Routledge, 3 edition.
- Nesterak J. (2015) Controlling zarządczy. Red.: Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa, s. 66-69, 214-225.
- Schult, S., Janiesch, C., Venugopal, S., Weber, I., & Hoenisch, P. (2015) Elastic Business Process Management: State of the art and open challenges for BPM in the cloud. Future Generation Computer Systems, 46, s. 36-50.
- Smart P.A., Maddern H.(2009) British Journal of Management, Grudzień 2009, Poz. 20, r.4, s. 491-507.
- Van Der Aalst W. M. (2013) Business process management: a comprehensive survey. ISRN Software Engineering, 2013.
- Ziębicki B. (2015) Performance management jako holistyczna koncepcja zarządzania organizacją. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, (905), s. 55-68.
Autor: Magdalena Nowacka, Kinga Seremet