Model łańcucha wartości: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 38: | Linia 38: | ||
* '''Usprawnienie koordynacji funkcji podstawowych, jak i pomocniczych.''' | * '''Usprawnienie koordynacji funkcji podstawowych, jak i pomocniczych.''' | ||
Częstym problemem w przedsiębiorstwach jest brak współpracy między poszczególnymi funkcjami. Przykładowo brak koordynacji między funkcją sprzedaży, a funkcją zakupu materiałów, czego efektem mogą być wysokie [[koszty]] oraz niedostosowanie do rynku. | Częstym problemem w przedsiębiorstwach jest brak współpracy między poszczególnymi funkcjami. Przykładowo brak koordynacji między funkcją sprzedaży, a funkcją zakupu materiałów, czego efektem mogą być wysokie [[koszty]] oraz niedostosowanie do rynku. | ||
* '''Poprawa koordynacji zewnętrznej''' - lepsze powiązania z [[łańcuch dostaw|łańcuchami dostaw]] dostawców, odbiorców, czy też w przypadku [[alians strategiczny|aliansów strategicznych]] konkurentów | * '''Poprawa koordynacji zewnętrznej''' - lepsze powiązania z [[łańcuch dostaw|łańcuchami dostaw]] dostawców, odbiorców, czy też w przypadku [[alians strategiczny|aliansów strategicznych]] konkurentów (G. Gierszewska, M. Romanowska 2017 s. 139) | ||
==Zastosowanie łańcucha wartości== | ==Zastosowanie łańcucha wartości== | ||
Linia 46: | Linia 46: | ||
* Zlokalizowania ogniw, między którymi występują konflikty oraz takich, które źle oddziałują na inne ogniwa | * Zlokalizowania ogniw, między którymi występują konflikty oraz takich, które źle oddziałują na inne ogniwa | ||
* Zbadania, czy przedsiębiorstwo mieści się w łańcuchu wartości klienta, a jeśli tak to w jaki sposób | * Zbadania, czy przedsiębiorstwo mieści się w łańcuchu wartości klienta, a jeśli tak to w jaki sposób | ||
* Zdefiniowania miejsca przedsiębiorstwa w łańcuchu wartości dostawców oraz dystrybutorów firmy (I. Penc-Pietrzak 2010 | * Zdefiniowania miejsca przedsiębiorstwa w łańcuchu wartości dostawców oraz dystrybutorów firmy (I. Penc-Pietrzak 2010 s. 222-223) | ||
==Łańcuch wartości w aspekcie kosztowym== | ==Łańcuch wartości w aspekcie kosztowym== | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
* '''decyzje firmy niezależne od innych czynników kosztotwórczych''' (podejmowane przez zarządzających przedsiębiorstwem) dotyczące asortymentu produktów, wyboru [[Kanał dystrybucji|kanałów dystrybucji]], stosowanych technologii, [[jakość]] surowców, czy też poziom usług serwisowych lub wydatków na [[badania i rozwój]], | * '''decyzje firmy niezależne od innych czynników kosztotwórczych''' (podejmowane przez zarządzających przedsiębiorstwem) dotyczące asortymentu produktów, wyboru [[Kanał dystrybucji|kanałów dystrybucji]], stosowanych technologii, [[jakość]] surowców, czy też poziom usług serwisowych lub wydatków na [[badania i rozwój]], | ||
* '''lokalizacja geograficzna''' i sposobność wykorzystania różnic w dostępie do zasobów, | * '''lokalizacja geograficzna''' i sposobność wykorzystania różnic w dostępie do zasobów, | ||
* '''czynniki instytucjonalne''' (regulacje rządowe, [[system]] podatkowy, zachęty finansowe, czy też standardy prawa pracy) (M. Kardas 2016 | * '''czynniki instytucjonalne''' (regulacje rządowe, [[system]] podatkowy, zachęty finansowe, czy też standardy prawa pracy) (M. Kardas 2016 s. 277) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 65: | Linia 65: | ||
* Borowski J. (2013)[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/637/1/02_Jerzy%20BOROWSKI.pdf''Łańcuch wartości jako nowa teoria zarządzania strategicznego''] Optimum. Studia Ekonomiczne nr 2 (62) | * Borowski J. (2013)[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/637/1/02_Jerzy%20BOROWSKI.pdf''Łańcuch wartości jako nowa teoria zarządzania strategicznego''] Optimum. Studia Ekonomiczne nr 2 (62) | ||
* Gierszewska G., Romanowska M. (2017) ''Analiza strategiczna przedsiębiorstwa'', Warszawa, s. 134, 137, 139 | * Gierszewska G., Romanowska M. (2017) ''Analiza strategiczna przedsiębiorstwa'', Warszawa, s. 134, 137, 139 | ||
* Kardas M., Klincewicz K. (red.) (2016) ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych'', Warszawa, | * Kardas M., Klincewicz K. (red.) (2016) ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych'', Warszawa, s. 277 | ||
* Leszczyński Z. (2014) [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/79-2016/FRFU-79-937.pdf''Analiza procesowa i analiza wartości procesów jako narzędzia projektowania łańcucha wartości obszaru produkcji w przedsiębiorstwie''] Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 1 (79) | * Leszczyński Z. (2014) [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/79-2016/FRFU-79-937.pdf''Analiza procesowa i analiza wartości procesów jako narzędzia projektowania łańcucha wartości obszaru produkcji w przedsiębiorstwie''] Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 1 (79) | ||
* Penc-Pietrzak I. (2010) ''Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie'', Warszawa, | * Penc-Pietrzak I. (2010) ''Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie'', Warszawa, s. 172-173, 222-223 | ||
* Rojek T. (2014) [https://fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1395173612.pdf'' Koncepcja łańcucha wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem''] Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 66 | * Rojek T. (2014) [https://fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1395173612.pdf'' Koncepcja łańcucha wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem''] Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 66 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Wersja z 15:01, 2 lis 2023
Model łańcucha wartości |
---|
Polecane artykuły |
Model łańcucha wartości opracowany przez M.E. Portera przedstawia działalność organizacji jako usystematyzowany ciąg działań zmierzających do dostarczenia użytkownikowi finalnemu produktu, którego oczekuje oraz towarzyszących im działań zarządczych i doradczych. Podział ten ma na celu umożliwienie analizy, która pozwala zidentyfikować źródła kosztów, zysków oraz potencjalnych przewag konkurencyjnych.
TL;DR
Model łańcucha wartości opracowany przez M.E. Portera analizuje działalność organizacji i skupia się na funkcjach podstawowych i pomocniczych, oraz zysku. Efektywność łańcucha dostaw jest kluczowa dla przewagi konkurencyjnej. Model ten może być wykorzystany do lepszego zrozumienia struktury organizacji, identyfikacji ogniw łańcucha wartości, poprawy koordynacji i zlokalizowania konfliktów. Może również pomóc w określeniu miejsca firmy w łańcuchu wartości klienta, dostawców i dystrybutorów. W aspekcie kosztowym, analizuje się czynniki determinujące koszty firmy, takie jak efekt skali, uczenia się, zdolności produkcyjne, zależności między podmiotami i wiele innych.
Podział łańcucha wartości według M.E. Portera
M.E. Porter wyodrębnił z działalności organizacji funkcje podstawowe, funkcje pomocnicze oraz wynikający z ich zintegrowania osiągnięty zysk (marża).
Działalność podstawowa składa się z funkcji przedprodukcyjnej, produkcyjnej oraz sprzedaży. Każda z nich dzieli się z kolei na podfunkcje.
- Funkcja przedprodukcyjna to badania i rozwój, projektowanie wyrobów, zakupy surowców, materiałów, podzespołów, energii i ciepła oraz urządzeń i technologii, transport, magazynowanie, kontrola zapasów oraz planowanie dostaw.
- Funkcja produkcyjna to produkcja wyrobów, ich magazynowanie, montaż, transport wewnętrzny, obróbka wykończeniowa, pakowanie, testowanie i utrzymanie sprawności urządzeń oraz maszyn.
- Funkcja sprzedaży to dystrybucja i transport do odbiorców, działania promocyjne, naprawy, pomoc techniczna, konserwacja oraz podtrzymywanie kontaktów z klientem.
Działalność pomocnicza składa się z procesów zarządzania przedsiębiorstwem. Ze względu na różnorodne branże działalności, działalność pomocnicza w każdym przedsiębiorstwie będzie się skupiała na innych elementach. Można podzielić ją na dwa obszary:
- Obszar zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem (formułowanie misji, wizji oraz strategii rozwoju, czy też konkurencji)
- Obszar strategii funkcjonalnych, który wspiera realizację strategii sformułowanych w ramach zarządzania strategicznego oraz umożliwia efektywne pełnienie funkcji podstawowych.
Efektywność łańcucha dostaw
Według Portera źródłem przewagi firmy na rynku jest sprawność działań, które podejmuje przedsiębiorstwo. Ponieważ każde z działań oddziałuje na pozycje firmy istotna jest efektywność zarówno poszczególnych funkcji, jak i łańcucha wartości jako całości. Poniżej przedstawione zostały przykładowe metody usprawnienia łańcucha.
- Optymalizacja poszczególnych podstawowych i pomocniczych funkcji przedsiębiorstwa.
Organizacja może stwierdzić, że największą efektywność zyska inwestując i skupiając się na podfunkcji marketingowej, a zmiany w funkcji sprzedaży są niepotrzebne.
- Usprawnienie koordynacji funkcji podstawowych, jak i pomocniczych.
Częstym problemem w przedsiębiorstwach jest brak współpracy między poszczególnymi funkcjami. Przykładowo brak koordynacji między funkcją sprzedaży, a funkcją zakupu materiałów, czego efektem mogą być wysokie koszty oraz niedostosowanie do rynku.
- Poprawa koordynacji zewnętrznej - lepsze powiązania z łańcuchami dostaw dostawców, odbiorców, czy też w przypadku aliansów strategicznych konkurentów (G. Gierszewska, M. Romanowska 2017 s. 139)
Zastosowanie łańcucha wartości
Model łańcucha wartości przedsiębiorstwo może wykorzystać do:
- Poznania i lepszego zrozumienia źródeł łańcucha wartości własnej organizacji
- Zidentyfikowania ogniw łańcucha, których wpływ na powstanie wartości dodanej jest największy oraz tych, które powodują straty (generują ujemną wartość dodaną)
- Zlokalizowania ogniw, między którymi występują konflikty oraz takich, które źle oddziałują na inne ogniwa
- Zbadania, czy przedsiębiorstwo mieści się w łańcuchu wartości klienta, a jeśli tak to w jaki sposób
- Zdefiniowania miejsca przedsiębiorstwa w łańcuchu wartości dostawców oraz dystrybutorów firmy (I. Penc-Pietrzak 2010 s. 222-223)
Łańcuch wartości w aspekcie kosztowym
W przypadku przyjęcia strategii przywództwa kosztowego łańcuch wartości przedsiębiorstwa analizuje się z perspektywy ponoszonych kosztów. M.E. Porter sporządził zbiór czynników, które determinują koszty przedsiębiorstwa. Są to:
- efekty skali i niekorzyści skali - koszty zmieniają się w zależności od wielkości produkcji,
- efekty uczenia się i upowszechniania jego wyników - zdobywanie wiedzy i umiejętności wiąże się ze spadkiem wynikających z tego kosztów wraz z upływem czasu,
- wykorzystanie zdolności produkcyjnych, które mogą być zdominowane przez wahania sezonowe lub inne ograniczenia,
- zależności pomiędzy podmiotami występujące w ramach łańcucha wartości,
- wewnętrzne związki dotyczące różnych części przedsiębiorstwa - optymalizacja kosztów poprzez współdziałanie,
- integracja pionowa (przejmowanie dostawców/dystrybutorów),
- wybór momentu podejmowania działań, który może być uzależniony m.in. od cyklu życia produktu,
- decyzje firmy niezależne od innych czynników kosztotwórczych (podejmowane przez zarządzających przedsiębiorstwem) dotyczące asortymentu produktów, wyboru kanałów dystrybucji, stosowanych technologii, jakość surowców, czy też poziom usług serwisowych lub wydatków na badania i rozwój,
- lokalizacja geograficzna i sposobność wykorzystania różnic w dostępie do zasobów,
- czynniki instytucjonalne (regulacje rządowe, system podatkowy, zachęty finansowe, czy też standardy prawa pracy) (M. Kardas 2016 s. 277)
Bibliografia
- Borowski J. (2013)Łańcuch wartości jako nowa teoria zarządzania strategicznego Optimum. Studia Ekonomiczne nr 2 (62)
- Gierszewska G., Romanowska M. (2017) Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa, s. 134, 137, 139
- Kardas M., Klincewicz K. (red.) (2016) Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, Warszawa, s. 277
- Leszczyński Z. (2014) Analiza procesowa i analiza wartości procesów jako narzędzia projektowania łańcucha wartości obszaru produkcji w przedsiębiorstwie Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 1 (79)
- Penc-Pietrzak I. (2010) Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie, Warszawa, s. 172-173, 222-223
- Rojek T. (2014) Koncepcja łańcucha wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 66
Autor: Patrycja Piwowarczyk