Metoda tworzenia systemów dynamicznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


[[Metoda]] tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development RAD).
[[Metoda]] tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method - DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development - RAD).


Do powstania tej metody przyczyniła się [[frustracja]] związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:
Do powstania tej metody przyczyniła się [[frustracja]] związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:
Linia 26: Linia 26:
[[Kontrola]] (kluczowa na każdym etapie projektu).
[[Kontrola]] (kluczowa na każdym etapie projektu).
<google>t</google>
<google>t</google>
==Cykl życia projektu==
==Cykl życia projektu==
Na [[cykl]] życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:
Na [[cykl]] życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:
* I. Etap przed projektem są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
* I. Etap przed projektem - są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
* II. [[Projekt]] właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
* II. [[Projekt]] właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
** 1. analiza wykonalności,
** 1. analiza wykonalności,
Linia 35: Linia 36:
** 4. wykonanie,
** 4. wykonanie,
** 5. [[wdrożenie]],
** 5. [[wdrożenie]],
* III. Etap po projekcie są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.
* III. Etap po projekcie - są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.


== Rola zespołu projektowego w metodzie tworzenia systemów dynamicznych ==
==Rola zespołu projektowego w metodzie tworzenia systemów dynamicznych==
[[Metodyka]] DSDM (Dynamic Systems Development Method) zakłada zorganizowanie zespołu projektowego składającego się z różnych specjalistów, którzy wspólnie pracują nad tworzeniem systemu dynamicznego. Główne role w zespole projektowym według metodyki DSDM to:
[[Metodyka]] DSDM (Dynamic Systems Development Method) zakłada zorganizowanie zespołu projektowego składającego się z różnych specjalistów, którzy wspólnie pracują nad tworzeniem systemu dynamicznego. Główne role w zespole projektowym według metodyki DSDM to:
* 1. [[Sponsor]] biznesowy osoba reprezentująca interesy biznesowe projektu. Jest odpowiedzialna za zapewnienie zasobów finansowych i strategiczne [[cele]] projektu.
* 1. [[Sponsor]] biznesowy - osoba reprezentująca interesy biznesowe projektu. Jest odpowiedzialna za zapewnienie zasobów finansowych i strategiczne [[cele]] projektu.
* 2. [[Konsultant]] biznesowy osoba mająca głęboką wiedzę na temat branży i potrzeb klientów. Pomaga w identyfikacji wymagań biznesowych i weryfikowaniu, czy tworzony [[system]] spełni oczekiwania użytkowników.
* 2. [[Konsultant]] biznesowy - osoba mająca głęboką wiedzę na temat branży i potrzeb klientów. Pomaga w identyfikacji wymagań biznesowych i weryfikowaniu, czy tworzony [[system]] spełni oczekiwania użytkowników.
* 3. [[Kierownik]] projektu osobą odpowiedzialną za [[zarządzanie]] całym projektem. Nadzoruje [[harmonogram]], alokację zasobów i rozwiązanie ewentualnych konfliktów.
* 3. [[Kierownik]] projektu - osobą odpowiedzialną za [[zarządzanie]] całym projektem. Nadzoruje [[harmonogram]], alokację zasobów i rozwiązanie ewentualnych konfliktów.
* 4. [[Analityk biznesowy]] osoba odpowiedzialna za analizę i [[modelowanie]] procesów biznesowych oraz definiowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu.
* 4. [[Analityk biznesowy]] - osoba odpowiedzialna za analizę i [[modelowanie]] procesów biznesowych oraz definiowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu.
* 5. Projektant systemu osoba odpowiedzialna za [[projektowanie]] i architekturę systemu. Tworzy strukturę systemu, wybiera odpowiednie technologie i narzędzia.
* 5. Projektant systemu - osoba odpowiedzialna za [[projektowanie]] i architekturę systemu. Tworzy strukturę systemu, wybiera odpowiednie technologie i narzędzia.
* 6. Programista osoba odpowiedzialna za implementację systemu. Pisze kod, testuje i wprowadza poprawki.
* 6. Programista - osoba odpowiedzialna za implementację systemu. Pisze kod, testuje i wprowadza poprawki.
* 7. Tester osoba odpowiedzialna za przeprowadzanie testów systemu i zapewnienie, że spełnia on założone wymagania.
* 7. Tester - osoba odpowiedzialna za przeprowadzanie testów systemu i zapewnienie, że spełnia on założone wymagania.
* 8. [[Użytkownik]] osoba reprezentująca ostatecznych użytkowników systemu. Uczestniczy w procesie testowania i dostarcza informacji zwrotne dotyczące funkcjonalności.
* 8. [[Użytkownik]] - osoba reprezentująca ostatecznych użytkowników systemu. Uczestniczy w procesie testowania i dostarcza informacji zwrotne dotyczące funkcjonalności.
 
== Znaczenie współpracy i komunikacji w zespole projektowym ==


==Znaczenie współpracy i komunikacji w zespole projektowym==
[[Współpraca]] i komunikacja są niezwykle istotne w zespole projektowym według metodyki DSDM. Efektywne komunikowanie się pozwala na wymianę informacji, rozwiązywanie problemów i zapewnienie zgodności wizji projektu. Współpraca umożliwia pracę zespołową, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także zwiększa efektywność i [[jakość]] pracy. Regularne spotkania, raportowanie postępów i [[aktywne słuchanie]] są kluczowe dla skutecznej komunikacji i współpracy w zespole projektowym.
[[Współpraca]] i komunikacja są niezwykle istotne w zespole projektowym według metodyki DSDM. Efektywne komunikowanie się pozwala na wymianę informacji, rozwiązywanie problemów i zapewnienie zgodności wizji projektu. Współpraca umożliwia pracę zespołową, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także zwiększa efektywność i [[jakość]] pracy. Regularne spotkania, raportowanie postępów i [[aktywne słuchanie]] są kluczowe dla skutecznej komunikacji i współpracy w zespole projektowym.


== Najlepsze praktyki dotyczące efektywnej koordynacji prac w zespole projektowym ==
==Najlepsze praktyki dotyczące efektywnej koordynacji prac w zespole projektowym==
Efektywna [[koordynacja]] prac w zespole projektowym według metodyki DSDM opiera się na kilku najlepszych praktykach:
Efektywna [[koordynacja]] prac w zespole projektowym według metodyki DSDM opiera się na kilku najlepszych praktykach:
* 1. Ustalenie jasnych celów i oczekiwań każdy członek zespołu powinien mieć klarowne wytyczne dotyczące celów projektu i oczekiwanych rezultatów.
* 1. Ustalenie jasnych celów i oczekiwań - każdy członek zespołu powinien mieć klarowne wytyczne dotyczące celów projektu i oczekiwanych rezultatów.
* 2. Regularne spotkania [[organizacja]] regularnych spotkań pozwala na [[monitorowanie]] postępów, rozwiązywanie problemów i synchronizację działań.
* 2. Regularne spotkania - [[organizacja]] regularnych spotkań pozwala na [[monitorowanie]] postępów, rozwiązywanie problemów i synchronizację działań.
* 3. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania projektem wykorzystanie narzędzi, takich jak diagramy Gantta czy tablice [[Kanban]], ułatwia [[planowanie]], monitorowanie i [[zarządzanie projektami]].
* 3. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania projektem - wykorzystanie narzędzi, takich jak diagramy Gantta czy tablice [[Kanban]], ułatwia [[planowanie]], monitorowanie i [[zarządzanie projektami]].
* 4. [[Delegowanie]] zadań podział zadań i odpowiedzialności w zespole pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i efektywniejsze wykonywanie prac.
* 4. [[Delegowanie]] zadań - podział zadań i odpowiedzialności w zespole pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i efektywniejsze wykonywanie prac.
* 5. Regularna komunikacja utrzymanie regularnej komunikacji w zespole projektowym umożliwia szybkie reagowanie na zmiany, [[rozwiązywanie konfliktów]] i skuteczną współpracę.
* 5. Regularna komunikacja - utrzymanie regularnej komunikacji w zespole projektowym umożliwia szybkie reagowanie na zmiany, [[rozwiązywanie konfliktów]] i skuteczną współpracę.
Wszystkie te praktyki mają na celu zwiększenie efektywności, jakości i satysfakcji z pracy w zespole projektowym według metodyki DSDM.
Wszystkie te praktyki mają na celu zwiększenie efektywności, jakości i satysfakcji z pracy w zespole projektowym według metodyki DSDM.


== Kluczowe techniki i narzędzia stosowane w metodzie tworzenia systemów dynamicznych ==
==Kluczowe techniki i narzędzia stosowane w metodzie tworzenia systemów dynamicznych==
Metodyka DSDM wykorzystuje różne techniki modelowania, które pomagają w analizie i projektowaniu systemów dynamicznych. Najczęściej stosowane techniki modelowania w metodzie DSDM to:
Metodyka DSDM wykorzystuje różne techniki modelowania, które pomagają w analizie i projektowaniu systemów dynamicznych. Najczęściej stosowane techniki modelowania w metodzie DSDM to:
* 1. [[Diagramy przepływu danych]] (DFD) służą do modelowania przepływu informacji w systemie, identyfikując wejścia, wyjścia i procesy.
* 1. [[Diagramy przepływu danych]] (DFD) - służą do modelowania przepływu informacji w systemie, identyfikując wejścia, wyjścia i procesy.
* 2. Diagramy sekwencji przedstawiają sekwencję komunikacji między obiektami w systemie, pokazując, w jakiej kolejności występują poszczególne [[akcje]].
* 2. Diagramy sekwencji - przedstawiają sekwencję komunikacji między obiektami w systemie, pokazując, w jakiej kolejności występują poszczególne [[akcje]].
* 3. Diagramy klas opisują strukturę systemu, relacje między obiektami oraz atrybuty i metody poszczególnych klas.
* 3. Diagramy klas - opisują strukturę systemu, relacje między obiektami oraz atrybuty i metody poszczególnych klas.
* 4. Diagramy przypadków użycia przedstawiają funkcjonalności systemu z perspektywy użytkowników, opisując, jak system ma reagować na konkretne przypadki.
* 4. Diagramy przypadków użycia - przedstawiają funkcjonalności systemu z perspektywy użytkowników, opisując, jak system ma reagować na konkretne przypadki.
* 5. [[Modelowanie procesów]] biznesowych polega na tworzeniu diagramów przedstawiających sekwencję działań w procesach biznesowych.
* 5. [[Modelowanie procesów]] biznesowych - polega na tworzeniu diagramów przedstawiających sekwencję działań w procesach biznesowych.
Wykorzystanie tych technik modelowania umożliwia lepsze zrozumienie struktury i funkcjonalności systemu oraz ułatwia komunikację między członkami zespołu projektowego.
Wykorzystanie tych technik modelowania umożliwia lepsze zrozumienie struktury i funkcjonalności systemu oraz ułatwia komunikację między członkami zespołu projektowego.


== Narzędzia wspierające zarządzanie projektem, które są powszechnie używane w metodzie DSDM ==
==Narzędzia wspierające zarządzanie projektem, które są powszechnie używane w metodzie DSDM==
Metoda DSDM korzysta z różnych narzędzi wspierających [[zarządzanie projektem]], które pomagają w planowaniu, monitorowaniu i kontrolowaniu projektu. Powszechnie używane narzędzia w metodzie DSDM to:
Metoda DSDM korzysta z różnych narzędzi wspierających [[zarządzanie projektem]], które pomagają w planowaniu, monitorowaniu i kontrolowaniu projektu. Powszechnie używane narzędzia w metodzie DSDM to:
* 1. [[Microsoft Project]] narzędzie do zarządzania projektami, umożliwiające tworzenie harmonogramów, alokację zasobów i monitorowanie postępów.
* 1. [[Microsoft Project]] - narzędzie do zarządzania projektami, umożliwiające tworzenie harmonogramów, alokację zasobów i monitorowanie postępów.
* 2. JIRA narzędzie do zarządzania projektami, które umożliwia śledzenie zadań, raportowanie błędów i monitorowanie postępów.
* 2. JIRA - narzędzie do zarządzania projektami, które umożliwia śledzenie zadań, raportowanie błędów i monitorowanie postępów.
* 3. Confluence narzędzie do zarządzania dokumentacją, które ułatwia tworzenie i udostępnianie dokumentów projektowych oraz współpracę w zespole.
* 3. Confluence - narzędzie do zarządzania dokumentacją, które ułatwia tworzenie i udostępnianie dokumentów projektowych oraz współpracę w zespole.
* 4. Git system kontroli wersji, który umożliwia współpracę nad kodem, śledzenie zmian i zarządzanie kodem źródłowym.
* 4. Git - system kontroli wersji, który umożliwia współpracę nad kodem, śledzenie zmian i zarządzanie kodem źródłowym.
* 5. Jenkins narzędzie do ciągłej integracji i wdrażania, które automatyzuje procesy związane z testowaniem i wdrażaniem zmian.
* 5. Jenkins - narzędzie do ciągłej integracji i wdrażania, które automatyzuje procesy związane z testowaniem i wdrażaniem zmian.
Wykorzystywanie tych narzędzi w metodzie DSDM ułatwia zarządzanie projektem, monitorowanie postępów i efektywną współpracę w zespole projektowym.
Wykorzystywanie tych narzędzi w metodzie DSDM ułatwia zarządzanie projektem, monitorowanie postępów i efektywną współpracę w zespole projektowym.


Linia 85: Linia 85:
* www.dsdm.org
* www.dsdm.org
</noautolinks>
</noautolinks>
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]

Wersja z 12:11, 2 lis 2023

Metoda tworzenia systemów dynamicznych
Polecane artykuły

Metoda tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method - DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development - RAD).

Do powstania tej metody przyczyniła się frustracja związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:

  • Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu);
  • Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową),
  • Współpraca (zwiększa zrozumienie, szybkość i poczucie odpowiedzialności),
  • Poziom jakości (powinien zostać ustalony na początku projektu),
  • Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej),
  • Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem),
  • Ciągła i klarowna komunikacja (zwiększa zarówno efektywność grupy jak i poszczególnych jednostek),

Kontrola (kluczowa na każdym etapie projektu).

Cykl życia projektu

Na cykl życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:

  • I. Etap przed projektem - są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
  • II. Projekt właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
    • 1. analiza wykonalności,
    • 2. fundament biznesowy,
    • 3. analizy,
    • 4. wykonanie,
    • 5. wdrożenie,
  • III. Etap po projekcie - są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.

Rola zespołu projektowego w metodzie tworzenia systemów dynamicznych

Metodyka DSDM (Dynamic Systems Development Method) zakłada zorganizowanie zespołu projektowego składającego się z różnych specjalistów, którzy wspólnie pracują nad tworzeniem systemu dynamicznego. Główne role w zespole projektowym według metodyki DSDM to:

  • 1. Sponsor biznesowy - osoba reprezentująca interesy biznesowe projektu. Jest odpowiedzialna za zapewnienie zasobów finansowych i strategiczne cele projektu.
  • 2. Konsultant biznesowy - osoba mająca głęboką wiedzę na temat branży i potrzeb klientów. Pomaga w identyfikacji wymagań biznesowych i weryfikowaniu, czy tworzony system spełni oczekiwania użytkowników.
  • 3. Kierownik projektu - osobą odpowiedzialną za zarządzanie całym projektem. Nadzoruje harmonogram, alokację zasobów i rozwiązanie ewentualnych konfliktów.
  • 4. Analityk biznesowy - osoba odpowiedzialna za analizę i modelowanie procesów biznesowych oraz definiowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu.
  • 5. Projektant systemu - osoba odpowiedzialna za projektowanie i architekturę systemu. Tworzy strukturę systemu, wybiera odpowiednie technologie i narzędzia.
  • 6. Programista - osoba odpowiedzialna za implementację systemu. Pisze kod, testuje i wprowadza poprawki.
  • 7. Tester - osoba odpowiedzialna za przeprowadzanie testów systemu i zapewnienie, że spełnia on założone wymagania.
  • 8. Użytkownik - osoba reprezentująca ostatecznych użytkowników systemu. Uczestniczy w procesie testowania i dostarcza informacji zwrotne dotyczące funkcjonalności.

Znaczenie współpracy i komunikacji w zespole projektowym

Współpraca i komunikacja są niezwykle istotne w zespole projektowym według metodyki DSDM. Efektywne komunikowanie się pozwala na wymianę informacji, rozwiązywanie problemów i zapewnienie zgodności wizji projektu. Współpraca umożliwia pracę zespołową, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także zwiększa efektywność i jakość pracy. Regularne spotkania, raportowanie postępów i aktywne słuchanie są kluczowe dla skutecznej komunikacji i współpracy w zespole projektowym.

Najlepsze praktyki dotyczące efektywnej koordynacji prac w zespole projektowym

Efektywna koordynacja prac w zespole projektowym według metodyki DSDM opiera się na kilku najlepszych praktykach:

  • 1. Ustalenie jasnych celów i oczekiwań - każdy członek zespołu powinien mieć klarowne wytyczne dotyczące celów projektu i oczekiwanych rezultatów.
  • 2. Regularne spotkania - organizacja regularnych spotkań pozwala na monitorowanie postępów, rozwiązywanie problemów i synchronizację działań.
  • 3. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania projektem - wykorzystanie narzędzi, takich jak diagramy Gantta czy tablice Kanban, ułatwia planowanie, monitorowanie i zarządzanie projektami.
  • 4. Delegowanie zadań - podział zadań i odpowiedzialności w zespole pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i efektywniejsze wykonywanie prac.
  • 5. Regularna komunikacja - utrzymanie regularnej komunikacji w zespole projektowym umożliwia szybkie reagowanie na zmiany, rozwiązywanie konfliktów i skuteczną współpracę.

Wszystkie te praktyki mają na celu zwiększenie efektywności, jakości i satysfakcji z pracy w zespole projektowym według metodyki DSDM.

Kluczowe techniki i narzędzia stosowane w metodzie tworzenia systemów dynamicznych

Metodyka DSDM wykorzystuje różne techniki modelowania, które pomagają w analizie i projektowaniu systemów dynamicznych. Najczęściej stosowane techniki modelowania w metodzie DSDM to:

  • 1. Diagramy przepływu danych (DFD) - służą do modelowania przepływu informacji w systemie, identyfikując wejścia, wyjścia i procesy.
  • 2. Diagramy sekwencji - przedstawiają sekwencję komunikacji między obiektami w systemie, pokazując, w jakiej kolejności występują poszczególne akcje.
  • 3. Diagramy klas - opisują strukturę systemu, relacje między obiektami oraz atrybuty i metody poszczególnych klas.
  • 4. Diagramy przypadków użycia - przedstawiają funkcjonalności systemu z perspektywy użytkowników, opisując, jak system ma reagować na konkretne przypadki.
  • 5. Modelowanie procesów biznesowych - polega na tworzeniu diagramów przedstawiających sekwencję działań w procesach biznesowych.

Wykorzystanie tych technik modelowania umożliwia lepsze zrozumienie struktury i funkcjonalności systemu oraz ułatwia komunikację między członkami zespołu projektowego.

Narzędzia wspierające zarządzanie projektem, które są powszechnie używane w metodzie DSDM

Metoda DSDM korzysta z różnych narzędzi wspierających zarządzanie projektem, które pomagają w planowaniu, monitorowaniu i kontrolowaniu projektu. Powszechnie używane narzędzia w metodzie DSDM to:

  • 1. Microsoft Project - narzędzie do zarządzania projektami, umożliwiające tworzenie harmonogramów, alokację zasobów i monitorowanie postępów.
  • 2. JIRA - narzędzie do zarządzania projektami, które umożliwia śledzenie zadań, raportowanie błędów i monitorowanie postępów.
  • 3. Confluence - narzędzie do zarządzania dokumentacją, które ułatwia tworzenie i udostępnianie dokumentów projektowych oraz współpracę w zespole.
  • 4. Git - system kontroli wersji, który umożliwia współpracę nad kodem, śledzenie zmian i zarządzanie kodem źródłowym.
  • 5. Jenkins - narzędzie do ciągłej integracji i wdrażania, które automatyzuje procesy związane z testowaniem i wdrażaniem zmian.

Wykorzystywanie tych narzędzi w metodzie DSDM ułatwia zarządzanie projektem, monitorowanie postępów i efektywną współpracę w zespole projektowym.

Bibliografia

  • DSDM Consortium: DSDM Atern Handbook. UK. DSDM Consortium. 2007
  • Lane D., Coffin R.: A Practical Guide to Seven Agile Methodologies. Part 2. Devx.com. 2006
  • www.dsdm.org


Autor: Kamil Kozioł