Metoda tworzenia systemów dynamicznych

Metoda tworzenia systemów dynamicznych
Polecane artykuły

Metoda tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method – DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development – RAD).

Do powstania tej metody przyczyniła się frustracja związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:

  • Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu);
  • Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową),
  • Współpraca (zwiększa zrozumienie, szybkość i poczucie odpowiedzialności),
  • Poziom jakości (powinien zostać ustalony na początku projektu),
  • Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej),
  • Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem),
  • Ciągła i klarowna komunikacja (zwiększa zarówno efektywność grupy jak i poszczególnych jednostek),

Kontrola (kluczowa na każdym etapie projektu).

Cykl życia projektu

Na cykl życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:

  • I. Etap przed projektem – są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
  • II. Projekt właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
    • 1. analiza wykonalności,
    • 2. fundament biznesowy,
    • 3. analizy,
    • 4. wykonanie,
    • 5. wdrożenie,
  • III. Etap po projekcie – są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.

Bibliografia

  • DSDM Consortium: DSDM Atern Handbook. UK. DSDM Consortium. 2007.
  • Lane D., Coffin R.: A Practical Guide to Seven Agile Methodologies. Part 2. Devx.com. 2006.
  • www.dsdm.org

Autor: Kamil Kozioł