Metody rachunkowości zarządczej: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 69: | Linia 69: | ||
[[Kategoria:Rachunkowość]] | [[Kategoria:Rachunkowość]] | ||
<!--[[en:Managerial accounting methods]]--> | <!--[[en:Managerial accounting methods]]--> | ||
{{#metamaster:description|Metody rachunkowości zarządczej - omówienie i charakterystyka różnych narzędzi analizy kosztów i efektywności działalności przedsiębiorstwa. Zastosowanie w strategii i analizie konkurencji.}} |
Wersja z 15:33, 11 paź 2023
Metody rachunkowości zarządczej |
---|
Polecane artykuły |
Stanowią one rozszerzenie analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Metody i narzędzia rachunkowości zarządczej, wraz z krótką charakterystyką przedstawiono w poniższej tabeli.
Zakres ich stosowania obejmuje zarówno obszar bieżącej działalności przedsiębiorstwa, ale także problematykę jego długofalowej strategii. Należy zwrócić uwagę na możliwość wykorzystania tych metod w analizie strategicznej firmy.
Tabl. Metody rachunkowości zarządczej
Metoda | Charakterystyka |
---|---|
Analiza porównawcza pozycji konkurentów (Benchmarking competitor accounting) | Systematyczna analiza porównawcza kosztów i pozycji rynkowej konkurentów, zarówno na podstawie materiałów ogólnie dostępnych, jak i niepublikowanych. |
Zarządzanie działaniami (Activity Based Management, ABM) | Zarządzanie efektywnością działalności na podstawie rachunku kosztów działań, ukierunkowane na strukturalne obniżenie kosztów działalności |
Rachunek kosztów łańcucha wartości (Value Chain Costing) |
Analiza kosztów oparta na koncepcji łańcucha wartości M. Portera, rozszerzona o analizę łańcuchów wartości dostawców, kanałów dystrybucji i nabywców. |
Analiza czynników kosztotwórczych (Cost drivers analysis) |
Analiza długookresowa czynników powstawania kosztów, wśród których wyróżniane są: strukturalne czynniki kosztów, takie jak rozmiary i złożoność działalności, struktura organizacyjna, oraz wykonawcze czynniki kosztów, takie jak zaangażowanie pracowników, jakość, efektywność i inne związane ze stylem zarządzania i kulturą organizacji. |
Rachunek rentowności klientów (Customer account profitability) | Systematyczna analiza kosztów obsługi klientów, uwzględniająca długookresowe relacje z klientami (segmentami klientów) |
Rachunek kosztów cyklu życia (Life cycle costing, LCC) |
Rachunek kosztów i rentowności produktów i klientów, uwzględniający cały cykl życia produktów |
Rachunek kosztów docelowych (Target costing) | Metoda analizy kosztów w okresie projektowania produktu, polegająca na ustaleniu maksymalnych kosztów jednostkowych jako różnicy pomiędzy ceną rynkową a pożądanym zyskiem. Dla realizacji ciągłego obniżania kosztów, koszty docelowe mogą być także ustanawiane w fazie produkcji. Metoda ta znana jest pod japońską nazwą kaizen. |
Rachunek kosztów jakości (Cost of quality, COQ) |
Analiza wzajemnych zależności pomiędzy czterema elementami, składającymi się na koszty jakości: kosztami działań zapobiegawczych, kosztami kontroli jakości, kosztami braków wewnętrznych, kosztami braków zewnętrznych. |
Model DuPonta | Wskazuje na istotne związki, zachodzące pomiędzy charakteryzującymi proces efektywnego gospodarowania wskaźnikami, tworząc z nich zwarty system oceny. |
Analiza progowa | Celem jej jest optymalne ukształtowanie relacji między kosztami, wielkością sprzedaży i zyskiem z punktu widzenia maksymalizacji korzyści finansowych z uwzględnieniem warunków ograniczających (próg rentowności). |
Źródło: opracowanie własne na podstawie: (G.K. Świderska 2003, s. 135-137, B. Micherda 2001, s. 111,116)
Bibliografia
- Micherda B., Analityczna funkcja rachunkowości, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2001
- Informacja zarządcza w procesie formułowania i realizacji strategii firmy, pod red. G.K. Świderskiej, Difin, Warszawa 2003
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak