Zarządzanie przez delegowanie: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Zarządzanie poprzez delegowanie''' polega nie tylko na przekazaniu pracownikom zadań, ale także koniecznych uprawnień oraz odpowiedzialności za ich wykonanie (w odróżnieniu od partycypowania, gdzie nie są udzielane formalne uprawnienia). Delegowanie jest pojęciem związanym ze specyfiką pracy kierowniczej, oznacza powierzenie podwładnemu realizacji konkretnych [[cel]]ów, pozostawiając mu pewną swobodę i samodzielność podejmowania decyzji, wyboru środków i metod. | '''[[Zarządzanie]] poprzez delegowanie''' polega nie tylko na przekazaniu pracownikom zadań, ale także koniecznych uprawnień oraz odpowiedzialności za ich wykonanie (w odróżnieniu od partycypowania, gdzie nie są udzielane formalne [[uprawnienia]]). Delegowanie jest pojęciem związanym ze specyfiką pracy kierowniczej, oznacza powierzenie podwładnemu realizacji konkretnych [[cel]]ów, pozostawiając mu pewną swobodę i samodzielność podejmowania decyzji, wyboru środków i metod. | ||
"Należy jednak pamiętać że powinno się delegować zadania oraz kompetencje przede wszystkim rutynowe oraz operatywne"<ref>Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 173</ref>, zadania strategiczne powinny być podejmowane przez kierowników, ponieważ to one w większości wpływają na przyszłość przedsiębiorstwa. | "Należy jednak pamiętać że powinno się delegować zadania oraz kompetencje przede wszystkim rutynowe oraz operatywne"<ref>Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 173</ref>, zadania strategiczne powinny być podejmowane przez kierowników, ponieważ to one w większości wpływają na przyszłość przedsiębiorstwa. | ||
Delegowanie uprawnień mocno łączy się z procesem decentralizacji władzy, ponieważ jak to wynika z definicji zarządzania przez delegowanie, polega ona na przekazywaniu władzy na niższe szczeble. Delegowanie uprawnień ma też swoje granice które przed rozpoczęciem tego procesu należy określić. Należy pamiętać o zasadzie która mówi że im szybciej rozwija się organizacja, tym stopień decentralizacji powinien być większy.<ref>Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 173</ref> | [[Delegowanie uprawnień]] mocno łączy się z procesem decentralizacji władzy, ponieważ jak to wynika z definicji zarządzania przez delegowanie, polega ona na przekazywaniu władzy na niższe szczeble. Delegowanie uprawnień ma też swoje granice które przed rozpoczęciem tego procesu należy określić. Należy pamiętać o zasadzie która mówi że im szybciej rozwija się [[organizacja]], tym stopień decentralizacji powinien być większy.<ref>Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 173</ref> | ||
'''Korzyści delegowania''' to m.in.: | '''Korzyści delegowania''' to m.in.: | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
* skrócenie czasu oraz poprawienie jakości decyzji - dzięki sytuowaniu uprawnień najbliżej wykonywanych zadań, | * skrócenie czasu oraz poprawienie jakości decyzji - dzięki sytuowaniu uprawnień najbliżej wykonywanych zadań, | ||
* wzrost zaangażowania [[pracownik]]ów, | * wzrost zaangażowania [[pracownik]]ów, | ||
* korzystanie w większym stopniu z wiedzy i umiejętności pracowników, a w konsekwencji, zwiększenie ich kompetencji, szybsze uczenie się. | * korzystanie w większym stopniu z wiedzy i [[umiejętności]] pracowników, a w konsekwencji, zwiększenie ich kompetencji, szybsze uczenie się. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
Z delegowaniem związane są '''trudności''', pojawiające się: | Z delegowaniem związane są '''trudności''', pojawiające się: | ||
Ze strony kierowników: | Ze strony kierowników: | ||
* poczucie zagrożenia pozycji w organizacji - kiedy zadania wykonywane są dobrze, | * poczucie [[zagrożenia]] pozycji w organizacji - kiedy zadania wykonywane są dobrze, | ||
* obawa przed utratą władzy, [[potrzeba]] kontroli całości zadań, | * obawa przed utratą władzy, [[potrzeba]] kontroli całości zadań, | ||
* brak zaufania do pracowników (obawa, że zadania nie zostaną wykonane poprawnie), | * brak zaufania do pracowników (obawa, że zadania nie zostaną wykonane poprawnie), | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
* sprecyzowanie zakresu zadań i kompetencji, | * sprecyzowanie zakresu zadań i kompetencji, | ||
* zapewnienie zgodności zakresu zadań, kwalifikacji ([[wiedza]] i doświadczenie) i kompetencji pracownika, | * zapewnienie zgodności zakresu zadań, kwalifikacji ([[wiedza]] i doświadczenie) i kompetencji pracownika, | ||
* uszanowanie prawa pracownika do odmowy przyjęcie nowych uprawnień, | * uszanowanie [[prawa pracownika]] do odmowy przyjęcie nowych uprawnień, | ||
* monitorowanie realizacji delegowanych zadań. | * [[monitorowanie]] realizacji delegowanych zadań. | ||
Na delegację najbardziej podatne są [[kompetencje]] decyzyjne: | Na delegację najbardziej podatne są [[kompetencje]] decyzyjne: | ||
Linia 57: | Linia 57: | ||
* do sytuacji powtarzalnych | * do sytuacji powtarzalnych | ||
Nie deleguje się uprawnień w następujących dziedzinach: dyscyplina, finanse, [[inwestycje]], struktury, strategie działania, [[zatrudnienie]], [[wizerunek firmy]]. | Nie deleguje się uprawnień w następujących dziedzinach: [[dyscyplina]], finanse, [[inwestycje]], struktury, strategie działania, [[zatrudnienie]], [[wizerunek firmy]]. | ||
Pułapką, jakiej kierownicy powinni unikać, jest delegowanie zwrotne, które pojawia się, kiedy pracownik zgłasza się do kierownika z problemem dotyczącym oddelegowanego zadania. Sugeruje się, aby to pracownik zaproponował rozwiązanie. | Pułapką, jakiej kierownicy powinni unikać, jest delegowanie zwrotne, które pojawia się, kiedy pracownik zgłasza się do kierownika z problemem dotyczącym oddelegowanego zadania. Sugeruje się, aby to pracownik zaproponował rozwiązanie. | ||
Linia 70: | Linia 70: | ||
# kalkulacja [[koszt]]ów i korzyści delegowania, | # kalkulacja [[koszt]]ów i korzyści delegowania, | ||
# określenie szczebla, na którym będą podejmowane decyzje, | # określenie szczebla, na którym będą podejmowane decyzje, | ||
# delegacja uprawnień, | # [[delegacja]] uprawnień, | ||
# [[zasada]] podwójnej odpowiedzialności, | # [[zasada]] podwójnej odpowiedzialności, | ||
Linia 87: | Linia 87: | ||
* potencjalna niechęć do delegacji uprawnień | * potencjalna niechęć do delegacji uprawnień | ||
Należy pamiętać że pomimo delegowania uprawnień i zadań, kierownik nadal ponosi odpowiedzialność nie tylko za własną prace ale i za swoich pracowników których nadzoruje. | Należy pamiętać że pomimo delegowania uprawnień i zadań, kierownik nadal ponosi [[odpowiedzialność]] nie tylko za własną prace ale i za swoich pracowników których nadzoruje. | ||
'''Bariery w delegowaniu uprawnień:'''<ref>Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 180</ref> | '''Bariery w delegowaniu uprawnień:'''<ref>Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 180</ref> | ||
* niewystarczające umiejętności kierownicze u pracowników | * niewystarczające umiejętności kierownicze u pracowników | ||
* niechęć do delegowania uprawnień | * niechęć do delegowania uprawnień | ||
* "preferowany autokratyczny styl kierowania"<ref>Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 180</ref> | * "preferowany autokratyczny [[styl kierowania]]"<ref>Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 180</ref> | ||
* poczucie zagrożenia | * poczucie zagrożenia | ||
* niechęć pracowników do dodatkowych obowiązków | * niechęć pracowników do dodatkowych obowiązków | ||
Linia 98: | Linia 98: | ||
==Zalecenia== | ==Zalecenia== | ||
# Nie przekazuje się na szczebel niższy zadań zastrzeżonych do realizacji przez kierownictwo organizacji (ustalanie celów, strategii i struktury organizacji, strategiczne [[planowanie]] długookresowe, koordynacja różnych zakresów działalności, polityka kadrowa)! | # Nie przekazuje się na szczebel niższy zadań zastrzeżonych do realizacji przez kierownictwo organizacji (ustalanie celów, strategii i struktury organizacji, strategiczne [[planowanie]] długookresowe, [[koordynacja]] różnych zakresów działalności, [[polityka]] kadrowa)! | ||
# Podwładni, którym delegowano uprawnienia ponoszą osobiście odpowiedzialność za działania, podczas gdy odpowiedzialność przełożonych ogranicza się do nadzoru i kontroli wyników! | # Podwładni, którym delegowano uprawnienia ponoszą osobiście odpowiedzialność za działania, podczas gdy odpowiedzialność przełożonych ogranicza się do nadzoru i kontroli wyników! | ||
# Konieczna jest regulacja kwestii wymiany wiadomości między przełożonym i podwładnym! | # Konieczna jest regulacja kwestii wymiany wiadomości między przełożonym i podwładnym! | ||
Linia 108: | Linia 108: | ||
* Adamska M.(2004),''Leksykon zarządzania'', Wydawnictwo Difin, Warszawa | * Adamska M.(2004),''Leksykon zarządzania'', Wydawnictwo Difin, Warszawa | ||
* Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa | * Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa | ||
* Bywalec G.(2012), [http://gospodarkanarodowa.sgh.waw.pl/p/gospodarka_narodowa_2012_11-12_06.pdf ''Dylematy decentralizacji we współczesnym świecie''] Gospodarka Narodowa, Vol.2012 Nr.11-12 | * Bywalec G.(2012), [http://gospodarkanarodowa.sgh.waw.pl/p/gospodarka_narodowa_2012_11-12_06.pdf ''Dylematy decentralizacji we współczesnym świecie''] [[Gospodarka]] Narodowa, Vol.2012 Nr.11-12 | ||
* Duraj N., Pieloch-Babiarz A.(2014), ''Przedsiębiorczość, strategie i metody zarządzania'' Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź | * Duraj N., Pieloch-Babiarz A.(2014), ''[[Przedsiębiorczość]], strategie i metody zarządzania'' Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź | ||
* Pocztowski A.(2003), ''[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Pocztowski A.(2003), ''[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Wytrążek W.(2017), [http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rnp/article/download/2101/2214 ''Decentralizacja administracji publicznej''] Roczniki Nauk Prawnych, Vol.14 Nr.3 | * Wytrążek W.(2017), [http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rnp/article/download/2101/2214 ''Decentralizacja administracji publicznej''] Roczniki Nauk Prawnych, Vol.14 Nr.3 | ||
* Zimniewicz K.(1990), ''Nauka o organizacji i zarządzaniu'', PWN, Warszawa | * Zimniewicz K.(1990), ''Nauka o organizacji i zarządzaniu'', PWN, Warszawa | ||
* Zdzitowiecki J.(2017), [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/15353/1/004%20JAN%20ZDZITOWIECKI.pdf ''Demokratyzacja i decentralizacja na nowych przepisach podatkowych''] Repozytorium Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. | * Zdzitowiecki J.(2017), [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/15353/1/004%20JAN%20ZDZITOWIECKI.pdf ''Demokratyzacja i decentralizacja na nowych przepisach podatkowych''] [[Repozytorium]] Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 18:18, 22 maj 2020
Zarządzanie przez delegowanie |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie poprzez delegowanie polega nie tylko na przekazaniu pracownikom zadań, ale także koniecznych uprawnień oraz odpowiedzialności za ich wykonanie (w odróżnieniu od partycypowania, gdzie nie są udzielane formalne uprawnienia). Delegowanie jest pojęciem związanym ze specyfiką pracy kierowniczej, oznacza powierzenie podwładnemu realizacji konkretnych celów, pozostawiając mu pewną swobodę i samodzielność podejmowania decyzji, wyboru środków i metod.
"Należy jednak pamiętać że powinno się delegować zadania oraz kompetencje przede wszystkim rutynowe oraz operatywne"[1], zadania strategiczne powinny być podejmowane przez kierowników, ponieważ to one w większości wpływają na przyszłość przedsiębiorstwa. Delegowanie uprawnień mocno łączy się z procesem decentralizacji władzy, ponieważ jak to wynika z definicji zarządzania przez delegowanie, polega ona na przekazywaniu władzy na niższe szczeble. Delegowanie uprawnień ma też swoje granice które przed rozpoczęciem tego procesu należy określić. Należy pamiętać o zasadzie która mówi że im szybciej rozwija się organizacja, tym stopień decentralizacji powinien być większy.[2]
Korzyści delegowania to m.in.:
- odciążenie kierowników od zadań drugorzędnych i umożliwienie im skoncentrowania się na najważniejszych,
- skrócenie czasu oraz poprawienie jakości decyzji - dzięki sytuowaniu uprawnień najbliżej wykonywanych zadań,
- wzrost zaangażowania pracowników,
- korzystanie w większym stopniu z wiedzy i umiejętności pracowników, a w konsekwencji, zwiększenie ich kompetencji, szybsze uczenie się.
Problemy
{{#ev:youtube|sWN6yKM4HEk|480|right|Delegowanie zadań (Sławomir Wawak)|frame}} Z delegowaniem związane są trudności, pojawiające się: Ze strony kierowników:
- poczucie zagrożenia pozycji w organizacji - kiedy zadania wykonywane są dobrze,
- obawa przed utratą władzy, potrzeba kontroli całości zadań,
- brak zaufania do pracowników (obawa, że zadania nie zostaną wykonane poprawnie),
- brak pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa.
- strach przed osłabieniem prestiżu
Ze strony pracowników:
- obawa przed krytyką i kompromitacją,
- unikanie ryzyka,
- brak zachęt do podjęcia wyzwania oraz niska motywacja wewnętrzna,
- małe zaangażowanie w sprawy organizacji,
- brak pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa.
Podstawowe zasady
- sprecyzowanie zakresu zadań i kompetencji,
- zapewnienie zgodności zakresu zadań, kwalifikacji (wiedza i doświadczenie) i kompetencji pracownika,
- uszanowanie prawa pracownika do odmowy przyjęcie nowych uprawnień,
- monitorowanie realizacji delegowanych zadań.
Na delegację najbardziej podatne są kompetencje decyzyjne:
- o krótkookresowym oddziaływaniu decyzji,
- o małym zakresie oddziaływania,
- w sprawach technicznych raczej niż ludzkich,
- o małej niepewności decyzyjnej,
- do sytuacji powtarzalnych
Nie deleguje się uprawnień w następujących dziedzinach: dyscyplina, finanse, inwestycje, struktury, strategie działania, zatrudnienie, wizerunek firmy.
Pułapką, jakiej kierownicy powinni unikać, jest delegowanie zwrotne, które pojawia się, kiedy pracownik zgłasza się do kierownika z problemem dotyczącym oddelegowanego zadania. Sugeruje się, aby to pracownik zaproponował rozwiązanie. Konieczną do opanowania kwestią jest sprawna wymiana informacji między kierownikiem a pracownikami. Do zarządzania poprzez delegowanie uprawnień można dochodzić w organizacji stopniowo.
Do delegowania uprawnień należy wybrać pracownika który jest kompetentny, tj. posiada wystarczającą wiedzę oraz doświadczenie aby przejąć część władzy. Kierownik musi być pewien swojej decyzji oraz mieć akceptacje pracownika że ten podoła większym obowiązkom. Delegować zadania i uprawnienia należy osobom pojedynczym, a nie całym zespołom. Ponieważ grupy nie da się rozliczyć z odpowiedzialności.[3]
Procedura delegacji uprawnień
- uświadomienie potrzeby delegowania,
- ustalenie zakresu zadań i kompetencji,
- kalkulacja kosztów i korzyści delegowania,
- określenie szczebla, na którym będą podejmowane decyzje,
- delegacja uprawnień,
- zasada podwójnej odpowiedzialności,
Ocena zarządzania przez delegowanie
Zalety:
- odciążenie przełożonych, zwłaszcza od działań rutynowych[4]
- przezwyciężenie bierności u pracowników niższych szczeblem,
- możliwość wypróbowania w samodzielnym działaniu pracowników przewidzianych do awansu,
- możliwość dowartościowania pracowników niższego rzędu,
- poprawa jakości i większa szybkość podejmowanych decyzji.
- prawidłowy oraz równomierny rozkład kompetencji [5]
Wady:
- metoda sprzyja biurokracji,
- zbytnia formalizacja.
- potencjalna niechęć do delegacji uprawnień
Należy pamiętać że pomimo delegowania uprawnień i zadań, kierownik nadal ponosi odpowiedzialność nie tylko za własną prace ale i za swoich pracowników których nadzoruje.
Bariery w delegowaniu uprawnień:[6]
- niewystarczające umiejętności kierownicze u pracowników
- niechęć do delegowania uprawnień
- "preferowany autokratyczny styl kierowania"[7]
- poczucie zagrożenia
- niechęć pracowników do dodatkowych obowiązków
- poczucie zagrożenia przez pracowników
Zalecenia
- Nie przekazuje się na szczebel niższy zadań zastrzeżonych do realizacji przez kierownictwo organizacji (ustalanie celów, strategii i struktury organizacji, strategiczne planowanie długookresowe, koordynacja różnych zakresów działalności, polityka kadrowa)!
- Podwładni, którym delegowano uprawnienia ponoszą osobiście odpowiedzialność za działania, podczas gdy odpowiedzialność przełożonych ogranicza się do nadzoru i kontroli wyników!
- Konieczna jest regulacja kwestii wymiany wiadomości między przełożonym i podwładnym!
- Delegować należy nie tylko pojedyncze zadania, ale także kompleksy zadań!
- Nie należy delegować zadań, których pracownik dokładnie nie zna!
- Wśród zadań delegowanych nie powinny dominować rutynowe działania!
Bibliografia
- Adamska M.(2004),Leksykon zarządzania, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa
- Bywalec G.(2012), Dylematy decentralizacji we współczesnym świecie Gospodarka Narodowa, Vol.2012 Nr.11-12
- Duraj N., Pieloch-Babiarz A.(2014), Przedsiębiorczość, strategie i metody zarządzania Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
- Pocztowski A.(2003), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Wytrążek W.(2017), Decentralizacja administracji publicznej Roczniki Nauk Prawnych, Vol.14 Nr.3
- Zimniewicz K.(1990), Nauka o organizacji i zarządzaniu, PWN, Warszawa
- Zdzitowiecki J.(2017), Demokratyzacja i decentralizacja na nowych przepisach podatkowych Repozytorium Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Przypisy
- ↑ Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 173
- ↑ Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 173
- ↑ Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 174
- ↑ Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 179
- ↑ Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 179
- ↑ Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 180
- ↑ Bieniok H. i in.(2011), Metody sprawnego zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa s. 180
Autor: Justyna Kuźma, Katarzyna Szymańska, Aleksandra Kocjan