Faktura elektroniczna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Faktura''' jest to podstawowy dokument systemu podatku od towarów i usług. Każdy podatnik VAT jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej w szczególności sprzedaż, która jest dokonywana na rzecz innego podatnika VAT. Wyjątkiem jest sprzedaż osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej, wtedy sprzedaż nie musi być fakturowana, natomiast należy wystawić paragony z kasy fiskalnej. (A. Bartosiewicz) | '''[[Faktura]]''' jest to podstawowy [[dokument]] systemu podatku od [[towarów]] i usług. Każdy [[podatnik]] VAT jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej w szczególności [[sprzedaż]], która jest dokonywana na rzecz innego podatnika VAT. Wyjątkiem jest sprzedaż osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej, wtedy sprzedaż nie musi być fakturowana, natomiast należy wystawić paragony z kasy fiskalnej. (A. Bartosiewicz) | ||
==Faktura elektroniczna== | ==Faktura elektroniczna== | ||
Nowa ustawa o podatku VAT, obowiązująca od 1 sierpnia 2004 r., przewidywała możliwość wprowadzenia faktur elektronicznych jednak podstawę do ich wprowadzenia mogło dać dopiero rozporządzenie resortu finansów. Wprowadzenie faktur elektronicznych miało znacznie obniżyć koszty związanie z księgowością oraz przyspieszyć i uprościć procedury dokumentowania transakcji. | Nowa [[ustawa]] o podatku VAT, obowiązująca od 1 sierpnia 2004 r., przewidywała możliwość wprowadzenia faktur elektronicznych jednak podstawę do ich wprowadzenia mogło dać dopiero [[rozporządzenie]] resortu finansów. Wprowadzenie faktur elektronicznych miało znacznie obniżyć [[koszty]] związanie z księgowością oraz przyspieszyć i uprościć procedury dokumentowania transakcji. | ||
4 sierpnia 2005 roku weszło w życie długo oczekiwane rozporządzenie Ministerstwa Finansów o fakturach elektronicznych. Rozporządzenie to wdraża (niestety z wieloma błędami) postanowienia dyrektywy Rady UE 2001/115/WE z dnia 20 grudnia 2001 roku zmieniającej dyrektywę 77/388/EWG w celu uproszczenia, modernizacji i harmonizacji ustanowionych warunków fakturowania w zakresie podatku od wartości dodanej (DzUrzUEL.15/24 z 17 stycznia 2002). | 4 sierpnia 2005 roku weszło w życie długo oczekiwane rozporządzenie Ministerstwa Finansów o fakturach elektronicznych. Rozporządzenie to wdraża (niestety z wieloma błędami) postanowienia dyrektywy Rady UE 2001/115/WE z dnia 20 grudnia 2001 roku zmieniającej dyrektywę 77/388/EWG w celu uproszczenia, modernizacji i harmonizacji ustanowionych warunków fakturowania w zakresie podatku od wartości dodanej (DzUrzUEL.15/24 z 17 stycznia 2002). | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Od 2018 roku narzucono obowiązek prowadzenia ewidencji VAT na wszystkich podatników w formie elektronicznej. Obowiązkiem podatników jest comiesięczne dostarczanie pliku JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Plik dotyczy również najmniejsze firmy. Wypełnianie tego bez elektronicznego fakturowania jest praktycznie niemożliwe. | Od 2018 roku narzucono [[obowiązek]] prowadzenia ewidencji VAT na wszystkich podatników w formie elektronicznej. Obowiązkiem podatników jest comiesięczne dostarczanie pliku JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Plik dotyczy również najmniejsze firmy. Wypełnianie tego bez elektronicznego fakturowania jest praktycznie niemożliwe. | ||
Zgodnie z rozporządzeniem, do przesyłania, udostępniania odbiorcom i przechowywania wystawianych faktur w formie elektronicznej faktur stosuje się: | Zgodnie z rozporządzeniem, do przesyłania, udostępniania odbiorcom i przechowywania wystawianych faktur w formie elektronicznej faktur stosuje się: | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
* techniki teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków. | * techniki teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków. | ||
W przypadku gdy przesyła się lub udostępniania temu samemu odbiorcy więcej niż jedną fakturę elektroniczną dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz. | W przypadku gdy przesyła się lub udostępniania temu samemu odbiorcy więcej niż jedną fakturę elektroniczną [[dane]] wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz. | ||
Elektroniczne faktury wprowadzono w krajach członkowskich w oparciu o te same przepisy. Mimo to powstały odmienne standardy charakterystyczne dla każdego państwa z osobna. | Elektroniczne faktury wprowadzono w krajach członkowskich w oparciu o te same przepisy. Mimo to powstały odmienne standardy charakterystyczne dla każdego państwa z osobna. | ||
==Problematyka podpisu elektronicznego== | ==Problematyka podpisu elektronicznego== | ||
Przeciwko zastosowaniu przy e-fakturach podpisu elektronicznego długo protestowała Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji twierdząc, że z powodu rygorystycznych wymogów e-faktura pozostanie jedynie niepraktykowanym zapisem. | Przeciwko zastosowaniu przy e-fakturach podpisu elektronicznego długo protestowała Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji twierdząc, że z powodu rygorystycznych wymogów e-faktura pozostanie jedynie niepraktykowanym zapisem. | ||
Liczba wystawionych w Polsce do października 2005 r. certyfikatów według różnych szacunków wynosi od 4 tys. do nawet 7,5 tysiąca (przy około 3,5 milionach zarejestrowanych firm). Wystawiały je cztery podmioty, które mają prawo do certyfikacji i udostępniania kwalifikowanego e-podpisu: | Liczba wystawionych w Polsce do października 2005 r. certyfikatów według różnych szacunków wynosi od 4 tys. do nawet 7,5 tysiąca (przy około 3,5 milionach zarejestrowanych firm). Wystawiały je cztery podmioty, które mają [[prawo]] do certyfikacji i udostępniania kwalifikowanego e-podpisu: | ||
* Unizeto Technologies, | * Unizeto Technologies, | ||
* Krajowa Izba Rozliczeniowa, | * [[Krajowa Izba Rozliczeniowa]], | ||
* Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, | * Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, | ||
* TP Internet. | * TP [[Internet]]. | ||
Obsługują one kolejno systemy: Centrum, Szafir, Sigillum i Sygnet. | Obsługują one kolejno systemy: Centrum, Szafir, Sigillum i Sygnet. | ||
Wymóg stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego może zaskakiwać tym bardziej, że na terenie Unii Europejskiej dopuszcza się inne, tańsze w zastosowaniu sposoby potwierdzania autentyczności dokumentu, takie jak np. zwykły podpis elektroniczny czy znakowanie czasowe. Takie elektroniczne poświadczenie daty (Time Stamping) jest równoznaczne z poświadczeniem '''notariusza''', a jednocześnie o wiele od niego tańsze (kilka firm w Polsce świadczy tego typu usługi). | Wymóg stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego może zaskakiwać tym bardziej, że na terenie Unii Europejskiej dopuszcza się inne, tańsze w zastosowaniu sposoby potwierdzania autentyczności dokumentu, takie jak np. zwykły [[podpis elektroniczny]] czy znakowanie czasowe. Takie elektroniczne poświadczenie daty (Time Stamping) jest równoznaczne z poświadczeniem '''notariusza''', a jednocześnie o wiele od niego tańsze (kilka firm w Polsce świadczy tego typu [[usługi]]). | ||
Przykładowe koszty to 25 groszy za poświadczenie dokumentu, usługodawcy oferują także opłaty ryczałtowe. Zasada działania znakowania czasem polega na łączeniu się aplikacji klienta z Centrum Autoryzacji i przesłaniu do niego zaszyfrowanego wycinka dokumentu. Centrum sprawdza, czy skrót ten spełnia wszystkie wymagania, następnie oznacza go dokładnym czasem i odsyła do aplikacji klienta. Trzeba jednak w tym miejscu zaznaczyć, że znakowanie czasem nie określa daty utworzenia dokumentu, a jedynie potwierdza, że w danym czasie istniał dokument o określonej postaci. Taka forma jest dopuszczalna w krajach Unii Europejskiej. | Przykładowe koszty to 25 groszy za poświadczenie dokumentu, usługodawcy oferują także opłaty ryczałtowe. [[Zasada]] działania znakowania czasem polega na łączeniu się aplikacji klienta z Centrum Autoryzacji i przesłaniu do niego zaszyfrowanego wycinka dokumentu. Centrum sprawdza, czy skrót ten spełnia wszystkie wymagania, następnie oznacza go dokładnym czasem i odsyła do aplikacji klienta. Trzeba jednak w tym miejscu zaznaczyć, że znakowanie czasem nie określa daty utworzenia dokumentu, a jedynie potwierdza, że w danym czasie istniał dokument o określonej postaci. Taka forma jest dopuszczalna w krajach Unii Europejskiej. | ||
==Przechowywanie faktur elektronicznych== | ==Przechowywanie faktur elektronicznych== | ||
Podatnik jest zobowiązany do przechowywania na terytorium kraju faktur przesłanych w formie elektronicznej, które wystawił lub otrzymał przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności. Jednak bezpieczniej jest przechowywać faktury dłużej niż 5 lat ze względu na to, że na żądanie organów podatkowych kontroli skarbowej musi umożliwić natychmiastowy, ciągły i pełny dostęp. (J.Piotrowski). | Podatnik jest zobowiązany do przechowywania na terytorium kraju faktur przesłanych w formie elektronicznej, które wystawił lub otrzymał przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął [[termin płatności]]. Jednak bezpieczniej jest przechowywać faktury dłużej niż 5 lat ze względu na to, że na żądanie organów podatkowych kontroli skarbowej musi umożliwić natychmiastowy, ciągły i pełny dostęp. (J.Piotrowski). | ||
Faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. | Faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i [[integralność]] ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. | ||
W praktyce do rzadkości należy wystawianie i przesyłanie faktur w postaci elektronicznej. Zależy to od wielu czynników - przede wszystkim od wadliwości rozporządzenia i wątpliwości z niego wynikających, ale także wpływ mają bariery psychiczne przedsiębiorstw, a przede wszystkim urzędników skarbowych. Z tego też powodu faktury, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na odległość, są przesyłane za pomocą tradycyjnej poczty lub kuriera. Należy pamiętać, iż w związku ze zmianą przepisów nie jest już wymagany podpis na fakturze ani wystawiającego, ani odbiorcy. | W praktyce do rzadkości należy wystawianie i przesyłanie faktur w postaci elektronicznej. Zależy to od wielu czynników - przede wszystkim od wadliwości rozporządzenia i wątpliwości z niego wynikających, ale także wpływ mają bariery psychiczne przedsiębiorstw, a przede wszystkim urzędników skarbowych. Z tego też powodu faktury, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na odległość, są przesyłane za pomocą tradycyjnej poczty lub kuriera. Należy pamiętać, iż w związku ze zmianą przepisów nie jest już wymagany podpis na fakturze ani wystawiającego, ani odbiorcy. | ||
Wystarczy wysłać fakturę pocztą i nie ma potrzeby jej odsyłania do podpisania. Jak się wydaje, nic nie stoi na przeszkodzie, aby przesłać "tradycyjną" fakturę pocztą elektroniczną. Jednakże koniecznie odbiorca musi ją wydrukować, bowiem przechowywanie jej w postaci elektronicznej narusza przepisy dotyczące faktur. Dlatego powyższą metodę przesyłania faktur można zastosować wyłącznie wobec podmiotów, w stosunku do których ma się pewność, iż ją wydrukują. | Wystarczy wysłać fakturę pocztą i nie ma [[potrzeby]] jej odsyłania do podpisania. Jak się wydaje, nic nie stoi na przeszkodzie, aby przesłać "tradycyjną" fakturę pocztą elektroniczną. Jednakże koniecznie [[odbiorca]] musi ją wydrukować, bowiem przechowywanie jej w postaci elektronicznej narusza przepisy dotyczące faktur. Dlatego powyższą metodę przesyłania faktur można zastosować wyłącznie wobec podmiotów, w stosunku do których ma się pewność, iż ją wydrukują. | ||
==Zastosowania formy elektronicznej== | ==Zastosowania formy elektronicznej== | ||
Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej. Zaskakujący jest przepis, zgodnie z którym faktury mogą być wystawiane i przeczytane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji. Podobnie w przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury - wystawca faktury traci prawo do wystawienia i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od następnego dnia po dniu, w którym otrzymał powiadomienie o wycofaniu akceptacji. Cofnięcie akceptacji nie ma skutku wstecznego. Do powyższego rozwiązania należy odnieść się krytycznie, gdyż w praktyce nic nie stoi na przeszkodzie, aby faktury w postaci elektronicznej były przesyłane niezwłocznie po otrzymaniu akceptacji lub nie przesyłane po wycofaniu akceptacji. | Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury. [[Akceptacja]] może być wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej. Zaskakujący jest przepis, zgodnie z którym faktury mogą być wystawiane i przeczytane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji. Podobnie w przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury - wystawca faktury traci prawo do wystawienia i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od następnego dnia po dniu, w którym otrzymał powiadomienie o wycofaniu akceptacji. Cofnięcie akceptacji nie ma skutku wstecznego. Do powyższego rozwiązania należy odnieść się krytycznie, gdyż w praktyce nic nie stoi na przeszkodzie, aby faktury w postaci elektronicznej były przesyłane niezwłocznie po otrzymaniu akceptacji lub nie przesyłane po wycofaniu akceptacji. | ||
Rozporządzenie wprowadziło do polskiego prawa instytucję faktury elektronicznej, która może być wystawiana, przesyłana i przechowywana w formie elektronicznej pod warunkiem, że autentyczność jej pochodzenia i integralność jej treści jest zagwarantowana: | Rozporządzenie wprowadziło do polskiego prawa instytucję faktury elektronicznej, która może być wystawiana, przesyłana i przechowywana w formie elektronicznej pod warunkiem, że autentyczność jej pochodzenia i integralność jej treści jest zagwarantowana: | ||
* bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (DzU nr 130, poz. 1450 z późń. Zm.) weryfikowanym za pomocą wyraźnego kwalifikowanego certyfikatu, | * bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (DzU nr 130, poz. 1450 z późń. Zm.) weryfikowanym za pomocą wyraźnego kwalifikowanego certyfikatu, | ||
* stosowaniem procedur zapewniających autentyczność pochodzenia i integralność danych w przypadku wymiany danych elektronicznych ([[Systemy EDI]]) zgodnej z europejskim modelem wymiany danych. | * stosowaniem procedur zapewniających autentyczność pochodzenia i [[integralność danych]] w przypadku wymiany danych elektronicznych ([[Systemy EDI]]) zgodnej z europejskim modelem wymiany danych. | ||
==Faktury korygujące oraz duplikaty faktur== | ==Faktury korygujące oraz duplikaty faktur== | ||
Linia 64: | Linia 64: | ||
'''Zalety''' | '''Zalety''' | ||
* prostota faktur między przedsiębiorstwami, | * prostota faktur między przedsiębiorstwami, | ||
* znaczny spadek kosztów przechowywania i obiegu dokumentu, papieru, przesyłek (w krajach UE średnio wystawienie faktury to koszt rzędu 2, natomiast elektronicznej 8 razy mniej), | * znaczny spadek kosztów przechowywania i obiegu dokumentu, papieru, przesyłek (w krajach UE średnio wystawienie faktury to [[koszt]] rzędu 2, natomiast elektronicznej 8 razy mniej), | ||
* oszczędność czasu, | * [[oszczędność]] czasu, | ||
* w krajach UE obowiązuje zaawansowany podpis elektroniczny, który nie jest tak kosztowny jak w przypadku Polski. | * w krajach UE obowiązuje zaawansowany podpis elektroniczny, który nie jest tak kosztowny jak w przypadku Polski. | ||
'''Ograniczenia''' | '''Ograniczenia''' | ||
Związane z obowiązkiem posiadania elektronicznego podpisu, który znacznie podnosi koszty e-faktur (certyfikat kwalifikowany, sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz czytnik kart są niezbędne do składania i weryfikacji elektronicznego podpisu). | Związane z obowiązkiem posiadania elektronicznego podpisu, który znacznie podnosi koszty e-faktur ([[certyfikat]] kwalifikowany, [[sprzęt komputerowy]], oprogramowanie oraz czytnik kart są niezbędne do składania i weryfikacji elektronicznego podpisu). | ||
==Podział faktur== | ==Podział faktur== | ||
Faktura jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż. Wyróżniamy następujące rodzaje: | Faktura jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż. Wyróżniamy następujące rodzaje: | ||
Ze względu na handel, faktury: | Ze względu na [[handel]], faktury: | ||
* Konsularne | * Konsularne | ||
* Handlowe | * Handlowe | ||
Linia 86: | Linia 86: | ||
==Elementy faktur== | ==Elementy faktur== | ||
Za fakturę może uchodzić każdy dokument, który zawiera wymagane przez ustawę dane. Przedsiębiorca ma obowiązek umieścić na fakturze: | Za fakturę może uchodzić każdy dokument, który zawiera wymagane przez ustawę dane. [[Przedsiębiorca]] ma obowiązek umieścić na fakturze: | ||
* datę jej wystawienia, | * datę jej wystawienia, | ||
* kolejny numer, który identyfikuje fakturę, | * kolejny numer, który identyfikuje fakturę, | ||
Linia 95: | Linia 95: | ||
* cenę jednostkową netto towaru lub usługi | * cenę jednostkową netto towaru lub usługi | ||
* wszelkie rabaty | * wszelkie rabaty | ||
* wartość sprzedaży netto dostarczonych towarów lub wykonanych usług, | * [[wartość]] sprzedaży netto dostarczonych towarów lub wykonanych usług, | ||
* stawkę podatku, | * stawkę podatku, | ||
* kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, | * kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, | ||
Linia 102: | Linia 102: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bartosiewicz A. (2013) VAT, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa | * Bartosiewicz A. (2013) VAT, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa | ||
* Celina M., Olszak, Ewa Ziemba, Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN wydanie 2007 | * Celina M., Olszak, Ewa Ziemba, Strategie i [[modele]] gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN wydanie 2007 | ||
* Elektroniczna gospodarka w Polsce - raport 2005 | * Elektroniczna [[gospodarka]] w Polsce - raport 2005 | ||
* Nadolna B. (2012) ''[http://go4busines.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/53-2012/FRFU-53-81.pdf Wpływ elektronicznej wymiany danych (EDI) na funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia 53, s. 81-96. | * Nadolna B. (2012) ''[http://go4busines.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/53-2012/FRFU-53-81.pdf Wpływ elektronicznej wymiany danych (EDI) na funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia 53, s. 81-96. | ||
* Namysłowski R., D. Pokrop (2012) ''[http://webapp01.ey.com.pl/EYP/WEB/eycom_download.nsf/resources/dyrektywa_VAT_-_profinfo_dla_autorow.pdf/$FILE/dyrektywa_VAT_-_profinfo_dla_autorow.pdf Dyrektywa VAT]'' Polska perspektywa, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. | * Namysłowski R., D. Pokrop (2012) ''[http://webapp01.ey.com.pl/EYP/WEB/eycom_download.nsf/resources/dyrektywa_VAT_-_profinfo_dla_autorow.pdf/$FILE/dyrektywa_VAT_-_profinfo_dla_autorow.pdf Dyrektywa VAT]'' Polska perspektywa, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. | ||
* Piotrowski J. (2009) Jak Prawidłowo Wystawiać Faktury VAT? Wydawnictwo Consilium Wszechnica Podatkowa | * Piotrowski J. (2009) Jak Prawidłowo Wystawiać Faktury VAT? Wydawnictwo Consilium Wszechnica Podatkowa | ||
* Sieniewska B. (2009) ''[http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2009/109_Sieniewska.pdf Pozytywne i negatywne strony E-Administracji]'' Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie/Red. R. Knosala. Opole | * Sieniewska B. (2009) ''[http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2009/109_Sieniewska.pdf Pozytywne i negatywne strony E-Administracji]'' Komputerowo Zintegrowane [[Zarządzanie]]/Red. R. Knosala. Opole | ||
* Wyciślok J. (2013) Faktury VAT, Wydawnictwo C.H.Beck Wydawnictwo Sp. z o.o., | * Wyciślok J. (2013) Faktury VAT, Wydawnictwo C.H.Beck Wydawnictwo Sp. z o.o., | ||
* Zabielska D.(2011) ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2011_nr89_s61.pdf Uwarunkowania zasad funkcjonowania podatku VAT w gospodarstwach rolnych]'' Zeszyty Naukowe SGGW, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 89 s 61 s. 70-71. | * Zabielska D.(2011) ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2011_nr89_s61.pdf Uwarunkowania zasad funkcjonowania podatku VAT w gospodarstwach rolnych]'' Zeszyty Naukowe SGGW, [[Ekonomika]] i [[Organizacja]] Gospodarki Żywnościowej 89 s 61 s. 70-71. | ||
{{a|Justyna Kupczyk, Ewa Ignacak, Dagmara Birgiel}} | {{a|Justyna Kupczyk, Ewa Ignacak, Dagmara Birgiel}} |
Wersja z 20:01, 19 maj 2020
Faktura elektroniczna |
---|
Polecane artykuły |
Faktura jest to podstawowy dokument systemu podatku od towarów i usług. Każdy podatnik VAT jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej w szczególności sprzedaż, która jest dokonywana na rzecz innego podatnika VAT. Wyjątkiem jest sprzedaż osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej, wtedy sprzedaż nie musi być fakturowana, natomiast należy wystawić paragony z kasy fiskalnej. (A. Bartosiewicz)
Faktura elektroniczna
Nowa ustawa o podatku VAT, obowiązująca od 1 sierpnia 2004 r., przewidywała możliwość wprowadzenia faktur elektronicznych jednak podstawę do ich wprowadzenia mogło dać dopiero rozporządzenie resortu finansów. Wprowadzenie faktur elektronicznych miało znacznie obniżyć koszty związanie z księgowością oraz przyspieszyć i uprościć procedury dokumentowania transakcji.
4 sierpnia 2005 roku weszło w życie długo oczekiwane rozporządzenie Ministerstwa Finansów o fakturach elektronicznych. Rozporządzenie to wdraża (niestety z wieloma błędami) postanowienia dyrektywy Rady UE 2001/115/WE z dnia 20 grudnia 2001 roku zmieniającej dyrektywę 77/388/EWG w celu uproszczenia, modernizacji i harmonizacji ustanowionych warunków fakturowania w zakresie podatku od wartości dodanej (DzUrzUEL.15/24 z 17 stycznia 2002).
Od 2018 roku narzucono obowiązek prowadzenia ewidencji VAT na wszystkich podatników w formie elektronicznej. Obowiązkiem podatników jest comiesięczne dostarczanie pliku JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Plik dotyczy również najmniejsze firmy. Wypełnianie tego bez elektronicznego fakturowania jest praktycznie niemożliwe.
Zgodnie z rozporządzeniem, do przesyłania, udostępniania odbiorcom i przechowywania wystawianych faktur w formie elektronicznej faktur stosuje się:
- elektroniczne urządzenia do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych,
- techniki teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.
W przypadku gdy przesyła się lub udostępniania temu samemu odbiorcy więcej niż jedną fakturę elektroniczną dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz. Elektroniczne faktury wprowadzono w krajach członkowskich w oparciu o te same przepisy. Mimo to powstały odmienne standardy charakterystyczne dla każdego państwa z osobna.
Problematyka podpisu elektronicznego
Przeciwko zastosowaniu przy e-fakturach podpisu elektronicznego długo protestowała Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji twierdząc, że z powodu rygorystycznych wymogów e-faktura pozostanie jedynie niepraktykowanym zapisem. Liczba wystawionych w Polsce do października 2005 r. certyfikatów według różnych szacunków wynosi od 4 tys. do nawet 7,5 tysiąca (przy około 3,5 milionach zarejestrowanych firm). Wystawiały je cztery podmioty, które mają prawo do certyfikacji i udostępniania kwalifikowanego e-podpisu:
- Unizeto Technologies,
- Krajowa Izba Rozliczeniowa,
- Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych,
- TP Internet.
Obsługują one kolejno systemy: Centrum, Szafir, Sigillum i Sygnet. Wymóg stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego może zaskakiwać tym bardziej, że na terenie Unii Europejskiej dopuszcza się inne, tańsze w zastosowaniu sposoby potwierdzania autentyczności dokumentu, takie jak np. zwykły podpis elektroniczny czy znakowanie czasowe. Takie elektroniczne poświadczenie daty (Time Stamping) jest równoznaczne z poświadczeniem notariusza, a jednocześnie o wiele od niego tańsze (kilka firm w Polsce świadczy tego typu usługi).
Przykładowe koszty to 25 groszy za poświadczenie dokumentu, usługodawcy oferują także opłaty ryczałtowe. Zasada działania znakowania czasem polega na łączeniu się aplikacji klienta z Centrum Autoryzacji i przesłaniu do niego zaszyfrowanego wycinka dokumentu. Centrum sprawdza, czy skrót ten spełnia wszystkie wymagania, następnie oznacza go dokładnym czasem i odsyła do aplikacji klienta. Trzeba jednak w tym miejscu zaznaczyć, że znakowanie czasem nie określa daty utworzenia dokumentu, a jedynie potwierdza, że w danym czasie istniał dokument o określonej postaci. Taka forma jest dopuszczalna w krajach Unii Europejskiej.
Przechowywanie faktur elektronicznych
Podatnik jest zobowiązany do przechowywania na terytorium kraju faktur przesłanych w formie elektronicznej, które wystawił lub otrzymał przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności. Jednak bezpieczniej jest przechowywać faktury dłużej niż 5 lat ze względu na to, że na żądanie organów podatkowych kontroli skarbowej musi umożliwić natychmiastowy, ciągły i pełny dostęp. (J.Piotrowski).
Faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. W praktyce do rzadkości należy wystawianie i przesyłanie faktur w postaci elektronicznej. Zależy to od wielu czynników - przede wszystkim od wadliwości rozporządzenia i wątpliwości z niego wynikających, ale także wpływ mają bariery psychiczne przedsiębiorstw, a przede wszystkim urzędników skarbowych. Z tego też powodu faktury, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na odległość, są przesyłane za pomocą tradycyjnej poczty lub kuriera. Należy pamiętać, iż w związku ze zmianą przepisów nie jest już wymagany podpis na fakturze ani wystawiającego, ani odbiorcy. Wystarczy wysłać fakturę pocztą i nie ma potrzeby jej odsyłania do podpisania. Jak się wydaje, nic nie stoi na przeszkodzie, aby przesłać "tradycyjną" fakturę pocztą elektroniczną. Jednakże koniecznie odbiorca musi ją wydrukować, bowiem przechowywanie jej w postaci elektronicznej narusza przepisy dotyczące faktur. Dlatego powyższą metodę przesyłania faktur można zastosować wyłącznie wobec podmiotów, w stosunku do których ma się pewność, iż ją wydrukują.
Zastosowania formy elektronicznej
Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej. Zaskakujący jest przepis, zgodnie z którym faktury mogą być wystawiane i przeczytane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji. Podobnie w przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury - wystawca faktury traci prawo do wystawienia i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od następnego dnia po dniu, w którym otrzymał powiadomienie o wycofaniu akceptacji. Cofnięcie akceptacji nie ma skutku wstecznego. Do powyższego rozwiązania należy odnieść się krytycznie, gdyż w praktyce nic nie stoi na przeszkodzie, aby faktury w postaci elektronicznej były przesyłane niezwłocznie po otrzymaniu akceptacji lub nie przesyłane po wycofaniu akceptacji.
Rozporządzenie wprowadziło do polskiego prawa instytucję faktury elektronicznej, która może być wystawiana, przesyłana i przechowywana w formie elektronicznej pod warunkiem, że autentyczność jej pochodzenia i integralność jej treści jest zagwarantowana:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (DzU nr 130, poz. 1450 z późń. Zm.) weryfikowanym za pomocą wyraźnego kwalifikowanego certyfikatu,
- stosowaniem procedur zapewniających autentyczność pochodzenia i integralność danych w przypadku wymiany danych elektronicznych (Systemy EDI) zgodnej z europejskim modelem wymiany danych.
Faktury korygujące oraz duplikaty faktur
Faktury korygujące do faktur przesłanych w formie elektronicznej oraz duplikaty faktur przesyła się w tej samej formie. W przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie faktury korygującej czy duplikatu faktury w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednia faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.
Zalety
- prostota faktur między przedsiębiorstwami,
- znaczny spadek kosztów przechowywania i obiegu dokumentu, papieru, przesyłek (w krajach UE średnio wystawienie faktury to koszt rzędu 2, natomiast elektronicznej 8 razy mniej),
- oszczędność czasu,
- w krajach UE obowiązuje zaawansowany podpis elektroniczny, który nie jest tak kosztowny jak w przypadku Polski.
Ograniczenia Związane z obowiązkiem posiadania elektronicznego podpisu, który znacznie podnosi koszty e-faktur (certyfikat kwalifikowany, sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz czytnik kart są niezbędne do składania i weryfikacji elektronicznego podpisu).
Podział faktur
Faktura jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż. Wyróżniamy następujące rodzaje: Ze względu na handel, faktury:
- Konsularne
- Handlowe
- Pro forma
Ze względu na podatki, faktury:
- VAT
- Korygujące
- Rachunki uproszczone
- Rachunki
- Rachunki korygujące
- Duplikaty
Elementy faktur
Za fakturę może uchodzić każdy dokument, który zawiera wymagane przez ustawę dane. Przedsiębiorca ma obowiązek umieścić na fakturze:
- datę jej wystawienia,
- kolejny numer, który identyfikuje fakturę,
- imiona i nazwiska (nazwy podatnika) i nabywcy oraz ich adresy,
- numer, który identyfikuje podatnika dla podatku,
- nazwę towaru lub usługi,
- miarę i ilość dostarczonych towarów
- cenę jednostkową netto towaru lub usługi
- wszelkie rabaty
- wartość sprzedaży netto dostarczonych towarów lub wykonanych usług,
- stawkę podatku,
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto,
- kwotę ogółem. (J. Piotrowski)
Bibliografia
- Bartosiewicz A. (2013) VAT, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa
- Celina M., Olszak, Ewa Ziemba, Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN wydanie 2007
- Elektroniczna gospodarka w Polsce - raport 2005
- Nadolna B. (2012) Wpływ elektronicznej wymiany danych (EDI) na funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia 53, s. 81-96.
- Namysłowski R., D. Pokrop (2012) Dyrektywa VAT Polska perspektywa, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
- Piotrowski J. (2009) Jak Prawidłowo Wystawiać Faktury VAT? Wydawnictwo Consilium Wszechnica Podatkowa
- Sieniewska B. (2009) Pozytywne i negatywne strony E-Administracji Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie/Red. R. Knosala. Opole
- Wyciślok J. (2013) Faktury VAT, Wydawnictwo C.H.Beck Wydawnictwo Sp. z o.o.,
- Zabielska D.(2011) Uwarunkowania zasad funkcjonowania podatku VAT w gospodarstwach rolnych Zeszyty Naukowe SGGW, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 89 s 61 s. 70-71.
Autor: Justyna Kupczyk, Ewa Ignacak, Dagmara Birgiel
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |