Europejski Fundusz Społeczny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Europejski Fundusz Społeczny ([[EFS]])'''- został powołany w 1957 roku jako pierwszy z funduszy strukturalnych na podstawie traktatu ustanawiającego [[EWG|Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG)]]. Jego głównym zadaniem jest walka z [[bezrobocie]]m oraz zwiększenie mobilności zawodowej i geograficznej wśród [[pracownik]]ów oraz adaptacja do zmian przemysłowych poprzez szkolenia i doskonalenie zawodowe.<ref>Filipek A., (2015), s. 117</ref> | '''Europejski [[Fundusz]] Społeczny ([[EFS]])'''- został powołany w 1957 roku jako pierwszy z funduszy strukturalnych na podstawie traktatu ustanawiającego [[EWG|Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG)]]. Jego głównym zadaniem jest walka z [[bezrobocie]]m oraz zwiększenie mobilności zawodowej i geograficznej wśród [[pracownik]]ów oraz [[adaptacja]] do zmian przemysłowych poprzez szkolenia i doskonalenie zawodowe.<ref>Filipek A., (2015), s. 117</ref> | ||
==Działalność== | ==Działalność== | ||
EFS jest administrowany przez [[Komisja Europejska|Komisję Europejską]]. Wspiera działania skierowane na zapobieganie bezrobociu oraz walkę z bezrobociem długookresowym, skupiając się szczególnie na pomocy osobom poniżej 25 roku życia lub osobami dotkniętymi zmianami strukturalnymi. EFS promuje rozwój potencjału kadrowego, a także aktywizację kobiet na rynku pracy i równouprawnienie. Skupia się ponadto na wspieraniu harmonijnego i trwałego wzrostu oraz spójności ekonomicznej i społecznej. [[Strategia]] EFS bazuje na IV filarach i zawiera rekomendacje dla każdego kraju członkowskiego. <ref>Bokajło W., Dziubko K., (2005), s. 443</ref> | EFS jest administrowany przez [[Komisja Europejska|Komisję Europejską]]. Wspiera działania skierowane na zapobieganie bezrobociu oraz walkę z bezrobociem długookresowym, skupiając się szczególnie na pomocy osobom poniżej 25 roku życia lub osobami dotkniętymi zmianami strukturalnymi. EFS promuje [[rozwój]] potencjału kadrowego, a także aktywizację kobiet na rynku pracy i równouprawnienie. Skupia się ponadto na wspieraniu harmonijnego i trwałego wzrostu oraz spójności ekonomicznej i społecznej. [[Strategia]] EFS bazuje na IV filarach i zawiera [[rekomendacje]] dla każdego kraju członkowskiego. <ref>Bokajło W., Dziubko K., (2005), s. 443</ref> | ||
Celem wspierania struktur i [[system]]ów jest podnoszenie [[efektywność|efektywności]] zatrudnienia, wzmocnienie i tworzenie nowych powiązań pomiędzy biznesem a ośrodkami edukacyjnym, rozwój potencjału technologicznego a także wspieranie pracodawców i [[MŚP]].<ref>Głąbicka K., Grewiński M., (2003) s. 112</ref> | Celem wspierania struktur i [[system]]ów jest podnoszenie [[efektywność|efektywności]] zatrudnienia, [[wzmocnienie]] i tworzenie nowych powiązań pomiędzy biznesem a ośrodkami edukacyjnym, rozwój potencjału technologicznego a także wspieranie pracodawców i [[MŚP]].<ref>Głąbicka K., Grewiński M., (2003) s. 112</ref> | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Wdrażanie EFS== | ==Wdrażanie EFS== | ||
Koncepcja EFS jest określany na stopniu UE, ale o wprowadzeniu środków EFS decydują osobiście państwa członkowskie i ich regiony. Gdy strategia i podział tych środków z dostępnego budżetu zostanie już uzgodniona to pojawia się wspólne programowanie. Wszystkie państwa członkowskie z regionami i Komisją Europejską obmyślają siedmioletnie strategie operacyjne. Programy te obrazują geograficzny lub tematyczny obszar poczynań, które będą finansowane. | Koncepcja EFS jest określany na stopniu UE, ale o wprowadzeniu środków EFS decydują osobiście państwa członkowskie i ich regiony. Gdy strategia i podział tych środków z dostępnego budżetu zostanie już uzgodniona to pojawia się wspólne [[programowanie]]. Wszystkie państwa członkowskie z regionami i Komisją Europejską obmyślają siedmioletnie strategie operacyjne. Programy te obrazują geograficzny lub tematyczny obszar poczynań, które będą finansowane. | ||
Państwa członkowskie wybierają krajowe instytucje, które zarządzają EFS i odpowiadają za dobór projektów, wynagrodzenie środków, opinię rozwoju i wyników projektów. Państwa te wyznaczają również komórki monitorująco-kontrolne, do których należy monitorowanie i sprawdzanie poprawności wydatków z zarządzeniami dotyczącymi EFS.<ref>Filipek A., (2015), s. 122-128</ref> | Państwa członkowskie wybierają krajowe instytucje, które zarządzają EFS i odpowiadają za dobór projektów, [[wynagrodzenie]] środków, opinię rozwoju i wyników projektów. Państwa te wyznaczają również komórki monitorująco-kontrolne, do których należy [[monitorowanie]] i sprawdzanie poprawności wydatków z zarządzeniami dotyczącymi EFS.<ref>Filipek A., (2015), s. 122-128</ref> | ||
==Filary EFS== | ==Filary EFS== | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
* rozwój i [[promocja]] aktywnej polityki [[rynek pracy|rynku pracy]], mającej na celu zwalczanie [[bezrobocie|bezrobocia]], | * rozwój i [[promocja]] aktywnej polityki [[rynek pracy|rynku pracy]], mającej na celu zwalczanie [[bezrobocie|bezrobocia]], | ||
* promowanie równych szans w dostępie do rynku pracy i zapobieganie wykluczaniu społecznemu, | * promowanie równych szans w dostępie do rynku pracy i zapobieganie wykluczaniu społecznemu, | ||
* doskonalenie zawodowe oraz doradztwo personalne, a także promowanie mobilności zatrudnienia, | * doskonalenie zawodowe oraz [[doradztwo personalne]], a także promowanie mobilności zatrudnienia, | ||
* popieranie innowacyjności oraz podwyższanie kwalifikacji zarówno kadr jak i szeregowych pracowników, | * popieranie innowacyjności oraz podwyższanie kwalifikacji zarówno kadr jak i szeregowych pracowników, | ||
* działania zmierzające do aktywizacji i zwiększenia [[udział]]u kobiet w rynku pracy oraz przeciwdziałanie dyskryminacji <ref>Filipek A., (2015), s. 131-139</ref> | * działania zmierzające do aktywizacji i zwiększenia [[udział]]u kobiet w rynku pracy oraz przeciwdziałanie dyskryminacji <ref>Filipek A., (2015), s. 131-139</ref> | ||
==Projekty EPS== | ==Projekty EPS== | ||
Wprowadzenie Europejskiego Funduszu Społecznego w praktyce jest dokonywane za pomocą projektów, które są przedstawiane i dokonywane poprzez zróżnicowane instytucje/organizacje, znajdujące się w sektorach prywatnych jak i publicznych. Wśród nich możemy wyróżnić: władze państwowe, rady regionalne i lokalne, organizacje edukacyjne i szkoleniowe, organizacje pozarządowe (NGO) oraz wolontariaty, jak również współpracownicy społeczni tacy jak: wszelkiego rodzaju związki zawodowe i zakładowe, przedstawiciele związków zawodowych oraz indywidualne firmy. | Wprowadzenie Europejskiego Funduszu Społecznego w praktyce jest dokonywane za pomocą projektów, które są przedstawiane i dokonywane poprzez zróżnicowane instytucje/organizacje, znajdujące się w sektorach prywatnych jak i publicznych. Wśród nich możemy wyróżnić: władze państwowe, rady regionalne i lokalne, organizacje edukacyjne i szkoleniowe, organizacje pozarządowe (NGO) oraz wolontariaty, jak również współpracownicy społeczni tacy jak: wszelkiego rodzaju [[związki zawodowe]] i zakładowe, przedstawiciele związków zawodowych oraz indywidualne firmy. | ||
Analogicznie urozmaiceni są ostateczni profitenci tych projektów. Możemy do nich zaliczyć: indywidualnych pracowników, grupy ludzi, sektory przemysłu, związki zawodowe, jednostki administracji państwowej oraz indywidualne firmy. Odmiennym gronem osób docelowych są środowiska wyjątkowo narażone. Zazwyczaj dotyczy to osób, które mają problemy z wynalezieniem dla siebie pracy lub uzyskaniem awansu np. osoby, które są długo bez pracy lub kobiety. Należy wziąć pod uwagę, że co roku ponad 9 milionów osób z tych grup, które są narażone otrzymuje wspomogę właśnie dzięki uczestniczeniu w takich projektach, które są finansowane finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.<ref>Opracowanie zbiorowe, (2013), s. 65-78</ref> | Analogicznie urozmaiceni są ostateczni profitenci tych projektów. Możemy do nich zaliczyć: indywidualnych pracowników, grupy ludzi, sektory przemysłu, związki zawodowe, jednostki administracji państwowej oraz indywidualne firmy. Odmiennym gronem osób docelowych są środowiska wyjątkowo narażone. Zazwyczaj dotyczy to osób, które mają problemy z wynalezieniem dla siebie pracy lub uzyskaniem awansu np. osoby, które są długo bez pracy lub kobiety. Należy wziąć pod uwagę, że co roku ponad 9 milionów osób z tych grup, które są narażone otrzymuje wspomogę właśnie dzięki uczestniczeniu w takich projektach, które są finansowane finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.<ref>Opracowanie zbiorowe, (2013), s. 65-78</ref> | ||
==Europejski Fundusz Społeczny 2007-2013== | ==Europejski Fundusz Społeczny 2007-2013== | ||
W okresie, który obejmował lata 2007-2013, programowanie Europejskiego Funduszu Społecznego zachodziło pod sentencją "Inwestycje w kapitał ludzki’. EFS w tym okresie dokonało inwestycji na około 75 miliardów euro. Można powiedzieć, że wynosiło to niecałe 10% z budżetu Unii Europejskiej, które dotyczyły powiększenia zatrudnienia. Wszystkie środki pieniężne są udzielane na podstawie sześciu priorytetów: | W okresie, który obejmował lata 2007-2013, programowanie Europejskiego Funduszu Społecznego zachodziło pod sentencją "[[Inwestycje]] w [[kapitał]] ludzki’. EFS w tym okresie dokonało inwestycji na około 75 miliardów euro. Można powiedzieć, że wynosiło to niecałe 10% z budżetu Unii Europejskiej, które dotyczyły powiększenia zatrudnienia. Wszystkie środki pieniężne są udzielane na podstawie sześciu priorytetów: | ||
* Polepszenie jakości funduszu ludzkiego (34% wszystkich środków) | * Polepszenie jakości funduszu ludzkiego (34% wszystkich środków) | ||
* Polepszenie dojścia do zatrudnienia i jego wyrównania (30%) | * Polepszenie dojścia do zatrudnienia i jego wyrównania (30%) | ||
* Polepszenie możliwości zdolności przystosowawczych pracowników i firm, przedsiębiorstw i przedsiębiorców (18%) | * Polepszenie możliwości [[zdolności]] przystosowawczych pracowników i firm, przedsiębiorstw i przedsiębiorców (18%) | ||
* Polepszenie zjednoczenia społecznego ludzi, którzy są mniej uprzywilejowani (14%) | * Polepszenie zjednoczenia społecznego ludzi, którzy są mniej uprzywilejowani (14%) | ||
* Podbudowa zdolności instytucjonalnych na poziomie państwowym, regionalnym i lokalnym (3%) | * Podbudowa zdolności instytucjonalnych na poziomie państwowym, regionalnym i lokalnym (3%) | ||
Linia 57: | Linia 57: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bieliński J., (2005), ''[[Strategia Lizbońska]] a konkurencyjność Gospodarek'', Wydawnictwo: Cedetu, Warszawa, 2005 | * Bieliński J., (2005), ''[[Strategia Lizbońska]] a [[konkurencyjność]] Gospodarek'', Wydawnictwo: Cedetu, Warszawa, 2005 | ||
* Bokajło W., Dziubko K., (2005), ''UE- Leksykon Integracji'', Wydawnictwo: Europa, Warszawa, 2005 | * Bokajło W., Dziubko K., (2005), ''UE- Leksykon Integracji'', Wydawnictwo: Europa, Warszawa, 2005 | ||
* Dajlidzienko M., Gardeła M., (2015), [http://www.instytutgm.uni.lodz.pl/wgrane_pliki/rola-europejskiego-funduszu-spolecznego.pdf, ''Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w rozwiązywaniu problemów rynku pracy na przykładzie Polski''], "Studia podyplomowe "Mechanizmy Funkcjonowania Strefy Euro”", 2015, Łódź | * Dajlidzienko M., Gardeła M., (2015), [http://www.instytutgm.uni.lodz.pl/wgrane_pliki/rola-europejskiego-funduszu-spolecznego.pdf, ''Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w rozwiązywaniu problemów rynku pracy na przykładzie Polski''], "Studia podyplomowe "Mechanizmy Funkcjonowania Strefy Euro”", 2015, Łódź | ||
* Głąbicka K., Grewiński M., (2003) ''Europejska Polityka Regionalna'', Wydawnictwo: Elipsa, Warszawa, 2003 | * Głąbicka K., Grewiński M., (2003) ''Europejska [[Polityka]] Regionalna'', Wydawnictwo: Elipsa, Warszawa, 2003 | ||
* Filipek A., (2015), ''Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne'', Wydawnictwo: Agencja wydawnicza Placet, 2015, Polska | * Filipek A., (2015), ''Europejskie [[fundusze]] strukturalne i inwestycyjne'', Wydawnictwo: Agencja wydawnicza Placet, 2015, Polska | ||
* Kliniewska M. E., (2016),[http://www.uwm.edu.pl/wne/katedry/kmakro/files/e7_p26.pdf, ''Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w polityce zatrudnienia w Polsce w latach 2007-2013''], "MECHANIZMY FUNKCJONOWANIA STREFY EURO", 2016, Olsztyn | * Kliniewska M. E., (2016),[http://www.uwm.edu.pl/wne/katedry/kmakro/files/e7_p26.pdf, ''Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w polityce zatrudnienia w Polsce w latach 2007-2013''], "MECHANIZMY FUNKCJONOWANIA STREFY EURO", 2016, Olsztyn | ||
* Opracowanie zbiorowe, (2013),[http://www.wzieu.pl/zn/753/ZN_753.pdf, ''ROLA FUNDUSZY UNIJNYCH W ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZYM REGIONU''], "ZESZYTY NAUKOWE", NR 753 EKONOMICZNE PROBLEMY USŁUG NR 103, 2013, Szczecin | * Opracowanie zbiorowe, (2013),[http://www.wzieu.pl/zn/753/ZN_753.pdf, ''ROLA FUNDUSZY UNIJNYCH W ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZYM REGIONU''], "ZESZYTY NAUKOWE", NR 753 EKONOMICZNE PROBLEMY USŁUG NR 103, 2013, Szczecin |
Wersja z 19:40, 19 maj 2020
Europejski Fundusz Społeczny |
---|
Polecane artykuły |
Europejski Fundusz Społeczny (EFS)- został powołany w 1957 roku jako pierwszy z funduszy strukturalnych na podstawie traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG). Jego głównym zadaniem jest walka z bezrobociem oraz zwiększenie mobilności zawodowej i geograficznej wśród pracowników oraz adaptacja do zmian przemysłowych poprzez szkolenia i doskonalenie zawodowe.[1]
Działalność
EFS jest administrowany przez Komisję Europejską. Wspiera działania skierowane na zapobieganie bezrobociu oraz walkę z bezrobociem długookresowym, skupiając się szczególnie na pomocy osobom poniżej 25 roku życia lub osobami dotkniętymi zmianami strukturalnymi. EFS promuje rozwój potencjału kadrowego, a także aktywizację kobiet na rynku pracy i równouprawnienie. Skupia się ponadto na wspieraniu harmonijnego i trwałego wzrostu oraz spójności ekonomicznej i społecznej. Strategia EFS bazuje na IV filarach i zawiera rekomendacje dla każdego kraju członkowskiego. [2]
Celem wspierania struktur i systemów jest podnoszenie efektywności zatrudnienia, wzmocnienie i tworzenie nowych powiązań pomiędzy biznesem a ośrodkami edukacyjnym, rozwój potencjału technologicznego a także wspieranie pracodawców i MŚP.[3]
Wdrażanie EFS
Koncepcja EFS jest określany na stopniu UE, ale o wprowadzeniu środków EFS decydują osobiście państwa członkowskie i ich regiony. Gdy strategia i podział tych środków z dostępnego budżetu zostanie już uzgodniona to pojawia się wspólne programowanie. Wszystkie państwa członkowskie z regionami i Komisją Europejską obmyślają siedmioletnie strategie operacyjne. Programy te obrazują geograficzny lub tematyczny obszar poczynań, które będą finansowane.
Państwa członkowskie wybierają krajowe instytucje, które zarządzają EFS i odpowiadają za dobór projektów, wynagrodzenie środków, opinię rozwoju i wyników projektów. Państwa te wyznaczają również komórki monitorująco-kontrolne, do których należy monitorowanie i sprawdzanie poprawności wydatków z zarządzeniami dotyczącymi EFS.[4]
Filary EFS
Do V najważniejszych filarów EFS należą:
- rozwój i promocja aktywnej polityki rynku pracy, mającej na celu zwalczanie bezrobocia,
- promowanie równych szans w dostępie do rynku pracy i zapobieganie wykluczaniu społecznemu,
- doskonalenie zawodowe oraz doradztwo personalne, a także promowanie mobilności zatrudnienia,
- popieranie innowacyjności oraz podwyższanie kwalifikacji zarówno kadr jak i szeregowych pracowników,
- działania zmierzające do aktywizacji i zwiększenia udziału kobiet w rynku pracy oraz przeciwdziałanie dyskryminacji [5]
Projekty EPS
Wprowadzenie Europejskiego Funduszu Społecznego w praktyce jest dokonywane za pomocą projektów, które są przedstawiane i dokonywane poprzez zróżnicowane instytucje/organizacje, znajdujące się w sektorach prywatnych jak i publicznych. Wśród nich możemy wyróżnić: władze państwowe, rady regionalne i lokalne, organizacje edukacyjne i szkoleniowe, organizacje pozarządowe (NGO) oraz wolontariaty, jak również współpracownicy społeczni tacy jak: wszelkiego rodzaju związki zawodowe i zakładowe, przedstawiciele związków zawodowych oraz indywidualne firmy.
Analogicznie urozmaiceni są ostateczni profitenci tych projektów. Możemy do nich zaliczyć: indywidualnych pracowników, grupy ludzi, sektory przemysłu, związki zawodowe, jednostki administracji państwowej oraz indywidualne firmy. Odmiennym gronem osób docelowych są środowiska wyjątkowo narażone. Zazwyczaj dotyczy to osób, które mają problemy z wynalezieniem dla siebie pracy lub uzyskaniem awansu np. osoby, które są długo bez pracy lub kobiety. Należy wziąć pod uwagę, że co roku ponad 9 milionów osób z tych grup, które są narażone otrzymuje wspomogę właśnie dzięki uczestniczeniu w takich projektach, które są finansowane finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.[6]
Europejski Fundusz Społeczny 2007-2013
W okresie, który obejmował lata 2007-2013, programowanie Europejskiego Funduszu Społecznego zachodziło pod sentencją "Inwestycje w kapitał ludzki’. EFS w tym okresie dokonało inwestycji na około 75 miliardów euro. Można powiedzieć, że wynosiło to niecałe 10% z budżetu Unii Europejskiej, które dotyczyły powiększenia zatrudnienia. Wszystkie środki pieniężne są udzielane na podstawie sześciu priorytetów:
- Polepszenie jakości funduszu ludzkiego (34% wszystkich środków)
- Polepszenie dojścia do zatrudnienia i jego wyrównania (30%)
- Polepszenie możliwości zdolności przystosowawczych pracowników i firm, przedsiębiorstw i przedsiębiorców (18%)
- Polepszenie zjednoczenia społecznego ludzi, którzy są mniej uprzywilejowani (14%)
- Podbudowa zdolności instytucjonalnych na poziomie państwowym, regionalnym i lokalnym (3%)
- Pobudzenie na rzecz zmian w płaszczyźnie zatrudnienia i integracji (1%)
Prawdziwe rozbicie tych środków pieniężnych w każdym rejonie może ulegać zmianom, które są zależne od lokalnych i regionalnych priorytetów. Każdy z wyżej wymienionych priorytetów wiąże się z konwergacją i konkurencyjnością regionalną i zatrudnienia. Rejony konwergacji skupiają się zazwyczaj bardziej na priorytetach związanych z poprawą funduszu społecznego.[7]
Przypisy
Bibliografia
- Bieliński J., (2005), Strategia Lizbońska a konkurencyjność Gospodarek, Wydawnictwo: Cedetu, Warszawa, 2005
- Bokajło W., Dziubko K., (2005), UE- Leksykon Integracji, Wydawnictwo: Europa, Warszawa, 2005
- Dajlidzienko M., Gardeła M., (2015), Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w rozwiązywaniu problemów rynku pracy na przykładzie Polski, "Studia podyplomowe "Mechanizmy Funkcjonowania Strefy Euro”", 2015, Łódź
- Głąbicka K., Grewiński M., (2003) Europejska Polityka Regionalna, Wydawnictwo: Elipsa, Warszawa, 2003
- Filipek A., (2015), Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Wydawnictwo: Agencja wydawnicza Placet, 2015, Polska
- Kliniewska M. E., (2016),Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w polityce zatrudnienia w Polsce w latach 2007-2013, "MECHANIZMY FUNKCJONOWANIA STREFY EURO", 2016, Olsztyn
- Opracowanie zbiorowe, (2013),ROLA FUNDUSZY UNIJNYCH W ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZYM REGIONU, "ZESZYTY NAUKOWE", NR 753 EKONOMICZNE PROBLEMY USŁUG NR 103, 2013, Szczecin
- Rydło M.J., (2003) Wyzwania Konkurencyjności- strategia Lizbońska w poszerzonej Europie, Wydawnictwo:WEMA, Warszawa, 2003
Autor: Ewa Komorowska, Norbert Burliga