Plan jakości w projekcie: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 85: | Linia 85: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | [[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | ||
[[en:Project environment]] | [[en:Project environment]] | ||
{{#metamaster:description|Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia poziomu jakości zdefiniowanego przez klienta. Zobowiązanie kierownika do używania odpowiednich narzędzi.}} |
Wersja z 16:37, 12 paź 2023
Plan jakości w projekcie |
---|
Polecane artykuły |
Plan jakości w projekcie to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. Plan jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta.
Plan jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi” ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu.
Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny dokument poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie. Jest to bardzo ważne ponieważ takie sprawozdanie pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących projekt.
TL;DR
Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia oczekiwanego poziomu jakości. Składa się z elementów takich jak odpowiedzialność za zarządzanie jakością, charakterystyka produktów projektu, wymagania klientów, warunki akceptacji projektu, standardy i procedury, kontrola jakości. Planowanie jakości jest odpowiedzialnością kierownika projektu i komitetu sterującego. Wsparcie projektu obejmuje pomoc przy przeglądach jakości.
Elementy planu jakości w projekcie
Plan jakości w projekcie obejmuje niżej wymienione elementy:
- charakterystyka i wytypowanie odpowiedzialnych za zarządzanie jakością, (tj: kierownik projektu, tester, przewodniczący przeglądu jakości, komitet sterujący, kierownik testów, przedstawiciel wsparcia projektu).
Najważniejszym elementem jest kierownik projektu.On łączy pracę grupową w całość, przesuwa realizacje projektu do przodu, oraz wyznacza mu odpowiednie tempo.Kluczową rolą kierownika projektu jest tzw "węzeł komunikacyjny " oraz motywacja pracowników zespołu projektowego.Kierownik powinien znać odpowiednie metody, które pozwolą zachęcić zespół do efektywnego kontynuowania pracy.Kierownik równa się inspirator, którego misją jest umocnienie wiary w sukces oraz przekonywanie o wykonalności projektu,
- opracowanie jasnych charakterystyk produktów projektu które powinny zawierać w swojej treści: odpowiedzialność za jakość, kryteria jakości, metodę osiągania jakości oraz tolerancję jakości,
- wymagania klientów i odbiorców odnośnie poziomu jakości.
Czyli inaczej specyfikacja klienta lub odbiorcy projektu.Tutaj trzeba jak najdokładniej zrozumieć wymagania określone przez klienta.Już na samym początku projekt musi zostać określony przez wykonawcę w bardzo dokładny sposób.W taki sposób wykonawca poznaje zakres działań, który trzeba zrealizować, klient zaś ma świadomość czego może się spodziewać i oczekiwać.Do specyfikacji uwzględniamy początkowe zapytania ofertowe, wskazówki, prośby, zmiany.Wszystkie powyższe działania kierują do sporządzenia wyjściowej propozycji projektu.
- warunki zaakceptowania kompletnego projektu oraz zasadniczych produktów,
czyli uporządkowanie wg priorytetów listy kryteriów, które muszą zostać spełnione przez produkt projektu nim pozostanie zaaprobowany przez klienta. Przykładowe kryteria to; terminy docelowe, zasadnicze funkcje, forma, wydajność lub osiągi, terminy, łatwość użytkowania, koszt eksploatacji oraz wytworzenia, dostępność, dokładność, możliwości produkcyjne, bezpieczeństwo. Ułożenie w/w kryteriów wg priorytetów ma nam pomóc w zaakceptowaniu projektu.Warunki akceptacji powinny zostać ustalone między dostawcą a klientem w momencie przygotowania projekt.
- sprecyzowanie odpowiedzialnych za rodzaj półproduktów i produktów zastosowanych w projekcie,
- nawiązanie do pozostałych standardów, które powinny być stosowane podczas wykonania projektu,
- sekwencje kontroli projektu,
- procedury kierowania zmianami,
- harmonogram kierowania konfiguracją,
- przyrządy do kierowania jakością.
Jakość projektu ma za zadanie określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić potrzeby użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), metoda 5S, Six sigma, Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, burza mózgów, Cykl jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga.
Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie
- monitorowanie czy nadano odpowiednie rangi wszelkim analizą jakości,
- zasugerowanie możliwych testerów w odrębnych inspekcjach jakości,
- sprawdzenie czy poszczególne osoby zatrudnione w przegląd jakości świadome są swoich obowiązków i czy posiadają odpowiednie przeszkolenie,
- kontrola testerów jakości, czyli czy zostali prawidłowo wyselekcjonowani i czy dostali informację o rodzaju wykonywanej pracy,
- kontrola i monitorowanie wszystkich działań naprawczych,
- ewidencja i raport odnośnie zasad organizacyjnych, doradztwo w sprawie ulepszenia,
- jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
Komitet sterujący
Jest odpowiedzialny za pomyślność projektu i efektywnie zarządza nim. Warunki jakościowe posiadają strategiczne znacznie aby uzyskać pożądany rezultat. Do zasięgu odpowiedzialności komitetu sterującego należy:
- określenie polityki jakościowej dla projektu,
- zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości.
Wsparcie projektu
Jeżeli taka funkcja ma miejsce w projekcie, to osoba nakreślona nią zapewnia wsparcie administracyjne przeglądom jakości. Do zasięgu odpowiedzialności wsparcia projektu należy:
- zapewnienie pomocy kierownikowi przeglądu jakości w przygotowywaniu przeglądów,
- przygotowanie i rozesłanie dokumentacji obejmującej przegląd jakości,
- przygotowanie protokołu w trakcie przeglądów jakości,
- monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających,
- jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
Bibliografia
- Szczepańska K., Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiebiorstwie, Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37): 9 – 27, Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
- Urbaniak M., Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiebiorstwa działajace w Polsce, Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37): 28 – 42, Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
- Walczak W.,:Orientacja na cele w zarządzaniu projektami, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, str. 46-55, Łódź 2009
- K. Bradley, Podstawy Metodyki PRINCE2, Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa 2003.
- Myszewski J. M.; 2009, "Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością", Wydawnictwo: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koź-mińskiego, Warszawa.
- Łunarski J.; 2012, "Zarządzanie jakością, standardy i zasady", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
- Myszewski J. M.; 2009, "Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością", Wydawnictwo: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koź-mińskiego, Warszawa.
- Mazur S. (Red.). (2004). Zarządzanie projektem/Poradnik dla samorządów terytorialnych, Kraków, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Autor: Bartłomiej Czernik