Turystyka: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 97: | Linia 97: | ||
* [[Turystyka osób głuchych i niedosłyszących]] | * [[Turystyka osób głuchych i niedosłyszących]] | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Funkcje turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Gospodarka turystyczna]]}} — {{i5link|a=[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Agroturystyka]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka biznesowa]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka miejska]]}} — {{i5link|a=[[Ekoturystyka]]}} — {{i5link|a=[[Polityka turystyczna]]}} — {{i5link|a=[[Rewitalizacja]]}} }} | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Funkcje turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Gospodarka turystyczna]]}} — {{i5link|a=[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Agroturystyka]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka biznesowa]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka miejska]]}} — {{i5link|a=[[Ekoturystyka]]}} — {{i5link|a=[[Polityka turystyczna]]}} — {{i5link|a=[[Rewitalizacja]]}} — {{i5link|a=[[Teczka imprezy turystycznej]]}} }} | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Borzyszkowski J., (2011), ''Organizacja i zarządzanie turystyką w Polsce'', CeDeWu, Warszawa | |||
* Domachowski R. (1997), ''Geografia społeczno-ekonomiczna'', Wydawnictwo Oświata, Warszawa | |||
* Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Kornak A., Rapacz A. (2001), ''Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław | * Kornak A., Rapacz A. (2001), ''Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław | ||
* '' | * Kronenberg M. (2007), ''[http://dydaktyka.polsl.pl/roz6/aszromek/Shared%20Documents/Instrukcje%20do%20prac%20magisterskich/Turystyka%20poprzemys%C5%82owa/Konferencja%20poprzemys%C5%82owa%202007%202.pdf#page=34 Turystyka dziedzictwa przemysłowego-próba sprecyzowania terminologii]'', [w:] Dziedzictwo przemysłowe jako strategia rozwoju innowacyjnej gospodarki | ||
* Kruczek Z. (red.) (2012), ''Obsługa ruchu turystycznego'', Proksenia, Kraków | |||
* Pender L., Sharpley R. (2008), ''Zarządzanie turystyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Pender L., Sharpley R. (2008), ''Zarządzanie turystyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Przecławski K. (2004), ''Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki'', Wydawnictwo ALBIS, Kraków | * Przecławski K. (2004), ''Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki'', Wydawnictwo ALBIS, Kraków | ||
* Ratkowska P. (2010), ''[http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/viewFile/351/337 O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze]'', Turystyka Kulturowa, nr 6 | |||
* Wrona J., Rek J. (red.) (1997), ''Podstawy geografii ekonomicznej'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Wrona J., Rek J. (red.) (1997), ''Podstawy geografii ekonomicznej'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 11:56, 18 gru 2023
Słowo turystyka pochodzi od francuskiego pojęcia tour, które oznacza wycieczkę, podróż kończącą się powrotem do miejsca skąd nastąpił wyjazd. Przez turystykę można rozumieć formę czynnego wypoczynku połączonego z poznawaniem różnych miejsc oraz elementami sportu. Turystykę traktuje się również jako zjawisko społeczne, polegające na odbywaniu podróży w celach poznawczych, rozrywkowych, wypoczynkowych leczniczych lub związanych z kultem religijnym, bez podjęcia pracy zarobkowej i osiedlania się. W takim rozumieniu podkreśla się, iż istotnym motywem turystyki jest rozwój osobowości człowieka. Aby taki cel mógł zostać zrealizowany, pobyt turystyczny musi stwarzać turystom okazję do bezpośrednich kontaktów z naturalnymi, kulturowymi i społecznymi walorami odwiedzanego miejsca.
TL;DR
Turystyka to podróżowanie i pobyt w celach wypoczynkowych, poznawczych, rekreacyjnych i zdrowotnych. Istnieje wiele definicji turystyki, ale podkreśla się jej społeczne i rozwijające aspekty. Turystyka ma również wymiar ekonomiczno-społeczny, generując zyski dla miejsc odwiedzanych przez turystów. Państwo odgrywa ważną rolę w organizacji turystyki na poziomie krajowym, a korzyści gospodarcze związane z nią są wielorakie.
Przegląd definicji
Istnieje wiele definicji pojęcia "turystyka".
Światowa Organizacja Turystyki (United Nation World Tourism Organization, UNWTO) definiuje ją jako: ogół czynności osób, które podróżują i przebywają w celach wypoczynkowych, zawodowych lub innych nie dłużej niż rok bez przerwy poza swoim codziennym otoczeniem, z wyłączeniem wyjazdów, w których głównym celem jest aktywność zarobkowa, forma czynnego wypoczynku poza miejscem stałego zamieszkania, dziennym otoczeniem, z wyłączeniem wyjazdów, w których głównym celem jest aktywność zarobkowa, forma czynnego wypoczynku poza miejscem stałego zamieszkania. Brytyjskie Towarzystwo Turystyczne przyjęło zaś następującą definicję turystyki: "Turystyka obejmuje wszystkie czynności związane z czasowym krótkotrwałym przemieszczeniem się osób do miejsc docelowych poza miejscami, gdzie normalnie mieszkają i pracują, oraz pobytem w tych miejscach".
Można również podzielić definicje turystyki na klasyczną i współczesną
Definicje klasyczne:
- "Turystyka jest to zespół stosunków i zjawisk, które wynikają z podróży i pobytu osób przyjezdnych, o ile nie występuje w związku z tym osiedlenie i podjęcie działalności zarobkowej"(W. Hunziker)
- "Turystyka stanowi całokształt stosunków i zjawisk związanych z podróżą i pobytem odwiedzających w jakiejś miejscowości, z tym że pobyt nie przekształca się w stałe zamieszkanie"(A.Sess)
Przedstawione definicje turystyki ograniczają jej zakres przede wszystkim do podróżowania w celach poznawczych, zdrowotnych, rekreacyjnych, sportowych. Podkreślają te rodzaje aktywności, w których może realizować się zasada dobrowolności i rozwój osobowości człowieka. Zwracają uwagę na znaczenie w turystyce poznania, przeżycia, rozrywki i wypoczynku.
Współczesne koncepcje turystyki dostrzegają nie tylko jej przedstawione walory, ale także wskazują na zjawisko wydawania i zarabiania przez turystę pieniędzy w miejscu okresowego pobytu lub w czasie samej podróży. Zwracają zatem uwagę na wymiar ekonomiczno społeczny turystyki, tak więc:
"Turystyka w szerokim znaczeniu jest to całokształt zjawisk ruchliwości przestrzennej związanych z dobrowolną czasową zmianą miejsca pobytu, rytmu i środowiska życia oraz z wejściem w styczność osobistą ze środowiskiem odwiedzanym (przyrodniczym, kulturowym bądź społecznym)" (K. Przecławski).
Światowa Organizacja Turystyki dokonała również podziału turystyki na:
- turystykę biznesową,
- turystykę rekreacyjną, aktywną i specjalną,
- turystykę przygraniczną, tranzytową (transgraniczną),
- turystykę w miastach,
- turystykę na terenach wiejskich agroturystyka, agrobiznes
- turystykę twardą (ukierunkowana na zapewnienie turystom luksusu, wygody, szybkiego tempa zwiedzania, "zaliczania" zabytków) oraz miękką (nastawiona na nowe doznania, zdobywanie nowych umiejętności oraz wysiłek fizyczny).
W odniesieniu do do danego kraju można wyróżnić następujące formy turystyki:
- Turystyka krajowa - podróże mieszkańców po własnym kraju,
- turystyka przyjazdowa - przyjazdy do kraju osób stale mieszkających poza nim,
- turystyka wyjazdowa - wyjazdy mieszkańców danego kraju do innych krajów.
Zarówno w mowie potocznej, jak i literaturze fachowej z zakresu turystyki funkcjonują jeszcze inne formy turystyki, które są wyodrębniane nie ze względu na jakieś konkretne kryterium, ale raczej ze względu na specyficzne cechy, w istotny sposób rzutujące na całą sferę organizacji i obsługi osób w nich uczestniczących. Są to: turystyka biznesowa, turystyka kongresowa, turystyka motywacyjna, turystyka etniczna, turystyka alternatywna.
"Funkcje turystyki:
- wypoczynkowa,
- zdrowotna,
- wychowawcza,
- kształceniowa,
- miastotwórcza,
- edukacja kulturowa,
- ekonomiczna,
- etniczna,
- kształtowania świadomości ekologicznej,
- polityczna". (A. Kornak, A. Rapacz 2001, s. 29-30)
Organizacja i zarządzanie turystyką na szczeblu ogólnokrajowym
Państwo to podstawowy podmiot realizujący politykę turystyczną danego kraju. Poszczególne jego funkcje związane są z turystyką w rozmaitym stopniu. Ogólnie przyjmuje się, że jest siedem funkcji rządu w odniesieniu do turystyki, tj.:
- "koordynacja,
- planowanie,
- prawodawstwo,
- aktywność gospodarcza,
- stymulacja,
- uspołecznianie turystyki,
- ochrona interesu publicznego". (J. Borzyszkowski 2011, s. 35)
Instytucje zaangażowane w rozwój turystyki:
- "organy wykonawcze i ustawodawcze,
- służba cywilna,
- wymiar sprawiedliwości,
- instytucje odpowiedzialne za egzekwowanie prawa,
- przedsięwzięcia międzyrządowe,
- przedsiębiorstwa państwowe,
- organy ustawowe,
- podmioty quasi-państwowe,
- niższe szczeble administracji publicznej". (L. Pender, R. Sharpley 2008, s. 270-272)
"Korzyści gospodarcze związane z rozwojem turystyki (krajowej i zagranicznej, szczególnie przyjazdowej):
- napływ dewiz,
- wzmocnienie gospodarki (na szczeblu miejscowości, regionu, kraju) dzięki produkcji towarów i usług dla turystów,
- większa różnorodność i intensywność działalności gospodarczej, zwłaszcza z wykorzystaniem lokalnych zasobów i produktów,
- rozwój działalności inwestycyjnej (lokalnych, krajowych i zagranicznych inwestorów), stymulowanej rosnącymi rozmiarami ruchu turystycznego,
- lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury,
- poprawa infrastruktury komunalnej przez rozbudowę infrastruktury turystycznej,
- korzystanie z istniejącej infrastruktury turystycznej przez ludność miejscową,
- efekt mnożnikowy,
- wzrost poziomu zaopatrzenia ludności,
- rozwój sektora usług służących turystom i ludności miejscowej (np. Handlu detalicznego, gastronomii, sportowo-rekreacyjnych itd.),
- tworzenie dodatkowych miejsc pracy w miejscowościach, które najczęściej nie mają rozwiniętego przemysłu lub wykazują ograniczone możliwości rozwoju rolnictwa". (A. Kornak, A. Rapacz 2001, s. 31)
Patrz także:
- Determinanty popytu turystycznego
- Marka przedsiębiorstwa turystycznego
- Przedsiębiorstwo turystyczne
- Rachunek satelitarny turystyki
- Sektor usług turystycznych
- Usługi informacji turystycznej
- Turystyka osób głuchych i niedosłyszących
Turystyka — artykuły polecane |
Funkcje turystyki — Gospodarka turystyczna — Konsekwencje rozwoju turystyki — Agroturystyka — Turystyka biznesowa — Turystyka miejska — Ekoturystyka — Polityka turystyczna — Rewitalizacja — Teczka imprezy turystycznej |
Bibliografia
- Borzyszkowski J., (2011), Organizacja i zarządzanie turystyką w Polsce, CeDeWu, Warszawa
- Domachowski R. (1997), Geografia społeczno-ekonomiczna, Wydawnictwo Oświata, Warszawa
- Gaworecki W. (2010), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kornak A., Rapacz A. (2001), Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
- Kronenberg M. (2007), Turystyka dziedzictwa przemysłowego-próba sprecyzowania terminologii, [w:] Dziedzictwo przemysłowe jako strategia rozwoju innowacyjnej gospodarki
- Kruczek Z. (red.) (2012), Obsługa ruchu turystycznego, Proksenia, Kraków
- Pender L., Sharpley R. (2008), Zarządzanie turystyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Przecławski K. (2004), Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Wydawnictwo ALBIS, Kraków
- Ratkowska P. (2010), O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze, Turystyka Kulturowa, nr 6
- Wrona J., Rek J. (red.) (1997), Podstawy geografii ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Autor: Patrycja Brożek, Marcin Błądek