Struktura organizacyjna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 67: | Linia 67: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014) | * Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), ''Klasyka teorii zarządzania. Ćwiczenia, przykłady, testy'', Wydawnictwo Poltex, Warszawa | ||
* Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014) | * Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), ''Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce'', Poltex, Warszawa | ||
* Koźmiński A., Jemielniak D. (2008), ''Zarządzanie od podstaw'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa | * Koźmiński A., Jemielniak D. (2008), ''Zarządzanie od podstaw'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa | ||
* Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), ''Zasady zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), ''Zasady zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 23:26, 4 gru 2023
Struktura organizacyjna - sposób formalnej organizacji firmy, zestaw elementów (komórek organizacyjnych: stanowisk, działów, części wyodrębnianych przez samą firmę) i powiązań między nimi (przepływów informacji, formalnych podziałów obowiązków, przynależności itp.). Struktura organizacji jest sposobem na formalne określenie relacji i zależności między jej uczestnikami - pozwala w pewnym stopniu ograniczyć proces "ucierania się" pozycji, prestiżu itp. poprzez mozolne negocjacje i rozgrywki, tak jak następuje to w organizacjach nieformalnych (w których struktura jest płynna, często postrzegana różnie przez różnych uczestników, zależy wyłącznie od autorytetu osobistego), ułatwia obieg informacji itd (D. Jemielniak i in. 2015, s. 89)
Struktura organizacji dostarcza odpowiedzi na pytania (A.Koźmiński, D. Jemielniak 2011, s. 69):
- kto z kim może i powinien kontaktować się i współpracować, a jakie związki są zakazane
- kto, o czym i o kim decyduje i kto, komu w jakiej sprawie i jak podlega
- kto, za co i za kogo odpowiada i w jaki sposób
- kto, co i od kogo wie i jak ma tę wiedzę wykorzystać
- jaki jest podział korzyści i przywilejów (materialnych, prestiżowych i innych) między członków organizacji
Typy struktur organizacyjnych
Struktura organizacyjna firmy to pojęcie bardzo szerokie. Wyróżnia się jej wiele typów za pomocą różnych kryteriów.
- podstawowe typy struktur organizacyjnych:
- struktura dywizjonalna,
- struktura zadaniowa (projektowa),
- struktura macierzowa
- struktura hybrydowa (mieszana)
- ze względu na rozpiętość kierowania i liczbę szczebli zarządzania:
- struktura płaska,
- struktura smukła
- klasyczne:
- struktura liniowa
- struktura funkcjonalna
- struktura liniowo-sztabowa
- nowoczesne:
- struktura procesowa
- struktura sieciowa
- struktura wirtualna
- struktura fraktalna
- inne
- ze względu na podział zadań:
- struktury typu U (unitary)
- struktury typu M (multidivisional)
- struktury typu H (holding)
- ze względu na konfigurację strukturalną:
- struktura prosta
- biurokracja maszynowa
- biurokracja profesjonalna
- struktura dywizjonalna
- adhokracja
- struktura misyjna
- struktura polityczna
(A.Zakrzewska-Bielawska 2012)
Strukturę organizacyjną dzieli się również na scentralizowane i zdecentralizowane, mówiące o tym, kto podejmuje większość decyzji w przedsiębiorstwie oraz na struktury sformalizowane i niesformalizowane.
Być może chodziło Ci o jeden z jeszcze innych typów struktur:
Jeśli szukasz innych informacji na temat struktur, przejdź do kategorii Struktura Organizacyjna.
Zalety i korzyści wynikające z odpowiedniej struktury organizacyjnej
Odpowiednia struktura organizacyjna ma kluczowe znaczenie dla osiągania efektywności działania firmy. Poprawnie zaprojektowana struktura organizacyjna pozwala na skuteczne zarządzanie zasobami, efektywną komunikację i współpracę między różnymi jednostkami organizacyjnymi, a także skupienie się na realizacji celów strategicznych. Dzięki temu możliwe staje się optymalne wykorzystanie zasobów, redukcja kosztów, zwiększenie jakości usług i produktów, a także szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe.
Odpowiednia struktura organizacyjna może pomóc w eliminacji nadmiernego biurokratyzmu poprzez redukcję liczby poziomów hierarchicznych, uproszczenie procesów decyzyjnych i delegowanie odpowiedzialności na niższe szczeble organizacji. Dzięki temu możliwa staje się szybsza i bardziej elastyczna reakcja na zmiany, a także większa innowacyjność i kreatywność pracowników.
Odpowiednio zaprojektowana struktura organizacyjna ułatwia koordynację działań poprzez jasne określenie podziału obowiązków, upoważnienie odpowiednich jednostek do podejmowania decyzji oraz wyznaczenie ścieżek komunikacji i raportowania. Dzięki temu możliwe staje się skuteczne zarządzanie procesami, unikanie konfliktów i sprawniejsze podejmowanie decyzji.
Poprawa komunikacji i współpracy między różnymi jednostkami organizacyjnymi przyczynia się do wielu korzyści dla organizacji. Dzięki lepszej komunikacji możliwa jest szybka wymiana informacji, unikanie nieporozumień i błędów, a także skuteczne koordynowanie działań. Współpraca między jednostkami organizacyjnymi pozwala na wykorzystanie synergii, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także realizację złożonych projektów, które wymagają współdziałania różnych specjalistów.
Struktura organizacyjna — artykuły polecane |
Jednostka organizacyjna — Funkcje informacji — Użytkownik informacji — Zależności funkcjonalne — Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji — System informacji menedżerskiej — Badanie potrzeb informacyjnych — Wykres blokowy — Model Leavitta |
Bibliografia
- Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), Klasyka teorii zarządzania. Ćwiczenia, przykłady, testy, Wydawnictwo Poltex, Warszawa
- Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Poltex, Warszawa
- Koźmiński A., Jemielniak D. (2008), Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
- Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), Zasady zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
- Stabryła A. (2011), Problemy doskonalenia i rozwoju struktur organizacyjnych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Zarządzaniu nr 216
- Stabryła A. (red.) (2013). Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
- Zakrzewska-Bielawska A. (2013), Relacja między strategią a strukturą organizacyjną, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Nr 1095
- Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa
Autor: Małgorzata Szczerba