Definicja controllingu: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Controlling]] to obejmujący całe [[przedsiębiorstwo]], skoordynowany i zintegrowany, wspierany komputerowo [[system]] wspomagania w procesie [[Definicja zarządzania strategicznego|strategicznego]] i [[Zarządzanie procesami operacyjnymi|operacyjnego zarządzania]] przedsiębiorstwem poprzez koordynacje planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analiza odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagrodzania w zależności od efektywności). W krótkim okresie controlling przybiera postać [[zysk]]u, zaś w okresie długim przedstawia się on jako pewność istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa. | [[Controlling]] to obejmujący całe [[przedsiębiorstwo]], skoordynowany i zintegrowany, wspierany komputerowo [[system]] wspomagania w procesie [[Definicja zarządzania strategicznego|strategicznego]] i [[Zarządzanie procesami operacyjnymi|operacyjnego zarządzania]] przedsiębiorstwem poprzez koordynacje planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analiza odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagrodzania w zależności od efektywności). W krótkim okresie controlling przybiera postać [[zysk]]u, zaś w okresie długim przedstawia się on jako pewność istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa. | ||
Linia 29: | Linia 14: | ||
* umożliwia stworzenie [[Norma|normy]] (imperatywu), która skłoni kadrę kierowniczą jak i ich bezpośrednich wykonawców do postępowania zgodnie racjonalnością ekonomiczną i interesem przedsiębiorstwa. | * umożliwia stworzenie [[Norma|normy]] (imperatywu), która skłoni kadrę kierowniczą jak i ich bezpośrednich wykonawców do postępowania zgodnie racjonalnością ekonomiczną i interesem przedsiębiorstwa. | ||
* pozwala na wybór najbardziej optymalnej metody i techniki do wykonywania nowych zadań i analiz oraz stworzenie nowych metod badawczych (np. "[[System wczesnego ostrzegania|systemy wczesnego ostrzegania]]"). | * pozwala na wybór najbardziej optymalnej metody i techniki do wykonywania nowych zadań i analiz oraz stworzenie nowych metod badawczych (np. "[[System wczesnego ostrzegania|systemy wczesnego ostrzegania]]"). | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Cele controllingu== | ==Cele controllingu== | ||
Linia 50: | Linia 36: | ||
==Podział controllingu== | ==Podział controllingu== | ||
Controlling można podzielić z uwagi na wielorakie kryteria. Jednym z najczęściej spotykanych jest '''szczebel zarządzania''', Wyróżniamy wówczas controlling ''operacyjny'' i ''strategiczny''. Z uwagi na '''[[zakres]] działania''' rozróżniamy controlling ''kompleksowy'',''produkcyjno - finansowy'', ''finansowy''. Analizując controlling pod kątem '''obszaru funkcyjnego''' dzielimy go na ''zaopatrzeniowy'', ''produkcyjny'', ''sprzedaży'', ''badań i rozwoju'' (funkcje pionowe) oraz ''finansowy'', ''inwestycji'', ''projektów'', ''personalny'', ''marketingu'', ''jakości'' i ''eco - controlling'' (funkcje poziome). Z uwagi na wielorakie znaczenie omawianego pojęcia, controlling podzielić można również w oparciu o '''zakres kompetencji''' na ''raportowy'' i ''zarządczy'', a także ze względu na '''formę organizacyjną controllingu''' na ''instytucjonalny'' i ''nieinstytucjonalny''. | Controlling można podzielić z uwagi na wielorakie kryteria. Jednym z najczęściej spotykanych jest '''szczebel zarządzania''', Wyróżniamy wówczas controlling ''operacyjny'' i ''strategiczny''. Z uwagi na '''[[zakres]] działania''' rozróżniamy controlling ''kompleksowy'',''produkcyjno - finansowy'', ''finansowy''. Analizując controlling pod kątem '''obszaru funkcyjnego''' dzielimy go na ''zaopatrzeniowy'', ''produkcyjny'', ''sprzedaży'', ''badań i rozwoju'' (funkcje pionowe) oraz ''finansowy'', ''inwestycji'', ''projektów'', ''personalny'', ''marketingu'', ''jakości'' i ''eco - controlling'' (funkcje poziome). Z uwagi na wielorakie znaczenie omawianego pojęcia, controlling podzielić można również w oparciu o '''zakres kompetencji''' na ''raportowy'' i ''zarządczy'', a także ze względu na '''formę organizacyjną controllingu''' na ''instytucjonalny'' i ''nieinstytucjonalny''. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Paradygmaty zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Planowanie zasobów ludzkich]]}} — {{i5link|a=[[William Conway]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie strategiczne]]}} — {{i5link|a=[[Audyt informatyczny]]}} — {{i5link|a=[[Teoria zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[System zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Howard Coonley]]}} — {{i5link|a=[[Polityka personalna]]}} — {{i5link|a=[[Skutki odejść pracowników]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Błoch H. (1992) ''Controlling rachunkowość zarządcza'', CIM, Warszawa | * Błoch H. (1992), ''Controlling rachunkowość zarządcza'', CIM, Warszawa | ||
* Mikołajczyk Z. (red.) (1993), ''Jak zarządzać przedsiębiorstwem w gospodarce rynkowej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Mikołajczyk Z. (red.) (1993), ''Jak zarządzać przedsiębiorstwem w gospodarce rynkowej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Nesterak J. (2001), ''Funkcjonowanie i rozwój organizacji w zmiennym otoczeniu'', Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Lednica | * Nesterak J. (2001), ''Funkcjonowanie i rozwój organizacji w zmiennym otoczeniu'', Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Lednica | ||
* Nesterak J. (2015), ''Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Nesterak J. (2015), ''Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Pocztowski A. (1996), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław | * Pocztowski A. (1996), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław | ||
* Vollmuth H | * Vollmuth H. (1993), ''Controlling - planowanie, kontrola, zarządzanie'', Placet, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 21:20, 7 gru 2023
Controlling to obejmujący całe przedsiębiorstwo, skoordynowany i zintegrowany, wspierany komputerowo system wspomagania w procesie strategicznego i operacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem poprzez koordynacje planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analiza odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagrodzania w zależności od efektywności). W krótkim okresie controlling przybiera postać zysku, zaś w okresie długim przedstawia się on jako pewność istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa.
Controlling bywa też definiowany jako nowa funkcja zarządzania, a dokładniej jako międzyfunkcja - łączy ona w sobie elementy planowania, dyspozycji, kontroli, analizy i zasilania w informacje. Utożsamia się go również z advocatus diaboli. W tym znaczeniu controlling ma na celu pobudzenie kadry kierowniczej do twórczego niepokoju, po to, aby sprowokować ją i tym samym pomóc jej w podejmowaniu lepszych, wielopłaszczyznowych decyzji.
Zadania controllingu
- wyszukiwanie i rozpoznanie celów strategicznych i operatywnych, pomaga w ich formułowaniu, nadzoruje ich realizacje i skutki.
- wyszukiwanie i rozpoznanie właściwiej drogi na przyszłość.
- wyszukiwanie i rozpoznanie wąskich gardeł.
- wprowadzenie miarodajnej kalkulacji kosztów i wydajności.
- tworzenie wskaźników i mierników oceny sytuacji finansowej.
- tworzenie i ciągła aktualizacja struktury systemu planowania finansowego.
- stworzenie odpowiedniego systemu informacyjnego (bieżąca kontrola i porównywanie zaplanowanych celów z faktycznie osiągniętymi wynikami).
- rozwiązywanie wysoce skomplikowanych wzajemnych związków między przedsiębiorstwem a otoczeniem.
- umożliwia stworzenie normy (imperatywu), która skłoni kadrę kierowniczą jak i ich bezpośrednich wykonawców do postępowania zgodnie racjonalnością ekonomiczną i interesem przedsiębiorstwa.
- pozwala na wybór najbardziej optymalnej metody i techniki do wykonywania nowych zadań i analiz oraz stworzenie nowych metod badawczych (np. "systemy wczesnego ostrzegania").
Cele controllingu
- Zabezpieczenie samoregulacji systemu przedsiębiorstwa.
- Centralizacja informacji dotyczących planowania i kontroli.
- Zapewnienie elastyczności firmy.
- Potrzeba koordynacji działań.
Controlling według szkoły amerykańskiej i niemieckiej
Z uwagi na wielorakie znaczenie angielskiego terminu ‘’to control’’ (sterować, kierować, regulować) oraz na fakt, że controlling stosuje się w przedsiębiorstwach o różnorakich strukturach organizacyjnych czy sytuacji finansowej, w literaturze nie istnieje jednolita definicja controllingu. Jak twierdzi P. Preissler: "Każdy ma swoje własne wyobrażenia na temat tego, co controlling znaczy lub znaczyć powinien, tylko że każdy myśli coś innego". (J. Nesterak 2015, s. 23). Największy wkład w zdefiniowanie tego pojęcia przypisuje się specjalistom finansowym z Niemiec oraz Stanów Zjednoczonych.
Szkoła amerykańska
Stany Zjednoczone uważane są za kolebkę controllingu we współczesnym rozumieniu tego słowa To tam, w drugiej połowie XVII wieku zauważono potrzebę kontroli zarządzania finansami publicznymi. Następnie, na skutek dynamicznego rozwoju gospodarki, pojawiają się pierwsze stanowiska controllerów w przedsiębiorstwach (koniec XIX wieku). Według amerykańskich badaczy controlling pełni funkcję pomocniczą w procesie zarządzania, zajmuje się rachunkowością. Obszar jego wpływów obejmuje dział finansów i rachunkowości, a amerykańskiego controllera porównać można do europejskiego głównego księgowego. Planowanie w controllingu amerykańskim nie jest ustrukturalizowane. Controlling pełni tu jedynie funkcje doradcze, a niezbędne do tego informacje czerpie z prostych baz danych opartych na rachunkowości . Obecnie, w gospodarce amerykańskiej, celem controllingu jest przygotowanie i wdrażanie systemu wszechstronnego systemu umożliwiającego optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów w celu polepszenia efektywności funkcjonowania danego podmiotu, przy jednoczesnym dostrzeganiu i reagowaniu na zmiany zachodzące w jego otoczeniu.
Szkoła niemiecka
Controlling w gospodarce niemieckiej, podobnie jak w innych krajach europejskich, pojawił się w latach 60.tych XX wieku, na skutek powstawania filii korporacji amerykańskich. Największy udział w procesie dostosowania koncepcji zarządzania opartej na controllingu do warunków europejskich ma szkoła niemiecka. W myśl opracowanej przez jej przedstawicieli teorii controlling rozumiemy szerzej, jako metodę zarządzania. Jest to wszechstronny proces. Obszar działania controllingu obejmuje w tym przypadku całe przedsiębiorstwo. Controlling w tym ujęciu koncentruje się na rozbudowanych systemach informacyjnych. Wiedzę niezbędną do podejmowania decyzji controlling czerpie między innymi z rachunkowości.
Podział controllingu
Controlling można podzielić z uwagi na wielorakie kryteria. Jednym z najczęściej spotykanych jest szczebel zarządzania, Wyróżniamy wówczas controlling operacyjny i strategiczny. Z uwagi na zakres działania rozróżniamy controlling kompleksowy,produkcyjno - finansowy, finansowy. Analizując controlling pod kątem obszaru funkcyjnego dzielimy go na zaopatrzeniowy, produkcyjny, sprzedaży, badań i rozwoju (funkcje pionowe) oraz finansowy, inwestycji, projektów, personalny, marketingu, jakości i eco - controlling (funkcje poziome). Z uwagi na wielorakie znaczenie omawianego pojęcia, controlling podzielić można również w oparciu o zakres kompetencji na raportowy i zarządczy, a także ze względu na formę organizacyjną controllingu na instytucjonalny i nieinstytucjonalny.
Definicja controllingu — artykuły polecane |
Paradygmaty zarządzania — Planowanie zasobów ludzkich — William Conway — Zarządzanie strategiczne — Audyt informatyczny — Teoria zarządzania — System zarządzania — Howard Coonley — Polityka personalna — Skutki odejść pracowników |
Bibliografia
- Błoch H. (1992), Controlling rachunkowość zarządcza, CIM, Warszawa
- Mikołajczyk Z. (red.) (1993), Jak zarządzać przedsiębiorstwem w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Nesterak J. (2001), Funkcjonowanie i rozwój organizacji w zmiennym otoczeniu, Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Lednica
- Nesterak J. (2015), Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer, Warszawa
- Pocztowski A. (1996), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław
- Vollmuth H. (1993), Controlling - planowanie, kontrola, zarządzanie, Placet, Warszawa
Autor: Mateusz Kaniecki, Małgorzata Dziedzic