Definicja controllingu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Paradygmaty zarządzania]]</li>
<li>[[Planowanie zasobów ludzkich]]</li>
<li>[[William Conway]]</li>
<li>[[Zarządzanie strategiczne]]</li>
<li>[[Audyt informatyczny]]</li>
<li>[[Teoria zarządzania]]</li>
<li>[[System zarządzania]]</li>
<li>[[Howard Coonley]]</li>
<li>[[Polityka personalna]]</li>
</ul>
}}
[[Controlling]] to obejmujący całe [[przedsiębiorstwo]], skoordynowany i zintegrowany, wspierany komputerowo [[system]] wspomagania w procesie [[Definicja zarządzania strategicznego|strategicznego]] i [[Zarządzanie procesami operacyjnymi|operacyjnego zarządzania]] przedsiębiorstwem poprzez koordynacje planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analiza odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagrodzania w zależności od efektywności). W krótkim okresie controlling przybiera postać [[zysk]]u, zaś w okresie długim przedstawia się on jako pewność istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa.
[[Controlling]] to obejmujący całe [[przedsiębiorstwo]], skoordynowany i zintegrowany, wspierany komputerowo [[system]] wspomagania w procesie [[Definicja zarządzania strategicznego|strategicznego]] i [[Zarządzanie procesami operacyjnymi|operacyjnego zarządzania]] przedsiębiorstwem poprzez koordynacje planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analiza odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagrodzania w zależności od efektywności). W krótkim okresie controlling przybiera postać [[zysk]]u, zaś w okresie długim przedstawia się on jako pewność istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa.


Linia 29: Linia 14:
* umożliwia stworzenie [[Norma|normy]] (imperatywu), która skłoni kadrę kierowniczą jak i ich bezpośrednich wykonawców do postępowania zgodnie racjonalnością ekonomiczną i interesem przedsiębiorstwa.
* umożliwia stworzenie [[Norma|normy]] (imperatywu), która skłoni kadrę kierowniczą jak i ich bezpośrednich wykonawców do postępowania zgodnie racjonalnością ekonomiczną i interesem przedsiębiorstwa.
* pozwala na wybór najbardziej optymalnej metody i techniki do wykonywania nowych zadań i analiz oraz stworzenie nowych metod badawczych (np. "[[System wczesnego ostrzegania|systemy wczesnego ostrzegania]]").
* pozwala na wybór najbardziej optymalnej metody i techniki do wykonywania nowych zadań i analiz oraz stworzenie nowych metod badawczych (np. "[[System wczesnego ostrzegania|systemy wczesnego ostrzegania]]").
<google>ban728t</google>
 
<google>n</google>


==Cele controllingu==
==Cele controllingu==
Linia 50: Linia 36:
==Podział controllingu==
==Podział controllingu==
Controlling można podzielić z uwagi na wielorakie kryteria. Jednym z najczęściej spotykanych jest '''szczebel zarządzania''', Wyróżniamy wówczas controlling ''operacyjny'' i ''strategiczny''. Z uwagi na '''[[zakres]] działania''' rozróżniamy controlling ''kompleksowy'',''produkcyjno - finansowy'', ''finansowy''. Analizując controlling pod kątem '''obszaru funkcyjnego''' dzielimy go na ''zaopatrzeniowy'', ''produkcyjny'', ''sprzedaży'', ''badań i rozwoju'' (funkcje pionowe) oraz ''finansowy'', ''inwestycji'', ''projektów'', ''personalny'', ''marketingu'', ''jakości'' i ''eco - controlling'' (funkcje poziome). Z uwagi na wielorakie znaczenie omawianego pojęcia, controlling podzielić można również w oparciu o '''zakres kompetencji''' na ''raportowy'' i ''zarządczy'', a także ze względu na '''formę organizacyjną controllingu''' na ''instytucjonalny'' i ''nieinstytucjonalny''.
Controlling można podzielić z uwagi na wielorakie kryteria. Jednym z najczęściej spotykanych jest '''szczebel zarządzania''', Wyróżniamy wówczas controlling ''operacyjny'' i ''strategiczny''. Z uwagi na '''[[zakres]] działania''' rozróżniamy controlling ''kompleksowy'',''produkcyjno - finansowy'', ''finansowy''. Analizując controlling pod kątem '''obszaru funkcyjnego''' dzielimy go na ''zaopatrzeniowy'', ''produkcyjny'', ''sprzedaży'', ''badań i rozwoju'' (funkcje pionowe) oraz ''finansowy'', ''inwestycji'', ''projektów'', ''personalny'', ''marketingu'', ''jakości'' i ''eco - controlling'' (funkcje poziome). Z uwagi na wielorakie znaczenie omawianego pojęcia, controlling podzielić można również w oparciu o '''zakres kompetencji''' na ''raportowy'' i ''zarządczy'', a także ze względu na '''formę organizacyjną controllingu''' na ''instytucjonalny'' i ''nieinstytucjonalny''.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Paradygmaty zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Planowanie zasobów ludzkich]]}} &mdash; {{i5link|a=[[William Conway]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie strategiczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Audyt informatyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teoria zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Howard Coonley]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polityka personalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Skutki odejść pracowników]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Błoch H. (1992) ''Controlling rachunkowość zarządcza'', CIM, Warszawa, s. 1-5*
* Błoch H. (1992), ''Controlling rachunkowość zarządcza'', CIM, Warszawa
* Mikołajczyk Z. (red.) (1993), ''Jak zarządzać przedsiębiorstwem w gospodarce rynkowej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Mikołajczyk Z. (red.) (1993), ''Jak zarządzać przedsiębiorstwem w gospodarce rynkowej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Nesterak J. (2001) ''Funkcjonowanie i rozwój organizacji w zmiennym otoczeniu'', Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Lednica, (''https://webmatic.pl/controll/24.pdf'')
* Nesterak J. (2001), ''Funkcjonowanie i rozwój organizacji w zmiennym otoczeniu'', Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Lednica
* Nesterak J. (2015), ''Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Nesterak J. (2015), ''Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Pocztowski A. (1996), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław
* Pocztowski A. (1996), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław
* Vollmuth H.J. (1993) ''Controlling - planowanie, kontrola, zarządzanie'', Placet, Warszawa, s. 15-17
* Vollmuth H. (1993), ''Controlling - planowanie, kontrola, zarządzanie'', Placet, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 21:20, 7 gru 2023

Controlling to obejmujący całe przedsiębiorstwo, skoordynowany i zintegrowany, wspierany komputerowo system wspomagania w procesie strategicznego i operacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem poprzez koordynacje planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analiza odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagrodzania w zależności od efektywności). W krótkim okresie controlling przybiera postać zysku, zaś w okresie długim przedstawia się on jako pewność istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa.

Controlling bywa też definiowany jako nowa funkcja zarządzania, a dokładniej jako międzyfunkcja - łączy ona w sobie elementy planowania, dyspozycji, kontroli, analizy i zasilania w informacje. Utożsamia się go również z advocatus diaboli. W tym znaczeniu controlling ma na celu pobudzenie kadry kierowniczej do twórczego niepokoju, po to, aby sprowokować ją i tym samym pomóc jej w podejmowaniu lepszych, wielopłaszczyznowych decyzji.

Zadania controllingu

  • wyszukiwanie i rozpoznanie celów strategicznych i operatywnych, pomaga w ich formułowaniu, nadzoruje ich realizacje i skutki.
  • wyszukiwanie i rozpoznanie właściwiej drogi na przyszłość.
  • wyszukiwanie i rozpoznanie wąskich gardeł.
  • wprowadzenie miarodajnej kalkulacji kosztów i wydajności.
  • tworzenie wskaźników i mierników oceny sytuacji finansowej.
  • tworzenie i ciągła aktualizacja struktury systemu planowania finansowego.
  • stworzenie odpowiedniego systemu informacyjnego (bieżąca kontrola i porównywanie zaplanowanych celów z faktycznie osiągniętymi wynikami).
  • rozwiązywanie wysoce skomplikowanych wzajemnych związków między przedsiębiorstwem a otoczeniem.
  • umożliwia stworzenie normy (imperatywu), która skłoni kadrę kierowniczą jak i ich bezpośrednich wykonawców do postępowania zgodnie racjonalnością ekonomiczną i interesem przedsiębiorstwa.
  • pozwala na wybór najbardziej optymalnej metody i techniki do wykonywania nowych zadań i analiz oraz stworzenie nowych metod badawczych (np. "systemy wczesnego ostrzegania").

Cele controllingu

  • Zabezpieczenie samoregulacji systemu przedsiębiorstwa.
  • Centralizacja informacji dotyczących planowania i kontroli.
  • Zapewnienie elastyczności firmy.
  • Potrzeba koordynacji działań.

Controlling według szkoły amerykańskiej i niemieckiej

Z uwagi na wielorakie znaczenie angielskiego terminu ‘’to control’’ (sterować, kierować, regulować) oraz na fakt, że controlling stosuje się w przedsiębiorstwach o różnorakich strukturach organizacyjnych czy sytuacji finansowej, w literaturze nie istnieje jednolita definicja controllingu. Jak twierdzi P. Preissler: "Każdy ma swoje własne wyobrażenia na temat tego, co controlling znaczy lub znaczyć powinien, tylko że każdy myśli coś innego". (J. Nesterak 2015, s. 23). Największy wkład w zdefiniowanie tego pojęcia przypisuje się specjalistom finansowym z Niemiec oraz Stanów Zjednoczonych.

Szkoła amerykańska

Stany Zjednoczone uważane są za kolebkę controllingu we współczesnym rozumieniu tego słowa To tam, w drugiej połowie XVII wieku zauważono potrzebę kontroli zarządzania finansami publicznymi. Następnie, na skutek dynamicznego rozwoju gospodarki, pojawiają się pierwsze stanowiska controllerów w przedsiębiorstwach (koniec XIX wieku). Według amerykańskich badaczy controlling pełni funkcję pomocniczą w procesie zarządzania, zajmuje się rachunkowością. Obszar jego wpływów obejmuje dział finansów i rachunkowości, a amerykańskiego controllera porównać można do europejskiego głównego księgowego. Planowanie w controllingu amerykańskim nie jest ustrukturalizowane. Controlling pełni tu jedynie funkcje doradcze, a niezbędne do tego informacje czerpie z prostych baz danych opartych na rachunkowości . Obecnie, w gospodarce amerykańskiej, celem controllingu jest przygotowanie i wdrażanie systemu wszechstronnego systemu umożliwiającego optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów w celu polepszenia efektywności funkcjonowania danego podmiotu, przy jednoczesnym dostrzeganiu i reagowaniu na zmiany zachodzące w jego otoczeniu.

Szkoła niemiecka

Controlling w gospodarce niemieckiej, podobnie jak w innych krajach europejskich, pojawił się w latach 60.tych XX wieku, na skutek powstawania filii korporacji amerykańskich. Największy udział w procesie dostosowania koncepcji zarządzania opartej na controllingu do warunków europejskich ma szkoła niemiecka. W myśl opracowanej przez jej przedstawicieli teorii controlling rozumiemy szerzej, jako metodę zarządzania. Jest to wszechstronny proces. Obszar działania controllingu obejmuje w tym przypadku całe przedsiębiorstwo. Controlling w tym ujęciu koncentruje się na rozbudowanych systemach informacyjnych. Wiedzę niezbędną do podejmowania decyzji controlling czerpie między innymi z rachunkowości.

Podział controllingu

Controlling można podzielić z uwagi na wielorakie kryteria. Jednym z najczęściej spotykanych jest szczebel zarządzania, Wyróżniamy wówczas controlling operacyjny i strategiczny. Z uwagi na zakres działania rozróżniamy controlling kompleksowy,produkcyjno - finansowy, finansowy. Analizując controlling pod kątem obszaru funkcyjnego dzielimy go na zaopatrzeniowy, produkcyjny, sprzedaży, badań i rozwoju (funkcje pionowe) oraz finansowy, inwestycji, projektów, personalny, marketingu, jakości i eco - controlling (funkcje poziome). Z uwagi na wielorakie znaczenie omawianego pojęcia, controlling podzielić można również w oparciu o zakres kompetencji na raportowy i zarządczy, a także ze względu na formę organizacyjną controllingu na instytucjonalny i nieinstytucjonalny.


Definicja controllinguartykuły polecane
Paradygmaty zarządzaniaPlanowanie zasobów ludzkichWilliam ConwayZarządzanie strategiczneAudyt informatycznyTeoria zarządzaniaSystem zarządzaniaHoward CoonleyPolityka personalnaSkutki odejść pracowników

Bibliografia

  • Błoch H. (1992), Controlling rachunkowość zarządcza, CIM, Warszawa
  • Mikołajczyk Z. (red.) (1993), Jak zarządzać przedsiębiorstwem w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Nesterak J. (2001), Funkcjonowanie i rozwój organizacji w zmiennym otoczeniu, Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Lednica
  • Nesterak J. (2015), Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Pocztowski A. (1996), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław
  • Vollmuth H. (1993), Controlling - planowanie, kontrola, zarządzanie, Placet, Warszawa


Autor: Mateusz Kaniecki, Małgorzata Dziedzic