Zarządzanie marketingowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Kategoria:Marketing]] | [[Kategoria:Marketing]] | ||
'''[[Zarządzanie]] marketingowe''' - jest to szeroko rozumiane pojęcie, wówczas gdy traktujemy je jako sposób [[zarządzanie|zarządzania]] poprzez wytyczone wcześniej [[cele]], gdzie celem jest niewykluczone wielostronne i maksymalne wykorzystanie w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] systemów oraz instrumentów marketingowych, a [[cele operacyjne]] i zadania przedsiębiorstwa - w tym również maksymalizowanie zysku - i forma postępowania firmy w obszarze rynkowym, zostają pod zasadniczą formą marketingowego myślenia (T. Wojciechowski 2009 s. 241) | '''[[Zarządzanie]] marketingowe''' - jest to szeroko rozumiane pojęcie, wówczas gdy traktujemy je jako sposób [[zarządzanie|zarządzania]] poprzez wytyczone wcześniej [[cele]], gdzie celem jest niewykluczone wielostronne i maksymalne wykorzystanie w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] systemów oraz instrumentów marketingowych, a [[cele operacyjne]] i zadania przedsiębiorstwa - w tym również maksymalizowanie zysku - i forma postępowania firmy w obszarze rynkowym, zostają pod zasadniczą formą marketingowego myślenia (T. Wojciechowski 2009 s. 241) | ||
Linia 21: | Linia 7: | ||
# uzyskiwanie profitów w długim czasie | # uzyskiwanie profitów w długim czasie | ||
(J. Radkowska i in. 2009 s. 36-37) | (J. Radkowska i in. 2009 s. 36-37) | ||
'''Konkretyzacja''' przebiegu zarządzania marketingowego w firmie wiąże się z realizowaniem określonych funkcji zarządzania marketingowego, między którymi możemy wyodrębnić: | '''Konkretyzacja''' przebiegu zarządzania marketingowego w firmie wiąże się z realizowaniem określonych funkcji zarządzania marketingowego, między którymi możemy wyodrębnić: | ||
Linia 29: | Linia 14: | ||
* Wdrażanie, które opiera się na wyznaczaniu zadań kadrze pracowniczej, a także na zarządzaniu i dominowaniu ludźmi, po to aby uzyskać wytyczone wcześniej cele. | * Wdrażanie, które opiera się na wyznaczaniu zadań kadrze pracowniczej, a także na zarządzaniu i dominowaniu ludźmi, po to aby uzyskać wytyczone wcześniej cele. | ||
* [[Kontrolowanie]], czyli regularne sprawdzanie oraz [[ocena]] działalności marketingowej.(J. Radkowska i in. 2009 s. 38) | * [[Kontrolowanie]], czyli regularne sprawdzanie oraz [[ocena]] działalności marketingowej.(J. Radkowska i in. 2009 s. 38) | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 46: | Linia 33: | ||
'''[[Proces]] zarządzania marketingowego''' jest to przebieg postępowań oraz uzgodnień, które zmierzają do uzgodnienia wydajnego zdobycia celów rynkowych, zachodzące stosownie z zasadami postępowania marketingowego, opisującymi sedno marketingowej preferencji zarządzania (G.Rosa s. 43) | '''[[Proces]] zarządzania marketingowego''' jest to przebieg postępowań oraz uzgodnień, które zmierzają do uzgodnienia wydajnego zdobycia celów rynkowych, zachodzące stosownie z zasadami postępowania marketingowego, opisującymi sedno marketingowej preferencji zarządzania (G.Rosa s. 43) | ||
W przesłankach obecnego rynku [[marketing]], który jest asortymentem norm toku postępowania opisujących powszechną filozofię funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest zarówno jedną z wielu ról organizacyjnych, stanowiąca [[sektor]] specjalistycznego zarządzania (M. Zajkowska s. 360) Zarządzanie marketingowe należy więc uwzględnić jako powszechnie stosowaną koncepcję kierowania przedsiębiorstwem (S. Kaczmarczyk s. 205) | W przesłankach obecnego rynku [[marketing]], który jest asortymentem norm toku postępowania opisujących powszechną filozofię funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest zarówno jedną z wielu ról organizacyjnych, stanowiąca [[sektor]] specjalistycznego zarządzania (M. Zajkowska s. 360) Zarządzanie marketingowe należy więc uwzględnić jako powszechnie stosowaną koncepcję kierowania przedsiębiorstwem (S. Kaczmarczyk s. 205) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Implementacja strategii]]}} — {{i5link|a=[[Marketing strategiczny]]}} — {{i5link|a=[[Strategia organizacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Strategia]]}} — {{i5link|a=[[Strategie funkcjonalne]]}} — {{i5link|a=[[Paradygmaty zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Misja i wizja]]}} — {{i5link|a=[[Organizacja działu marketingu]]}} — {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Kaczmarczyk S. (2015), ''[http://wneiz.pl//nauka_wneiz/sip/sip39-2015/SiP-39-t2-207.pdf Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem jako proces doskonalenia biznesu]'', Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania, nr 39, t. 2 | * Kaczmarczyk S. (2015), ''[http://wneiz.pl//nauka_wneiz/sip/sip39-2015/SiP-39-t2-207.pdf Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem jako proces doskonalenia biznesu]'', Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania, nr 39, t. 2 | ||
* Radkowska J., Radkowski K., Sobotkiewicz D. | * Radkowska J., Radkowski K., Sobotkiewicz D. (2009), ''Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem w warunkach gospodarki rynkowej - wybrane zagadnienia'', Legnica | ||
* Rosa G. (red.) (2012), ''Zarządzanie marketingowe'', C.H. Beck, Warszawa | * Rosa G. (red.) (2012), ''Zarządzanie marketingowe'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* Wąsikowska B. (2015) | * Wąsikowska B. (2015), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-fb1f7bc5-1a7e-46ae-94fd-98d9e7b6596d Zastosowanie technik neuronauki poznawczej w zarządzaniu marketingowym]'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 13 | ||
* Wojciechowski T. (2009), ''Encyklopedyczne podstawy marketingu'', Placet, Warszawa | * Wojciechowski T. (2009), ''Encyklopedyczne podstawy marketingu'', Placet, Warszawa | ||
* Zajkowska M. (2015) | * Zajkowska M. (2015), ''Marketing zrównoważony - od tradycyjnego do innowacyjnego nurtu zarządzania'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 41, t. 2 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 21:51, 9 gru 2023
Zarządzanie marketingowe - jest to szeroko rozumiane pojęcie, wówczas gdy traktujemy je jako sposób zarządzania poprzez wytyczone wcześniej cele, gdzie celem jest niewykluczone wielostronne i maksymalne wykorzystanie w przedsiębiorstwie systemów oraz instrumentów marketingowych, a cele operacyjne i zadania przedsiębiorstwa - w tym również maksymalizowanie zysku - i forma postępowania firmy w obszarze rynkowym, zostają pod zasadniczą formą marketingowego myślenia (T. Wojciechowski 2009 s. 241) Zarządzanie marketingiem a zarządzanie marketingowe - w literaturze można spotkać dwa terminy, pierwszy zarządzanie marketingiem można określić jako kierowanie ogółem działalności marketingowej, wykonywanej przez cały zespół jednostki ale i także przez kadrę pracowniczą dalszych działów firmy, którzy zajmują się określonymi zadaniami dotyczącymi czynności z zakresu marketingu. Drugi termin zarządzanie marketingowe można definiować jako tok postępowania stosownie z powszechnie przyjętymi teoriami marketingowymi. Wyodrębnia się trzy zasadnicze elementy zgodne dla wszelkich koncepcji marketingowych:
- znajomość nabywcy
- konsolidacja przedsięwzięć marketingowych
- uzyskiwanie profitów w długim czasie
(J. Radkowska i in. 2009 s. 36-37)
Konkretyzacja przebiegu zarządzania marketingowego w firmie wiąże się z realizowaniem określonych funkcji zarządzania marketingowego, między którymi możemy wyodrębnić:
- Analizowanie, ma na celu oszacowanie możliwości i ryzyka na rynku, które wiąże się z działalnością gospodarczą.
- Planowanie, a więc wytyczanie planów, określanie strategii oraz rokowanie zasobów niezastąpione do osiągnięcia celów.
- Organizowanie, czyli stwarzanie układu organizacyjnego, gdzie ludzie wykonują określone plany.
- Wdrażanie, które opiera się na wyznaczaniu zadań kadrze pracowniczej, a także na zarządzaniu i dominowaniu ludźmi, po to aby uzyskać wytyczone wcześniej cele.
- Kontrolowanie, czyli regularne sprawdzanie oraz ocena działalności marketingowej.(J. Radkowska i in. 2009 s. 38)
TL;DR
Zarządzanie marketingowe to sposób zarządzania poprzez wykorzystanie systemów i instrumentów marketingowych w celu osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. Składa się z analizy, planowania, organizowania, wdrażania i kontrolowania działań marketingowych. Przebieg zarządzania marketingowego składa się z pięciu faz. Badania marketingowe mają duże znaczenie dla zaspokojenia potrzeb klientów. Zarządzanie marketingowe jest jedną z wielu form zarządzania organizacją.
Przebieg zarządzania marketingowego
Przebieg zarządzania marketingowego składa się z pięciu faz:
- badania efektywności marketingowych
- analizy oraz wyboru finalnych rynków działania
- tworzenia perspektyw marketingowych
- opracowywania planów marketingowych
- przygotowywania i nadzorowania działalności marketingowej (T. Wojciechowski 2009 s. 242)
Zarządzanie marketingowe dotyczy więc takich zagadnień jak planowanie i analizowanie, które jest ukierunkowane na selekcję zadań rynkowych, tworzenie stosownej z nimi koncepcji, a także wdrażanie i nadzorowanie dla uzyskania określonych wartości i idei. Zarządzanie marketingowe zmierza więc w kierunku podtrzymywania satysfakcjonującej konwersji z finalnymi odbiorcami, co w konieczności skutkuje uzyskaniem pozytywnych korzyści i przychodów (G. Rosa s. 43)
Zarządzanie marketingowe jest jedną z mnóstwa dostępnych form zarządzania organizacją. Według jednego z najbardziej niebywałych i doświadczonych autorytetów Philipa Kotlera w dziale marketingu, zarządzanie marketingowe to gatunek z dziedziny sztuki i dyscypliny, a także wiedza, która dąży do pozyskiwania nowych klientów na rynku a także do podtrzymywania z nimi kontaktów. W obecnym więc zarządzaniu marketingowym, kontrahent usytuowany jest w ośrodku zainteresowania. Zasadnicze stało się zatem to, aby zaspokoić jego żądania. Badania marketingowe mają więc dosyć dużą istotność dla zagwarantowania zadowolenia grupie nabywców w celu określenia ich potrzeb oraz oczekiwań. (B. Wąsikowska s. 145) Proces zarządzania marketingowego jest to przebieg postępowań oraz uzgodnień, które zmierzają do uzgodnienia wydajnego zdobycia celów rynkowych, zachodzące stosownie z zasadami postępowania marketingowego, opisującymi sedno marketingowej preferencji zarządzania (G.Rosa s. 43) W przesłankach obecnego rynku marketing, który jest asortymentem norm toku postępowania opisujących powszechną filozofię funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest zarówno jedną z wielu ról organizacyjnych, stanowiąca sektor specjalistycznego zarządzania (M. Zajkowska s. 360) Zarządzanie marketingowe należy więc uwzględnić jako powszechnie stosowaną koncepcję kierowania przedsiębiorstwem (S. Kaczmarczyk s. 205)
Zarządzanie marketingowe — artykuły polecane |
Implementacja strategii — Marketing strategiczny — Strategia organizacyjna — Strategia — Strategie funkcjonalne — Paradygmaty zarządzania — Misja i wizja — Organizacja działu marketingu — Koncepcje zarządzania |
Bibliografia
- Kaczmarczyk S. (2015), Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem jako proces doskonalenia biznesu, Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania, nr 39, t. 2
- Radkowska J., Radkowski K., Sobotkiewicz D. (2009), Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem w warunkach gospodarki rynkowej - wybrane zagadnienia, Legnica
- Rosa G. (red.) (2012), Zarządzanie marketingowe, C.H. Beck, Warszawa
- Wąsikowska B. (2015), Zastosowanie technik neuronauki poznawczej w zarządzaniu marketingowym, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 13
- Wojciechowski T. (2009), Encyklopedyczne podstawy marketingu, Placet, Warszawa
- Zajkowska M. (2015), Marketing zrównoważony - od tradycyjnego do innowacyjnego nurtu zarządzania, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 41, t. 2
Autor: Brygida Opyrchał
.