Kompetencje społeczne: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Kompetencje społeczne''' (ang. ''social competencies'') - udowodniona (w pracy, nauce oraz w rozwoju osobistym) [[zdolność]] samodzielnego stosowania posiadanych [[umiejętności]] z uwzględnieniem zinternalizowanego systemu wartości. | '''Kompetencje społeczne''' (ang. ''social competencies'') - udowodniona (w pracy, nauce oraz w rozwoju osobistym) [[zdolność]] samodzielnego stosowania posiadanych [[umiejętności]] z uwzględnieniem zinternalizowanego systemu wartości. | ||
Linia 26: | Linia 11: | ||
Zbliżoną definicję prezentuje M. Argyle w 1999 r. tłumacząc kompetencje społeczne jako zdolność opanowania umiejętności pozwalających generować pożą[[dane]] efekty w relacjach interpersonalnych. Autor w przedstawionym modelu ''The Argyle’s Method'' wyróżnia następujące umiejętności: | Zbliżoną definicję prezentuje M. Argyle w 1999 r. tłumacząc kompetencje społeczne jako zdolność opanowania umiejętności pozwalających generować pożą[[dane]] efekty w relacjach interpersonalnych. Autor w przedstawionym modelu ''The Argyle’s Method'' wyróżnia następujące umiejętności: | ||
* nagradzanie | * nagradzanie | ||
* [[asertywność|Asertywność]] | * [[asertywność|Asertywność]] | ||
Linia 36: | Linia 20: | ||
Prawidłowo rozwinięte kompetencje wg. Schneidera pozwalają jednostce silniej angażować się w zachowania społeczne, a dzięki temu tworzyć trwałe związki międzyludzkie. | Prawidłowo rozwinięte kompetencje wg. Schneidera pozwalają jednostce silniej angażować się w zachowania społeczne, a dzięki temu tworzyć trwałe związki międzyludzkie. | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 55: | Linia 41: | ||
Rozwój kompetencji społecznych uzależniony jest od tzw. procesu uczenia się jednostki. Jednym ze sposobów na eskalację posiadanych kompetencji są specjalistyczne szkolenia. [[Partycypacja]] w interaktywnym procesie ma na celu doskonalenie już nabytych umiejętności, nabywanie nowych kompetencji oraz redukcje złych nawyków. | Rozwój kompetencji społecznych uzależniony jest od tzw. procesu uczenia się jednostki. Jednym ze sposobów na eskalację posiadanych kompetencji są specjalistyczne szkolenia. [[Partycypacja]] w interaktywnym procesie ma na celu doskonalenie już nabytych umiejętności, nabywanie nowych kompetencji oraz redukcje złych nawyków. | ||
Menedżerowie w celu podniesienia swych kwalifikacji coraz częściej wybierają metodę jaką jest [[coaching]] umiejętności miękkich. Podczas sesji coachingu nacisk kładziony jest na rozwijanie skuteczności działań oraz [[wzmocnienie]] satysfakcji z aktywności odczuwanej przez menedżera. | Menedżerowie w celu podniesienia swych kwalifikacji coraz częściej wybierają metodę jaką jest [[coaching]] umiejętności miękkich. Podczas sesji coachingu nacisk kładziony jest na rozwijanie skuteczności działań oraz [[wzmocnienie]] satysfakcji z aktywności odczuwanej przez menedżera. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rozwój osobisty]]}} — {{i5link|a=[[Profesjonalizm]]}} — {{i5link|a=[[Kompetencje]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie talentami]]}} — {{i5link|a=[[Ścieżka kariery]]}} — {{i5link|a=[[System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością]]}} — {{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} — {{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Raport Konrada]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bieniek I., ''Interdyscyplinarność kompetencji społecznych oraz znaczenie ich rozwoju w kontekście pracy menedżera | * Bieniek I. (2012), ''Interdyscyplinarność kompetencji społecznych oraz znaczenie ich rozwoju w kontekście pracy menedżera'', Zeszyty Naukowe Organizacja i zarządzanie Politechniki Śląskiej, Nr 1891 | ||
* Drabik L. (red.) (2019), ''Słownik języka polskiego PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | |||
* Kaczmarek R., Żabicki P. (2007), ''Psychologia biznesu.'' Wydawnictwo Rebis, Poznań | * Kaczmarek R., Żabicki P. (2007), ''Psychologia biznesu.'' Wydawnictwo Rebis, Poznań | ||
* Smółka P. (2008), ''Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych'', Wolters Kluwer, Kraków | |||
* Smółka P. (2008) ''Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych | * Stump K., Ratliff J., Wu Y., Hawley P. (2009), ''Theories of Social Competence from the Top-Down to the Bottom-Up: A Case for Considering Foundational Human Needs'', Wydawnictwo Springer | ||
* Stump K | * Szołtysek J., Jeż R., Twaróg S. (2015), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.cejsh-900ebdc6-0dd1-44b0-8678-a1d29f362f0b/content/partContents/47c7907c-926c-3500-875a-263902b01db9 Kompetencje społeczne w okresie kształcenia zawodowego na potrzeby logistyki społecznej]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 249 | ||
* Szołtysek J., Jeż R., Twaróg S., ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.cejsh-900ebdc6-0dd1-44b0-8678-a1d29f362f0b/content/partContents/47c7907c-926c-3500-875a-263902b01db9 Kompetencje społeczne w okresie kształcenia zawodowego na potrzeby logistyki społecznej] | * Zsolnai A. (2016), ''Social and emotional competence. University of Szeged, Faculty of Arts, Institute of Education University of Szeged'', Social Competence Research Group, nr 2015.01 | ||
* Zsolnai A. (2016), | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 23:15, 5 gru 2023
Kompetencje społeczne (ang. social competencies) - udowodniona (w pracy, nauce oraz w rozwoju osobistym) zdolność samodzielnego stosowania posiadanych umiejętności z uwzględnieniem zinternalizowanego systemu wartości.
Kompetencje społeczne to umiejętność postrzegania i rozumienia sytuacji społecznych. W skład kompetencji społecznych wchodzą procesy obejmujące różnorodne zachowania człowieka i w ich następstwie wynikające z niego odczucia, antypatie bądź sympatię.
Kompetencje społeczne stanowią przedmiot rozważań wielu nauk społecznych m.in. psychologii, zarządzania, socjologii, psychiatrii. Zgodnie z definicją ujętą w Słowniku Języka Polskiego stanowią one zakres nabytej wiedzy, doświadczenia i umiejętności posiadane w danym momencie czasu.
W literaturze przedmiotu kompetencje społeczne definiowane są również jako łączna suma umiejętności i wiedzy danej osoby. Jest ona szacowana przez jakość społecznie odpowiedniego zachowania. Złożoność umiejętności przejawia się w sposobie postępowania jednostki w określonych sytuacjach.
Według Sęk kompetencje stanowią jedną z części psychologii społecznych i są określane jako kompetencje społeczne i interpersonalne. Należą one do kategorii tzw. kompetencji miękkich. W życiu codziennym ułatwiają nawiązywanie a następnie utrzymywanie pozytywnych relacji międzyludzkich. Rozpatrywane kompetencje społeczne w tym oto znaczeniu są więc rozumiane jako umiejętności relacyjne poprzez które człowiek zdolny jest do inicjowania, negocjowania, przekształcania a także likwidowania różnorodnych związków interpersonalnych.
Zbliżoną definicję prezentuje M. Argyle w 1999 r. tłumacząc kompetencje społeczne jako zdolność opanowania umiejętności pozwalających generować pożądane efekty w relacjach interpersonalnych. Autor w przedstawionym modelu The Argyle’s Method wyróżnia następujące umiejętności:
- nagradzanie
- Asertywność
- samoprezentacja
- komunikacja werbalna
- Komunikacja niewerbalna
- Empatia
- znajomość reguł życia społecznego, czyli tzw. inteligencja społeczna.
Prawidłowo rozwinięte kompetencje wg. Schneidera pozwalają jednostce silniej angażować się w zachowania społeczne, a dzięki temu tworzyć trwałe związki międzyludzkie.
TL;DR
Kompetencje społeczne to umiejętność postrzegania i rozumienia sytuacji społecznych. Są one ważne w zarządzaniu i pracy zawodowej, ponieważ pomagają budować relacje międzyludzkie i osiągać sukces. Brak kompetencji społecznych może ograniczać efektywność zarówno kierowników, jak i organizacji. Rozwój tych umiejętności jest możliwy poprzez specjalistyczne szkolenia i coaching.
Kompetencje społeczne w zarządzaniu
P. Smółka definiuje kompetencje społeczne jako umiejętności warunkujące sprawne zarządzanie sobą i wysoką skuteczność interpersonalną. Według autora w czasie nieustannie zachodzących zmian w świecie biznesu, w sposobie zarządzania ludźmi oraz w trakcie kierowania własną karierą zawodową kompetencje społeczne stanowią element portfolio pracowników. Rozwój i stałe doskonalenie kompetencji społecznych z punktu widzenia pracownika jest koniecznością w drodze do osiągnięcia sukcesu na rynku pracy. Rozpatrywane natomiast z punktu widzenia organizacji stanowią sposób do budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej w globalizującym się świecie.
W celu prawidłowego zrozumienia roli kompetencji społecznych w pracy zawodowej należy nakreślić kilka faktów:
- Około 80% czasu pracy menedżera i właściciela przedsiębiorstwa zostaje poświęcona na komunikację z klientami, kooperantami oraz współpracownikami. Dlatego posiadanie właściwych umiejętności społecznych jest niezbędne do prawidłowego sprawowania tychże ról zawodowych. Brak kompetencji społecznych skutkuje ograniczeniem efektywnego funkcjonowania zarówno kierowników jak i organizacji w całości.
- Kompetencje społeczne stanowią około 70% umiejętności potrzebnych do wykonywania ponadprzeciętnej pracy. Szczególny ich rozwój wymagany jest u osób zajmujących wyższe stanowiska w przedsiębiorstwie, menedżerów i kierownictwo ze względu na wykonywany przez nich Networking, czyli proces pozyskiwania nowych i podtrzymywania już nabytych kontaktów biznesowych i zawodowych które przyczyniają się do dalszego rozwoju firmy.
- Obok kompetencji twardych (takich jak wiedza oraz umiejętności zawodowe) umiejętności interpersonalne stanowią podstawę w drodze do uzyskania awansu z pozycji specjalistycznej na pozycje menedżerskie.
- Kompetencje społeczne, które powinien posiadać każdy menedżer firmy to m.in. umiejętność budowania autorytetu, sprawność w zarządzaniu zespołem, odwaga kierownicza, umiejętność motywowania pracowników do efektywnego wykonywania pracy oraz ciągłego uczenia się.
- Ze względu na nowe sposoby organizacji pracy w przedsiębiorstwach jak m.in. coraz częściej spotykana praca zespołowa deficyt umiejętności interpersonalnych wśród pracowników jest niemile postrzegany. Brak umiejętności dzielenia się wiedzą z pozostałymi członkami zespołu skutkuje zmniejszeniem efektywności z pracy.
- W wypadku osób, które posiadają odpowiednie kompetencje społeczne rentowność przeprowadzonych szkoleń (miękkich i twardych) jest znacznie wyższa. Umiejętność zarządzania sobą pozwala szybciej przyswoić nową wiedzę i efektywniej ją wykorzystać w wykonywanej pracy.
- Zdobyte kompetencje społeczne przyczyniają się do prawidłowego przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, sprawności w wykonywanej pracy a także są ułatwieniem na drodze do pozyskania statusu zawodowego. Przełamują one bowiem barierę związaną z prezentacją posiadanych umiejętności i pozwalają zdobyć zaufanie i wiarygodność.
Rozwój kompetencji społecznych uzależniony jest od tzw. procesu uczenia się jednostki. Jednym ze sposobów na eskalację posiadanych kompetencji są specjalistyczne szkolenia. Partycypacja w interaktywnym procesie ma na celu doskonalenie już nabytych umiejętności, nabywanie nowych kompetencji oraz redukcje złych nawyków. Menedżerowie w celu podniesienia swych kwalifikacji coraz częściej wybierają metodę jaką jest coaching umiejętności miękkich. Podczas sesji coachingu nacisk kładziony jest na rozwijanie skuteczności działań oraz wzmocnienie satysfakcji z aktywności odczuwanej przez menedżera.
Kompetencje społeczne — artykuły polecane |
Rozwój osobisty — Profesjonalizm — Kompetencje — Zarządzanie talentami — Ścieżka kariery — System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością — Potencjał społeczny firmy — Zadowolenie pracowników — Raport Konrada |
Bibliografia
- Bieniek I. (2012), Interdyscyplinarność kompetencji społecznych oraz znaczenie ich rozwoju w kontekście pracy menedżera, Zeszyty Naukowe Organizacja i zarządzanie Politechniki Śląskiej, Nr 1891
- Drabik L. (red.) (2019), Słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Kaczmarek R., Żabicki P. (2007), Psychologia biznesu. Wydawnictwo Rebis, Poznań
- Smółka P. (2008), Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Wolters Kluwer, Kraków
- Stump K., Ratliff J., Wu Y., Hawley P. (2009), Theories of Social Competence from the Top-Down to the Bottom-Up: A Case for Considering Foundational Human Needs, Wydawnictwo Springer
- Szołtysek J., Jeż R., Twaróg S. (2015), Kompetencje społeczne w okresie kształcenia zawodowego na potrzeby logistyki społecznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 249
- Zsolnai A. (2016), Social and emotional competence. University of Szeged, Faculty of Arts, Institute of Education University of Szeged, Social Competence Research Group, nr 2015.01
Autor: Kinga Gniadek