Transport międzynarodowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Transport''' to inaczej [[proces]], w wyniku którego następuje przemieszczenie się ludzi, rzeczy oraz energii, w celu zaspokojenia najróżniejszych potrzeb i pragnień jednostek. Efektem transportu jest [[usługa]] przewozowa świadczona w przestrzeni. Transport może odbywać się zarówno wewnątrz jednego kraju oraz pomiędzy różnymi krajami<ref>Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, s. 16 </ref>. | '''Transport''' to inaczej [[proces]], w wyniku którego następuje przemieszczenie się ludzi, rzeczy oraz energii, w celu zaspokojenia najróżniejszych potrzeb i pragnień jednostek. Efektem transportu jest [[usługa]] przewozowa świadczona w przestrzeni. Transport może odbywać się zarówno wewnątrz jednego kraju oraz pomiędzy różnymi krajami<ref>Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, s. 16 </ref>. | ||
Linia 22: | Linia 7: | ||
* ''z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju ([[tranzyt]]),'' | * ''z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju ([[tranzyt]]),'' | ||
* ''z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;<ref>Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130</ref> | * ''z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;<ref>Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130</ref> | ||
'' | '' | ||
Linia 29: | Linia 13: | ||
* ''z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,'' | * ''z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,'' | ||
* ''z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);'' <ref>Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130</ref> | * ''z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);'' <ref>Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130</ref> | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 75: | Linia 61: | ||
* '''Transport kolejowy''': Transport kolejowy jest zarówno tańszy, jak i wolny w porównaniu do transportu lotniczego lub morskiego. Może być jednak przydatny do przewożenia dużych ilości towarów. | * '''Transport kolejowy''': Transport kolejowy jest zarówno tańszy, jak i wolny w porównaniu do transportu lotniczego lub morskiego. Może być jednak przydatny do przewożenia dużych ilości towarów. | ||
* '''[[Transport samochodowy]]''': Transport samochodowy jest najbardziej elastycznym sposobem transportu międzynarodowego. Jest wystarczająco szybki, aby dostarczyć towary na czas, ale wystarczająco wolny, aby nie narażać ich na uszkodzenia. | * '''[[Transport samochodowy]]''': Transport samochodowy jest najbardziej elastycznym sposobem transportu międzynarodowego. Jest wystarczająco szybki, aby dostarczyć towary na czas, ale wystarczająco wolny, aby nie narażać ich na uszkodzenia. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koprodukcja]]}} — {{i5link|a=[[Czynniki wpływające na rozwój wymiany międzynarodowej]]}} — {{i5link|a=[[Transport]]}} — {{i5link|a=[[Liberalizacja handlu]]}} — {{i5link|a=[[Telekomunikacja]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka międzynarodowa]]}} — {{i5link|a=[[Eksport]]}} — {{i5link|a=[[Gospodarka otwarta]]}} — {{i5link|a=[[Polityka innowacyjna]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 81: | Linia 69: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Neider J. ( | * Neider J. (2015), ''Transport międzynarodowy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Rydzkowski W.(red.)(2011) | * Rydzkowski W. (red.) (2011), ''[https://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=442 Funkcjonowanie i rozwój transportu]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, Zeszyt Naukowy nr.41 | ||
* Szczepaniak T.(red.)(2002) | * Szczepaniak T. (red.) (2002), ''Transport i spedycja w handlu zagranicznym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Urbanyi-Popiołek I. | * Urbanyi-Popiołek I. (2013), ''Ekonomiczne i organizacyjne aspekty transportu'', Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz | ||
* ''Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20040540535 Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535] | * ''Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20040540535 Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535] | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 21:31, 7 gru 2023
Transport to inaczej proces, w wyniku którego następuje przemieszczenie się ludzi, rzeczy oraz energii, w celu zaspokojenia najróżniejszych potrzeb i pragnień jednostek. Efektem transportu jest usługa przewozowa świadczona w przestrzeni. Transport może odbywać się zarówno wewnątrz jednego kraju oraz pomiędzy różnymi krajami[1].
Zgodnie z ustawą o VAT (art. 83. ust.3, pkt.1)[2]przez transport międzynarodowy należy rozumieć przemieszczanie się towarów pomiędzy krajami z wyłączeniem krajów członkowskich UE. Oznacza to iż transport pomiędzy Polską a Hiszpanią będzie nie transportem międzynarodowym a transportem wewnątrzwspólnotowym. Taka definicja dotyczy transportu towarów. Zgodnie z ustawą, transport międzynarodowy dotyczy przemieszczania się towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;[3]
W przypadku transportu osób w ust.3 pkt 2 jest mowa o tym, iż międzynarodowy transport osób to przemieszczanie się ludności:
- z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt); [4]
TL;DR
Artykuł omawia transport międzynarodowy, funkcje transportu, cele transportu międzynarodowego, oraz występujące w nim ograniczenia i rodzaje. Transport międzynarodowy umożliwia przemieszczanie się towarów i osób pomiędzy krajami, co ma wiele zalet, takich jak zwiększenie handlu i wymiany wiedzy. Jednakże, istnieją również przeszkody w postaci barier celnych i granic, ograniczenia dotyczące wielkości ładunku, różnice w przepisach oraz wysokie koszty. Rodzaje transportu międzynarodowego obejmują transport lotniczy, morski, kolejowy i samochodowy.
Funkcje transportu
Transport, niezależnie od tego czy międzynarodowy czy wewnątrzkrajowy, pełni szereg funkcji w stosunku do jednostek oraz poszczególnych organów państwa. Są to funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne, produkcyjne. Transport obsługuje sferę życia jaką jest produkcja i wymiana. Odpowiada za przemieszczanie się surowców i półsurowców do miejsc produkcyjnych oraz przemieszczenie produktu gotowego z miejsca wytworzenia do miejsca odbioru. W przypadku funkcji polityczno-społecznych transport odpowiada za utrzymywanie dobrych relacji międzyludzkich. Dzięki niemu można lepiej zrozumieć inne kultury i społeczeństwa (ich problemy oraz nawyki). Obecnie transport pozwala również na wymianę kulturalną oraz wymianę dóbr i usług pomiędzy jednostkami oraz krajami. Mieszkańcy mają wtedy szansę nie tylko na poznanie innych, odległych czy obcych kultur ale dodatkowo mają możliwość korzystania z ich dorobku. W życiu codziennym za pomocą transportu mamy możliwość przemieszczania się z miejsca pracy do miejsca zamieszkania. Dobrze rozwinięty transport, zarówno lądowy, lotniczy jak i morski, bardzo często jest wyznacznikiem zamożności oraz stopnia rozwinięcia kraju. W efekcie, przekłada się to na zmianę pozycji kraju na arenie międzynarodowej oraz może wpłynąć na poprawę gospodarczą, społeczną, czy też prestiż kraju[5].
Warto wspomnień iż w wymiarze gospodarczym transport zapewnia również możliwość rozległego rozpowszechniania sprzedaży i skupu towarów, integruje gospodarkę kraju z gospodarką międzynarodową oraz umożliwia współpracę przemysłową w skali globalnej[6].
Cele transportu międzynarodowego
Można wyróżnić wiele głównych powodów, dla których poszczególne państwa decydują się na zacieśnienie więzi w przypadku polityki transportowej. Do głównych impulsów takich działań T. Szczepaniak[7] zalicza m.in.:
- modernizację transportu,
- rozwój transportu,
- tworzenie systemów, które wpłyną na rozkwit gospodarczy.
Są to cele długofalowe. Aby jednak je osiągnąć, koniecznie jest opracowanie i wdrożenie mniejszych celów, których zadaniem będzie doprowadzenie do realizacji celów nadrzędnych. Działania, które mają za zadanie pomóc w realizacji wyżej wymienionych celów głównych to m.in.:
- wspieranie rozwoju konkurencji;
- przeciwdziałanie monopolowi w sektorze transportu;
- dbanie o bezpieczeństwo transportu poprzez stosowanie nowoczesnych metod;
- rozwijanie węzłów transportowych[8].
Spedycja
W transporcie międzynarodowym ważnym elementem jest również spedycja. Jest to usługa, za pomocą której organizowane jest przemieszczanie ładunków od nadawcy do odbiorcy, przy wykorzystaniu odpowiednich środków i sposobów transportu. Za takie działania odpowiada spedytor. Spedytor ma za zadanie działać na korzyść swoich klientów, którzy powierzają mu ładunki i towary. Jego zadaniem jest jak najlepszy dobór usługi odpowiadającej potrzebom swoich klientów. Możliwe jest to dzięki własnej sieci kontaktów oraz znajomości rynku transportowego. Spedytor świadczy usługi w swoim imieniu bądź w imieniu osoby zlecającej. Są to usługi świadczone odpłatnie[9].
Transport międzynarodowy - mocne strony
Transport międzynarodowy ma wiele zalet. Przede wszystkim, dostępność towarów i usług w wielu krajach jest znacznie łatwiejsza dzięki transportowi międzynarodowemu.
- Przewożenie towarów między krajami wpływa na wzrost handlu i wymiany wiedzy na całym świecie. Ponadto, transport międzynarodowy może pomóc w zmniejszeniu kosztów produkcji poprzez odpowiednie przydzielanie zasobów.
- Transport międzynarodowy przyczynia się również do zwiększenia innowacyjności poprzez wymianę informacji między różnymi krajami.
- Może sprzyjać również pomocy technicznej pochodzącej z innych krajów, co może przyczynić się do rozwoju gospodarczego i społecznego.
Transport międzynarodowy - ograniczenia
Poniżej wymieniono słabe strony i ograniczenia transportu międzynarodowego:
- Przeszkody w postaci barier celnych i granic: często wymaga to drogich i czasochłonnych procedur celnych oraz odpraw paszportowych, które mogą znacznie wydłużyć czas przewozu i zwiększyć koszty.
- Ograniczenia w zakresie wielkości i wagi ładunku: ograniczenia dotyczące wielkości i wagi ładunku międzynarodowego mogą ograniczać możliwości przewożenia dużych lub ciężkich przedmiotów, a czasami nawet całych zestawów.
- Ograniczenia w zakresie transportu ładunków niebezpiecznych: wywołane przez rygorystyczne przepisy dotyczące transportu niebezpiecznych substancji, które często są różne w różnych krajach.
- Wysokie koszty: transport międzynarodowy jest często droższy niż transport wewnętrzny, ponieważ obejmuje koszty opłat celnych, podatków, opłat lotniczych i innych opłat.
- Różne przepisy dotyczące transportu: wymaga to znajomości zasad, regulacji i przepisów obowiązujących w różnych krajach, co może być trudne do zrozumienia.
- Różnice kulturowe: różnice kulturowe między krajami mogą utrudniać zrozumienie praw i przepisów dotyczących transportu międzynarodowego.
Transport międzynarodowy - rodzaje
Transport międzynarodowy to proces, w którym transport odbywa się pomiędzy różnymi krajami. Istnieje wiele metod transportu międzynarodowego:
- Transport lotniczy: Transport lotniczy to najszybszy, ale najdroższy sposób przemieszczania się pomiędzy krajami. Transport lotniczy umożliwia szybkie transportowanie towarów i ludzi.
- Transport morski: Transport morski jest najtańszym i najbardziej ekonomicznym sposobem transportu międzynarodowego. Istnieje wiele różnych typów statków, które służą do transportu ludzi i towarów.
- Transport kolejowy: Transport kolejowy jest zarówno tańszy, jak i wolny w porównaniu do transportu lotniczego lub morskiego. Może być jednak przydatny do przewożenia dużych ilości towarów.
- Transport samochodowy: Transport samochodowy jest najbardziej elastycznym sposobem transportu międzynarodowego. Jest wystarczająco szybki, aby dostarczyć towary na czas, ale wystarczająco wolny, aby nie narażać ich na uszkodzenia.
Transport międzynarodowy — artykuły polecane |
Koprodukcja — Czynniki wpływające na rozwój wymiany międzynarodowej — Transport — Liberalizacja handlu — Telekomunikacja — Logistyka międzynarodowa — Eksport — Gospodarka otwarta — Polityka innowacyjna |
Przypisy
- ↑ Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, s. 16
- ↑ Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130
- ↑ Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130
- ↑ Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, s. 130
- ↑ Z.Krasucki (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, s. 25-30
- ↑ J.Neider (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, s. 32
- ↑ T.Szczepaniak (2002) Polityka transportowa w przewozach międzynarodowych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, s. 170
- ↑ T.Szczepaniak (2002) Polityka transportowa w przewozach międzynarodowych [w:] Transport i spedycje w handlu zagranicznym, red. T. Szczepaniak, PWE, Warszawa, s. 170
- ↑ J.Neider (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, s. 242-243
Bibliografia
- Neider J. (2015), Transport międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Rydzkowski W. (red.) (2011), Funkcjonowanie i rozwój transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, Zeszyt Naukowy nr.41
- Szczepaniak T. (red.) (2002), Transport i spedycja w handlu zagranicznym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Urbanyi-Popiołek I. (2013), Ekonomiczne i organizacyjne aspekty transportu, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535
Autor: Dominika Dobrowolska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |