Cykl życia organizacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Kultura organizacyjna a zarządzanie projektami]]</li>
<li>[[Rozwój przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Kaizen]]</li>
<li>[[Reengineering]]</li>
<li>[[Kariera]]</li>
<li>[[Etapy rozwoju organizacji]]</li>
<li>[[Motywowanie w projekcie]]</li>
<li>[[Kultura organizacyjna]]</li>
<li>[[Zmiana organizacyjna]]</li>
</ul>
}}
[[organizacja|Organizacje]] pojawiają się, rozwijają się, osiągają [[sukces]], słabną i ostatecznie przestają istnieć. Niektóre z nich istnieją bardzo długo, ale nikt nie żyje w stanie niezmienności. Nowe organizacje tworzą się codziennie. W tym samym czasie każdego dnia setki organizacji znikają na zawsze. Ci, którzy są w stanie dostosować się - rozwijają się, a inne - znikają. Niektóre organizacje rosną szybciej i wykonują swoją pracę lepiej niż inne. Zarządca musi wiedzieć, na jakim etapie [[Rozwój organizacyjny|rozwoju]] znajduje się [[organizacja]] i ocenić jaki [[Styl kierowania|styl przywództwa]] pasuje do tego etapu. Pojęcie cyklu życia organizacji należy odróżnić od pojęcia całkowitej trwałości życia organizacji. '''[[Cykl]] życia organizacji''' - zestaw etapów, które zapewniają pełną gamę rozwoju w okresie ewolucji organizacji, po czym jej wartości i działania mogą zasadniczo zmieniać się.
[[organizacja|Organizacje]] pojawiają się, rozwijają się, osiągają [[sukces]], słabną i ostatecznie przestają istnieć. Niektóre z nich istnieją bardzo długo, ale nikt nie żyje w stanie niezmienności. Nowe organizacje tworzą się codziennie. W tym samym czasie każdego dnia setki organizacji znikają na zawsze. Ci, którzy są w stanie dostosować się - rozwijają się, a inne - znikają. Niektóre organizacje rosną szybciej i wykonują swoją pracę lepiej niż inne. Zarządca musi wiedzieć, na jakim etapie [[Rozwój organizacyjny|rozwoju]] znajduje się [[organizacja]] i ocenić jaki [[Styl kierowania|styl przywództwa]] pasuje do tego etapu. Pojęcie cyklu życia organizacji należy odróżnić od pojęcia całkowitej trwałości życia organizacji. '''[[Cykl]] życia organizacji''' - zestaw etapów, które zapewniają pełną gamę rozwoju w okresie ewolucji organizacji, po czym jej wartości i działania mogą zasadniczo zmieniać się.


Linia 30: Linia 15:
Pomimo specyfiki i niepowtarzalności każdej organizacji, cały okres jej istnienia można podzielić na główne etapy, przez które przechodzi. Przejście z jednej fazy do drugiej jest związane ze zmianami. Aby ułatwić jakościową zmianę i przejście z jednego etapu do drugiego, trzeba znać charakterystykę każdego etapu w łańcuchu. Wyróżnić można następujące, podstawowe etapy cyklu życia organizacji: narodziny, dzieciństwo, młodość, [[dojrzałość]], starzenie, [[regeneracja]].
Pomimo specyfiki i niepowtarzalności każdej organizacji, cały okres jej istnienia można podzielić na główne etapy, przez które przechodzi. Przejście z jednej fazy do drugiej jest związane ze zmianami. Aby ułatwić jakościową zmianę i przejście z jednego etapu do drugiego, trzeba znać charakterystykę każdego etapu w łańcuchu. Wyróżnić można następujące, podstawowe etapy cyklu życia organizacji: narodziny, dzieciństwo, młodość, [[dojrzałość]], starzenie, [[regeneracja]].
* '''Narodziny''' każdej organizacji związane z koniecznością zaspokojenia [[potrzeba|interesów]] [[Konsumpcja|konsumentów]], znalezienia i zajęcia pozycji na [[rynek|rynku]]. Głównym [[cele]]m organizacji na tym etapie - przeżycia, które wymaga od [[Przywództwo|przywódczy]], takich [[zdolności]], jak wiara w sukces, gotowość do podejmowania [[ryzyko|ryzyka]], wielka [[wydajność|wydajności]]. [[Cele organizacji]] są nadal niejasne, przejście do kolejnego etapu wymaga stabilnych dostaw surowców.
* '''Narodziny''' każdej organizacji związane z koniecznością zaspokojenia [[potrzeba|interesów]] [[Konsumpcja|konsumentów]], znalezienia i zajęcia pozycji na [[rynek|rynku]]. Głównym [[cele]]m organizacji na tym etapie - przeżycia, które wymaga od [[Przywództwo|przywódczy]], takich [[zdolności]], jak wiara w sukces, gotowość do podejmowania [[ryzyko|ryzyka]], wielka [[wydajność|wydajności]]. [[Cele organizacji]] są nadal niejasne, przejście do kolejnego etapu wymaga stabilnych dostaw surowców.
<google>ban728t</google>
* '''Dzieciństwo''' - niebezpieczny etap. Na tym etapie, nowa organizacja może zapaść się z powodu braku doświadczenia i niekompetencji menedżerów. Komunikacja i struktura tej organizacji pozostaje nieformalna. Jej członkowie spędzają dużo czasu na rozwijanie kontaktów i wykazują wysoki poziom zaangażowania. Głównym zadaniem tego okresu jest wzmocnić swoją pozycję na rynku, a szczególne poprawić [[konkurencja|konkurencyjności]]. Głównym celem organizacji na tym etapie - zwiększenie sukcesu i zapewnianie szybkiego wzrostu.
* '''Dzieciństwo''' - niebezpieczny etap. Na tym etapie, nowa organizacja może zapaść się z powodu braku doświadczenia i niekompetencji menedżerów. Komunikacja i struktura tej organizacji pozostaje nieformalna. Jej członkowie spędzają dużo czasu na rozwijanie kontaktów i wykazują wysoki poziom zaangażowania. Głównym zadaniem tego okresu jest wzmocnić swoją pozycję na rynku, a szczególne poprawić [[konkurencja|konkurencyjności]]. Głównym celem organizacji na tym etapie - zwiększenie sukcesu i zapewnianie szybkiego wzrostu.
* '''Młodość''' - przejście od zintegrowanego zarządzania, realizowanego przez mały [[zespół]] współpracowników do zarządzania mechanizmu różnicowego za pomocą prostych form finansowania, [[planowanie|planowania]] i [[prognozowanie|prognozowania]]. Głównym celem organizacji w tym okresie - przyspieszony wzrost. W tym okresie organizacja potrzebuje pojawienia się wysoko wyspecjalizowanych specjalistów posiadających wiedzę. Częstym błędem jest w tym okresie, że właściciele posiadają nadmierną pewność w stałym wzroście i nie zwracają uwagi na problemy które występują.
* '''Młodość''' - przejście od zintegrowanego zarządzania, realizowanego przez mały [[zespół]] współpracowników do zarządzania mechanizmu różnicowego za pomocą prostych form finansowania, [[planowanie|planowania]] i [[prognozowanie|prognozowania]]. Głównym celem organizacji w tym okresie - przyspieszony wzrost. W tym okresie organizacja potrzebuje pojawienia się wysoko wyspecjalizowanych specjalistów posiadających wiedzę. Częstym błędem jest w tym okresie, że właściciele posiadają nadmierną pewność w stałym wzroście i nie zwracają uwagi na problemy które występują.
Linia 39: Linia 23:
* W etapie '''starzenia''' organizacja zamiast podejmowania ryzyka aktywnie ich unika. [[Elastyczność]] organizacji stale spada. [[Zdolność]] do osiągania wyników również jest niska. Celem są krótkie i mało ryzykowe działania. Głównym celem organizacji w tym okresie jest walka o przetrwanie i zachowanie udziału w rynku.
* W etapie '''starzenia''' organizacja zamiast podejmowania ryzyka aktywnie ich unika. [[Elastyczność]] organizacji stale spada. [[Zdolność]] do osiągania wyników również jest niska. Celem są krótkie i mało ryzykowe działania. Głównym celem organizacji w tym okresie jest walka o przetrwanie i zachowanie udziału w rynku.
* Podczas '''regeneracji''' w organizacji przychodzi nowy zespół zarządzający, konkretne poglądy, które pozwalają na przeprowadzenie [[program]]u [[Restrukturyzacja|restrukturyzacji]] wewnętrznej, zmiany struktury zarządzania. W kierownictwie organizacji zwykle pojawia się [[lider]] zdolny wpłynąć na strukturę całego zarządu. Głównym celem w tym okresie - ożywienie organizacji. W tym etapie są identyfikowalne obszary zmian organizacyjnych.
* Podczas '''regeneracji''' w organizacji przychodzi nowy zespół zarządzający, konkretne poglądy, które pozwalają na przeprowadzenie [[program]]u [[Restrukturyzacja|restrukturyzacji]] wewnętrznej, zmiany struktury zarządzania. W kierownictwie organizacji zwykle pojawia się [[lider]] zdolny wpłynąć na strukturę całego zarządu. Głównym celem w tym okresie - ożywienie organizacji. W tym etapie są identyfikowalne obszary zmian organizacyjnych.
<google>n</google>


==Czynniki wpłyłające na powolne zmiany w cyklu życia organizacji==
==Czynniki wpłyłające na powolne zmiany w cyklu życia organizacji==
Linia 54: Linia 40:
:Etap 2 - wzrost poprzez wytyczne kierownictwa - kryzys autonomii,
:Etap 2 - wzrost poprzez wytyczne kierownictwa - kryzys autonomii,
:Etap 3 - wzrost poprzez delegację - [[kontrola]] kryzysowa,
:Etap 3 - wzrost poprzez delegację - [[kontrola]] kryzysowa,
:Etap 4 - wzrost poprzez koordynację - kryzys "biurokracyjny”,
:Etap 4 - wzrost poprzez koordynację - kryzys "biurokracyjny",
:Etap 5 - wzrost poprzez współpracę - kryzys.
:Etap 5 - wzrost poprzez współpracę - kryzys.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Kultura organizacyjna a zarządzanie projektami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwój przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kaizen]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reengineering]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kariera]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Etapy rozwoju organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Motywowanie w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zmiana organizacyjna]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Berezowska A., Krzysiak I., [https://docplayer.pl/2513443-Cykl-zycia-organizacji-etapy-i-zdarzenia.html Cykl życia organizacji - etapy i zdarzenia]], Wyd. Wyższa szkołą zarządzania i prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie, Warszawa, 2012
* Krupski R. (2004), ''[https://wwszip.pl/wp-content/uploads/2017/07/01_Krupski_podstawy_organizacji_i_zarzadzania.pdf Podstawy Organizacji i Zarządzania]'', WWSZIP, Wałbrzych
* Krupski R.,(2004), Cykl życia organizacji, Podstawy organizacji i zarzdzania, Wyd. I-BiS, Wałbrzych, wydanie V
* Kulawik-Dutkowska J. (2016), ''Cykl życia organizacji'' [w:] Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, pod red. Klincewicz K., Wyd. Wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Kulawik-Dutkowska J., Cykl życia organizacji, Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, pod red. Klincewicz K., Wyd. Wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016
* Matusiak K. (2006), ''Cykl życia przedsiębiorstwa, Etapy tworzenia przedsiębiorstwa'', Wyd. przez Uniwersytet Łódzki, Łodź
* Matusiak K., (2006), Cykl życia przedsiębiorstwa, Etapy tworzenia przedsiębiorstwa, Wyd. przez Uniwersytet Łodzki, Łodź
* Puchalski J. (2008), ''[https://www.dbc.wroc.pl/Content/3310/Podstawy_nauki_organizacji.pdf Podstawy nauki o organizacji]'', Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. Tadeusza Kościuszki, Wrocław
* Puchalski J., (2008), [https://www.dbc.wroc.pl/Content/3310/Podstawy_nauki_organizacji.pdf#page=117 Cykl życia organizacji], Podstawy nauki o organizacji, Wyd. WSOWL, Wroclaw
</noautolinks>
</noautolinks>


Linia 69: Linia 56:


[[en:Organization life cycle]]
[[en:Organization life cycle]]
[[Kategoria:Metody i techniki organizatorskie]]
[[Kategoria:Przedsiębiorstwo]]


{{#metamaster:description|Cykl życia organizacji to etapy, przez które przechodzi każda organizacja - pojawiają się, rozwijają, osiągają sukces, słabną i przestają istnieć. Zarządca musi dostosować styl przywództwa do etapu rozwoju.}}
{{#metamaster:description|Cykl życia organizacji to etapy, przez które przechodzi każda organizacja - pojawiają się, rozwijają, osiągają sukces, słabną i przestają istnieć. Zarządca musi dostosować styl przywództwa do etapu rozwoju.}}

Aktualna wersja na dzień 20:24, 6 sty 2024

Organizacje pojawiają się, rozwijają się, osiągają sukces, słabną i ostatecznie przestają istnieć. Niektóre z nich istnieją bardzo długo, ale nikt nie żyje w stanie niezmienności. Nowe organizacje tworzą się codziennie. W tym samym czasie każdego dnia setki organizacji znikają na zawsze. Ci, którzy są w stanie dostosować się - rozwijają się, a inne - znikają. Niektóre organizacje rosną szybciej i wykonują swoją pracę lepiej niż inne. Zarządca musi wiedzieć, na jakim etapie rozwoju znajduje się organizacja i ocenić jaki styl przywództwa pasuje do tego etapu. Pojęcie cyklu życia organizacji należy odróżnić od pojęcia całkowitej trwałości życia organizacji. Cykl życia organizacji - zestaw etapów, które zapewniają pełną gamę rozwoju w okresie ewolucji organizacji, po czym jej wartości i działania mogą zasadniczo zmieniać się.

TL;DR

Artykuł omawia cykl życia organizacji, który składa się z etapów: narodziny, dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starzenie i regeneracja. Każdy etap ma swoje charakterystyczne cechy i wymaga odpowiedniego stylu przywództwa. Istnieją również czynniki, które mogą spowolnić proces zmian w organizacji. Każdy etap cyklu życia organizacji wiąże się z kryzysem, który wymaga specyficznych działań.

Parametry charakteryzujące cykl życia organizacji

Czas życia organizacji może obejmować kilka cyklów życiowych organizacji. Z kolei, cykl życia organizacji - jest okresem, w którym organizacja charakteryzuje się względną stabilnością parametrów, takich jak:

Etapy cyklu życia organizacji

Model cykli życiowych.jpg

Pomimo specyfiki i niepowtarzalności każdej organizacji, cały okres jej istnienia można podzielić na główne etapy, przez które przechodzi. Przejście z jednej fazy do drugiej jest związane ze zmianami. Aby ułatwić jakościową zmianę i przejście z jednego etapu do drugiego, trzeba znać charakterystykę każdego etapu w łańcuchu. Wyróżnić można następujące, podstawowe etapy cyklu życia organizacji: narodziny, dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starzenie, regeneracja.

  • Narodziny każdej organizacji związane z koniecznością zaspokojenia interesów konsumentów, znalezienia i zajęcia pozycji na rynku. Głównym celem organizacji na tym etapie - przeżycia, które wymaga od przywódczy, takich zdolności, jak wiara w sukces, gotowość do podejmowania ryzyka, wielka wydajności. Cele organizacji są nadal niejasne, przejście do kolejnego etapu wymaga stabilnych dostaw surowców.
  • Dzieciństwo - niebezpieczny etap. Na tym etapie, nowa organizacja może zapaść się z powodu braku doświadczenia i niekompetencji menedżerów. Komunikacja i struktura tej organizacji pozostaje nieformalna. Jej członkowie spędzają dużo czasu na rozwijanie kontaktów i wykazują wysoki poziom zaangażowania. Głównym zadaniem tego okresu jest wzmocnić swoją pozycję na rynku, a szczególne poprawić konkurencyjności. Głównym celem organizacji na tym etapie - zwiększenie sukcesu i zapewnianie szybkiego wzrostu.
  • Młodość - przejście od zintegrowanego zarządzania, realizowanego przez mały zespół współpracowników do zarządzania mechanizmu różnicowego za pomocą prostych form finansowania, planowania i prognozowania. Głównym celem organizacji w tym okresie - przyspieszony wzrost. W tym okresie organizacja potrzebuje pojawienia się wysoko wyspecjalizowanych specjalistów posiadających wiedzę. Częstym błędem jest w tym okresie, że właściciele posiadają nadmierną pewność w stałym wzroście i nie zwracają uwagi na problemy które występują.
  • Dojrzałość - rozwój organizacji na tym etapie odbywa się w płaszczyźnie zrównoważonego wzrostu opartego na stabilnej strukturze i skutecznym zarządzania. Okres ten charakteryzuje się: stabilnoścą w aktywności, stabilnoścą finansową. Istnieją trzy etapy dojrzałości organizacji:
  1. Okres wczesnej dorosłości - charakteryzuje się systematycznym wzrostem organizacji.
  2. Okres pośredniej dojrzałości - występuje trwały wzrost.
  3. Ostateczna dojrzałości - okres kształtowania się indywidualności i wizerunku organizacji.
  • W etapie starzenia organizacja zamiast podejmowania ryzyka aktywnie ich unika. Elastyczność organizacji stale spada. Zdolność do osiągania wyników również jest niska. Celem są krótkie i mało ryzykowe działania. Głównym celem organizacji w tym okresie jest walka o przetrwanie i zachowanie udziału w rynku.
  • Podczas regeneracji w organizacji przychodzi nowy zespół zarządzający, konkretne poglądy, które pozwalają na przeprowadzenie programu restrukturyzacji wewnętrznej, zmiany struktury zarządzania. W kierownictwie organizacji zwykle pojawia się lider zdolny wpłynąć na strukturę całego zarządu. Głównym celem w tym okresie - ożywienie organizacji. W tym etapie są identyfikowalne obszary zmian organizacyjnych.

Czynniki wpłyłające na powolne zmiany w cyklu życia organizacji

Potrzeba zmian w ciągu cyklu życia organizacji nie budzi wątpliwości. Zmiany należy wprowadzać szybko i konkretnie. Istnieje szereg czynników, które spowalniają procesy zmian w organizacji. Głównymi z nich są następujące:

Charakterystyka etapów zmian modelowych

Każdy etap cyklu życia organizacji związany jest zarówno jak z wzrostem tak i z kryzysem niektórych funkcji. Takich etapów wyróżniają pięć, a zatem i pięć rewolucji:

Etap 1 - wzrost przez kreatywność - kryzys przywództwa,
Etap 2 - wzrost poprzez wytyczne kierownictwa - kryzys autonomii,
Etap 3 - wzrost poprzez delegację - kontrola kryzysowa,
Etap 4 - wzrost poprzez koordynację - kryzys "biurokracyjny",
Etap 5 - wzrost poprzez współpracę - kryzys.


Cykl życia organizacjiartykuły polecane
Kultura organizacyjna a zarządzanie projektamiRozwój przedsiębiorstwaKaizenReengineeringKarieraEtapy rozwoju organizacjiMotywowanie w projekcieKultura organizacyjnaZmiana organizacyjna

Bibliografia

  • Krupski R. (2004), Podstawy Organizacji i Zarządzania, WWSZIP, Wałbrzych
  • Kulawik-Dutkowska J. (2016), Cykl życia organizacji [w:] Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, pod red. Klincewicz K., Wyd. Wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
  • Matusiak K. (2006), Cykl życia przedsiębiorstwa, Etapy tworzenia przedsiębiorstwa, Wyd. przez Uniwersytet Łódzki, Łodź
  • Puchalski J. (2008), Podstawy nauki o organizacji, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. Tadeusza Kościuszki, Wrocław


Autor: Nazariy Gakh