Metodyka spiralna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (→‎Etapy: Clean up, replaced: *''' → * ''' (4))
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Inżynieria oprogramowania]]</li>
<li>[[DMAIC]]</li>
<li>[[Cykl życia projektu]]</li>
<li>[[Zarządzanie zmianą w projekcie]]</li>
<li>[[Metodyka MSF]]</li>
<li>[[Feature-Driven Development]]</li>
<li>[[Plan zarządzania interesariuszami]]</li>
<li>[[Metodyka PCM]]</li>
<li>[[Zasady zarządzania projektem wg PRINCE2]]</li>
</ul>
}}
'''[[Metodyka]] spiralna''' (ang. ''spiral [[model]]'') - zakłada cykliczne realizowanie określonej sekwencji [[działanie|działań]] prowadzących do osiągnięcia rozwiązania docelowego. Stosowany jest najczęściej w bardzo dużych [[przedsięwzięcie|przedsięwzięciach]] informatycznych, wymagających ciągłego [[rozwój|rozwoju]] i [[Doskonalenie a doskonałość|doskonalenia]] [Z. Handzel 2016, s. 112].
'''[[Metodyka]] spiralna''' (ang. ''spiral [[model]]'') - zakłada cykliczne realizowanie określonej sekwencji [[działanie|działań]] prowadzących do osiągnięcia rozwiązania docelowego. Stosowany jest najczęściej w bardzo dużych [[przedsięwzięcie|przedsięwzięciach]] informatycznych, wymagających ciągłego [[rozwój|rozwoju]] i [[Doskonalenie a doskonałość|doskonalenia]] [Z. Handzel 2016, s. 112].
* Najważniejszą cechą [[model|modelu]] spiralnego jest [[analiza ryzyka]] w poszczególnej fazie [[praca|prac]], co stanowi próbę minimalizacji ryzyka niepowodzenia projektu.
* Najważniejszą cechą [[model|modelu]] spiralnego jest [[analiza ryzyka]] w poszczególnej fazie [[praca|prac]], co stanowi próbę minimalizacji ryzyka niepowodzenia projektu.
* Nieustanne sprawdzenie [[system|systemu]]/[[produkt|produktu]] przez [[użytkownik|użytkownika]] ma na [[cel|celu]] wytworzenie produktu w pełni zadowalającego zleceniodawcę.
* Nieustanne sprawdzenie [[system|systemu]]/[[produkt|produktu]] przez [[użytkownik|użytkownika]] ma na [[cel|celu]] wytworzenie produktu w pełni zadowalającego zleceniodawcę.
* Budowa systemu rozpoczyna się od sformułowania głównych [[Wymagania i cele projektu|wymagań]] i założenia celów, następnie dokonuje się analiza wykonywania przedsięwzięcia razem z [[ocena|oceną]] alternatywnych rozwiązań. Opierając się na tą podstawę tworzony jest [[prototyp]] systemu.
* Budowa systemu rozpoczyna się od sformułowania głównych [[Wymagania i cele projektu|wymagań]] i założenia celów, następnie dokonuje się analiza wykonywania przedsięwzięcia razem z [[ocena|oceną]] alternatywnych rozwiązań. Opierając się na tą podstawę tworzony jest [[prototyp]] systemu.
<google>t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 25: Linia 9:
==Definicja==
==Definicja==
[[Plik:Model spiralny przebiegu projektu.png|300px|right|thumb|Rys. 1 Model spiralny przebiegu projektu]]
[[Plik:Model spiralny przebiegu projektu.png|300px|right|thumb|Rys. 1 Model spiralny przebiegu projektu]]
Model spiralny wywodzi się z połączenia modelu kaskadowego oraz prototypowego. Głównym [[założenie|założeniem]] modelu jest stwierdzenie, że każda następna wersja powstającego systemu/produktu będzie stworzona na podstawie wyników wytworzenia wcześniejszych wersji (prototypów), dzięki czemu z każdym kolejnym przebiegiem [[proces|procesu]] realizującego końcowy [[rezultat]] musi być coraz lepszy. [[Proces]] ten ma formę spirali, w której każda pętla odzwierciedla kolejne fazy procesu [M. Trocki 2017, s. 91]. Za twórcę modelu spiralnego uważa się B.W. Boehm, który zdefiniował go po raz pierwszy w 1988 roku w artykule "''A Spiral Model of Software Development and Enhancement”''. Metodyka ta jest wykorzystywana przede wszystkim w projektach informatycznych do [[zarządzanie|zarządzania]] prygotowaniem oprogramowania oraz opisywania, jak różne procesy współdziałają z procesem [[projektowanie|projektowania]] [B. Bereza 2014, s. 13].
Model spiralny wywodzi się z połączenia modelu kaskadowego oraz prototypowego. Głównym [[założenie|założeniem]] modelu jest stwierdzenie, że każda następna wersja powstającego systemu/produktu będzie stworzona na podstawie wyników wytworzenia wcześniejszych wersji (prototypów), dzięki czemu z każdym kolejnym przebiegiem [[proces|procesu]] realizującego końcowy [[rezultat]] musi być coraz lepszy. [[Proces]] ten ma formę spirali, w której każda pętla odzwierciedla kolejne fazy procesu [M. Trocki 2017, s. 91]. Za twórcę modelu spiralnego uważa się B.W. Boehm, który zdefiniował go po raz pierwszy w 1988 roku w artykule "''A Spiral Model of Software Development and Enhancement"''. Metodyka ta jest wykorzystywana przede wszystkim w projektach informatycznych do [[zarządzanie|zarządzania]] prygotowaniem oprogramowania oraz opisywania, jak różne procesy współdziałają z procesem [[projektowanie|projektowania]] [B. Bereza 2014, s. 13].
 
<google>n</google>


Model spiralny jest jedynym takim modelem ogólnym, w którym analizę ryzyka uwzględnia się na równi z fazami [[planowanie|planowania]] i realizacji przedsięwzięcia [E. Buklaha 2011, s. 209]. Zakłada on w sobie etapowe dochodzenie do rozwiązania końcowego przez cykliczne wykonywanie tych samych, powtarzających się [[etapy projektu|etapów przedsięwzięcia]] [Z. Handzel 2016, s. 112]. W sekwencyjnie realizowanych cyklach wykonywane są kolejne wersje systemu/produktu docelowego przedsięwzięcia, np. kolejne prototypy [[system informatyczny|systemu informatycznego]]. Każda taka wersja przechodzi przez dokładną kontrolę ze strony użytkownika/zleceniodawcy końcowego i powstałe wątpliwości oraz wnioski wpływają na realizację następnego etapu w cyklu zarządzania powstającym rozwiązaniem końcowym [Z. Handzel 2016, s. 112]. W modelu spiralnym proces rozwoju systemu/produktu jest opisany na jedym z czterech pól spirali projektowej, przedstawionych na rysunku.
Model spiralny jest jedynym takim modelem ogólnym, w którym analizę ryzyka uwzględnia się na równi z fazami [[planowanie|planowania]] i realizacji przedsięwzięcia [E. Buklaha 2011, s. 209]. Zakłada on w sobie etapowe dochodzenie do rozwiązania końcowego przez cykliczne wykonywanie tych samych, powtarzających się [[etapy projektu|etapów przedsięwzięcia]] [Z. Handzel 2016, s. 112]. W sekwencyjnie realizowanych cyklach wykonywane są kolejne wersje systemu/produktu docelowego przedsięwzięcia, np. kolejne prototypy [[system informatyczny|systemu informatycznego]]. Każda taka wersja przechodzi przez dokładną kontrolę ze strony użytkownika/zleceniodawcy końcowego i powstałe wątpliwości oraz wnioski wpływają na realizację następnego etapu w cyklu zarządzania powstającym rozwiązaniem końcowym [Z. Handzel 2016, s. 112]. W modelu spiralnym proces rozwoju systemu/produktu jest opisany na jedym z czterech pól spirali projektowej, przedstawionych na rysunku.
Linia 34: Linia 20:


==Etapy==
==Etapy==
Model spiralny to cyklicznie wykonywane cztery główne fazy (czynności):
Model spiralny to cyklicznie wykonywane cztery główne fazy (czynności):
* '''[[planowanie]]''' - w pierwszej z faz ustalają się ogólne [[warianty]] struktury systemu/produktu końcowego, dokonywane jest określenie ograniczeń i alternatyw oraz możliwości ich wykonywania.
* '''[[planowanie]]''' - w pierwszej z faz ustalają się ogólne [[warianty]] struktury systemu/produktu końcowego, dokonywane jest określenie ograniczeń i alternatyw oraz możliwości ich wykonywania.
Linia 42: Linia 27:


==Zalety i wady metodyki spiralnej==
==Zalety i wady metodyki spiralnej==
'''Zalety:'''
'''Zalety:'''
* Budowanie prototypów daje możliwośc lepszej oceny zgodności i sprawdzenia wymagań.
* Budowanie prototypów daje możliwośc lepszej oceny zgodności i sprawdzenia wymagań.
* Nadaje się do dużych systemów/przedsięwzięć pozwala na szybką reakcję na pojawiające się czynniki i wymagania [M. Trocki 2017, s. 92].
* Nadaje się do dużych systemów/przedsięwzięć - pozwala na szybką reakcję na pojawiające się czynniki i wymagania [M. Trocki 2017, s. 92].
* Wielki nacisk na wykrywanie i eliminowanie [[zagrożenia|zagrożeń]], który skutkuje wysoką [[niezawodność|niezawodnością]] i szansą wykonywania przedsięwzięcia.
* Wielki nacisk na wykrywanie i eliminowanie [[zagrożenia|zagrożeń]], który skutkuje wysoką [[niezawodność|niezawodnością]] i szansą wykonywania przedsięwzięcia.
*''Software'' jest stwarzany już we wcześniejszych etapach.
* ''Software'' jest stwarzany już we wcześniejszych etapach.
* Możliwość dopasowania na każdym etapie projektu.
* Możliwość dopasowania na każdym etapie projektu.
* Zawiera połączenie iteracji z klasycznym modelem kaskadowym [B. Bereza 2014, s. 7].
* Zawiera połączenie iteracji z klasycznym modelem kaskadowym [B. Bereza 2014, s. 7].
Linia 66: Linia 50:
* A1 - kompleksowy,
* A1 - kompleksowy,
* B2 - sytuacyjny/adaptacyjny,
* B2 - sytuacyjny/adaptacyjny,
* C2- cykliczny,
* C2 - cykliczny,
* D2 - powtarzalny/iteracyjny,
* D2 - powtarzalny/iteracyjny,
* E2 przyrostowy/inkrementalny [M. Trocki 2017, s. 93].
* E2 przyrostowy/inkrementalny [M. Trocki 2017, s. 93].
Model spiralny jest rekomendowany dla dużych przedsięwzięć, w sytuacji których dokładne określenie wymagań jest niemożliwe przed rozpoczęciem etapu wykonawczego, ale docelowy [[odbiorca]] nie jest precyzyjnie zidentyfikowany [Z. Handzel 2016, s. 112]. [[Metoda]] spiralna jest zastosowana m.in. w metodyce Microsoft Solutions Framework (MSF) [M. Trocki 2017, s. 93].
Model spiralny jest rekomendowany dla dużych przedsięwzięć, w sytuacji których dokładne określenie wymagań jest niemożliwe przed rozpoczęciem etapu wykonawczego, ale docelowy [[odbiorca]] nie jest precyzyjnie zidentyfikowany [Z. Handzel 2016, s. 112]. [[Metoda]] spiralna jest zastosowana m.in. w metodyce Microsoft Solutions Framework (MSF) [M. Trocki 2017, s. 93].
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Inżynieria oprogramowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[DMAIC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cykl życia projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie zmianą w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka MSF]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Feature-Driven Development]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan zarządzania interesariuszami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka PCM]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady zarządzania projektem wg PRINCE2]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bereza B. (2014). ''Metody zwinne'', ''Agile. Szansa na skokowy wzrost produktywności'', nr 1
* Bereza B. (2014), ''Agile. Szansa na skokowy wzrost produktywności'', Metody zwinne, nr 1
* Buklaha E. (2011). ''Metodyki zarządzania projektami'', Bizarre, Warszawa
* Bukłaha E. (2011), ''Metodyki zarządzania projektami'', Bizarre, Warszawa
* Handzel Z. (2016). ''[https://www.wsei.edu.pl/pliki/15.12.2016-Zeszyty-Naukowe-NR-12.pdf Informatyczne wspomaganie zarządzania projektami na przykładzie aplikacji P2ware Project Manager]'', ''Zeszyty naukowe WSEI'', nr 12
* Handzel Z. (2016), ''[https://www.wsei.edu.pl/pliki/15.12.2016-Zeszyty-Naukowe-NR-12.pdf Informatyczne wspomaganie zarządzania projektami na przykładzie aplikacji P2ware Project Manager]'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, nr 12
* Michalski R. (2008). ''[https://core.ac.uk/download/pdf/6531031.pdf Jakość użytkowa w procesie wytwarzania oprogramowania]'', ''Badania operacyjne i decyzje'', nr 4
* Michalski R. (2008), ''[https://core.ac.uk/download/pdf/6531031.pdf Jakość użytkowa w procesie wytwarzania oprogramowania]'', Badania operacyjne i decyzje, nr 4
* Szyjewski Z. (2004). ''Metodyki zarządzania projektami informatycznymi'', Placet, Warszawa
* Szyjewski Z. (2004), ''Metodyki zarządzania projektami informatycznymi'', Placet, Warszawa
* Trocki M. (2017)''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', PWE, Warszawa
* Trocki M. (red.) (2017), ''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>
</noautolinks>
Linia 84: Linia 70:
{{a|Elvira Shymanevska, Krzysztof Woźniak}}
{{a|Elvira Shymanevska, Krzysztof Woźniak}}
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]
<!--[[en:Continous Development Metodology]]-->


{{#metamaster:description|Metodyka spiralna - model cykliczny w dużych projektach informatycznych. Minimalizuje niepowodzenia dzięki analizie ryzyka. Zadowolenie zleceniodawcy jest celem sprawdzenia systemu przez użytkownika.}}
{{#metamaster:description|Metodyka spiralna - model cykliczny w dużych projektach informatycznych. Minimalizuje niepowodzenia dzięki analizie ryzyka. Zadowolenie zleceniodawcy jest celem sprawdzenia systemu przez użytkownika.}}

Aktualna wersja na dzień 13:07, 6 sty 2024

Metodyka spiralna (ang. spiral model) - zakłada cykliczne realizowanie określonej sekwencji działań prowadzących do osiągnięcia rozwiązania docelowego. Stosowany jest najczęściej w bardzo dużych przedsięwzięciach informatycznych, wymagających ciągłego rozwoju i doskonalenia [Z. Handzel 2016, s. 112].

  • Najważniejszą cechą modelu spiralnego jest analiza ryzyka w poszczególnej fazie prac, co stanowi próbę minimalizacji ryzyka niepowodzenia projektu.
  • Nieustanne sprawdzenie systemu/produktu przez użytkownika ma na celu wytworzenie produktu w pełni zadowalającego zleceniodawcę.
  • Budowa systemu rozpoczyna się od sformułowania głównych wymagań i założenia celów, następnie dokonuje się analiza wykonywania przedsięwzięcia razem z oceną alternatywnych rozwiązań. Opierając się na tą podstawę tworzony jest prototyp systemu.

TL;DR

Metodyka spiralna jest stosowana w dużych projektach informatycznych, gdzie istnieje potrzeba ciągłego rozwoju i doskonalenia. Model ten zakłada analizę ryzyka w poszczególnych fazach projektu, a także regularne sprawdzanie systemu przez użytkownika. Budowa systemu odbywa się poprzez tworzenie prototypów, a każda iteracja przekłada się na poprawę końcowego rozwiązania. Model spiralny składa się z czterech faz: planowania, analizy ryzyka, realizacji i testów oraz planowania kolejnych etapów. Zaletami metodyki spiralnej są możliwość budowania prototypów, elastyczność rozwoju projektu oraz wysoka niezawodność. Jednak wymaga ona umiejętności szacowania ryzyka i doświadczonych ekspertów. Nie nadaje się do małych projektów i jest czasochłonny oraz kosztowny. Metoda spiralna jest zastosowana m.in. w metodyce Microsoft Solutions Framework.

Definicja

Rys. 1 Model spiralny przebiegu projektu

Model spiralny wywodzi się z połączenia modelu kaskadowego oraz prototypowego. Głównym założeniem modelu jest stwierdzenie, że każda następna wersja powstającego systemu/produktu będzie stworzona na podstawie wyników wytworzenia wcześniejszych wersji (prototypów), dzięki czemu z każdym kolejnym przebiegiem procesu realizującego końcowy rezultat musi być coraz lepszy. Proces ten ma formę spirali, w której każda pętla odzwierciedla kolejne fazy procesu [M. Trocki 2017, s. 91]. Za twórcę modelu spiralnego uważa się B.W. Boehm, który zdefiniował go po raz pierwszy w 1988 roku w artykule "A Spiral Model of Software Development and Enhancement". Metodyka ta jest wykorzystywana przede wszystkim w projektach informatycznych do zarządzania prygotowaniem oprogramowania oraz opisywania, jak różne procesy współdziałają z procesem projektowania [B. Bereza 2014, s. 13].

Model spiralny jest jedynym takim modelem ogólnym, w którym analizę ryzyka uwzględnia się na równi z fazami planowania i realizacji przedsięwzięcia [E. Buklaha 2011, s. 209]. Zakłada on w sobie etapowe dochodzenie do rozwiązania końcowego przez cykliczne wykonywanie tych samych, powtarzających się etapów przedsięwzięcia [Z. Handzel 2016, s. 112]. W sekwencyjnie realizowanych cyklach wykonywane są kolejne wersje systemu/produktu docelowego przedsięwzięcia, np. kolejne prototypy systemu informatycznego. Każda taka wersja przechodzi przez dokładną kontrolę ze strony użytkownika/zleceniodawcy końcowego i powstałe wątpliwości oraz wnioski wpływają na realizację następnego etapu w cyklu zarządzania powstającym rozwiązaniem końcowym [Z. Handzel 2016, s. 112]. W modelu spiralnym proces rozwoju systemu/produktu jest opisany na jedym z czterech pól spirali projektowej, przedstawionych na rysunku.

Przechodząc przez poszczególne etapy modelu na podstawie analizy ryzyka jest dokonywana ocena dalszego uzasadnienia biznesowego, wykonanej wersji systemu/produktu docelowego i zaleca się przyjęcie odpowiedniej wersji projektu do zrealizowania [R. Michalski 2008, s. 74]. W końcu każdego cyklu przedsięwziecia, otrzymane produkty cząstkowe i postęp prac poddają się ocenie przez decydentów i kluczowych interesariuszy przedsięwzięcia. Następny cykl projektu może zacząć się dopiero po zatwierdzeniu przez nich efektów otrzymanych w poprzednim etapie [M. Trocki 2017, s. 91].

W zakresie prac projektowych, na różnych poziomach szczegółowości, formułowane są wymagania biznesowe, opracowany cel i koncepcja dojścia do niego, również tworzona jest koncepcja docelowego produktu, jego projekt i realizowanie [M. Trocki 2017, s. 93]. Definiowany jest plan testów i realizowane są prace związane z testowaniem, poddaje się analizie ryzyko projektowe oraz, na zakończenie poszczególnego cyklu, wykonywana jest ocena w celu zgłoszenia problemów do rozwiązania w kolejnym cyklu spiralnego wykonywania [Z. Szyjewski 2004, s. 255]. Ilość powtórzeń spirali jest zależne od rozmiaru przedsięwzięcia, jego kreatywności oraz innowacyjności, warunków zewnętrznych, które mają wpływ na project, ilości wymagań do uwzględnienia, możliwości wykonawcy prac oraz dostępnych środków i rezerw [M. Trocki 2017, s. 92]. Z racji tego, że w wyniku przejścia z jednego etapu do drugiego poddajemy ocenie dotychczasowe osiągnięcia, model spiralny pozwala zauważyć ryzyko niezgodności z bieżącymi zapotrzebowaniami znacznie wcześniej [Z. Szyjewski 2004, s. 43].

Etapy

Model spiralny to cyklicznie wykonywane cztery główne fazy (czynności):

  • planowanie - w pierwszej z faz ustalają się ogólne warianty struktury systemu/produktu końcowego, dokonywane jest określenie ograniczeń i alternatyw oraz możliwości ich wykonywania.
  • analiza ryzyka - w drugiej fazie dokonywana jest ich ocena i wartościowanie, uwzględniając analizę ryzyka każdej alternatywy i oczekiwanych środków zaradczych.
  • realizacja i testy - trzecia faza uwzględnia wytworzenie i sprawdzenie zrealizowanego celu przez użytkownika/zleceniodawcę końcowego i zawiera w sobie zmiany potrzebne do jego osiągnięcia.
  • planowanie następnych etapów - czwarta faza występuje w przypadku wymaganej zmiany zaproponowanego modelu, np. wersji systemu informatycznego, i dotyczy planowania następnej iteracji przedsięwzięcia na podstawie wcześniejszych postępów oraz ustalonych kierunków rozwoju [M. Trocki 2017, s. 91].

Zalety i wady metodyki spiralnej

Zalety:

  • Budowanie prototypów daje możliwośc lepszej oceny zgodności i sprawdzenia wymagań.
  • Nadaje się do dużych systemów/przedsięwzięć - pozwala na szybką reakcję na pojawiające się czynniki i wymagania [M. Trocki 2017, s. 92].
  • Wielki nacisk na wykrywanie i eliminowanie zagrożeń, który skutkuje wysoką niezawodnością i szansą wykonywania przedsięwzięcia.
  • Software jest stwarzany już we wcześniejszych etapach.
  • Możliwość dopasowania na każdym etapie projektu.
  • Zawiera połączenie iteracji z klasycznym modelem kaskadowym [B. Bereza 2014, s. 7].
  • Elastyczny rozwój produktów cząstkowych projektu.
  • Stabilność docelowego rozwiązania i stopień wykonania końcowych wymagań użytkownika.

Wady:

  • Trudno do niej przekonać klientów.
  • Wymaga obowiązkowej umiejętności szacowania ryzyka.
  • Potrzebuje bardzo dobrze doświadczonych i wyszkolonych ekspertów do analizy planowania, ryzyka oraz relacji z klientem itd.
  • W dużej mierze sukces projektu zależy od analizy ryzyka (występują poważne problemy, gdy jest źle oszacowane ryzyko).
  • Model jest czasochłonny i kosztowny.
  • Nie nadaje się do małych projektów.
  • Ciężki i złożony do dokładnego przestrzegania.

Zastosowanie metodyki spiralnej

Istotę modelu spiralnego można przedstawić jako połączenie następujących ważnych cech przebiegu:

  • A1 - kompleksowy,
  • B2 - sytuacyjny/adaptacyjny,
  • C2 - cykliczny,
  • D2 - powtarzalny/iteracyjny,
  • E2 przyrostowy/inkrementalny [M. Trocki 2017, s. 93].

Model spiralny jest rekomendowany dla dużych przedsięwzięć, w sytuacji których dokładne określenie wymagań jest niemożliwe przed rozpoczęciem etapu wykonawczego, ale docelowy odbiorca nie jest precyzyjnie zidentyfikowany [Z. Handzel 2016, s. 112]. Metoda spiralna jest zastosowana m.in. w metodyce Microsoft Solutions Framework (MSF) [M. Trocki 2017, s. 93].


Metodyka spiralnaartykuły polecane
Inżynieria oprogramowaniaDMAICCykl życia projektuZarządzanie zmianą w projekcieMetodyka MSFFeature-Driven DevelopmentPlan zarządzania interesariuszamiMetodyka PCMZasady zarządzania projektem wg PRINCE2

Bibliografia

  • Bereza B. (2014), Agile. Szansa na skokowy wzrost produktywności, Metody zwinne, nr 1
  • Bukłaha E. (2011), Metodyki zarządzania projektami, Bizarre, Warszawa
  • Handzel Z. (2016), Informatyczne wspomaganie zarządzania projektami na przykładzie aplikacji P2ware Project Manager, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, nr 12
  • Michalski R. (2008), Jakość użytkowa w procesie wytwarzania oprogramowania, Badania operacyjne i decyzje, nr 4
  • Szyjewski Z. (2004), Metodyki zarządzania projektami informatycznymi, Placet, Warszawa
  • Trocki M. (red.) (2017), Metodyki i standardy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Elvira Shymanevska, Krzysztof Woźniak