Organizacja ucząca się: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Zdaniem P. Senge w '''organizacji uczącej się''' ludzie poszukują wciąż nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą. P. Senge jest uznawany za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się, choć źródeł należy szukać u Ch. Argyrisa i D. Schona, a nawet wcześniej - w koncepcji [[system]]ów wspomagania decyzji z lat 50-tych. | Zdaniem P. Senge w '''organizacji uczącej się''' ludzie poszukują wciąż nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą. P. Senge jest uznawany za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się, choć źródeł należy szukać u Ch. Argyrisa i D. Schona, a nawet wcześniej - w koncepcji [[system]]ów wspomagania decyzji z lat 50-tych. | ||
Linia 19: | Linia 4: | ||
Koncepcja uczącej się organizacji jest ściśle związana z realizacją strategii innowacyjnej w przedsiębiorstwie. [[Innowacje]] są konsekwencją zmian zachodzących w otoczeniu oraz rozwoju przedsiębiorstwa. Są one konieczne dla realizacji wszelkich zmian i udoskonaleń, przez co stają się podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu na rynku. Innowacje mogą być elementem ofensywnej strategii przedsiębiorstw wchodzących na nowe rynki, jak również defensywną bronią firm ustabilizowanych i dobrze prosperujących (J. Penc 2001, s. 129). | Koncepcja uczącej się organizacji jest ściśle związana z realizacją strategii innowacyjnej w przedsiębiorstwie. [[Innowacje]] są konsekwencją zmian zachodzących w otoczeniu oraz rozwoju przedsiębiorstwa. Są one konieczne dla realizacji wszelkich zmian i udoskonaleń, przez co stają się podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu na rynku. Innowacje mogą być elementem ofensywnej strategii przedsiębiorstw wchodzących na nowe rynki, jak również defensywną bronią firm ustabilizowanych i dobrze prosperujących (J. Penc 2001, s. 129). | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Organizacja ucząca się to taka, w której ludzie poszukują nowych sposobów osiągania celów, rozwijają się, uczą się na błędach i współpracują. Brakuje jednak jasnych zasad zarządzania i narzędzi oceny efektów. Koncepcja ta jest związana z realizacją strategii innowacyjnej. Kluczowe cechy organizacji uczącej się to uczenie się na błędach, ciągłe szkolenia, rozwój personelu i współpraca między wydziałami. Kompetencje potrzebne do stworzenia organizacji uczącej się to myślenie systemowe, mistrzostwo osobiste, modele myślowe, budowa wspólnej wizji i zespołowe uczenie się. Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się, gdy uczy się powiększać wiedzę, doskonalić procesy i jest otwarte na otoczenie. Metody stosowane w organizacjach uczących się to m.in. CRM, analiza interesariuszy, coaching i benchmarking. | Organizacja ucząca się to taka, w której ludzie poszukują nowych sposobów osiągania celów, rozwijają się, uczą się na błędach i współpracują. Brakuje jednak jasnych zasad zarządzania i narzędzi oceny efektów. Koncepcja ta jest związana z realizacją strategii innowacyjnej. Kluczowe cechy organizacji uczącej się to uczenie się na błędach, ciągłe szkolenia, rozwój personelu i współpraca między wydziałami. Kompetencje potrzebne do stworzenia organizacji uczącej się to myślenie systemowe, mistrzostwo osobiste, modele myślowe, budowa wspólnej wizji i zespołowe uczenie się. Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się, gdy uczy się powiększać wiedzę, doskonalić procesy i jest otwarte na otoczenie. Metody stosowane w organizacjach uczących się to m.in. CRM, analiza interesariuszy, coaching i benchmarking. | ||
<google>n</google> | |||
==Cechy wyróżniające organizacji uczącej się== | ==Cechy wyróżniające organizacji uczącej się== | ||
Linia 38: | Linia 25: | ||
==Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się== | ==Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się== | ||
Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące [[kompetencje]] (B. Kaczmarek 2012, s. 468): | Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące [[kompetencje]] (B. Kaczmarek 2012, s. 468): | ||
# [[Myślenie systemowe]]- umiejętność postrzegania [[organizacja|organizacji]] w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności. | # [[Myślenie systemowe]] - umiejętność postrzegania [[organizacja|organizacji]] w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności. | ||
# Mistrzostwo osobiste- stałe [[samodoskonalenie]] pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia [[wizja|wizji]] przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji. | # Mistrzostwo osobiste - stałe [[samodoskonalenie]] pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia [[wizja|wizji]] przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji. | ||
# [[Modele]] myślowe- ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i [[zdolność]] do doskonalenia oddziałują na [[efektywność]] działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. | # [[Modele]] myślowe - ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i [[zdolność]] do doskonalenia oddziałują na [[efektywność]] działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. | ||
# Budowa wspólnej wizji przyszłości- umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć. | # Budowa wspólnej wizji przyszłości - umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć. | ||
# Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji. | # Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji. | ||
Linia 64: | Linia 51: | ||
* [[Coaching]], | * [[Coaching]], | ||
* [[Mentoring]], | * [[Mentoring]], | ||
* [[Outsourcing]], | * [[Outsourcing]], | ||
* [[Reengineering]], | * [[Reengineering]], | ||
Linia 73: | Linia 59: | ||
* [[Workflow|System workflow]], | * [[Workflow|System workflow]], | ||
* [[MRP]]. | * [[MRP]]. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zachowanie organizacyjne]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]}} — {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} — {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} — {{i5link|a=[[Agent zmiany]]}} — {{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością]]}} — {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Empowerment]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bakonyi J. (2012) | * Bakonyi J. (2012), ''[https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/bakonyi.pdf Doskonalenie jakości kształcenia szkoły wyższej jako organizacji uczącej się w świetle wymogów krajowych ram kwalifikacji]'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Nr 2 | ||
* Czekaj J.(red.)(2007) | * Czekaj J. (red.) (2007), ''Metody organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków | ||
* Garvin D | * Garvin D. (1998), ''Building a Learning Organization'', [w:] Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, Boston, MA | ||
* Kaczmarek B. (2012) | * Kaczmarek B. (2012), ''Organizacja ucząca się jako nowa wartość firmy.'' Zeszyt naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 737 | ||
* Karaszewska H. (2010) | * Karaszewska H. (2010), ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_EKON/article/view/4303 Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy]'', Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia, Nr 41 | ||
* Kudelska K. (2013) | * Kudelska K. (2013), ''Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania.'' Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, Nr 3 | ||
* Kuźmicz K | * Kuźmicz K. (2010), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0003-0011 Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej]'', Ekonomia i Zarządzanie, Vol. 2, Nr 4 | ||
* Penc J. (2001), ''Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', | * Penc J. (2001), ''Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Placet, Warszawa | ||
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | * Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Linia 89: | Linia 77: | ||
{{a|[[Sławomir Wawak]],[[Krzysztof Woźniak]], Maria Płaczkiewicz}} | {{a|[[Sławomir Wawak]],[[Krzysztof Woźniak]], Maria Płaczkiewicz}} | ||
[[ | [[en:Learning organization]] | ||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | ||
{{#metamaster:description|Organizacja ucząca się to koncepcja, w której ludzie stale się rozwijają i współpracują. Zmiana zachowań i zdobywanie wiedzy są kluczowe dla innowacyjnej strategii przedsiębiorstwa.}} | {{#metamaster:description|Organizacja ucząca się to koncepcja, w której ludzie stale się rozwijają i współpracują. Zmiana zachowań i zdobywanie wiedzy są kluczowe dla innowacyjnej strategii przedsiębiorstwa.}} |
Aktualna wersja na dzień 21:15, 5 sty 2024
Zdaniem P. Senge w organizacji uczącej się ludzie poszukują wciąż nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą. P. Senge jest uznawany za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się, choć źródeł należy szukać u Ch. Argyrisa i D. Schona, a nawet wcześniej - w koncepcji systemów wspomagania decyzji z lat 50-tych.
Organizacja ucząca się jest organizacją biegłą w realizacji zadań tworzenia, pozyskiwania i przekazywaniu wiedzy, oraz w modyfikowaniu swoich zachowań w reakcji na nową wiedzą i doświadczenie (D.A. Garvin 1998, s. 51). Twórca powyższej definicji wskazuje na dwa zagadnienia występujące w obecnym stadium rozwoju koncepcji uczącej się organizacji. Mianowicie zwraca uwagę na brak jasnych zasad kierujących praktyką zarządzania uczącymi się organizacjami, charakteryzujących metody i techniki szczegółowe, którymi powinno posługiwać się kierownictwo firm, brak również narzędzi pomiarowych dla oceny organizacyjnego poziomu kompetencji i stopnia uczenia się. Narzędzia te są niezbędne, aby ocenić, jakie efekty ma zastosowanie koncepcji uczącej się organizacji w praktyce.
Koncepcja uczącej się organizacji jest ściśle związana z realizacją strategii innowacyjnej w przedsiębiorstwie. Innowacje są konsekwencją zmian zachodzących w otoczeniu oraz rozwoju przedsiębiorstwa. Są one konieczne dla realizacji wszelkich zmian i udoskonaleń, przez co stają się podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu na rynku. Innowacje mogą być elementem ofensywnej strategii przedsiębiorstw wchodzących na nowe rynki, jak również defensywną bronią firm ustabilizowanych i dobrze prosperujących (J. Penc 2001, s. 129).
TL;DR
Organizacja ucząca się to taka, w której ludzie poszukują nowych sposobów osiągania celów, rozwijają się, uczą się na błędach i współpracują. Brakuje jednak jasnych zasad zarządzania i narzędzi oceny efektów. Koncepcja ta jest związana z realizacją strategii innowacyjnej. Kluczowe cechy organizacji uczącej się to uczenie się na błędach, ciągłe szkolenia, rozwój personelu i współpraca między wydziałami. Kompetencje potrzebne do stworzenia organizacji uczącej się to myślenie systemowe, mistrzostwo osobiste, modele myślowe, budowa wspólnej wizji i zespołowe uczenie się. Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się, gdy uczy się powiększać wiedzę, doskonalić procesy i jest otwarte na otoczenie. Metody stosowane w organizacjach uczących się to m.in. CRM, analiza interesariuszy, coaching i benchmarking.
Cechy wyróżniające organizacji uczącej się
- uczenie się na błędach,
- ciągły trening personelu oraz planowe szkolenia,
- rozwój personelu kierowany przez kierownictwo,
- delegowanie uprawnień i decentralizacja,
- podejmowanie ryzyka, zachęcanie do eksperymentowania,
- częste przeglądy procedur działania,
- poszukiwanie sposobów zwiększenia skuteczności pracy,
- podejmowanie decyzji na podstawie faktów,
- ścisła współpraca między wydziałami.
Kluczowe dla organizacji uczącej się jest przywództwo oraz właściwe zarządzanie kapitałem intelektualnym.
Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się
Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące kompetencje (B. Kaczmarek 2012, s. 468):
- Myślenie systemowe - umiejętność postrzegania organizacji w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
- Mistrzostwo osobiste - stałe samodoskonalenie pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia wizji przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji.
- Modele myślowe - ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i zdolność do doskonalenia oddziałują na efektywność działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
- Budowa wspólnej wizji przyszłości - umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć.
- Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji.
Kiedy przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się?
Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się wtedy, gdy (K. Kudelska 2013, s. 24):
- "uczy się powiększać wiedzę oraz ma mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy
- uważa każdą nową działalność za okazję do uczenia się
- uczy się rozpowszechniać nowe idee, praktyki, procesy i procedury
- uczy się doskonalić procesy
- jest wrażliwe na zjawiska zewnętrzne
- jest otwarte na otoczenie"
Metody stosowane przez organizacje uczące się
Do metod stosowanych w organizacji uczącej się, zaliczyć można:
- CRM,
- Franchising,
- Analiza interesariuszy,
- Alians strategiczny,
- Fuzja,
- Outplacement,
- Model 360 stopni,
- Coaching,
- Mentoring,
- Outsourcing,
- Reengineering,
- Benchmarking,
- Strategiczna karta wyników,
- Zarządzanie przez jakość,
- Kaizen,
- System workflow,
- MRP.
Organizacja ucząca się — artykuły polecane |
Zachowanie organizacyjne — Zarządzanie zasobami ludzkimi — Wymagane kwalifikacje kierownika — Role menedżerów personalnego i liniowego — Agent zmiany — System zarządzania wiedzą — Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością — Koncepcje zarządzania — Empowerment |
Bibliografia
- Bakonyi J. (2012), Doskonalenie jakości kształcenia szkoły wyższej jako organizacji uczącej się w świetle wymogów krajowych ram kwalifikacji, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Nr 2
- Czekaj J. (red.) (2007), Metody organizacji i zarządzania, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
- Garvin D. (1998), Building a Learning Organization, [w:] Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, Boston, MA
- Kaczmarek B. (2012), Organizacja ucząca się jako nowa wartość firmy. Zeszyt naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 737
- Karaszewska H. (2010), Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy, Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia, Nr 41
- Kudelska K. (2013), Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, Nr 3
- Kuźmicz K. (2010), Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej, Ekonomia i Zarządzanie, Vol. 2, Nr 4
- Penc J. (2001), Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii, Placet, Warszawa
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Sławomir Wawak,Krzysztof Woźniak, Maria Płaczkiewicz