Asymilacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Szok kulturowy]]</li>
<li>[[Ksenofobia]]</li>
<li>[[Społeczeństwo obywatelskie]]</li>
<li>[[Struktura sieciowa]]</li>
<li>[[Dysfunkcja]]</li>
<li>[[Heterarchia]]</li>
<li>[[Fazy konfliktu]]</li>
<li>[[Ekologia]]</li>
<li>[[Efekt domina]]</li>
</ul>
}}
'''Asymilacja''' jest procesem złożonym, podczas którego następuje pełne bądź niepełne złączenie, bądź wymieszanie składników dwóch lub więcej grup kulturowych. Jest to jednak [[proces]] nie tylko łączenia, pokrywania się obu kultur, lecz także jej wynikiem jest upowszechnienie [[Tożsamość|tożsamości]] zbiorowej. Asymilacja prowadzi do ciągu zmian rozkładu grup składowych, które biorą [[udział]] w relacjach kulturowych, czego efektem jest powstanie nowej struktury wartości i harmonii.
'''Asymilacja''' jest procesem złożonym, podczas którego następuje pełne bądź niepełne złączenie, bądź wymieszanie składników dwóch lub więcej grup kulturowych. Jest to jednak [[proces]] nie tylko łączenia, pokrywania się obu kultur, lecz także jej wynikiem jest upowszechnienie [[Tożsamość|tożsamości]] zbiorowej. Asymilacja prowadzi do ciągu zmian rozkładu grup składowych, które biorą [[udział]] w relacjach kulturowych, czego efektem jest powstanie nowej struktury wartości i harmonii.
Przemiany te dotyczą wielu struktur, między innymi: społecznej, kulturowej, a także usposobienia członków procesu asymilacji.
Przemiany te dotyczą wielu struktur, między innymi: społecznej, kulturowej, a także usposobienia członków procesu asymilacji.
Wynikiem asymilacji jest narodzenie się nowego [[System społeczny|systemu społecznego]] i kulturowego.
Wynikiem asymilacji jest narodzenie się nowego [[System społeczny|systemu społecznego]] i kulturowego.
<br>"Asymilacja polega na integracji różnorodnych społecznie i kulturowo, odmiennych rasowo i religijnie, odrębnych etnicznie i narodowo grup kulturowych, ich mieszaniu się, tworzenia uniwersalnych, wspólnych dla wszystkich uczestników kodów komunikacyjnych, symboli i norm. Asymilacja obejmuje różnorodne zjawiska, w tym [[Unifikacja|unifikacji]] i [[Uniwersalizm|uniwersalizacji]] językowej, synkretyzacji religijnej i hybrydyzacji rasowej, etnicznej, prowadząc do wyłaniania i utrwalani nowych, transkulturowych rodzajów tożsamości."<br>
 
<google>t</google>
"Asymilacja polega na integracji różnorodnych społecznie i kulturowo, odmiennych rasowo i religijnie, odrębnych etnicznie i narodowo grup kulturowych, ich mieszaniu się, tworzenia uniwersalnych, wspólnych dla wszystkich uczestników kodów komunikacyjnych, symboli i norm. Asymilacja obejmuje różnorodne zjawiska, w tym [[Unifikacja|unifikacji]] i [[Uniwersalizm|uniwersalizacji]] językowej, synkretyzacji religijnej i hybrydyzacji rasowej, etnicznej, prowadząc do wyłaniania i utrwalani nowych, transkulturowych rodzajów tożsamości".
Nie zawsze proces ten przebiega spokojnie, często jednak pojawiają się [[Konflikt|konflikty]], a także napotyka się na różne bariery o charakterze politycznym, [[Ekonomia|ekonomicznym]], kulturowym, ideologicznym.
Nie zawsze proces ten przebiega spokojnie, często jednak pojawiają się [[Konflikt|konflikty]], a także napotyka się na różne bariery o charakterze politycznym, [[Ekonomia|ekonomicznym]], kulturowym, ideologicznym.
Mając na uwadze klasyczne ujęcie, asymilację można postrzegać jako wielopłaszczyznowy, wielowarstwowy, długofalowy proces scalania, integracji, jednoczenia, wyłaniania wielokulturowego [[Społeczeństwo obywatelskie|społeczeństwa obywatelskiego]].<ref>Paleczny T. (2017) [https://ksm.ka.edu.pl/tresc/2017-3/krakowskie-studia-miedzynarodowe-2017-nr3-paleczny.pdf "Procesy asymilacji, transkulturacji i uniwersalizacji kulturowej: przegląd problematyki"] Krakowskie Studia Międzynarodowe s. 63-65. </ref>
Mając na uwadze klasyczne ujęcie, asymilację można postrzegać jako wielopłaszczyznowy, wielowarstwowy, długofalowy proces scalania, integracji, jednoczenia, wyłaniania wielokulturowego [[Społeczeństwo obywatelskie|społeczeństwa obywatelskiego]].<ref>Paleczny T. (2017) s. 63-65. </ref>
<br>Hieronim Kubiak wyodrębnił pięć głównych odmian asymilacji:
 
Hieronim Kubiak wyodrębnił pięć głównych odmian asymilacji:
* przymusowa
* przymusowa
* dobrowolna
* dobrowolna
Linia 29: Linia 13:
* narodowa
* narodowa
* państwowa
* państwowa
Istnieje także [[definicja]], mówiąca o tym, że asymilacja jest narzucaniem mniejszościom między innymi języka i sposobu bycia.<ref>Jakimowicz-Ostrowska I. (2007) [http://www.rocznikbezpieczenstwa.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/RBM/RBM_artykuly/2007_19.pdf "Etniczność i asymilacja po obu stronach Atlantyku"] Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 260.</ref>
Istnieje także [[definicja]], mówiąca o tym, że asymilacja jest narzucaniem mniejszościom między innymi języka i sposobu bycia<ref>Jakimowicz-Ostrowska I. (2007), s. 260.</ref>
 
<google>n</google>


==Definicja i istota asymilacji==
==Definicja i istota asymilacji==
Linia 47: Linia 33:
* uniezależnienie mniejszości narodowych w stosunkach międzynarodowych i wewnętrznych
* uniezależnienie mniejszości narodowych w stosunkach międzynarodowych i wewnętrznych
* rosnąca przychylność państw, w stosunku do potrzeb mniejszości narodowych
* rosnąca przychylność państw, w stosunku do potrzeb mniejszości narodowych
* występujące w latach 1989-2004 zmiany w danych (przede wszystkim w byłych państwach federacyjnych, które miały strukturę narodowościową: JFSR, ZSRR, CSRS)<ref>Janusz G. (2008) [http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/8d681500727f9010c1257471003473c2/$file/grzegorz%20janusz.pdf "Stopień asymilacji mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce i w Europie] Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 1.</ref>
* występujące w latach 1989-2004 zmiany w danych (przede wszystkim w byłych państwach federacyjnych, które miały strukturę narodowościową: JFSR, ZSRR, CSRS)<ref>Janusz G. (2008), s. 1.</ref>


Przełom XX i XXI w. zapoczątkował [[Innowacja|innowacyjne]] podejście do problemów powiązanych z adaptowaniem się mniejszości do większości. Od tego czasu były one traktowane, jako problemy wielodziedzinowe, a także skupiono swoją uwagę na wielu aspektach asymilacji, tj.:
Przełom XX i XXI w. zapoczątkował [[Innowacja|innowacyjne]] podejście do problemów powiązanych z adaptowaniem się mniejszości do większości. Od tego czasu były one traktowane, jako problemy wielodziedzinowe, a także skupiono swoją uwagę na wielu aspektach asymilacji, tj.:
Linia 55: Linia 41:
* psychologicznym
* psychologicznym
* symbolicznym
* symbolicznym
Wyróżniamy trzy możliwości asymilacji. Pierwsza z nich to asymilacja powolna i jest ona długofalową adaptacją, połączoną z integracją społeczną z [[Klasa średnia|klasą średnią]]. <br>Druga możliwość jest zdecydowanie mniej powolna od pierwszej i polega na adaptacji z warstwą najniższą, biedotą. Trzecią opcją jest asymilacja wybiórcza, czyli selektywna integracja z poszczególnymi klasami społecznymi większości wraz z adaptacją wewnętrzną, umożliwiającą postęp etnicznych i ściśle ze sobą powiązanych struktur (handlowych, instytucjonalnych, handlowych), co z kolei usprawnia [[awans]] wśród etnicznej grupy.<ref>Tendera-Właszczuk H. (2010) [https://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/1739/1/170647289.pdf "Bariery asymilacji imigrantów w wybranych krajach Unii Europejskiej"] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr 832, s. 12.</ref>
Wyróżniamy trzy możliwości asymilacji. Pierwsza z nich to asymilacja powolna i jest ona długofalową adaptacją, połączoną z integracją społeczną z [[Klasa średnia|klasą średnią]].
Druga możliwość jest zdecydowanie mniej powolna od pierwszej i polega na adaptacji z warstwą najniższą, biedotą. Trzecią opcją jest asymilacja wybiórcza, czyli selektywna integracja z poszczególnymi klasami społecznymi większości wraz z adaptacją wewnętrzną, umożliwiającą postęp etnicznych i ściśle ze sobą powiązanych struktur (handlowych, instytucjonalnych, handlowych), co z kolei usprawnia [[awans]] wśród etnicznej grupy<ref>Tendera-Właszczuk H. (2010), s. 12.</ref>


==Czynniki wpływające na asymilację==
==Czynniki wpływające na asymilację==
Linia 118: Linia 105:
Organizacje społeczne odgrywają ważną rolę w kontekście asymilacji, zwłaszcza poprzez swoje działania mające na celu wspieranie imigrantów w procesie adaptacji i integracji. Te organizacje często oferują wsparcie w zakresie nauki języka, zdobywania pracy oraz pomagają w rozwiązywaniu problemów społecznych.
Organizacje społeczne odgrywają ważną rolę w kontekście asymilacji, zwłaszcza poprzez swoje działania mające na celu wspieranie imigrantów w procesie adaptacji i integracji. Te organizacje często oferują wsparcie w zakresie nauki języka, zdobywania pracy oraz pomagają w rozwiązywaniu problemów społecznych.
Ponadto, organizacje społeczne mogą działać jako platformy wymiany doświadczeń i wiedzy między różnymi grupami społecznymi. Poprzez organizowanie spotkań, warsztatów czy działań społecznych, organizacje te mogą tworzyć przestrzeń dla interakcji i współpracy między imigrantami a członkami społeczności lokalnej. W ten sposób, organizacje społeczne mogą przyczynić się do budowy więzi społecznych i wzajemnego zrozumienia.
Ponadto, organizacje społeczne mogą działać jako platformy wymiany doświadczeń i wiedzy między różnymi grupami społecznymi. Poprzez organizowanie spotkań, warsztatów czy działań społecznych, organizacje te mogą tworzyć przestrzeń dla interakcji i współpracy między imigrantami a członkami społeczności lokalnej. W ten sposób, organizacje społeczne mogą przyczynić się do budowy więzi społecznych i wzajemnego zrozumienia.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Szok kulturowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ksenofobia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Społeczeństwo obywatelskie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura sieciowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dysfunkcja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Heterarchia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Fazy konfliktu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekologia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Efekt domina]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Jakimowicz-Ostrowska I. (2007) [http://www.rocznikbezpieczenstwa.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/RBM/RBM_artykuly/2007_19.pdf "Etniczność i asymilacja po obu stronach Atlantyku"] Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
<noautolinks>
* Janusz G. (2008) [http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/8d681500727f9010c1257471003473c2/$file/grzegorz%20janusz.pdf "Stopień asymilacji mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce i w Europie] Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
* Jakimowicz-Ostrowska I. (2007), ''Etniczność i asymilacja po obu stronach Atlantyku Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego'', Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
* Paleczny T. (2017) [https://ksm.ka.edu.pl/tresc/2017-3/krakowskie-studia-miedzynarodowe-2017-nr3-paleczny.pdf "Procesy asymilacji, transkulturacji i uniwersalizacji kulturowej: przegląd problematyki"] Krakowskie Studia Międzynarodowe.
* Janusz G. (2008), ''[https://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/8d681500727f9010c1257471003473c2/$file/grzegorz%20janusz.pdf Stopień asymilacji mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce i w Europie]'', Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
* Tendera-Właszczuk H. (2010) [https://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/1739/1/170647289.pdf "Bariery asymilacji imigrantów w wybranych krajach Unii Europejskiej"] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr 832
* Paleczny T. (2017), ''[https://ksm.ka.edu.pl/tresc/2017-3/krakowskie-studia-miedzynarodowe-2017-nr3-paleczny.pdf Procesy asymilacji, transkulturacji i uniwersalizacji kulturowej: przegląd problematyki]'', Krakowskie Studia Międzynarodowe
* Tendera-Właszczuk H. (2010), ''Bariery asymilacji imigrantów w wybranych krajach Unii Europejskiej'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 832
</noautolinks>


{{a|Aleksandra Longa}}
{{a|Aleksandra Longa}}
[[Kategoria:Socjologia]]
[[Kategoria:Zjawiska społeczne]]
 
{{#metamaster:description|Asymilacja to proces łączenia grup kulturowych w celu stworzenia nowej tożsamości zbiorowej. Obejmuje integrację, tworzenie wspólnych norm i kodów komunikacyjnych. Często napotyka na konflikty i bariery polityczne, ekonomiczne i kulturowe. Istnieje wiele odmian asymilacji.}}

Aktualna wersja na dzień 21:29, 5 sty 2024

Asymilacja jest procesem złożonym, podczas którego następuje pełne bądź niepełne złączenie, bądź wymieszanie składników dwóch lub więcej grup kulturowych. Jest to jednak proces nie tylko łączenia, pokrywania się obu kultur, lecz także jej wynikiem jest upowszechnienie tożsamości zbiorowej. Asymilacja prowadzi do ciągu zmian rozkładu grup składowych, które biorą udział w relacjach kulturowych, czego efektem jest powstanie nowej struktury wartości i harmonii. Przemiany te dotyczą wielu struktur, między innymi: społecznej, kulturowej, a także usposobienia członków procesu asymilacji. Wynikiem asymilacji jest narodzenie się nowego systemu społecznego i kulturowego.

"Asymilacja polega na integracji różnorodnych społecznie i kulturowo, odmiennych rasowo i religijnie, odrębnych etnicznie i narodowo grup kulturowych, ich mieszaniu się, tworzenia uniwersalnych, wspólnych dla wszystkich uczestników kodów komunikacyjnych, symboli i norm. Asymilacja obejmuje różnorodne zjawiska, w tym unifikacji i uniwersalizacji językowej, synkretyzacji religijnej i hybrydyzacji rasowej, etnicznej, prowadząc do wyłaniania i utrwalani nowych, transkulturowych rodzajów tożsamości". Nie zawsze proces ten przebiega spokojnie, często jednak pojawiają się konflikty, a także napotyka się na różne bariery o charakterze politycznym, ekonomicznym, kulturowym, ideologicznym. Mając na uwadze klasyczne ujęcie, asymilację można postrzegać jako wielopłaszczyznowy, wielowarstwowy, długofalowy proces scalania, integracji, jednoczenia, wyłaniania wielokulturowego społeczeństwa obywatelskiego.[1]

Hieronim Kubiak wyodrębnił pięć głównych odmian asymilacji:

  • przymusowa
  • dobrowolna
  • kierowana
  • narodowa
  • państwowa

Istnieje także definicja, mówiąca o tym, że asymilacja jest narzucaniem mniejszościom między innymi języka i sposobu bycia[2]

Definicja i istota asymilacji

Asymilacja jest pojęciem, które odnosi się do procesu, w którym jednostka lub grupa stopniowo przyjmuje i dostosowuje się do dominujących wzorców, wartości i norm społecznych i kulturowych. Może dotyczyć różnych aspektów życia, takich jak język, religia, zwyczaje, normy społeczne czy zwyczaje kulturowe. Istotą asymilacji jest integracja jednostki lub grupy w większościową społeczność, poprzez porzucenie lub modyfikację własnych cech i przyjęcie cech dominującej kultury. Podstawową cechą asymilacji jest dążenie do jedności i zgodności z większością społeczeństwa. Osoby lub grupy, które pragną asymilować się, często starają się naśladować wzorce i wartości dominującej kultury, przyjmując jej język, obyczaje i tryb życia. Proces asymilacji jest zazwyczaj stopniowy i długotrwały, wymaga wielu zmian i przystosowań.

W literaturze naukowej wyróżnia się dwa główne typy asymilacji: pełną i niepełną. Pełna asymilacja oznacza całkowite dostosowanie się jednostki lub grupy do dominującej kultury, przy czym porzucają swoje własne cechy i przyjmują wszystkie cechy kultury większościowej. W tym przypadku osoby asymilujące się stają się niemal nierozróżnialne od członków większościowego społeczeństwa. Niepełna asymilacja, z drugiej strony, oznacza zachowanie pewnych elementów własnej kultury lub tożsamości, jednocześnie przyjmując niektóre cechy dominującej kultury. Osoby asymilujące się w tym przypadku mogą nadal używać własnego języka, praktykować własne religie lub zachowywać niektóre tradycje. Jednakże, nadal dążą do integracji i dostosowania się do większościowego społeczeństwa.

Asymilacja odgrywa ważną rolę w procesach społecznych i kulturowych. Przede wszystkim, proces asymilacji może prowadzić do zwiększenia integracji społecznej i zmniejszenia konfliktów między różnymi grupami etnicznymi, kulturowymi czy religijnymi. Gdy jednostki lub grupy przyjmują wspólne wartości i normy, wzrasta szansa na lepsze porozumienie i współpracę. Asymilacja może również wpływać na proces tworzenia tożsamości i poczucia przynależności. Osoby asymilujące się często muszą zmierzyć się z pytaniem, jak zachować równowagę między przyjmowaniem kultury dominującej a zachowaniem swojej własnej tożsamości. Ten proces może prowadzić do nowych form tożsamości hybrydowych, w których elementy różnych kultur są harmonijnie połączone. Wreszcie, asymilacja może mieć również negatywne skutki, takie jak utrata wartości i tradycji własnej kultury, a także potencjalna utrata różnorodności kulturowej. Dlatego ważne jest, aby proces asymilacji był dobrowolny i oparty na wzajemnym zrozumieniu i akceptacji.

Asymilacja mniejszości narodowych w Polsce i Europie

Skala asymilacji mniejszości narodowych i etnicznych na terenie Polski oraz Europy Na przełomie pierwszego i drugiego tysiąclecia nastąpiła duża zmiana etnicznego obrazu Europy. Czynniki, które najmocniej wpłynęły na tę sytuację to:

  • zarówno zmiany terytorialne, jak i ustrojowe w Europie, które miały miejsce po 1989 r.
  • konflikty na tle narodowościowym w I połowie i pod koniec lat dziewięćdziesiątych
  • zaistnienie nowych upodobnień narodowościowych wśród wielu grup etniczno-kulturowych, a także nasilające się działania społeczności regionalnych
  • osiągnięcie i zatwierdzenie międzynarodowych standardów praw mniejszości narodowych, a także ich rozpowszechnienie
  • uniezależnienie mniejszości narodowych w stosunkach międzynarodowych i wewnętrznych
  • rosnąca przychylność państw, w stosunku do potrzeb mniejszości narodowych
  • występujące w latach 1989-2004 zmiany w danych (przede wszystkim w byłych państwach federacyjnych, które miały strukturę narodowościową: JFSR, ZSRR, CSRS)[3]

Przełom XX i XXI w. zapoczątkował innowacyjne podejście do problemów powiązanych z adaptowaniem się mniejszości do większości. Od tego czasu były one traktowane, jako problemy wielodziedzinowe, a także skupiono swoją uwagę na wielu aspektach asymilacji, tj.:

  • ekonomicznym
  • społecznym
  • kulturowym
  • psychologicznym
  • symbolicznym

Wyróżniamy trzy możliwości asymilacji. Pierwsza z nich to asymilacja powolna i jest ona długofalową adaptacją, połączoną z integracją społeczną z klasą średnią. Druga możliwość jest zdecydowanie mniej powolna od pierwszej i polega na adaptacji z warstwą najniższą, biedotą. Trzecią opcją jest asymilacja wybiórcza, czyli selektywna integracja z poszczególnymi klasami społecznymi większości wraz z adaptacją wewnętrzną, umożliwiającą postęp etnicznych i ściśle ze sobą powiązanych struktur (handlowych, instytucjonalnych, handlowych), co z kolei usprawnia awans wśród etnicznej grupy[4]

Czynniki wpływające na asymilację

Pierwszym czynnikiem politycznym jest polityka imigracyjna. Polityczne decyzje dotyczące przyjmowania imigrantów oraz uchodźców mają bezpośredni wpływ na proces asymilacji. Przykładowo, państwa o otwartej polityce imigracyjnej, które akceptują i integrują przybyszów, stwarzają bardziej sprzyjające warunki dla asymilacji. Natomiast państwa o bardziej restrykcyjnej polityce imigracyjnej mogą stawiać większe wymagania wobec imigrantów, co może utrudniać proces asymilacji. Kolejnym czynnikiem politycznym jest polityka integracyjna. Państwa mogą wprowadzać różne programy i inicjatywy mające na celu wspieranie procesu asymilacji imigrantów. Na przykład, programy edukacyjne, kursy językowe czy programy pomocy w znalezieniu pracy mogą przyspieszyć proces asymilacji, umożliwiając imigrantom lepsze zrozumienie i dostosowanie się do nowej rzeczywistości. Ponadto, czynniki takie jak prawa obywatelskie, równość wobec prawa czy dostęp do usług publicznych również mają wpływ na asymilację. Jeśli imigranci mają pełny dostęp do praw obywatelskich i są traktowani równo przez system prawny, to czuje się bardziej akceptowani i zintegrowani z społeczeństwem. Natomiast ograniczenia w dostępie do pewnych usług publicznych czy dyskryminacja mogą utrudniać proces asymilacji i prowadzić do powstawania społecznych barier.

Czynniki ekonomiczne również mają znaczący wpływ na proces asymilacji imigrantów. Warunki ekonomiczne, takie jak dostęp do rynku pracy, poziom wynagrodzeń czy możliwości rozwoju zawodowego, mogą wpływać na zdolność imigrantów do integracji w nowym społeczeństwie. Przede wszystkim, dostęp do pracy jest kluczowy dla asymilacji. Jeśli imigranci mają możliwość znalezienia zatrudnienia, to mają większe szanse na integrację społeczną i ekonomiczną. W przeciwnym razie, brak pracy może prowadzić do wykluczenia społecznego i utrudniać proces asymilacji. Ponadto, poziom wynagrodzeń również ma istotne znaczenie. Jeśli imigranci otrzymują sprawiedliwe wynagrodzenie za swoją pracę, to czują się bardziej doceniani i motywowani do aktywnego udziału w społeczeństwie. Natomiast nierówności płacowe czy wykorzystywanie imigrantów mogą prowadzić do frustracji i utrudniać proces asymilacji. Wreszcie, możliwości rozwoju zawodowego są niezwykle istotne dla asymilacji. Jeśli imigranci mają dostęp do szkoleń, kursów doszkalających czy możliwości awansu, to mogą rozwijać swoje umiejętności i zdolności, co przekłada się na lepszą integrację społeczną i ekonomiczną.

Czynniki kulturowe odgrywają kluczową rolę w procesie asymilacji. Kultura, język, wartości i normy społeczne dominującego społeczeństwa mają wpływ na to, jak imigranci integrują się w nowej rzeczywistości. Język jest jednym z najważniejszych czynników kulturowych wpływających na asymilację. Jeśli imigranci uczą się języka dominującego społeczeństwa i są w stanie swobodnie się nim posługiwać, to mają większe szanse na pełną integrację. Zrozumienie języka pozwala imigrantom na lepsze porozumienie się z innymi, zdobycie pracy czy naukę w szkołach i uczelniach. Ponadto, wartości i normy kulturowe również odgrywają istotną rolę. Imigranci muszą zrozumieć i zaakceptować wartości i normy społeczeństwa, w którym zamieszkują. Jeśli są w stanie dostosować się do tych wartości i norm, to łatwiej osiągnąć pełną integrację.

Czynniki ideologiczne także mają wpływ na asymilację imigrantów. Ideologie, przekonania polityczne i religijne mogą wpływać na to, jak imigranci odbierają i interpretują dominującą kulturę i społeczeństwo. Na przykład, jeśli imigranci wyznają religię, która jest zgodna z dominującą religią społeczeństwa, to mogą czuć więź i większą akceptację. Natomiast jeśli ich religia jest inna lub niezgodna z dominującą, to mogą czuć się wykluczeni i trudniej będzie im się asymilować. Ponadto, przekonania polityczne mogą wpływać na proces asymilacji. Jeśli imigranci podzielają wartości demokratyczne i wolnościowe, to mogą łatwiej się integrować w społeczeństwie, które promuje te wartości. Natomiast jeśli mają przekonania polityczne sprzeczne z dominującymi, to mogą czuć się odizolowani i trudniej będzie im się asymilować.

Odmiany asymilacji

Przymusowa asymilacja jest formą asymilacji, która jest narzucana jednostkom lub grupom społecznym w sposób przymusowy. Jest to często efekt działań rządów lub władz, które dążą do zatracenia różnorodności kulturowej i narzucenia jednolitej tożsamości narodowej. Przymusowa asymilacja może być stosowana w celu wzmocnienia jedności narodowej, zwalczania mniejszości etnicznych lub religijnych, lub w ramach polityki kolonialnej. Przykładem przymusowej asymilacji może być polityka germanizacji wprowadzona przez Niemcy w czasach II Rzeszy. Niemieckie władze dążyły do narzucenia języka niemieckiego, kultury i wartości niemieckim mniejszościom narodowym, takim jak Polacy, Czesi czy Alzaccy Francuzi. Osoby nieprzystosowujące się do niemieckiej kultury były często represjonowane, a ich język, tradycje i zwyczaje były tłumione.

Dobrowolna asymilacja występuje wtedy, gdy jednostki lub grupy społeczne dobrowolnie decydują się na przyjęcie kultury i wartości dominującej grupy. Może to być wynikiem pragnienia integracji społecznej, uzyskania korzyści ekonomicznych lub kulturowych, lub po prostu chęci bycia częścią większej społeczności. Przykładem dobrowolnej asymilacji może być sytuacja imigrantów, którzy przybywają do nowego kraju i decydują się na naukę języka, przyswojenie lokalnych zwyczajów i wartości. Chcąc zintegrować się z nowym społeczeństwem, podejmują wysiłki w celu asymilacji. Dobrowolna asymilacja może być również obserwowana w przypadku mniejszości etnicznych, które decydują się na przyjęcie kultury większościowej, zachowując jednocześnie pewne elementy swojej tożsamości kulturowej.

Kierowana asymilacja to forma asymilacji, w której rząd lub władze dążą do kontrolowania procesu asymilacji i wpływają na sposób, w jaki jednostki lub grupy społeczne asymilują się z dominującą kulturą. Może to obejmować wprowadzenie specjalnych programów edukacyjnych, promowanie określonych wartości czy wspieranie procesu asymilacji poprzez politykę migracyjną. Przykładem kierowanej asymilacji może być polityka francuska wobec swoich byłych kolonii. Francuski rząd promuje asymilację imigrantów i potomków imigrantów poprzez wprowadzenie obowiązku nauki języka francuskiego, uczestnictwo w programach integracyjnych i promowanie francuskiej kultury jako głównej tożsamości.

Narodowa asymilacja dotyczy procesu asymilacji, w którym jednostki lub grupy społeczne są zmuszane do przyjęcia kultury narodowej jako głównej tożsamości. Narodowa asymilacja ma na celu wzmocnienie jedności narodowej poprzez stłumienie różnic kulturowych i etnicznych. Przykładem narodowej asymilacji może być polityka rządu Turcji wobec Kurdów. Rząd turecki dążył do asymilacji Kurdów, nakładając zakazy na język, kulturę i tradycje kurdzkie. Kurdowie byli zmuszani do przyjęcia tureckiej tożsamości narodowej i porzucenia swojej własnej.

Państwowa asymilacja to forma asymilacji, która jest prowadzona przez państwo jako całość, a nie tylko przez rząd lub władze. Państwo stawia sobie za cel zjednoczenie różnych grup społecznych i kulturowych poprzez asymilację i promowanie jednolitej tożsamości narodowej. Przykładem państwowej asymilacji może być polityka Stanów Zjednoczonych wobec rdzennych mieszkańców Ameryki. W przeszłości rząd amerykański podejmował działania mające na celu asymilację Indian, nakładając zakazy na praktyki kulturowe, promując anglojęzyczność i wprowadzając programy edukacyjne, które miały na celu przekształcenie rdzennej kultury.

Skutki asymilacji

Asymilacja ma zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki społeczne. Przede wszystkim, jednym z głównych skutków asymilacji jest możliwość zwiększenia społecznej równości i zmniejszenia nierówności między grupami etnicznymi czy kulturowymi. Dzięki asymilacji, osoby pochodzące z mniejszości mają szansę na dostęp do lepszych warunków życia, edukacji i zatrudnienia. Przykładem może być migracja osób z obszarów wiejskich do miast, gdzie mogą zdobyć lepsze wykształcenie i znaleźć lepiej płatną pracę.

Jednakże, istnieją również negatywne skutki społeczne asymilacji. Może ona prowadzić do utraty tożsamości i kultury mniejszościowej, co powoduje alienację jednostek. Często prowadzi to do konfliktów między grupami, a także do uprzedzeń i dyskryminacji wobec osób, które nie pasują do narzuconych norm większości. Ponadto, asymilacja może prowadzić do utraty więzi społecznych w mniejszościowych grupach, które są związane z tradycjami i wartościami kulturowymi, a tym samym może prowadzić do osamotnienia i izolacji jednostek.

Asymilacja ma również znaczące skutki ekonomiczne. Integracja mniejszości etnicznych i kulturowych może przyczynić się do wzrostu gospodarczego i zwiększenia konkurencyjności kraju. Osoby z mniejszości mają możliwość zdobycia wykształcenia i zdobycia umiejętności, które są potrzebne na rynku pracy. Zwiększa to siłę roboczą i umiejętności kraju jako całości. Jednakże, skutki ekonomiczne asymilacji mogą być również negatywne. W niektórych przypadkach, osoby z mniejszości są wykorzystywane jako tania siła robocza, co prowadzi do wyzysku i niskich zarobków. Ponadto, asymilacja może prowadzić do utraty tradycyjnych zawodów i umiejętności, które są wartościowe dla mniejszościowych grup społecznych. To z kolei może prowadzić do bezrobocia i ubóstwa wśród osób pochodzących z mniejszości.

Asymilacja ma również wpływ na dziedzictwo kulturowe i wartości mniejszościowych grup społecznych. W wyniku asymilacji, często dochodzi do utraty języka, tradycji, zwyczajów i wierzeń mniejszości. Może to prowadzić do zaniku unikalnej kultury i identyfikacji grupy. Jednak, warto zauważyć, że asymilacja może również prowadzić do tworzenia nowych form kultury, które łączą elementy większościowej kultury z elementami kultury mniejszościowej. Przykładem może być powstanie nowych form sztuki, muzyki czy kuchni, które łączą różne tradycje i wpływy. W ten sposób, asymilacja może prowadzić do tworzenia bogatszej i bardziej różnorodnej kultury.

Asymilacja może również mieć skutki psychologiczne dla jednostek. Proces ten może prowadzić do poczucia utraty tożsamości i poczucia zagubienia. Osoby, które przechodzą przez asymilację, często muszą zmienić swoje zachowanie, wygląd i wartości, aby pasować do większościowego społeczeństwa. To może prowadzić do konfliktów i trudności emocjonalnych. Jednak, skutki psychologiczne asymilacji mogą również być pozytywne. Przejście z mniejszościowej grupy do większościowej może prowadzić do zwiększenia poczucia przynależności i akceptacji społecznej. Osoby, które dobrze radzą sobie z procesem asymilacji, mogą rozwinąć większą elastyczność i umiejętność adaptacji, co wpływa na ich zdolność do przystosowania się do różnych sytuacji i środowisk.

Wyzwania i kontrowersje związane z asymilacją

Bariery polityczne w procesie asymilacji

Asymilacja, czyli proces dostosowywania się jednostek lub grup społecznych do dominującej kultury, nie zawsze przebiega bezproblemowo. Jednym z najważniejszych wyzwań w procesie asymilacji są bariery polityczne. W niektórych przypadkach, rządy lub instytucje polityczne mogą utrudniać proces asymilacji, co prowadzi do napięć i konfliktów społecznych. Przykładem takiej bariery jest polityka imigracyjna, która może wpływać na możliwość asymilacji imigrantów. Ograniczenia w przyjmowaniu imigrantów, trudności w uzyskaniu obywatelstwa czy brak polityki integracyjnej mogą utrudniać proces asymilacji. Dodatkowo, polityczne retoryki, które podkreślają różnice między grupami społecznymi, mogą utrwalać podziały i prowadzić do społecznych konfliktów.

Bariery ekonomiczne a asymilacja

Kolejnym wyzwaniem związanym z asymilacją są bariery ekonomiczne. Niezależnie od kultury, imigranci często napotykają trudności w znalezieniu pracy, która odpowiada ich umiejętnościom i doświadczeniu zawodowemu. Brak znajomości języka, brak dostępu do edukacji i brak rozpoznawalności kwalifikacji zawodowych mogą utrudniać proces asymilacji. Ponadto, nierówności ekonomiczne mogą wpływać na możliwość asymilacji. Imigranci z niższymi dochodami mogą mieć trudności w dostępie do odpowiedniej opieki zdrowotnej, edukacji czy mieszkań. To wszystko może prowadzić do wykluczenia społecznego imigrantów i utrudniać proces asymilacji.

Bariery kulturowe w procesie asymilacji

Bariery kulturowe są kolejnym wyzwaniem, z którym spotykają się jednostki i grupy w procesie asymilacji. Kultura jest fundamentalnym elementem tożsamości, a przystosowanie się do nowej kultury może być trudne i bolesne dla niektórych jednostek. Język, zwyczaje, tradycje i wartości są często różne od dominującej kultury, co utrudnia proces asymilacji. Ponadto, społeczne oczekiwania i stereotypy mogą wpływać na proces asymilacji. Imigranci często spotykają się z narzuconymi oczekiwaniami wobec swojego zachowania, wyglądu czy sposobu życia. To wszystko może prowadzić do utraty tożsamości kulturowej i konfliktów tożsamościowych.

Bariery ideologiczne a asymilacja

Asymilacja może również napotykać bariery ideologiczne. Ideologie, takie jak nacjonalizm czy rasizm, mogą wpływać na proces asymilacji, prowadząc do wykluczenia i dyskryminacji. Ideologiczne podziały mogą utrudniać integrację imigrantów oraz prowadzić do napięć między grupami społecznymi. Dodatkowo, różnice w systemach wartości mogą prowadzić do konfliktów ideologicznych i utrudniać asymilację. Kwestie takie jak równość płci, prawa człowieka czy wolność religijna mogą być problematyczne w kontekście asymilacji, szczególnie w przypadku kultur o odmiennych normach i wartościach.

Konflikty i napięcia między grupami kulturowymi wynikające z asymilacji

Asymilacja może również prowadzić do konfliktów i napięć między grupami kulturowymi. Często dominująca grupa społeczna oczekuje, że imigranci dostosują się do ich kultury i norm, co może prowadzić do poczucia zagrożenia lub utraty tożsamości u imigrantów. Z drugiej strony, imigranci mogą czuć się wykluczeni lub dyskryminowani przez dominującą grupę, co prowadzi do konfliktów społecznych. Konflikty między grupami kulturowymi wynikające z asymilacji mogą występować na różnych poziomach społecznych - od konfliktów osobistych i społecznych po konflikty na poziomie instytucjonalnym i politycznym. Te napięcia mogą prowadzić do podziałów społecznych, wzrostu nietolerancji i pogłębienia istniejących podziałów.

Alternatywne podejścia do asymilacji

Rola polityki integracji w kontekście asymilacji

Asymilacja od długiego czasu była dominującym modelem integracji imigrantów w społeczeństwach. Jednakże, w ostatnich latach, pojawiło się wiele głosów krytykujących ten model i proponujących alternatywne podejścia. Jednym z nich jest polityka integracji, która zakłada akceptację różnorodności kulturowej i promowanie równouprawnienia wszystkich grup społecznych. Polityka integracji jako alternatywa dla asymilacji dąży do stworzenia społeczeństwa opartego na wartościach demokratycznych i poszanowaniu praw człowieka. W ramach tej polityki, imigranci są zachęcani do zachowania swojej tożsamości kulturowej, języka i tradycji, jednocześnie ucząc się języka kraju przyjmującego oraz aktywnie uczestnicząc w społeczeństwie. Istotne jest również zapewnienie równych szans i dostępu do usług publicznych dla wszystkich obywateli, niezależnie od ich pochodzenia.

Edukacja międzykulturowa jako alternatywa dla asymilacji

Edukacja międzykulturowa jest kolejnym istotnym aspektem alternatywnych podejść do asymilacji. Polega ona na wprowadzeniu programów nauczania, które promują zrozumienie, tolerancję i szacunek wobec różnych kultur. Celem edukacji międzykulturowej jest przekazanie uczniom wiedzy o różnych kulturach, historii migracji oraz budowanie umiejętności komunikacji i współpracy między różnymi grupami społecznymi. W ramach edukacji międzykulturowej, nauczyciele mają kluczową rolę w tworzeniu atmosfery otwartości i akceptacji. Ważne jest, aby w szkołach były dostępne materiały dydaktyczne, które odzwierciedlają różnorodność kulturową społeczeństwa. Ponadto, organizowanie spotkań i wydarzeń międzykulturowych może pomóc w budowaniu więzi między różnymi grupami społecznymi i promować wzajemne zrozumienie.

Dialog międzykulturowy jako sposób na promowanie integracji

Dialog międzykulturowy jest kolejnym ważnym podejściem do asymilacji, które stawia na wzajemne zrozumienie i współpracę między różnymi grupami społecznymi. Polega on na tworzeniu przestrzeni, w których obywatele z różnych kultur mogą spotykać się, rozmawiać i dzielić się swoimi doświadczeniami. W ramach dialogu międzykulturowego, istotne jest stworzenie atmosfery wzajemnego szacunku i równowagi. Wartościowe są inicjatywy, takie jak organizowanie debat, warsztatów czy wydarzeń kulturalnych, które umożliwiają obywatelom z różnych kultur wymianę poglądów i budowanie więzi społecznych. Dialog międzykulturowy sprzyja również budowaniu społeczeństwa opartego na zaufaniu i współpracy, co przyczynia się do integracji imigrantów.

Rola organizacji społecznych w kontekście asymilacji

Organizacje społeczne odgrywają ważną rolę w kontekście asymilacji, zwłaszcza poprzez swoje działania mające na celu wspieranie imigrantów w procesie adaptacji i integracji. Te organizacje często oferują wsparcie w zakresie nauki języka, zdobywania pracy oraz pomagają w rozwiązywaniu problemów społecznych. Ponadto, organizacje społeczne mogą działać jako platformy wymiany doświadczeń i wiedzy między różnymi grupami społecznymi. Poprzez organizowanie spotkań, warsztatów czy działań społecznych, organizacje te mogą tworzyć przestrzeń dla interakcji i współpracy między imigrantami a członkami społeczności lokalnej. W ten sposób, organizacje społeczne mogą przyczynić się do budowy więzi społecznych i wzajemnego zrozumienia.


Asymilacjaartykuły polecane
Szok kulturowyKsenofobiaSpołeczeństwo obywatelskieStruktura sieciowaDysfunkcjaHeterarchiaFazy konfliktuEkologiaEfekt domina

Przypisy

  1. Paleczny T. (2017) s. 63-65.
  2. Jakimowicz-Ostrowska I. (2007), s. 260.
  3. Janusz G. (2008), s. 1.
  4. Tendera-Właszczuk H. (2010), s. 12.

Bibliografia


Autor: Aleksandra Longa