Dystrybucja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Dystrybucja''' (z łac.: Distributio, oznaczającego podział, oraz łac. distribuere, tłumaczonego jako rozdawanie, czy też rozdzielanie) jest [[proces|procesem]] obsługi [[rynek|rynku]] obejmującym wszelkie decyzje i czynności związane z zapewnieniem łączności [[producent|producenta]] z finalnymi nabywcami. Pośrednicy marketingowi tworzą [[kanał dystrybucji|kanał marketingowy]], zwany również kanałem handlowym lub kanałem dystrybucji. Dystrybucja zapewnia docelowym [[konsument|konsumentom]] możliwość nabycia pożądanych [[produkt|produktów]] w odpowiadającym im miejscu, czasie i po akceptowalnej przez nich cenie. Innymi słowy, to sieć [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] (bądź oddziałów), które współpracują ze sobą, w celu zapewnienia fizycznego przesyłu produktu do finalnego odbiorcy. Każda [[firma]] musi opracować odpowiednią dla niej strategię dotarcia na [[rynek]].
|list1=
<ul>
<li>[[Zadania logistyki w dystrybucji]]</li>
<li>[[Zasady projektowania kanałów dystrybucji]]</li>
<li>[[Sklep firmowy]]</li>
<li>[[Rynek zbytu]]</li>
<li>[[Strategia pull]]</li>
<li>[[Sprzedaż osobista]]</li>
<li>[[Strategia promocji]]</li>
<li>[[Zasady funkcjonowania rynku usług]]</li>
<li>[[Formy organizacji sprzedaży]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Dystrybucja to proces zapewniania łączności producenta z klientami. Ma na celu umożliwienie klientom nabycia produktów w odpowiednim miejscu, czasie i cenie. Istnieje wiele definicji i użyteczności dystrybucji, takich jak użyteczność czasu, miejsca, formy i posiadania. Wybór rynku i kanału dystrybucji jest kluczowy dla wprowadzenia nowego produktu na rynek. Istnieje wiele rodzajów polityki dystrybucyjnej, w tym sprzedaż internetowa i tradycyjna.
'''Dystrybucja''' (z łac.: Distributio, oznaczającego podział, oraz łac. distribuere, tłumaczonego jako rozdawanie, czy też rozdzielanie) jest [[proces|procesem]] obsługi [[rynek|rynku]] obejmującym wszelkie decyzje i czynności związane z zapewnieniem łączności [[producent|producenta]] z finalnymi nabywcami. Pośrednicy marketingowi tworzą [[kanał dystrybucji|kanał marketingowy]], zwany również kanałem handlowym lub kanałem dystrybucji. Dystrybucja zapewnia docelowym [[konsument|konsumentom]] możliwość nabycia pożądanych [[produkt|produktów]] w odpowiadającym im miejscu, czasie i po akceptowalnej przez nich cenie. Innymi słowy, to sieć [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] (bądź oddziałów), które współpracują ze sobą, w celu zapewnienia fizycznego przesyłu produktu do finalnego odbiorcy. Każda [[firma]] musi opracować odpowiednią dla niej strategię dotarcia na [[rynek]].  


==Przegląd definicji==
==Przegląd definicji==
* Dystrybucja jest zbiorem działań i decyzji związanych z udostępnieniem [[produkt|produktu]] w miejscu i czasie odpowiadającym potrzebom nabywców. ('''Piasecki B.''', ''[[Ekonomika]] i [[zarządzanie]] małą firmą'', PWN, Warszawa-Łódź 1999, s. 295)
* Dystrybucja jest zbiorem działań i decyzji związanych z udostępnieniem [[produkt|produktu]] w miejscu i czasie odpowiadającym potrzebom nabywców. ('''Piasecki B.''', ''[[Ekonomika]] i [[zarządzanie]] małą firmą'', PWN, Warszawa-Łódź 1999, s. 295)
* Dystrybucję rozumie się jako [[proces]] wszelkich czynności związanych z pokonywaniem przestrzennych i czasowych występujących między [[produkcja|produkcją]] a [[konsumpcja|konsumpcją]]. ('''Kramer T.''', '' Podstawy marketingu'', PWE, Warszawa 2004, s.111)
* Dystrybucję rozumie się jako [[proces]] wszelkich czynności związanych z pokonywaniem przestrzennych i czasowych występujących między [[produkcja|produkcją]] a [[konsumpcja|konsumpcją]]. ('''Kramer T.''', '' Podstawy marketingu'', PWE, Warszawa 2004, s.111)
* Dystrybucja obejmuje wszelkie decyzje i czynności związane z dostarczeniem wytworzonych produktów finalnemu nabywcy ([[konsument|konsumentowi]], użytkownikowi). ('''Altkorn J.''', ''Podstawy marketingu''. Instytut Marketingu, Kraków 1998, s. 222)
* Dystrybucja obejmuje wszelkie decyzje i czynności związane z dostarczeniem wytworzonych produktów finalnemu nabywcy ([[konsument|konsumentowi]], użytkownikowi). ('''Altkorn J.''', ''Podstawy marketingu''. Instytut Marketingu, Kraków 1998, s. 222)
* Celem dystrybucji jest dostarczenie nabywcom [[produkt|produktów]] we właściwej jakości, w odpowiednim czasie i miejscach, przy najbardziej dogodnych formach i warunkach dokonywania zakupów, a także po możliwie najniższych kosztach ich doprowadzenia z [[produkcja|produkcji]] do pośrednich i końcowych nabywców. ('''Sztucki T.''', ''[[Marketing]] przedsiębiorcy i menedżera'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000, s. 13)


* Celem dystrybucji jest dostarczenie nabywcom [[produkt|produktów]] we właściwej jakości, w odpowiednim czasie i miejscach, przy najbardziej dogodnych formach i warunkach dokonywania zakupów, a także po możliwie najniższych kosztach ich doprowadzenia z [[produkcja|produkcji]] do pośrednich i końcowych nabywców. ('''Sztucki T.''', ''[[Marketing]] przedsiębiorcy i menedżera'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000, s. 13)
 
<google>ban728t</google>
 
==Użyteczności dystrybucji==
==Użyteczności dystrybucji==
Autorzy odnoszą się najczęściej do czterech [[użyteczność|użyteczności]], które powinny zaistnieć w procesie udostępniania [[produkt|produktów]] ([[wyjątek]] stanowi [[definicja]] T. Sztuckiego):
Autorzy odnoszą się najczęściej do czterech [[użyteczność|użyteczności]], które powinny zaistnieć w procesie udostępniania [[produkt|produktów]] ([[wyjątek]] stanowi [[definicja]] T. Sztuckiego):
Linia 35: Linia 16:
* [[użyteczność]] formy, która odnosi się do sposobu obsługi oraz zwiększenia atrakcyjności [[produkt|produktu]] lub [[usługa|usługi]], aby zwiększyć [[popyt]]
* [[użyteczność]] formy, która odnosi się do sposobu obsługi oraz zwiększenia atrakcyjności [[produkt|produktu]] lub [[usługa|usługi]], aby zwiększyć [[popyt]]
* [[użyteczność]] posiadania, która urzeczywistnia wysiłki pośredników, aby ułatwić nabywcom przejęcie na [[własność]] [[produkt|produktu]] lub [[usługa|usługi]]
* [[użyteczność]] posiadania, która urzeczywistnia wysiłki pośredników, aby ułatwić nabywcom przejęcie na [[własność]] [[produkt|produktu]] lub [[usługa|usługi]]
<google>n</google>


==Wybór rynku a dystrybucja==
==Wybór rynku a dystrybucja==
Linia 40: Linia 23:


==Rodzaje polityki dystrybucyjnej==
==Rodzaje polityki dystrybucyjnej==
Ewolucja [[rynek|rynku]] świadczącego [[usługi]] elektroniczne doprowadziła do tego, iż nie tylko w handlu bezpośrednim, ale też pośrednim możemy skorzystać z wielu gotowych rozwiązań wspierających zakup. Ze względu na użycie Internetu w dotarciu do nabywców finalnych, [[detalista|detalistów]] [[produkt|produktów]] możemy podzielić na:
Ewolucja [[rynek|rynku]] świadczącego [[usługi]] elektroniczne doprowadziła do tego, iż nie tylko w handlu bezpośrednim, ale też pośrednim możemy skorzystać z wielu gotowych rozwiązań wspierających zakup. Ze względu na użycie Internetu w dotarciu do nabywców finalnych, [[detalista|detalistów]] [[produkt|produktów]] możemy podzielić na:
* Prowadzących [[sprzedaż]] wyłącznie za pośrednictwem sieci (np. Merlin.pl).
* Prowadzących [[sprzedaż]] wyłącznie za pośrednictwem sieci (np. Merlin.pl).
* [[firma|Firmy]] internetowe otwierające zwykłe punkty sprzedaży (np. Komputronik).
* [[firma|Firmy]] internetowe otwierające zwykłe punkty sprzedaży (np. Komputronik).
* [[firma|Firmy]] prowadzące działalność tradycyjnie, które rozszerzyły swoje usługi o sprzedaż za pośrednictwem sieci (np. Empik, Leroy Merlin, Auchan).
* [[firma|Firmy]] prowadzące działalność tradycyjnie, które rozszerzyły swoje usługi o sprzedaż za pośrednictwem sieci (np. Empik, Leroy Merlin, Auchan).
* Działających na [[rynek|rynku]] wyłącznie za pomocą tradycyjnych fizycznych miejsc sprzedaży (np. IKEA, Castorama, Carrefour).  
* Działających na [[rynek|rynku]] wyłącznie za pomocą tradycyjnych fizycznych miejsc sprzedaży (np. IKEA, Castorama, Carrefour).


==Hasło nadrzędne. Zobacz hasła szczegółowe==
==Hasło nadrzędne. Zobacz hasła szczegółowe==
* [[Dystrybucja detaliczna]]  
* [[Dystrybucja detaliczna]]
* [[Dystrybucja franchisingowa]]  
* [[Dystrybucja franchisingowa]]
* [[Dystrybucja masowa]]  
* [[Dystrybucja masowa]]
* [[Dystrybucja poprzez agentów handlowych i brokerów]]  
* [[Dystrybucja poprzez agentów handlowych i brokerów]]
* [[Dystrybucja poprzez hurtowników]]  
* [[Dystrybucja poprzez hurtowników]]
* [[Dystrybucja pozasklepowa]]  
* [[Dystrybucja pozasklepowa]]
* [[Zasady projektowania kanałów dystrybucji]]  
* [[Zasady projektowania kanałów dystrybucji]]
* [[Kanał dystrybucji]]
* [[Kanał dystrybucji]]
* [[Podsystem logistyki dystrybucji]]
* [[Podsystem logistyki dystrybucji]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zadania logistyki w dystrybucji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady projektowania kanałów dystrybucji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sklep firmowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rynek zbytu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia pull]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sprzedaż osobista]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia promocji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady funkcjonowania rynku usług]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formy organizacji sprzedaży]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Frankowska M. (2011) [[Efektywność]] Systemu Dystrybucji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
<noautolinks>
* Przybyłowski K. (1988) Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa
* Frankowska M. (2011), ''Efektywność Systemu Dystrybucji'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Rutkowski I. (2011) Strategie produktu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Przybyłowski K. (1988), ''Marketing'', Dom Wydawniczy ABC, Warszawa
* Rutkowski K. (2004) ''[https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KNoP/struktura/KL/publikacje/Documents/KRutkowski_Zarzadzanie_lancuchem_dostaw.pdf Zarządzanie łańcuchem dostaw–próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką]''. [[Gospodarka]] Materiałowa i [[Logistyka]], 12.
* Rutkowski I. (2011), ''Strategie produktu: koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Szymonik A. (pod red.) (2013) [[Zarządzanie zapasami]] i łańcuchem dostaw, Difin, Warszawa
* Rutkowski K. (2004), ''Zarządzanie łańcuchem dostaw - próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką'', Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 12
* Tubis A. (2006) [http://www.logforum.net/pdf/2_1_6_06.pdf Organizacja dostaw do sieci handlowych. Współpraca producentów z dużymi detalistami] LogForum, 2(1), 1-8.
* Szymonik A. (red.) (2013), ''Zarządzanie zapasami i łańcuchem dostaw'', Difin, Warszawa
* Wirkus M. (2015) [[Planowanie]] i [[rozwój]] nowych produktów, CeDeWu, Warszawa
* Tubis A. (2006), ''[https://www.logforum.net/pdf/2_1_6_06.pdf Organizacja dostaw do sieci handlowych. Współpraca producentów z dużymi detalistami]'', LogForum, 2(1)
* Witkowski J. (2010) Zarządzanie Łańcuchem Dostaw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wirkus M. (2015), ''Planowanie i rozwój nowych produktów'', CeDeWu, Warszawa
 
* Witkowski J. (2010), ''Zarządzanie łańcuchem dostaw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
 
</noautolinks>
[[Kategoria:Dystrybucja]]
[[Kategoria:Dystrybucja]]
<p align=right>'''Autor:''' [[Sławomir Wawak]], Mateusz Marek</p>
<p align=right>'''Autor:''' [[Sławomir Wawak]], Mateusz Marek</p>
<!--[[en:Distribution]]-->
[[Kategoria:Strony ujednoznaczniające]]
[[Kategoria:Strony ujednoznaczniające]]
{{#metamaster:description|Dystrybucja to proces obsługi rynku, obejmujący decyzje i czynności związane z zapewnieniem producenta łączności z nabywcami. Dowiedz się więcej o strategiach dotarcia na rynek.}}

Aktualna wersja na dzień 23:51, 28 lis 2023

Dystrybucja (z łac.: Distributio, oznaczającego podział, oraz łac. distribuere, tłumaczonego jako rozdawanie, czy też rozdzielanie) jest procesem obsługi rynku obejmującym wszelkie decyzje i czynności związane z zapewnieniem łączności producenta z finalnymi nabywcami. Pośrednicy marketingowi tworzą kanał marketingowy, zwany również kanałem handlowym lub kanałem dystrybucji. Dystrybucja zapewnia docelowym konsumentom możliwość nabycia pożądanych produktów w odpowiadającym im miejscu, czasie i po akceptowalnej przez nich cenie. Innymi słowy, to sieć przedsiębiorstw (bądź oddziałów), które współpracują ze sobą, w celu zapewnienia fizycznego przesyłu produktu do finalnego odbiorcy. Każda firma musi opracować odpowiednią dla niej strategię dotarcia na rynek.

TL;DR

Dystrybucja to proces zapewniania łączności producenta z klientami. Ma na celu umożliwienie klientom nabycia produktów w odpowiednim miejscu, czasie i cenie. Istnieje wiele definicji i użyteczności dystrybucji, takich jak użyteczność czasu, miejsca, formy i posiadania. Wybór rynku i kanału dystrybucji jest kluczowy dla wprowadzenia nowego produktu na rynek. Istnieje wiele rodzajów polityki dystrybucyjnej, w tym sprzedaż internetowa i tradycyjna.

Przegląd definicji

  • Dystrybucja jest zbiorem działań i decyzji związanych z udostępnieniem produktu w miejscu i czasie odpowiadającym potrzebom nabywców. (Piasecki B., Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa-Łódź 1999, s. 295)
  • Dystrybucję rozumie się jako proces wszelkich czynności związanych z pokonywaniem przestrzennych i czasowych występujących między produkcją a konsumpcją. (Kramer T., Podstawy marketingu, PWE, Warszawa 2004, s.111)
  • Dystrybucja obejmuje wszelkie decyzje i czynności związane z dostarczeniem wytworzonych produktów finalnemu nabywcy (konsumentowi, użytkownikowi). (Altkorn J., Podstawy marketingu. Instytut Marketingu, Kraków 1998, s. 222)
  • Celem dystrybucji jest dostarczenie nabywcom produktów we właściwej jakości, w odpowiednim czasie i miejscach, przy najbardziej dogodnych formach i warunkach dokonywania zakupów, a także po możliwie najniższych kosztach ich doprowadzenia z produkcji do pośrednich i końcowych nabywców. (Sztucki T., Marketing przedsiębiorcy i menedżera, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000, s. 13)

Użyteczności dystrybucji

Autorzy odnoszą się najczęściej do czterech użyteczności, które powinny zaistnieć w procesie udostępniania produktów (wyjątek stanowi definicja T. Sztuckiego):

Wybór rynku a dystrybucja

Efektywne wprowadzenie nowego produktu na rynek może być zależne od podjętej przez kierownictwo przedsiębiorstwa decyzji w dziedzinach: wyboru odpowiedniego momentu wprowadzenia nowego produktu na rynek (strategia momentu) i sposobów wprowadzenia nowego pproduktu na rynek (strategia wejścia), ale również miejsca jego wprowadzenia (strategia geograficzna), co wiąże się bezpośrednio z dokonaniem optymalnego wyboru kanału dystrybucyjnego, czy też podjęciem decyzji o sposobie tworzenia sieci dystrybucji (w przypadku nowych regionów sprzedaży) dla poszczególnego produktu. Wybór rynku (regionalny, krajowy, międzynarodowy) jak również ukształtowanie geograficzne i warunki kulturowe są nadrzędną informacją przy podejmowaniu decyzji o wyborze kanału dystrybucji i intensywności penetracji rynku.

Rodzaje polityki dystrybucyjnej

Ewolucja rynku świadczącego usługi elektroniczne doprowadziła do tego, iż nie tylko w handlu bezpośrednim, ale też pośrednim możemy skorzystać z wielu gotowych rozwiązań wspierających zakup. Ze względu na użycie Internetu w dotarciu do nabywców finalnych, detalistów produktów możemy podzielić na:

  • Prowadzących sprzedaż wyłącznie za pośrednictwem sieci (np. Merlin.pl).
  • Firmy internetowe otwierające zwykłe punkty sprzedaży (np. Komputronik).
  • Firmy prowadzące działalność tradycyjnie, które rozszerzyły swoje usługi o sprzedaż za pośrednictwem sieci (np. Empik, Leroy Merlin, Auchan).
  • Działających na rynku wyłącznie za pomocą tradycyjnych fizycznych miejsc sprzedaży (np. IKEA, Castorama, Carrefour).

Hasło nadrzędne. Zobacz hasła szczegółowe


Dystrybucjaartykuły polecane
Zadania logistyki w dystrybucjiZasady projektowania kanałów dystrybucjiSklep firmowyRynek zbytuStrategia pullSprzedaż osobistaStrategia promocjiZasady funkcjonowania rynku usługFormy organizacji sprzedaży

Bibliografia

  • Frankowska M. (2011), Efektywność Systemu Dystrybucji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Przybyłowski K. (1988), Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa
  • Rutkowski I. (2011), Strategie produktu: koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Rutkowski K. (2004), Zarządzanie łańcuchem dostaw - próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 12
  • Szymonik A. (red.) (2013), Zarządzanie zapasami i łańcuchem dostaw, Difin, Warszawa
  • Tubis A. (2006), Organizacja dostaw do sieci handlowych. Współpraca producentów z dużymi detalistami, LogForum, 2(1)
  • Wirkus M. (2015), Planowanie i rozwój nowych produktów, CeDeWu, Warszawa
  • Witkowski J. (2010), Zarządzanie łańcuchem dostaw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa

Autor: Sławomir Wawak, Mateusz Marek