System logistyczny przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''System logistyczny przedsiębiorstwa''' jest następstwem wprowadzania systemowej koncepcji w [[logistyka|logistyce]] oraz skutkiem integracji wszystkich funkcji procesów logistycznych (integracji poziomej, pionowej oraz hierarchicznej). Można przyjąć, iż system logistyczny jest wyrazem zaawansowanej fazy rozwoju logistyki w skali mikroekonomicznej, która rozkwitała w latach siedemdziesiątych XX wieku.
|list1=
<ul>
<li>[[Logistyka]]</li>
<li>[[Wartość dodana (Logistyka)]]</li>
<li>[[Logistyka produkcji]]</li>
<li>[[Przedmiot działalności]]</li>
<li>[[Funkcja realizacji przepływów rzeczowych]]</li>
<li>[[Proces logistyczny]]</li>
<li>[[Łańcuch dostaw]]</li>
<li>[[Przepływy towarów w systemie logistycznym]]</li>
<li>[[Funkcja integracyjna logistyki]]</li>
</ul>
}}


 
W sposób ogólny system logistyczny w przedsiębiorstwie można określić jako zbiór elementów logistycznych, między którymi zachodzą określone zależności, a swoje fundamenty opiera na całościowym sposobie rozpatrywania zdeterminowanych logistycznie zagadnień, wyodrębnieniu oraz strukturyzacji elementów i zależności pomiędzy tymi elementami. Tak rozumiany system, posiadający specyficzne właściwości, cechuje się ściśle określonymi zależnościami, wykazującymi podporządkowanie w sposób systemowy odpowiednim rozwiązaniom organizacyjnym.
 
'''System logistyczny przedsiębiorstwa''' jest następstwem wprowadzania systemowej koncepcji w [[logistyka|logistyce]] oraz skutkiem integracji wszystkich funkcji procesów logistycznych (integracji poziomej, pionowej oraz hierarchicznej). Można przyjąć, iż system logistyczny jest wyrazem zaawansowanej fazy rozwoju logistyki w skali mikroekonomicznej, która rozkwitała w latach siedemdziesiątych XX wieku.
 
W sposób ogólny system logistyczny w przedsiębiorstwie można określić jako zbiór elementów logistycznych, między którymi zachodzą określone zależności, a swoje fundamenty opiera na całościowym sposobie rozpatrywania zdeterminowanych logistycznie zagadnień, wyodrębnieniu oraz strukturyzacji elementów i zależności pomiędzy tymi elementami. Tak rozumiany system, posiadający specyficzne właściwości, cechuje się ściśle określonymi zależnościami, wykazującymi podporządkowanie w sposób systemowy odpowiednim rozwiązaniom organizacyjnym.  


Stanowi zintegrowany [[system zarządzania]] przepływem surowców, materiałów, półproduktów, [[towarów]] i usług oraz informacji, od źródeł pozyskania, poprzez ogniwa pośrednie, kończąc na ogniwach konsumenckich. Główne elementy tworzące system logistyczny to:
Stanowi zintegrowany [[system zarządzania]] przepływem surowców, materiałów, półproduktów, [[towarów]] i usług oraz informacji, od źródeł pozyskania, poprzez ogniwa pośrednie, kończąc na ogniwach konsumenckich. Główne elementy tworzące system logistyczny to:
Linia 25: Linia 8:
* sterujące przepływem strumienie informacyjno-decyzyjne
* sterujące przepływem strumienie informacyjno-decyzyjne
* [[infrastruktura transportowa|infrastruktura logistyczna]]
* [[infrastruktura transportowa|infrastruktura logistyczna]]
* [[koszty logistyczne|koszty logistyczne]]  
* [[koszty logistyczne|koszty logistyczne]]
<google>ban728t</google>
Pomiędzy tymi elementami występują określone relacje i zależności funkcjonalno-techniczne, które gwarantują sprawny przebieg procesów logistycznych.


M. Nowicką - Skowron [2000, s. 25] zalicza podstawowe elementy systemu logistycznego ([[zapasy]], pracownicy, bazy informacyjne i materialne) jako ujęcie statyczne systemu. Jednak należy wprowadzić ujęcie dynamiczne, które ukazuje dążenie do określonych celów i zadań. Funkcjonowanie systemów logistycznych polega w głównej mierze na podejmowaniu czynności i procesów, aby zrealizować podstawowe funkcje i zadania logistyczne, które powtarzają się w trakcie przepływu surowców, półproduktów, materiałów, aż po [[produkt]] końcowy w ramach konkretnego przedsiębiorstwa. Ta powtarzalność i zbieżność zadań daje możliwość wyodrębnienia i zintegrowania określonych podsystemów logistycznych.  
Pomiędzy tymi elementami występują określone relacje i zależności funkcjonalno-techniczne, które gwarantują sprawny przebieg procesów logistycznych.
W celu dokonania wieloaspektowej charakterystyki systemu logistycznego należy uwzględnić następujące kwestie:  
 
M. Nowicką - Skowron [2000, s. 25] zalicza podstawowe elementy systemu logistycznego ([[zapasy]], pracownicy, bazy informacyjne i materialne) jako ujęcie statyczne systemu. Jednak należy wprowadzić ujęcie dynamiczne, które ukazuje dążenie do określonych celów i zadań. Funkcjonowanie systemów logistycznych polega w głównej mierze na podejmowaniu czynności i procesów, aby zrealizować podstawowe funkcje i zadania logistyczne, które powtarzają się w trakcie przepływu surowców, półproduktów, materiałów, aż po [[produkt]] końcowy w ramach konkretnego przedsiębiorstwa. Ta powtarzalność i zbieżność zadań daje możliwość wyodrębnienia i zintegrowania określonych podsystemów logistycznych.
W celu dokonania wieloaspektowej charakterystyki systemu logistycznego należy uwzględnić następujące kwestie:
* [[cel]] działania uwzględniający funkcjonowanie wszystkich [[podsystem]]ów,
* [[cel]] działania uwzględniający funkcjonowanie wszystkich [[podsystem]]ów,
* rezultaty działania na wyjściu ([[wyroby]] lub [[usługi]], obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna),
* rezultaty działania na wyjściu ([[wyroby]] lub [[usługi]], obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna),
Linia 39: Linia 20:
* otoczenie kształtowane zwłaszcza przez dostawców, odbiorców, instytucje finansujące działalność przedsiębiorstwa,
* otoczenie kształtowane zwłaszcza przez dostawców, odbiorców, instytucje finansujące działalność przedsiębiorstwa,
* wykorzystywane [[wyposażenie]], takie jak: budynki, maszyny i urządzenia, środki transportowe,
* wykorzystywane [[wyposażenie]], takie jak: budynki, maszyny i urządzenia, środki transportowe,
*[[zasoby]] ludzkie (ilość i struktura zatrudnionych, [[kwalifikacje]]).
* [[zasoby]] ludzkie (ilość i struktura zatrudnionych, [[kwalifikacje]]).
 
<google>n</google>


Zależnie od produkcyjnego, handlowego lub usługowego charakteru działalności przedsiębiorstwa mogą występować różnice w ukształtowaniu poszczególnych wymienionych elementów składowych systemu logistycznego.
Zależnie od produkcyjnego, handlowego lub usługowego charakteru działalności przedsiębiorstwa mogą występować różnice w ukształtowaniu poszczególnych wymienionych elementów składowych systemu logistycznego.
Linia 57: Linia 40:
Źródło: opracowanie własne na podstawie: [H. Pfohl, 1999, s. 18] oraz [P. Blaik, 1999, s. 45]
Źródło: opracowanie własne na podstawie: [H. Pfohl, 1999, s. 18] oraz [P. Blaik, 1999, s. 45]


Wykorzystując klasyfikację systemów logistycznych w oparciu o kryterium instytucjonalne, zaprezentowaną przez P. Blaika [1999, s. 68 - 70] oraz H. Pfohla [1999, s. 14 - 15] należy uzupełnić, że rozwiązania logistyczne na poziomie przedsiębiorstwa traktowane są jako system mikrologistyczny, który we współpracy z kooperantami (producentami lub dostawcami usług logistycznych) może tworzyć system metalogistyczny, a w skali gospodarki całego kraju system makrologistyczny. P. Blaik wprowadził jednak pomiędzy metalogistykę, a makrologistykę jeszcze jeden poziom dotyczący pionowej integracji podsystemów metalogistycznych określając go mianem systemu mezologistycznego.
Wykorzystując klasyfikację systemów logistycznych w oparciu o kryterium instytucjonalne, zaprezentowaną przez P. Blaika [1999, s. 68-70] oraz H. Pfohla [1999, s. 14-15] należy uzupełnić, że rozwiązania logistyczne na poziomie przedsiębiorstwa traktowane są jako system mikrologistyczny, który we współpracy z kooperantami (producentami lub dostawcami usług logistycznych) może tworzyć system metalogistyczny, a w skali gospodarki całego kraju system makrologistyczny. P. Blaik wprowadził jednak pomiędzy metalogistykę, a makrologistykę jeszcze jeden poziom dotyczący pionowej integracji podsystemów metalogistycznych określając go mianem systemu mezologistycznego.
 
==TL;DR==
System logistyczny przedsiębiorstwa to zintegrowany system zarządzania przepływem surowców, materiałów, towarów, usług i informacji. Składa się z kilku podsystemów, takich jak logistyka zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji oraz zwrotów. Istnieją różnice w ukształtowaniu tych podsystemów w zależności od charakteru działalności przedsiębiorstwa. System logistyczny może być również rozpatrywany na poziomie mikrologistyki, metalogistyki i makrologistyki.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Logistyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wartość dodana (Logistyka)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka produkcji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedmiot działalności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcja realizacji przepływów rzeczowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces logistyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Łańcuch dostaw]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przepływy towarów w systemie logistycznym]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcja integracyjna logistyki]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Beier F. J. 2004, Rutkowski K., ''Logistyka'', wydanie X, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
<noautolinks>
* Blaik P. 1999, ''Logistyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Blaik P. (1999), ''Logistyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Blaik P. 2010, ''Logistyka Koncepcja zintegrowanego zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Blaik P. (2010), ''Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania'', PWE, Warszawa
* Harrison A. 2010, ''[[Zarządzanie]] logistyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Harrison A. (2010), ''Zarządzanie logistyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Nowicka - Skowron M. 2000, ''[[Efektywność]] systemów logistycznych'', PWE, Warszawa  
* Nowicka-Skowron M. (2000), ''Efektywność systemów logistycznych'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Pfohl H. C. 1998, ''Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty. Zastosowanie koncepcji logistyki w przedsiębiorstwie i w stosunkach między przedsiębiorstwami'', Biblioteka Logistyka, Poznań
* Pfohl H. (1998), ''Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty'', Biblioteka logistyka, Poznań
* Schary Ph. B., Skjøtt-Larsen T. 2002, ''Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży'' (tyt. org: ''Managing the Global Supply Chain''), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa  
* Rutkowski K., Beier F. (2004), ''Logistyka'', Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Oficyna Wydawnicza, Warszawa
* Schary P., Skjøtt-Larsen T. (2002), ''Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Tomasz Małkus, Katarzyna Bodurka}}
{{a|Tomasz Małkus, Katarzyna Bodurka}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]
[[en:Logistics system]]
[[en:Logistics system]]
{{#metamaster:description|Skuteczny system logistyczny: zarządzanie przepływem surowców, towarów i informacji. Kluczowy element skutecznego zarządzania logistycznego w firmie.}}

Aktualna wersja na dzień 23:52, 8 gru 2023

System logistyczny przedsiębiorstwa jest następstwem wprowadzania systemowej koncepcji w logistyce oraz skutkiem integracji wszystkich funkcji procesów logistycznych (integracji poziomej, pionowej oraz hierarchicznej). Można przyjąć, iż system logistyczny jest wyrazem zaawansowanej fazy rozwoju logistyki w skali mikroekonomicznej, która rozkwitała w latach siedemdziesiątych XX wieku.

W sposób ogólny system logistyczny w przedsiębiorstwie można określić jako zbiór elementów logistycznych, między którymi zachodzą określone zależności, a swoje fundamenty opiera na całościowym sposobie rozpatrywania zdeterminowanych logistycznie zagadnień, wyodrębnieniu oraz strukturyzacji elementów i zależności pomiędzy tymi elementami. Tak rozumiany system, posiadający specyficzne właściwości, cechuje się ściśle określonymi zależnościami, wykazującymi podporządkowanie w sposób systemowy odpowiednim rozwiązaniom organizacyjnym.

Stanowi zintegrowany system zarządzania przepływem surowców, materiałów, półproduktów, towarów i usług oraz informacji, od źródeł pozyskania, poprzez ogniwa pośrednie, kończąc na ogniwach konsumenckich. Główne elementy tworzące system logistyczny to:

Pomiędzy tymi elementami występują określone relacje i zależności funkcjonalno-techniczne, które gwarantują sprawny przebieg procesów logistycznych.

M. Nowicką - Skowron [2000, s. 25] zalicza podstawowe elementy systemu logistycznego (zapasy, pracownicy, bazy informacyjne i materialne) jako ujęcie statyczne systemu. Jednak należy wprowadzić ujęcie dynamiczne, które ukazuje dążenie do określonych celów i zadań. Funkcjonowanie systemów logistycznych polega w głównej mierze na podejmowaniu czynności i procesów, aby zrealizować podstawowe funkcje i zadania logistyczne, które powtarzają się w trakcie przepływu surowców, półproduktów, materiałów, aż po produkt końcowy w ramach konkretnego przedsiębiorstwa. Ta powtarzalność i zbieżność zadań daje możliwość wyodrębnienia i zintegrowania określonych podsystemów logistycznych. W celu dokonania wieloaspektowej charakterystyki systemu logistycznego należy uwzględnić następujące kwestie:

  • cel działania uwzględniający funkcjonowanie wszystkich podsystemów,
  • rezultaty działania na wyjściu (wyroby lub usługi, obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna),
  • elementy decydujące o zasilaniu na wejściu (przede wszystkim surowce, materiały, półprodukty, energia, informacje oraz ludzie),
  • proces przetwarzania elementów na wejściu w rezultaty na wyjściu (zmiany właściwości fizycznych lub chemicznych, montaż),
  • otoczenie kształtowane zwłaszcza przez dostawców, odbiorców, instytucje finansujące działalność przedsiębiorstwa,
  • wykorzystywane wyposażenie, takie jak: budynki, maszyny i urządzenia, środki transportowe,
  • zasoby ludzkie (ilość i struktura zatrudnionych, kwalifikacje).

Zależnie od produkcyjnego, handlowego lub usługowego charakteru działalności przedsiębiorstwa mogą występować różnice w ukształtowaniu poszczególnych wymienionych elementów składowych systemu logistycznego.

Na podstawie głównych funkcji realizowanych w poszczególnych etapach przepływów dóbr i towarzyszących im informacji, w systemie logistycznym przedsiębiorstwa można wyodrębnić kilka podsystemów. Inspirację mogą stanowić klasyfikacje przedstawione przez H. Pfohla [1999], P. Blaika [1999], P. Schary i T. Skjøtta-Larsena [2002] oraz F. Beiera i K. Rutkowskiego [2004]. Wykorzystując doświadczenia przedstawione w pracach wymienionych autorów można wyodrębnić następujące podsystemy:

Usytuowanie wymienionych podsystemów, wyróżnionych zgodnie z kolejnymi etapami przepływów dóbr w przedsiębiorstwie zajmującym się wytwarzaniem i sprzedażą oferowanych wyrobów zostało zaprezentowane na rysunku. Przedstawiony schemat zawiera jednak uproszczenie polegające na uwzględnieniu przede wszystkim takich elementów zasilania na wejściu do systemu jak informacje i towary (surowce, materiały, półprodukty z zakupu oraz części zamienne), których dotyczą realizowane w systemie przepływy. Obok wymienionych elementów występują również wspomniane wcześniej zasoby ludzkie, wyposażenie, maszyny, energia oraz wiedza i doświadczenie (w tym także wypracowane metody działania).

RyssystemlogTM.jpg

Rys. 1. System logistyczny przedsiębiorstwa

Źródło: opracowanie własne na podstawie: [H. Pfohl, 1999, s. 18] oraz [P. Blaik, 1999, s. 45]

Wykorzystując klasyfikację systemów logistycznych w oparciu o kryterium instytucjonalne, zaprezentowaną przez P. Blaika [1999, s. 68-70] oraz H. Pfohla [1999, s. 14-15] należy uzupełnić, że rozwiązania logistyczne na poziomie przedsiębiorstwa traktowane są jako system mikrologistyczny, który we współpracy z kooperantami (producentami lub dostawcami usług logistycznych) może tworzyć system metalogistyczny, a w skali gospodarki całego kraju system makrologistyczny. P. Blaik wprowadził jednak pomiędzy metalogistykę, a makrologistykę jeszcze jeden poziom dotyczący pionowej integracji podsystemów metalogistycznych określając go mianem systemu mezologistycznego.

TL;DR

System logistyczny przedsiębiorstwa to zintegrowany system zarządzania przepływem surowców, materiałów, towarów, usług i informacji. Składa się z kilku podsystemów, takich jak logistyka zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji oraz zwrotów. Istnieją różnice w ukształtowaniu tych podsystemów w zależności od charakteru działalności przedsiębiorstwa. System logistyczny może być również rozpatrywany na poziomie mikrologistyki, metalogistyki i makrologistyki.


System logistyczny przedsiębiorstwaartykuły polecane
LogistykaWartość dodana (Logistyka)Logistyka produkcjiPrzedmiot działalnościFunkcja realizacji przepływów rzeczowychProces logistycznyŁańcuch dostawPrzepływy towarów w systemie logistycznymFunkcja integracyjna logistyki

Bibliografia

  • Blaik P. (1999), Logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Blaik P. (2010), Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWE, Warszawa
  • Harrison A. (2010), Zarządzanie logistyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Nowicka-Skowron M. (2000), Efektywność systemów logistycznych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Pfohl H. (1998), Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty, Biblioteka logistyka, Poznań
  • Rutkowski K., Beier F. (2004), Logistyka, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Oficyna Wydawnicza, Warszawa
  • Schary P., Skjøtt-Larsen T. (2002), Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa


Autor: Tomasz Małkus, Katarzyna Bodurka