Zarządzanie marketingowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 49: | Linia 49: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Kaczmarczyk S. (2015) | * Kaczmarczyk S. (2015), ''[http://wneiz.pl//nauka_wneiz/sip/sip39-2015/SiP-39-t2-207.pdf Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem jako proces doskonalenia biznesu]'', Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania, nr 39, t. 2 | ||
* Radkowska J., Radkowski K., Sobotkiewicz D., (2009). ''Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem w warunkach gospodarki rynkowej - wybrane zagadnienia'', Legnica | * Radkowska J., Radkowski K., Sobotkiewicz D., (2009). ''Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem w warunkach gospodarki rynkowej - wybrane zagadnienia'', Legnica | ||
* Rosa G., (2012). ''Zarządzanie marketingowe'' Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa | * Rosa G., (2012). ''Zarządzanie marketingowe'' Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa |
Wersja z 22:06, 10 lis 2023
Zarządzanie marketingowe |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie marketingowe - jest to szeroko rozumiane pojęcie, wówczas gdy traktujemy je jako sposób zarządzania poprzez wytyczone wcześniej cele, gdzie celem jest niewykluczone wielostronne i maksymalne wykorzystanie w przedsiębiorstwie systemów oraz instrumentów marketingowych, a cele operacyjne i zadania przedsiębiorstwa - w tym również maksymalizowanie zysku - i forma postępowania firmy w obszarze rynkowym, zostają pod zasadniczą formą marketingowego myślenia (T. Wojciechowski 2009 s. 241) Zarządzanie marketingiem a zarządzanie marketingowe - w literaturze można spotkać dwa terminy, pierwszy zarządzanie marketingiem można określić jako kierowanie ogółem działalności marketingowej, wykonywanej przez cały zespół jednostki ale i także przez kadrę pracowniczą dalszych działów firmy, którzy zajmują się określonymi zadaniami dotyczącymi czynności z zakresu marketingu. Drugi termin zarządzanie marketingowe można definiować jako tok postępowania stosownie z powszechnie przyjętymi teoriami marketingowymi. Wyodrębnia się trzy zasadnicze elementy zgodne dla wszelkich koncepcji marketingowych:
- znajomość nabywcy
- konsolidacja przedsięwzięć marketingowych
- uzyskiwanie profitów w długim czasie
(J. Radkowska i in. 2009 s. 36-37)
Konkretyzacja przebiegu zarządzania marketingowego w firmie wiąże się z realizowaniem określonych funkcji zarządzania marketingowego, między którymi możemy wyodrębnić:
- Analizowanie, ma na celu oszacowanie możliwości i ryzyka na rynku, które wiąże się z działalnością gospodarczą.
- Planowanie, a więc wytyczanie planów, określanie strategii oraz rokowanie zasobów niezastąpione do osiągnięcia celów.
- Organizowanie, czyli stwarzanie układu organizacyjnego, gdzie ludzie wykonują określone plany.
- Wdrażanie, które opiera się na wyznaczaniu zadań kadrze pracowniczej, a także na zarządzaniu i dominowaniu ludźmi, po to aby uzyskać wytyczone wcześniej cele.
- Kontrolowanie, czyli regularne sprawdzanie oraz ocena działalności marketingowej.(J. Radkowska i in. 2009 s. 38)
TL;DR
Zarządzanie marketingowe to sposób zarządzania poprzez wykorzystanie systemów i instrumentów marketingowych w celu osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. Składa się z analizy, planowania, organizowania, wdrażania i kontrolowania działań marketingowych. Przebieg zarządzania marketingowego składa się z pięciu faz. Badania marketingowe mają duże znaczenie dla zaspokojenia potrzeb klientów. Zarządzanie marketingowe jest jedną z wielu form zarządzania organizacją.
Przebieg zarządzania marketingowego
Przebieg zarządzania marketingowego składa się z pięciu faz:
- badania efektywności marketingowych
- analizy oraz wyboru finalnych rynków działania
- tworzenia perspektyw marketingowych
- opracowywania planów marketingowych
- przygotowywania i nadzorowania działalności marketingowej (T. Wojciechowski 2009 s. 242)
Zarządzanie marketingowe dotyczy więc takich zagadnień jak planowanie i analizowanie, które jest ukierunkowane na selekcję zadań rynkowych, tworzenie stosownej z nimi koncepcji, a także wdrażanie i nadzorowanie dla uzyskania określonych wartości i idei. Zarządzanie marketingowe zmierza więc w kierunku podtrzymywania satysfakcjonującej konwersji z finalnymi odbiorcami, co w konieczności skutkuje uzyskaniem pozytywnych korzyści i przychodów (G. Rosa s. 43)
Zarządzanie marketingowe jest jedną z mnóstwa dostępnych form zarządzania organizacją. Według jednego z najbardziej niebywałych i doświadczonych autorytetów Philipa Kotlera w dziale marketingu, zarządzanie marketingowe to gatunek z dziedziny sztuki i dyscypliny, a także wiedza, która dąży do pozyskiwania nowych klientów na rynku a także do podtrzymywania z nimi kontaktów. W obecnym więc zarządzaniu marketingowym, kontrahent usytuowany jest w ośrodku zainteresowania. Zasadnicze stało się zatem to, aby zaspokoić jego żądania. Badania marketingowe mają więc dosyć dużą istotność dla zagwarantowania zadowolenia grupie nabywców w celu określenia ich potrzeb oraz oczekiwań. (B. Wąsikowska s. 145) Proces zarządzania marketingowego jest to przebieg postępowań oraz uzgodnień, które zmierzają do uzgodnienia wydajnego zdobycia celów rynkowych, zachodzące stosownie z zasadami postępowania marketingowego, opisującymi sedno marketingowej preferencji zarządzania (G.Rosa s. 43) W przesłankach obecnego rynku marketing, który jest asortymentem norm toku postępowania opisujących powszechną filozofię funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest zarówno jedną z wielu ról organizacyjnych, stanowiąca sektor specjalistycznego zarządzania (M. Zajkowska s. 360) Zarządzanie marketingowe należy więc uwzględnić jako powszechnie stosowaną koncepcję kierowania przedsiębiorstwem (S. Kaczmarczyk s. 205)
Bibliografia
- Kaczmarczyk S. (2015), Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem jako proces doskonalenia biznesu, Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania, nr 39, t. 2
- Radkowska J., Radkowski K., Sobotkiewicz D., (2009). Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem w warunkach gospodarki rynkowej - wybrane zagadnienia, Legnica
- Rosa G., (2012). Zarządzanie marketingowe Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
- Wąsikowska B. (2015). Zastosowanie technik neuronauki poznawczej w zarządzaniu marketingowym, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 13[62]
- Wojciechowski T. (2009), Encyklopedyczne podstawy marketingu, Placet, Warszawa
- Zajkowska M. (2015). Marketing zrównoważony - od tradycyjnego do innowacyjnego nurtu zarządzania, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 41, t. 2
Autor: Brygida Opyrchał
.