Polityka spójności: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Polityka]] spójności''' polega na wzmocnieniu spójności gospodarczej i społecznej Wspólnoty Europejskiej, poprzez zmniejszenie dysproporcji w poziomach rozwoju różnych regionów oraz zacofania regionów lub wysp najmniej uprzywilejowanych, w tym obszarów wiejskich. Celem polityki spójności jest przyczynianie się do wzrostu gospodarczego, zwiększanie konkurencyjności i zatrudnienia poprzez włączenie priorytetów Wspólnoty dotyczących trwałego rozwoju określonych na posiedzeniu Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. i na posiedzeniu Rady Europejskiej w Geteborgu w dniach 15 i 16 czerwca 2001 r. Założenia polityki spójności zmierzają do osiągnięcia harmonijnego, równoważonego i trwałego rozwoju [[Wspólnota Europejska|Wspólnoty]]. | '''[[Polityka]] spójności''' polega na wzmocnieniu spójności gospodarczej i społecznej Wspólnoty Europejskiej, poprzez zmniejszenie dysproporcji w poziomach rozwoju różnych regionów oraz zacofania regionów lub wysp najmniej uprzywilejowanych, w tym obszarów wiejskich. Celem polityki spójności jest przyczynianie się do wzrostu gospodarczego, zwiększanie konkurencyjności i zatrudnienia poprzez włączenie priorytetów Wspólnoty dotyczących trwałego rozwoju określonych na posiedzeniu Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. i na posiedzeniu Rady Europejskiej w Geteborgu w dniach 15 i 16 czerwca 2001 r. Założenia polityki spójności zmierzają do osiągnięcia harmonijnego, równoważonego i trwałego rozwoju [[Wspólnota Europejska|Wspólnoty]]. | ||
Linia 26: | Linia 24: | ||
1. '''Polityka regionalna''': | 1. '''Polityka regionalna''': | ||
Jest jedynym z najważniejszych obszarów działań Unii Europejskiej. | Jest jedynym z najważniejszych obszarów działań Unii Europejskiej. | ||
Polityka regionalna skupia się na: | Polityka regionalna skupia się na: | ||
Linia 37: | Linia 35: | ||
2. '''Polityka socjalna''': | 2. '''Polityka socjalna''': | ||
Nadrzędnym celem polityki socjalnej jest walka z bezrobociem poprzez: | Nadrzędnym celem polityki socjalnej jest walka z bezrobociem poprzez: | ||
* kreowanie nowych miejsc pracy, | * kreowanie nowych miejsc pracy, | ||
* poprawę warunków pracy, | * poprawę warunków pracy, | ||
* umożliwianie swobodnego przepływu siły roboczej, | * umożliwianie swobodnego przepływu siły roboczej, | ||
* ochronę praw pracowników. | * ochronę praw pracowników. | ||
== Cele polityki spójności == | == Cele polityki spójności == | ||
Linia 50: | Linia 48: | ||
# '''Celu [[Konwergencja]]''', który jest ukierunkowany na przyspieszenie konwergencji najsłabiej rozwiniętych państw członkowskich i regionów poprzez poprawę warunków wzrostu i zatrudnienia dzięki zwiększaniu ilości i poprawie jakości inwestycji w [[kapitał rzeczowy]] i ludzki, rozwojowi innowacyjności i społeczeństwa opartego na wiedzy, zdolnościom adaptacyjnym do zmian gospodarczych i społecznych, ochronie i poprawie jakości środowiska naturalnego oraz zwiększaniu wydajności administracji. Cel ten stanowi [[priorytet]] funduszy, | # '''Celu [[Konwergencja]]''', który jest ukierunkowany na przyspieszenie konwergencji najsłabiej rozwiniętych państw członkowskich i regionów poprzez poprawę warunków wzrostu i zatrudnienia dzięki zwiększaniu ilości i poprawie jakości inwestycji w [[kapitał rzeczowy]] i ludzki, rozwojowi innowacyjności i społeczeństwa opartego na wiedzy, zdolnościom adaptacyjnym do zmian gospodarczych i społecznych, ochronie i poprawie jakości środowiska naturalnego oraz zwiększaniu wydajności administracji. Cel ten stanowi [[priorytet]] funduszy, | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
# '''Celu [[Konkurencyjność]] regionalna i [[zatrudnienie]]''', który, poza najsłabiej rozwiniętymi regionami, jest ukierunkowany na zwiększanie konkurencyjności i atrakcyjności regionów, jak również zatrudnienia poprzez przewidywanie zmian gospodarczych i społecznych, w tym związanych z liberalizacją handlu, poprzez zwiększenie i poprawę jakości inwestycji w [[kapitał ludzki]], [[innowacyjność]] i promowanie społeczeństwa opartego na wiedzy, [[przedsiębiorczość]], ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego oraz poprawę dostępności, [[zdolności]] adaptacyjnych [[pracownik]]ów i podmiotów gospodarczych, jak również [[rozwój]] rynków pracy sprzyjających integracji społecznej; | # '''Celu [[Konkurencyjność]] regionalna i [[zatrudnienie]]''', który, poza najsłabiej rozwiniętymi regionami, jest ukierunkowany na zwiększanie konkurencyjności i atrakcyjności regionów, jak również zatrudnienia poprzez przewidywanie zmian gospodarczych i społecznych, w tym związanych z liberalizacją handlu, poprzez zwiększenie i poprawę jakości inwestycji w [[kapitał ludzki]], [[innowacyjność]] i promowanie społeczeństwa opartego na wiedzy, [[przedsiębiorczość]], ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego oraz poprawę dostępności, [[zdolności]] adaptacyjnych [[pracownik]]ów i podmiotów gospodarczych, jak również [[rozwój]] rynków pracy sprzyjających integracji społecznej; | ||
# '''Celu Europejska współ[[praca]] terytorialna''', który jest ukierunkowany na umacnianie współpracy transgranicznej poprzez wspólne inicjatywy lokalne i regionalne, umacnianie współpracy transnarodowej za pomocą działań sprzyjających zintegrowanemu rozwojowi terytorialnemu powiązanemu z priorytetami Wspólnoty oraz umacnianie współpracy międzyregionalnej i wymiany doświadczeń na właściwym szczeblu terytorialnym. | # '''Celu Europejska współ[[praca]] terytorialna''', który jest ukierunkowany na umacnianie współpracy transgranicznej poprzez wspólne inicjatywy lokalne i regionalne, umacnianie współpracy transnarodowej za pomocą działań sprzyjających zintegrowanemu rozwojowi terytorialnemu powiązanemu z priorytetami Wspólnoty oraz umacnianie współpracy międzyregionalnej i wymiany doświadczeń na właściwym szczeblu terytorialnym. | ||
Linia 94: | Linia 92: | ||
"Jedynym wymaganiem, jakie zawiera klauzula, jest [[obowiązek]] nałożony na [[Komisja Europejska|Komisję]] i państwa członkowskie dotyczące raportowania nawzajem, natomiast w większości [[odpowiedzialność]] za politykę zatrudnienia ponoszą państwa członkowskie"(J.McCormick 2010, s. 293) | "Jedynym wymaganiem, jakie zawiera klauzula, jest [[obowiązek]] nałożony na [[Komisja Europejska|Komisję]] i państwa członkowskie dotyczące raportowania nawzajem, natomiast w większości [[odpowiedzialność]] za politykę zatrudnienia ponoszą państwa członkowskie"(J.McCormick 2010, s. 293) | ||
==Poziom życia w Europie== | ==Poziom życia w Europie== | ||
W każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej istnieje własny [[system]] opieki zdrowotnej, edukacji, czy socjalnej. Jednak polityka socjalna nie w każdym kraju idzie zgodnie z założeniami. [[Ubóstwo]] nie zniknęło, a w niektórych regionach się poszerzyło co prowadzi do jeszcze większych podziałów w Europie. Zadaniem polityki spójności jest więc [[monitorowanie]] i wprowadzanie działań, które będą polepszać warunki życia w całej UE. (J.McCormick 2010, s. 287-288) | W każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej istnieje własny [[system]] opieki zdrowotnej, edukacji, czy socjalnej. Jednak polityka socjalna nie w każdym kraju idzie zgodnie z założeniami. [[Ubóstwo]] nie zniknęło, a w niektórych regionach się poszerzyło co prowadzi do jeszcze większych podziałów w Europie. Zadaniem polityki spójności jest więc [[monitorowanie]] i wprowadzanie działań, które będą polepszać warunki życia w całej UE. (J.McCormick 2010, s. 287-288) | ||
Według większości kryteriów poziom życia zachodnich Europejczyków jest jednym z najwyższych wśród ludzi na całym świecie. Związane jest to z łatwym dostępem do wysokiej jakości służby medycznej, edukacji, opieki socjalnej, transportu i komunikacji. Poziom umieralności u noworodków jest coraz niższy, a przeciętny Europejczyk żyje 75 lat. Wśród zachodnich Europejczyków występuje znikomy analfabetyzm, a [[warunki pracy]] są jednymi z najlepszych na świecie. | Według większości kryteriów poziom życia zachodnich Europejczyków jest jednym z najwyższych wśród ludzi na całym świecie. Związane jest to z łatwym dostępem do wysokiej jakości służby medycznej, edukacji, opieki socjalnej, transportu i komunikacji. Poziom umieralności u noworodków jest coraz niższy, a przeciętny Europejczyk żyje 75 lat. Wśród zachodnich Europejczyków występuje znikomy analfabetyzm, a [[warunki pracy]] są jednymi z najlepszych na świecie. | ||
Poziom życia wschodnich Europejczyków jest nieco niższy, ale poprzez możliwości stwarzane dzięki integracji europejskiej, z roku na rok odczuwane są duże zmiany. | Poziom życia wschodnich Europejczyków jest nieco niższy, ale poprzez możliwości stwarzane dzięki integracji europejskiej, z roku na rok odczuwane są duże zmiany. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Greta M, Tomczak Woźniak E.(2013) ''[http://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/968/1/01_Marianna%20GRETA.pdf Problem spójności w nowej polityce regionalnej UE na lata 2014-2020]'', Optimum. Studia ekonomiczne, Nr 4, s. 3-12 | * Greta M, Tomczak Woźniak E.(2013) ''[http://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/968/1/01_Marianna%20GRETA.pdf Problem spójności w nowej polityce regionalnej UE na lata 2014-2020]'', Optimum. Studia ekonomiczne, Nr 4, s. 3-12 | ||
* Malendowski W. (2010) '' | * Malendowski W. (2010) ''Suwerenność państw w procesie integracji europejskiej'', Nr 4, Poznań, s. 7-20 | ||
* McCormick J. (2010). ''Zrozumieć Unię Europejską'', PWN, Warszawa | * McCormick J. (2010). ''Zrozumieć Unię Europejską'', PWN, Warszawa | ||
*'' | * ''Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999.'' | ||
* ''Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające (WE) nr 1260/1999.'' | |||
* ''Rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1164/94.''s. 99-102 | |||
*'' | |||
*'' | |||
* Zielińska-Głębocka A. (1999) ''[http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/3-1999_Zielinska-Glebocka.pdf Dynamika Unii Europejskiej w świetle teorii integracji]'', Studia Europejskie, Nr 3, s. 11-32 | * Zielińska-Głębocka A. (1999) ''[http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/3-1999_Zielinska-Glebocka.pdf Dynamika Unii Europejskiej w świetle teorii integracji]'', Studia Europejskie, Nr 3, s. 11-32 | ||
* ''[http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:210:0001:0011:PL:PDF Rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999.]'' | |||
* ''[https://www.mos.gov.pl/g2/big/2009_06/2c314c2465263751e64b99ef97ad656e.pdf Narodowe strategiczne ramy odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2007.]'' | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Jolanta Rusin, Agnieszka Wójcik}} | {{a|Jolanta Rusin, Agnieszka Wójcik}} |
Wersja z 17:44, 25 paź 2023
Polityka spójności |
---|
Polecane artykuły |
Polityka spójności polega na wzmocnieniu spójności gospodarczej i społecznej Wspólnoty Europejskiej, poprzez zmniejszenie dysproporcji w poziomach rozwoju różnych regionów oraz zacofania regionów lub wysp najmniej uprzywilejowanych, w tym obszarów wiejskich. Celem polityki spójności jest przyczynianie się do wzrostu gospodarczego, zwiększanie konkurencyjności i zatrudnienia poprzez włączenie priorytetów Wspólnoty dotyczących trwałego rozwoju określonych na posiedzeniu Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. i na posiedzeniu Rady Europejskiej w Geteborgu w dniach 15 i 16 czerwca 2001 r. Założenia polityki spójności zmierzają do osiągnięcia harmonijnego, równoważonego i trwałego rozwoju Wspólnoty.
TL;DR
Polityka spójności Unii Europejskiej ma na celu wyrównywanie dysproporcji w rozwoju różnych regionów poprzez inwestowanie w uboższe obszary i promowanie zatrudnienia. Działania realizowane są poprzez trzy cele: konwergencję, konkurencyjność regionalną i zatrudnienie oraz europejską współpracę terytorialną. Fundusze takie jak EFRR, EFS i Fundusz Spójności są wykorzystywane do realizacji polityki. Programy operacyjne, takie jak Infrastruktura i Środowisko czy Innowacyjna Gospodarka, są głównymi instrumentami realizacji. Rada ustala strategiczne wytyczne dla spójności, a państwa członkowskie przedstawiają narodowe strategiczne ramy odniesienia. Polityka spójności ma na celu poprawę warunków życia w Europie, jednak nadal istnieją różnice w poziomie życia między wschodnimi i zachodnimi Europejczykami.
Polityka regionalna i socjalna
Polityka spójności podzielona jest na dwie części (J.McCormick 2010, s. 283-284):
1. Polityka regionalna:
Jest jedynym z najważniejszych obszarów działań Unii Europejskiej.
Polityka regionalna skupia się na:
- wyrównywaniu dysproporcji w poziomie zasobności danego regionu,
- wyrównywaniu dysproporcji w poziomie dochodu, poprzez inwestowanie w regiony uboższe,
- polepszenie warunków życia,
- promowanie aktywności zawodowej.
Głównym celem polityki regionalnej jest wzmocnienie rynku europejskiego.
2. Polityka socjalna:
Nadrzędnym celem polityki socjalnej jest walka z bezrobociem poprzez:
- kreowanie nowych miejsc pracy,
- poprawę warunków pracy,
- umożliwianie swobodnego przepływu siły roboczej,
- ochronę praw pracowników.
Cele polityki spójności
Działania w ramach polityki spójności mają na celu zmniejszenie dysproporcji gospodarczych, społecznych i terytorialnych, które powstają zwłaszcza w państwach i regionach opóźnionych w rozwoju i w związku z restrukturyzacją gospodarczą i społeczną oraz z procesem starzenia się ludności.
Polityka spójności polega na realizacji trzech najważniejszych celów:
- Celu Konwergencja, który jest ukierunkowany na przyspieszenie konwergencji najsłabiej rozwiniętych państw członkowskich i regionów poprzez poprawę warunków wzrostu i zatrudnienia dzięki zwiększaniu ilości i poprawie jakości inwestycji w kapitał rzeczowy i ludzki, rozwojowi innowacyjności i społeczeństwa opartego na wiedzy, zdolnościom adaptacyjnym do zmian gospodarczych i społecznych, ochronie i poprawie jakości środowiska naturalnego oraz zwiększaniu wydajności administracji. Cel ten stanowi priorytet funduszy,
- Celu Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie, który, poza najsłabiej rozwiniętymi regionami, jest ukierunkowany na zwiększanie konkurencyjności i atrakcyjności regionów, jak również zatrudnienia poprzez przewidywanie zmian gospodarczych i społecznych, w tym związanych z liberalizacją handlu, poprzez zwiększenie i poprawę jakości inwestycji w kapitał ludzki, innowacyjność i promowanie społeczeństwa opartego na wiedzy, przedsiębiorczość, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego oraz poprawę dostępności, zdolności adaptacyjnych pracowników i podmiotów gospodarczych, jak również rozwój rynków pracy sprzyjających integracji społecznej;
- Celu Europejska współpraca terytorialna, który jest ukierunkowany na umacnianie współpracy transgranicznej poprzez wspólne inicjatywy lokalne i regionalne, umacnianie współpracy transnarodowej za pomocą działań sprzyjających zintegrowanemu rozwojowi terytorialnemu powiązanemu z priorytetami Wspólnoty oraz umacnianie współpracy międzyregionalnej i wymiany doświadczeń na właściwym szczeblu terytorialnym.
Pomoc funduszy w ramach trzech celów, uwzględnia, zgodnie z ich charakterem, z jednej strony szczególne uwarunkowania gospodarcze i społeczne, a z drugiej - szczególne uwarunkowania terytorialne. Pomoc służy wspieraniu, w odpowiedni sposób, zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, w szczególności jako elementu rozwoju regionalnego, oraz odnowy obszarów wiejskich i obszarów zależnych od rybołówstwa poprzez dywersyfikację gospodarczą. Pomoc służy również wspieraniu obszarów o niekorzystnym położeniu geograficznym lub warunkach przyrodniczych, które pogłębiają ich problemy rozwojowe, w szczególności regionów najbardziej oddalonych, jak również obszarów północnych o bardzo niskiej gęstości zaludnienia, określonych wysp i państw członkowskich będących wyspami oraz obszarów górskich.
Podmioty realizujące politykę spójności
Podstawowe fundusze, realizujące cele polityki spójności oraz udzielające pomocy w jej ramach to:
- Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR),
- Europejski Fundusz Społecznego (EFS),
- Fundusz Spójności.
Cel Konwergencja realizują EFRR, EFS i Fundusz Spójności, cel Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie- EFRR i ES, a cel Europejska współpraca terytorialna- EFRR.
Wieloletnie programowanie ukierunkowane jest na osiąganie celów funduszy poprzez zapewnienie dostępności niezbędnych zasobów finansowych oraz spójności i ciągłości wspólnych działań Wspólnoty i państw członkowskich.
Instrumenty realizacji polityki spójności
Podstawowymi instrumentami realizacji polityki spójności są następujące programy operacyjne:
- Program Infrastruktura i Środowisko - współfinansowany z EFRR i Funduszu Spójności,
- Program Innowacyjna Gospodarka - współfinansowany z EFRR,
- Program Kapitał Ludzki - współfinansowany z EFS,
- 16 Programów Regionalnych - finansowane z EFRR,
- Program Rozwój Polski Wschodniej - finansowany z EFRR,
- Program Pomoc Techniczna - finansowany z EFRR,
- Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej - finansowany z EFRR.
Strategiczne wytyczne Wspólnoty dla spójności
Rada ustanawia na poziomie Wspólnoty zwięzłe strategiczne wytyczne dla spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, określające indykatywne ramy interwencji funduszy, z uwzględnieniem innych stosownych polityk Wspólnoty. Dla każdego z celów funduszy wytyczne te nadają w szczególności moc priorytetom Wspólnoty w celu promowania harmonijnego, zrównoważonego i trwałego rozwoju Wspólnoty.
Narodowe strategiczne ramy odniesienia
Państwo członkowskie przedstawia Komisji narodowe strategiczne ramy odniesienia, które zapewniają, aby pomocy funduszy była zgodna ze strategicznymi wytycznymi Wspólnoty dla spójności i które określają związek pomiędzy priorytetami Wspólnoty, z jednej strony, a krajowym programem reform, z drugiej strony. Aby uruchomić środki z funduszy Unii Europejskiej każde państwo członkowskie powinno przygotować NSRO oraz uzyskać\ akceptację tego dokumentu przez Komisję Europejską.
Na podstawie wytycznych UE określających główne cele polityki spójności oraz uwzględniając uwarunkowania społeczno-gospodarcze Polski przygotowano Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 (NSRO) wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie. Dokument określa kierunki wsparcia ze środków finansowych dostępnych z budżetu UE w okresie 7 najbliższych lat w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności.
Traktat z Amsterdamu, a polityka spójności
Włączenie klauzuli o zatrudnienie było jedną ze zmian nałożoną na mocy traktatu z Amsterdamu. Wzywała ona wszystkie państwa członkowskie UE do współpracy na rzecz zatrudnienia.
"Jedynym wymaganiem, jakie zawiera klauzula, jest obowiązek nałożony na Komisję i państwa członkowskie dotyczące raportowania nawzajem, natomiast w większości odpowiedzialność za politykę zatrudnienia ponoszą państwa członkowskie"(J.McCormick 2010, s. 293)
Poziom życia w Europie
W każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej istnieje własny system opieki zdrowotnej, edukacji, czy socjalnej. Jednak polityka socjalna nie w każdym kraju idzie zgodnie z założeniami. Ubóstwo nie zniknęło, a w niektórych regionach się poszerzyło co prowadzi do jeszcze większych podziałów w Europie. Zadaniem polityki spójności jest więc monitorowanie i wprowadzanie działań, które będą polepszać warunki życia w całej UE. (J.McCormick 2010, s. 287-288)
Według większości kryteriów poziom życia zachodnich Europejczyków jest jednym z najwyższych wśród ludzi na całym świecie. Związane jest to z łatwym dostępem do wysokiej jakości służby medycznej, edukacji, opieki socjalnej, transportu i komunikacji. Poziom umieralności u noworodków jest coraz niższy, a przeciętny Europejczyk żyje 75 lat. Wśród zachodnich Europejczyków występuje znikomy analfabetyzm, a warunki pracy są jednymi z najlepszych na świecie.
Poziom życia wschodnich Europejczyków jest nieco niższy, ale poprzez możliwości stwarzane dzięki integracji europejskiej, z roku na rok odczuwane są duże zmiany.
Bibliografia
- Greta M, Tomczak Woźniak E.(2013) Problem spójności w nowej polityce regionalnej UE na lata 2014-2020, Optimum. Studia ekonomiczne, Nr 4, s. 3-12
- Malendowski W. (2010) Suwerenność państw w procesie integracji europejskiej, Nr 4, Poznań, s. 7-20
- McCormick J. (2010). Zrozumieć Unię Europejską, PWN, Warszawa
- Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999.
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające (WE) nr 1260/1999.
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1164/94.s. 99-102
- Zielińska-Głębocka A. (1999) Dynamika Unii Europejskiej w świetle teorii integracji, Studia Europejskie, Nr 3, s. 11-32
- Rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999.
- Narodowe strategiczne ramy odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2007.
Autor: Jolanta Rusin, Agnieszka Wójcik