Crowdfunding: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''Crowdunfing'''  (od ang. ''crowd'' – tłum, ''funding'' – [[finansowanie]]) jest to forma pozyskiwania funduszy na realizację danego [[projekt| projektu]] przy wykorzystaniu specjalnie stworzonych w tym celu witryn oraz społeczności online. Crowdfunding zakłada [[alokacja zasobów| alokację]] środków pieniężnych przeznaczonych dobrowolnie na finalizację przedsięwzięcia w postaci wpłat o niskim [[kapitał| kapitale]] i wysokiej częstotliwości od osób zainteresowanych danym projektem w zamian za ustalone [[świadczenie| świadczenia]] zwrotne.
 
'''Crowdunfing'''  (od ang. ''crowd'' – tłum, ''funding'' – [[finansowanie]]) jest to forma pozyskiwania funduszy na realizację danego [[projekt| projektu]] przy wykorzystaniu specjalnie stworzonych w tym celu witryn oraz społeczności online. Crowdfunding zakłada [[alokacja zasobów| alokację]] środków pieniężnych przeznaczonych dobrowolnie na finalizację przedsięwzięcia w postaci wpłat o niskim [[kapitał| kapitale]] i wysokiej częstotliwości od osób zainteresowanych danym projektem w zamian za ustalone [[świadczenie| świadczenia]] zwrotne.  


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 22: Linia 20:


==Narzędzia Crowdfundingu==
==Narzędzia Crowdfundingu==
[[Rozwój]] crowdfundingu ściśle wiąże się z rozpowszechnieniem i łatwym dostępem do Internetu, który umożliwia szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zgromadzenia ich w jedną społeczność wokół projektu.  
[[Rozwój]] crowdfundingu ściśle wiąże się z rozpowszechnieniem i łatwym dostępem do Internetu, który umożliwia szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zgromadzenia ich w jedną społeczność wokół projektu.
W celu finansowania wykorzystywane są specjalnie utworzone platformy, na których każdy pomysłodawca po uprzednim opisaniu swojej idei, może prosić o wsparcie. Na całym świecie funkcjonuje ich już ponad 1600. Ponadto, pomysłodawcy próbują niekiedy dotrzeć do potencjalnych kapitałodawców za pośrednictwem blogów lub portali społecznościowych. W celu dotarcia do mediów pomocne bywają również specjalne [[akcje]] i działania [[promocja| promocyjne]].
W celu finansowania wykorzystywane są specjalnie utworzone platformy, na których każdy pomysłodawca po uprzednim opisaniu swojej idei, może prosić o wsparcie. Na całym świecie funkcjonuje ich już ponad 1600. Ponadto, pomysłodawcy próbują niekiedy dotrzeć do potencjalnych kapitałodawców za pośrednictwem blogów lub portali społecznościowych. W celu dotarcia do mediów pomocne bywają również specjalne [[akcje]] i działania [[promocja| promocyjne]].


Linia 28: Linia 26:
Po raz pierwszy finansowanie społecznościowe miało miejsce w 1997 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to fani brytyjskiej kapeli rockowej zebrali w internecie 60 tysięcy dolarów, potrzebnych na sfinansowanie trasy koncertowej tego zespołu w Stanach Zjednoczonych. W późniejszym okresie [[zespół]] ten wykorzystał tą metodę finansowania przy tworzeniu swoich albumów. Po upływie trzech lat, tj. w roku 2000 powstał pierwszy portal crowdfundingowy dla artystów.  Do 2009 roku z tego modelu korzystają głównie artyści, dopiero start platformy kickstarter wpłynął na szeroki rozwój projektów finansowanych społecznie. Od roku 2010 crowdfundingowe platformy internetowe zaczęły powstawać także w Europie.[http://matthewhalaba.natemat.pl/114777,crowdfunding-co-to-takiego]
Po raz pierwszy finansowanie społecznościowe miało miejsce w 1997 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to fani brytyjskiej kapeli rockowej zebrali w internecie 60 tysięcy dolarów, potrzebnych na sfinansowanie trasy koncertowej tego zespołu w Stanach Zjednoczonych. W późniejszym okresie [[zespół]] ten wykorzystał tą metodę finansowania przy tworzeniu swoich albumów. Po upływie trzech lat, tj. w roku 2000 powstał pierwszy portal crowdfundingowy dla artystów.  Do 2009 roku z tego modelu korzystają głównie artyści, dopiero start platformy kickstarter wpłynął na szeroki rozwój projektów finansowanych społecznie. Od roku 2010 crowdfundingowe platformy internetowe zaczęły powstawać także w Europie.[http://matthewhalaba.natemat.pl/114777,crowdfunding-co-to-takiego]


<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
 
==Cechy Crowdfundingu:==
==Cechy Crowdfundingu:==
:* '''Pieniądz ''' – w przeważającej mierze kapitał przekazywany jest w zdematerializowanej formie  
:* '''Pieniądz ''' – w przeważającej mierze kapitał przekazywany jest w zdematerializowanej formie
:*  '''Cel ''' – cel przedsięwzięcia jest szczegółowo skonkretyzowany, kompletny opis projektu zawierający także efekty wydatkowania zamieszczane są na portalach finansowania społecznego
:*  '''Cel ''' – cel przedsięwzięcia jest szczegółowo skonkretyzowany, kompletny opis projektu zawierający także efekty wydatkowania zamieszczane są na portalach finansowania społecznego
:*  '''Szeroka społeczność ''' – informacja o projekcie rozpowszechniana jest za pomocą Internetu, stąd w krótkim czasie może ona dotrzeć do szerokiego grona internautów
:*  '''Szeroka społeczność ''' – informacja o projekcie rozpowszechniana jest za pomocą Internetu, stąd w krótkim czasie może ona dotrzeć do szerokiego grona internautów
Linia 51: Linia 48:
==Crowdfunding a zbiórki publiczne==
==Crowdfunding a zbiórki publiczne==
Crowdfunding jest formą gromadzenia kapitału przeznaczanego dobrowolnie na realizację konkretnego projektu, w zamian za dostarczenie określonej uprzednio wartości. Może ona przyjmować formę materialną ([[produkt]], [[usługa]], bilet wstępu, [[udział| udziały]] w spółce) lub niematerialną (spotkanie, wstęp na wydarzenie).
Crowdfunding jest formą gromadzenia kapitału przeznaczanego dobrowolnie na realizację konkretnego projektu, w zamian za dostarczenie określonej uprzednio wartości. Może ona przyjmować formę materialną ([[produkt]], [[usługa]], bilet wstępu, [[udział| udziały]] w spółce) lub niematerialną (spotkanie, wstęp na wydarzenie).
Natomiast zbiórka publiczna jest reglamentowaną przez [[prawo]] i administrację formą pozyskiwania środków na [[cele]] publicznie pożyteczne ([[fundraising]]). Ofiarowany dobrowolnie [[kapitał]] nie jest rekompensowany przez świadczenia zwrotne.  
Natomiast zbiórka publiczna jest reglamentowaną przez [[prawo]] i administrację formą pozyskiwania środków na [[cele]] publicznie pożyteczne ([[fundraising]]). Ofiarowany dobrowolnie [[kapitał]] nie jest rekompensowany przez świadczenia zwrotne.


==Regulacje prawne==
==Regulacje prawne==
Linia 57: Linia 54:


==Polskie Platformy Crowdfundingowe==
==Polskie Platformy Crowdfundingowe==
:* wspieram.to – model nieudziałowy  
:* wspieram.to – model nieudziałowy
:* beesfund.com – model udziałowy i nieudziałowy
:* beesfund.com – model udziałowy i nieudziałowy
:* ideowi.pl – model udziałowy
:* ideowi.pl – model udziałowy
Linia 64: Linia 61:
:* wspólnicy.pl – model udziałowy
:* wspólnicy.pl – model udziałowy
:* crowdangels.pl – model udziałowy
:* crowdangels.pl – model udziałowy
:* wspólnyprojekt.pl – model nieudziałowy;  
:* wspólnyprojekt.pl – model nieudziałowy;
:* polakpotrafi.pl – różne typy projektów, model nieudziałowy;  
:* polakpotrafi.pl – różne typy projektów, model nieudziałowy;
:* megatotal.pl – projekty muzyczne;  
:* megatotal.pl – projekty muzyczne;
:* crowdfunders.pl – grupowy zakup nieruchomości komercyjnych;
:* crowdfunders.pl – grupowy zakup nieruchomości komercyjnych;
:* www.fans4club.com  - model dotacyjny (wspieranie klubów sportowych)
:* www.fans4club.com  - model dotacyjny (wspieranie klubów sportowych)
:* www.kickin24.com  - model dotacyjny (wspieranie klubów sportowych)
:* www.kickin24.com  - model dotacyjny (wspieranie klubów sportowych)
:* www.mintu.me – model dotacyjny (produkty i usługy ekologiczne oraz prospołeczne)  
:* www.mintu.me – model dotacyjny (produkty i usługy ekologiczne oraz prospołeczne)
:* www.wspieramkulture.pl  – model dotacyjny ( projekty kulturalne)
:* www.wspieramkulture.pl  – model dotacyjny ( projekty kulturalne)
:* www.odpalprojekt.pl – model odtacyjmy
:* www.odpalprojekt.pl – model odtacyjmy
Linia 79: Linia 76:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Agrawal, A. K., Catalini, C., & Goldfarb, A. (2013). ''Some simple economics of crowdfunding'' [http://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/674021]  National Bureau of Economic Research.
<noautolinks>
* Brzozowska, B. (2014). ''Crowdfunding. Nowe perspektywy produkcji i promocji filmowej. '' „Kwartalnik Filmowy” (85).
* Agrawal, A. K., Catalini, C., & Goldfarb, A. (2013). ''Some simple economics of crowdfunding'' [http://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/674021]  National Bureau of Economic Research
* Dziuba, D. T. (2012). ''Rozwój systemów crowdfundingu–modele, oczekiwania i uwarunkowania.'' [http://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/dziuba.pdf] „Problemy Zarządzania”, nr 10(3).
* Brzozowska, B. (2014). ''Crowdfunding. Nowe perspektywy produkcji i promocji filmowej. '' „Kwartalnik Filmowy” (85)
* Dziuba, D. T. (2015). ''[[Ekonomika]] crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej.'' Difin.
* Dziuba, D. T. (2012). ''Rozwój systemów crowdfundingu–modele, oczekiwania i uwarunkowania.'' [http://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/dziuba.pdf] „Problemy Zarządzania”, nr 10(3)
* Dziuba, D. T. (2015). ''Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej.'' Difin
* Gerber, E. M., Hui, J. S., & Kuo, P. Y. (2012). ''Crowdfunding: Why people are motivated to post and fund projects on crowdfunding platforms. '' [https://www.researchgate.net/profile/Pei_Yi_patricia_Kuo/publication/261359489_Crowdfunding_Why_People_are_Motivated_to_Post_and_Fund_Projects_on_Crowdfunding_Platforms/links/00463533f6db1c5c01000000.pdf ] Northwestern University
* Gerber, E. M., Hui, J. S., & Kuo, P. Y. (2012). ''Crowdfunding: Why people are motivated to post and fund projects on crowdfunding platforms. '' [https://www.researchgate.net/profile/Pei_Yi_patricia_Kuo/publication/261359489_Crowdfunding_Why_People_are_Motivated_to_Post_and_Fund_Projects_on_Crowdfunding_Platforms/links/00463533f6db1c5c01000000.pdf ] Northwestern University
* Król K.(2013) ''Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności.'' Crowdfunding.pl
* Król K.(2013) ''Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności.'' Crowdfunding.pl
* Kuppuswamy, V., Bayus, B. L. (2015). ''Crowdfunding creative ideas: The dynamics of project backers in Kickstarter. '' [https://pdfs.semanticscholar.org/acd2/ce05471c369afb0031e8a8dcfc6733450254.pdf]  
* Kuppuswamy, V., Bayus, B. L. (2015). ''Crowdfunding creative ideas: The dynamics of project backers in Kickstarter. '' [https://pdfs.semanticscholar.org/acd2/ce05471c369afb0031e8a8dcfc6733450254.pdf]
* Mollick, E. (2014). ''The dynamics of crowdfunding: An exploratory study.'' [http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088390261300058X] Journal of business venturing, nr 29(1)
</noautolinks>
 UNC Kenan-Flagler Research Paper.
 UNC Kenan-Flagler Research Paper.
* Mollick, E. (2014). ''The dynamics of crowdfunding: An exploratory study.'' [http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088390261300058X] Journal of business venturing, nr 29(1).


{{a|Ilona Durał}}
{{a|Ilona Durał}}

Wersja z 19:27, 24 paź 2023

Crowdfunding
Polecane artykuły

Crowdunfing (od ang. crowd – tłum, fundingfinansowanie) jest to forma pozyskiwania funduszy na realizację danego projektu przy wykorzystaniu specjalnie stworzonych w tym celu witryn oraz społeczności online. Crowdfunding zakłada alokację środków pieniężnych przeznaczonych dobrowolnie na finalizację przedsięwzięcia w postaci wpłat o niskim kapitale i wysokiej częstotliwości od osób zainteresowanych danym projektem w zamian za ustalone świadczenia zwrotne.

TL;DR

Crowdfunding to forma pozyskiwania funduszy na projekty poprzez specjalne platformy online. Rozwija się głównie dzięki łatwemu dostępowi do Internetu. Istnieje wiele różnych form crowdfundingu, w tym darowizny, wynagrodzenie i inwestycje. Crowdfunding różni się od zbiórki publicznej, która jest reglamentowana przez prawo i nie oferuje świadczeń zwrotnych. W Polsce crowdfundingu jest dozwolony, ale istnieją wymogi prawne i podatkowe. Istnieje wiele polskich platform crowdfundingu, które oferują różne modele finansowania.

Narzędzia Crowdfundingu

Rozwój crowdfundingu ściśle wiąże się z rozpowszechnieniem i łatwym dostępem do Internetu, który umożliwia szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zgromadzenia ich w jedną społeczność wokół projektu. W celu finansowania wykorzystywane są specjalnie utworzone platformy, na których każdy pomysłodawca po uprzednim opisaniu swojej idei, może prosić o wsparcie. Na całym świecie funkcjonuje ich już ponad 1600. Ponadto, pomysłodawcy próbują niekiedy dotrzeć do potencjalnych kapitałodawców za pośrednictwem blogów lub portali społecznościowych. W celu dotarcia do mediów pomocne bywają również specjalne akcje i działania promocyjne.

Historia

Po raz pierwszy finansowanie społecznościowe miało miejsce w 1997 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to fani brytyjskiej kapeli rockowej zebrali w internecie 60 tysięcy dolarów, potrzebnych na sfinansowanie trasy koncertowej tego zespołu w Stanach Zjednoczonych. W późniejszym okresie zespół ten wykorzystał tą metodę finansowania przy tworzeniu swoich albumów. Po upływie trzech lat, tj. w roku 2000 powstał pierwszy portal crowdfundingowy dla artystów. Do 2009 roku z tego modelu korzystają głównie artyści, dopiero start platformy kickstarter wpłynął na szeroki rozwój projektów finansowanych społecznie. Od roku 2010 crowdfundingowe platformy internetowe zaczęły powstawać także w Europie.[6]

Cechy Crowdfundingu:

  • Pieniądz – w przeważającej mierze kapitał przekazywany jest w zdematerializowanej formie
  • Cel  – cel przedsięwzięcia jest szczegółowo skonkretyzowany, kompletny opis projektu zawierający także efekty wydatkowania zamieszczane są na portalach finansowania społecznego
  • Szeroka społeczność  – informacja o projekcie rozpowszechniana jest za pomocą Internetu, stąd w krótkim czasie może ona dotrzeć do szerokiego grona internautów
  • Open call – możliwość wsparcia projektu jest prezentowana w sposób otwarty, kierowana do nieoznaczonego adresata i nienakładająca ograniczeń w dostępie.
  • ICT  – cały proces gromadzenia kapitału odbywa się przy wykorzystaniu rozwiązań teleinformatycznych.
  • Lepsze warunki  – pozyskanie kapitału wiąże się z korzystniejszymi warunkami, niż ogólnodostępnymi na rynku dla danego projektodawcy.
  • Świadczenie zwrotne – każdorazowo za udzielenia wsparcia finansowego każdej osobie i firmie, która go dokona oferowane jest świadczenie zwrotne. Może ono przyjąć różną formę, ale nie może mieć ona jedynie charakteru emocjonalnego. [Król K. (2013)]

Formy crowdfundingu

Formy finansowania społecznościowego można wyróżnić ze względu na charakter płatności przekazywanej przez wspierających:

  • darowizna – głównie inicjatywy charytatywne, brak świadczenia zwrotnego
  • wynagrodzenie – w zamian za wsparcie pomysłodawca oferuje swoje produkty, usługi, bądź unikalne bonusy związane z realizacją projektu
  • inwestycja – w zamian za wsparcie pomysłodawca oferuje udziały, prawa do zysków lub inną formę materialnego świadczenia

W przypadku modeli opartych na darowiznach nie zawsze zapewniona jest odpowiednia ochrona wspierających, gdyż projektodawca nie ma obowiązku realizacji projektu i dystrybucji obiecanych nagród. Mechanizm oparty na przedsprzedaży tworzy natomiast stosunek prawny, który zapewnia bezpieczeństwo transakcji, a także spełnienie obowiązków prawno-podatkowych przez twórcę projektu. [7]

Crowdfunding a zbiórki publiczne

Crowdfunding jest formą gromadzenia kapitału przeznaczanego dobrowolnie na realizację konkretnego projektu, w zamian za dostarczenie określonej uprzednio wartości. Może ona przyjmować formę materialną (produkt, usługa, bilet wstępu, udziały w spółce) lub niematerialną (spotkanie, wstęp na wydarzenie). Natomiast zbiórka publiczna jest reglamentowaną przez prawo i administrację formą pozyskiwania środków na cele publicznie pożyteczne (fundraising). Ofiarowany dobrowolnie kapitał nie jest rekompensowany przez świadczenia zwrotne.

Regulacje prawne

W Polsce Crowdfunding jest prawnie dozwolony, natomiast pomysłodawcy muszą liczyć się z wymogami prawnymi i podatkowymi. Z pomocą nadchodzą portale crowdfundingowe, które zapewniają ochronę i mają sprawdzony model prawny. O rozpowszechnienie dostępu do finansowania społecznościowego, używania polskiego odpowiednika nazwy oraz dogodne otoczenie prawne i gospodarcze walczy Polskie Towarzystwo Crowdfundingu, postulujące szereg zmian prawnych, które dodatkowo uproszczą pozyskiwanie kapitału za pośrednictwem Internetu.

Polskie Platformy Crowdfundingowe

  • wspieram.to – model nieudziałowy
  • beesfund.com – model udziałowy i nieudziałowy
  • ideowi.pl – model udziałowy
  • www.crowdcube.pl – model udziałowy
  • www.beesfund.com – model udziałowy
  • wspólnicy.pl – model udziałowy
  • crowdangels.pl – model udziałowy
  • wspólnyprojekt.pl – model nieudziałowy;
  • polakpotrafi.pl – różne typy projektów, model nieudziałowy;
  • megatotal.pl – projekty muzyczne;
  • crowdfunders.pl – grupowy zakup nieruchomości komercyjnych;
  • www.fans4club.com - model dotacyjny (wspieranie klubów sportowych)
  • www.kickin24.com - model dotacyjny (wspieranie klubów sportowych)
  • www.mintu.me – model dotacyjny (produkty i usługy ekologiczne oraz prospołeczne)
  • www.wspieramkulture.pl – model dotacyjny ( projekty kulturalne)
  • www.odpalprojekt.pl – model odtacyjmy
  • www.megatotal.pl – model dotacyjny
  • www.fundujesz.pl – model dotacyjny

Wsparciem projektodawców i przedsiębiorców zajmuje się fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej – [8], zaś rozwojem idei i ułatwieniem dostępu do społecznych źródeł finansowania Polskie Towarzystwo Crowdfundingu.[9].

Bibliografia

  • Agrawal, A. K., Catalini, C., & Goldfarb, A. (2013). Some simple economics of crowdfunding [1] National Bureau of Economic Research
  • Brzozowska, B. (2014). Crowdfunding. Nowe perspektywy produkcji i promocji filmowej.  „Kwartalnik Filmowy” (85)
  • Dziuba, D. T. (2012). Rozwój systemów crowdfundingu–modele, oczekiwania i uwarunkowania. [2] „Problemy Zarządzania”, nr 10(3)
  • Dziuba, D. T. (2015). Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej. Difin
  • Gerber, E. M., Hui, J. S., & Kuo, P. Y. (2012). Crowdfunding: Why people are motivated to post and fund projects on crowdfunding platforms. [3] Northwestern University
  • Król K.(2013) Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności. Crowdfunding.pl
  • Kuppuswamy, V., Bayus, B. L. (2015). Crowdfunding creative ideas: The dynamics of project backers in Kickstarter. [4]
  • Mollick, E. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study. [5] Journal of business venturing, nr 29(1)

 UNC Kenan-Flagler Research Paper.

Autor: Ilona Durał