Organizacja biurokratyczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




Jako przeciwieństwo [[Organizacja ucząca się|organizacji uczącej się]] często przedstawia się ściśle sformalizowaną organizację typu biurokratycznego, w której każde działanie pracownika zostało zdefiniowane i opisane, a wszelkie zmiany w przebiegu [[proces]]ów operacyjnych są blokowane przez kierownictwo.  
Jako przeciwieństwo [[Organizacja ucząca się|organizacji uczącej się]] często przedstawia się ściśle sformalizowaną organizację typu biurokratycznego, w której każde [[działanie]] pracownika zostało zdefiniowane i opisane, a wszelkie zmiany w przebiegu [[proces]]ów operacyjnych są blokowane przez kierownictwo.  


W tego typu organizacjach nie występuje atmosfera sprzyjająca [[Innowacje|innowacjom]] i rozwojowi personelu, często również firmy takie nie potrafią elastycznie dostosować się do zmieniających się warunków [[Otoczenie organizacji|otoczenia]]. Podstawowe cechy organizacji inteligentnej (uczącej się, innowacyjnej) oraz biurokratycznej (operacyjnej) przedstawiono w poniższej tablicy.
W tego typu organizacjach nie występuje atmosfera sprzyjająca [[Innowacje|innowacjom]] i rozwojowi personelu, często również firmy takie nie potrafią elastycznie dostosować się do zmieniających się warunków [[Otoczenie organizacji|otoczenia]]. Podstawowe cechy organizacji inteligentnej (uczącej się, innowacyjnej) oraz biurokratycznej (operacyjnej) przedstawiono w poniższej tablicy.
Linia 43: Linia 43:
[[Departamentalizacja]]
[[Departamentalizacja]]
[[Hierarchia]]
[[Hierarchia]]
Silna pozycja [[kierownik]]ów - kierownik autokrata
Silna [[pozycja]] [[kierownik]]ów - kierownik [[autokrata]]
Koordynacja z góry
Koordynacja z góry
|
|
Brak typowych stanowisk kierowniczych - kierownik jako trener i inspirator
Brak typowych stanowisk kierowniczych - kierownik jako [[trener]] i inspirator
Role kierownicze: [[sponsor]], generator pomysłów, lider
Role kierownicze: [[sponsor]], generator pomysłów, [[lider]]
Zróżnicowanie
Zróżnicowanie
Koordynacja poprzez uczestników zespołu
Koordynacja poprzez uczestników zespołu
Linia 62: Linia 62:
* Zdobywanie pomysłów
* Zdobywanie pomysłów
* Łączenie pomysłów
* Łączenie pomysłów
* Przeniesienie projektu do produkcji
* [[Przeniesienie]] projektu do produkcji
* [[Zarządzanie]] programami
* [[Zarządzanie]] programami
* Orientacja na klienta
* Orientacja na klienta
Linia 82: Linia 82:
* Awans/przeniesienie
* Awans/przeniesienie
* Szkolenie/rozwój
* Szkolenie/rozwój
* Wykorzystanie indywidualnych zdolności
* Wykorzystanie indywidualnych [[zdolności]]
|
|
* Dobór/autoselekcja
* Dobór/autoselekcja
Linia 93: Linia 93:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Mikuła B., ''W kierunku organizacji inteligentnych'', Antykwa, Kraków 2001
* Mikuła B., ''W kierunku organizacji inteligentnych'', Antykwa, Kraków 2001
* Schlesinger P.F., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotter J.P., ''Projektowanie organizacyjne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
* Schlesinger P.F., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotter J.P., ''[[Projektowanie]] organizacyjne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005



Wersja z 23:49, 20 maj 2020

Organizacja biurokratyczna
Polecane artykuły


Jako przeciwieństwo organizacji uczącej się często przedstawia się ściśle sformalizowaną organizację typu biurokratycznego, w której każde działanie pracownika zostało zdefiniowane i opisane, a wszelkie zmiany w przebiegu procesów operacyjnych są blokowane przez kierownictwo.

W tego typu organizacjach nie występuje atmosfera sprzyjająca innowacjom i rozwojowi personelu, często również firmy takie nie potrafią elastycznie dostosować się do zmieniających się warunków otoczenia. Podstawowe cechy organizacji inteligentnej (uczącej się, innowacyjnej) oraz biurokratycznej (operacyjnej) przedstawiono w poniższej tablicy.

Porównanie organizacji biurokratycznej i inteligentnej

Aspekt porównań Organizacja biurokratyczna (operacyjna) Organizacja inteligentna (innowacyjna)
Rodzaj pracy
  • Praca wykorzystuje w pełni wiedzę tylko niewielkiej części pracowników
  • Bezsensowne powtarzanie czynności
  • Praca indywidualna lub grupowa
  • Praca polegająca na pełnieniu funkcji
Organizacja

Podział pracy Departamentalizacja Hierarchia Silna pozycja kierowników - kierownik autokrata Koordynacja z góry

Brak typowych stanowisk kierowniczych - kierownik jako trener i inspirator Role kierownicze: sponsor, generator pomysłów, lider Zróżnicowanie Koordynacja poprzez uczestników zespołu

Procesy
  • Zapewnienie informacji i komunikacji
  • Planowanie i układanie budżetu
  • Mierzenie wyników
  • Powiązanie wydziałów
  • Orientacja na wnętrze firmy - celem zachowania równowagi wewnętrznej
  • Planowanie i udostępnianie środków
  • Zdobywanie pomysłów
  • Łączenie pomysłów
  • Przeniesienie projektu do produkcji
  • Zarządzanie programami
  • Orientacja na klienta
System motywacyjny
  • Możliwości/autonomia
  • Awans - uznanie
  • Specjalne wynagrodzenie
Ludzie
  • Dobór/Nabór
  • Awans/przeniesienie
  • Szkolenie/rozwój
  • Wykorzystanie indywidualnych zdolności
  • Dobór/autoselekcja
  • Szkolenie/rozwój
  • Wykorzystanie zdolności zespołu

Źródło: opracowanie własne na podstawie (B. Mikuła 2001, s. 41, P.F.Schlesinger i in. 1999, s. 99)

Bibliografia

  • Mikuła B., W kierunku organizacji inteligentnych, Antykwa, Kraków 2001
  • Schlesinger P.F., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotter J.P., Projektowanie organizacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak