Organizacja biurokratyczna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Jako przeciwieństwo [[Organizacja ucząca się|organizacji uczącej się]] często przedstawia się ściśle sformalizowaną organizację typu biurokratycznego, w której każde działanie pracownika zostało zdefiniowane i opisane, a wszelkie zmiany w przebiegu [[proces]]ów operacyjnych są blokowane przez kierownictwo. | Jako przeciwieństwo [[Organizacja ucząca się|organizacji uczącej się]] często przedstawia się ściśle sformalizowaną organizację typu biurokratycznego, w której każde [[działanie]] pracownika zostało zdefiniowane i opisane, a wszelkie zmiany w przebiegu [[proces]]ów operacyjnych są blokowane przez kierownictwo. | ||
W tego typu organizacjach nie występuje atmosfera sprzyjająca [[Innowacje|innowacjom]] i rozwojowi personelu, często również firmy takie nie potrafią elastycznie dostosować się do zmieniających się warunków [[Otoczenie organizacji|otoczenia]]. Podstawowe cechy organizacji inteligentnej (uczącej się, innowacyjnej) oraz biurokratycznej (operacyjnej) przedstawiono w poniższej tablicy. | W tego typu organizacjach nie występuje atmosfera sprzyjająca [[Innowacje|innowacjom]] i rozwojowi personelu, często również firmy takie nie potrafią elastycznie dostosować się do zmieniających się warunków [[Otoczenie organizacji|otoczenia]]. Podstawowe cechy organizacji inteligentnej (uczącej się, innowacyjnej) oraz biurokratycznej (operacyjnej) przedstawiono w poniższej tablicy. | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
[[Departamentalizacja]] | [[Departamentalizacja]] | ||
[[Hierarchia]] | [[Hierarchia]] | ||
Silna pozycja [[kierownik]]ów - kierownik autokrata | Silna [[pozycja]] [[kierownik]]ów - kierownik [[autokrata]] | ||
Koordynacja z góry | Koordynacja z góry | ||
| | | | ||
Brak typowych stanowisk kierowniczych - kierownik jako trener i inspirator | Brak typowych stanowisk kierowniczych - kierownik jako [[trener]] i inspirator | ||
Role kierownicze: [[sponsor]], generator pomysłów, lider | Role kierownicze: [[sponsor]], generator pomysłów, [[lider]] | ||
Zróżnicowanie | Zróżnicowanie | ||
Koordynacja poprzez uczestników zespołu | Koordynacja poprzez uczestników zespołu | ||
Linia 62: | Linia 62: | ||
* Zdobywanie pomysłów | * Zdobywanie pomysłów | ||
* Łączenie pomysłów | * Łączenie pomysłów | ||
* Przeniesienie projektu do produkcji | * [[Przeniesienie]] projektu do produkcji | ||
* [[Zarządzanie]] programami | * [[Zarządzanie]] programami | ||
* Orientacja na klienta | * Orientacja na klienta | ||
Linia 82: | Linia 82: | ||
* Awans/przeniesienie | * Awans/przeniesienie | ||
* Szkolenie/rozwój | * Szkolenie/rozwój | ||
* Wykorzystanie indywidualnych zdolności | * Wykorzystanie indywidualnych [[zdolności]] | ||
| | | | ||
* Dobór/autoselekcja | * Dobór/autoselekcja | ||
Linia 93: | Linia 93: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Mikuła B., ''W kierunku organizacji inteligentnych'', Antykwa, Kraków 2001 | * Mikuła B., ''W kierunku organizacji inteligentnych'', Antykwa, Kraków 2001 | ||
* Schlesinger P.F., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotter J.P., ''Projektowanie organizacyjne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999 | * Schlesinger P.F., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotter J.P., ''[[Projektowanie]] organizacyjne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999 | ||
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005 | * Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005 | ||
Wersja z 23:49, 20 maj 2020
Organizacja biurokratyczna |
---|
Polecane artykuły |
Jako przeciwieństwo organizacji uczącej się często przedstawia się ściśle sformalizowaną organizację typu biurokratycznego, w której każde działanie pracownika zostało zdefiniowane i opisane, a wszelkie zmiany w przebiegu procesów operacyjnych są blokowane przez kierownictwo.
W tego typu organizacjach nie występuje atmosfera sprzyjająca innowacjom i rozwojowi personelu, często również firmy takie nie potrafią elastycznie dostosować się do zmieniających się warunków otoczenia. Podstawowe cechy organizacji inteligentnej (uczącej się, innowacyjnej) oraz biurokratycznej (operacyjnej) przedstawiono w poniższej tablicy.
Porównanie organizacji biurokratycznej i inteligentnej
Aspekt porównań | Organizacja biurokratyczna (operacyjna) | Organizacja inteligentna (innowacyjna) |
---|---|---|
Rodzaj pracy |
|
|
Organizacja |
Podział pracy Departamentalizacja Hierarchia Silna pozycja kierowników - kierownik autokrata Koordynacja z góry |
Brak typowych stanowisk kierowniczych - kierownik jako trener i inspirator Role kierownicze: sponsor, generator pomysłów, lider Zróżnicowanie Koordynacja poprzez uczestników zespołu |
Procesy |
|
|
System motywacyjny |
|
|
Ludzie |
|
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie (B. Mikuła 2001, s. 41, P.F.Schlesinger i in. 1999, s. 99)
Bibliografia
- Mikuła B., W kierunku organizacji inteligentnych, Antykwa, Kraków 2001
- Schlesinger P.F., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotter J.P., Projektowanie organizacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak