Odchudzony łańcuch dostaw

Odchudzony łańcuch dostaw
Polecane artykuły

Ochudzony łańcuch dostaw (Lean Supply Chain Management) - jest rozwiązaniem z zakresu SCM

Zastosowanie

Lean Supply Chain Management znajduje swoje zastosowanie w przypadku produktów charakteryzujących się następującymi cechami:

  • długim cyklem życia
  • przewidywalną wielkością popytu
  • niską częstotliwością wprowadzania na rynek nowych wariantów

Typowym przykładem jest przemysł samochodowy.

Rola

Lean Supply Chain Management stosowany jest zarówno w procesie produkcji jak i logistyki i dystrybucji tych produktów. Zarówno dla jednego jak i drugiego procesu, główną ideę Lean SCM stanowi unikanie, bądź redukowanie wszystkich czynności, bądź zdarzenia, które nie zwiększają wartości produktu finalnego. Należy tu zaliczyć:

  • nadprodukcję
  • gromadzenie zapasów
  • występowanie wad lub braków w produkcie
  • niewydajne procesy
  • zbędne oczekiwanie pomiędzy zakończeniem jednego etapu produkcji a rozpoczęciem kolejnego
  • źle zorganizowany proces transportu

Najważniejszym znaczenie przy stosowaniu Lean Supply Chain Management w procesie produkcji jest dobra znajomość organizacji i jej funkcjonowanie, co umożliwia uzyskiwanie i przekazywanie niezbędnych informacji, a w konsekwencji podejmowanie właściwych decyzji.

Narzędzia

Narzędzia stosowane przy LSCM:

  • Total Quality Management
  • Just in Time

W przypadku stosowanie LSCM w procesie logistyki i dystrybucji największe znaczenie informacja, proces jej pozyskiwania i wykorzystania, co ma na celu minimalizowanie kosztów transportu i zapasów. W tym przypadku najczęściej stosowanymi narzędziami są:

  • ECR
  • VMI
  • CPFR
  • Quick Response

Bibliografia

  • Bruce M. and Daly L. (2004), "Lean or agile, a solution for supply chain management in the textiles and clothing industry? ", International Journal of Operations &Production Management Vol. 24 No. 2, pp. 151–170
  • Childerhouse P. and Towill D.(2000), " Engineering supply chains to match customer requirements", Logistics Information Management, Volume 13 No. 6, 2000, pp. 337–345

Autor: Dominika Michałowicz