Etykieta

Etykieta
Polecane artykuły


Etykieta (label) – nośnik informacji dla konsumenta o produkcie, sposobie jego użytkowania oraz swojego rodzaju podtwierdzenie jego jakości. "Etykietowanie produktów ma kluczowe znazcenie w zapewnianiu bezpieczeństwa oraz wiarygodnej informacji żywieniowej dla konsumenta.Jest jednym ze sposobów monitorowania obrotu towarowego, a także zarządzania ryzykiem". (Nieżurawski L., 2015)

Celem etykiety jest pełnienie funkcji marketingowej, promowania produktu i marki za pomocą atrakcyjnych elementów graficznych i opisowych. Towary są identyfikowane przez ich specyficzne lub indywidualne cechy, a także identyfikację znaku towarowego, pod którym towary są wytwarzane. Etykieta nie jest opakowaniem, pojemnikiem ani zamkniętym produktem. (Rak M., 2011)

Tradycyjnie, etykieta zawiera nazwę produktu lub produktu, znaku towarowego producenta, datę produkcji, trwałości i innych ważnych informacji dla konsumenta.

Rodzaje etykiet

  • Etykieta tradycyjna (tzw. etykieta na mokro, stosowana na mokro nakładany klej)
  • Etykieta samoprzylepna – (drukowana głównie techniką fleksograficzną)
  • Etykieta IML (in-mould label) – polega na łączeniu etykiety z opakowaniem, bezpośrednio podczas procesu produkcyjnego opakowania. Ponieważ i opakowanie, i etykieta wykonane są z folii polipropylenowej, ulegają jednoczesnemu recyklingowi. (Zawadzki R., 2013)
  • Etykieta SSL (ang. Shrink Sleeve Labels) – to inaczej etykiety termokurczliwe, pod wpływem temperatury możemy dopasować etykietę do kształtu opakowania. (Zawadzki R., 2013)
  • Etykieta z nadrukiem lustrzanym na przezroczystej folii.
  • Etykieta wielostronicowa - umożliwia zamieszczenie dużej ilość tekstu
  • Etykiety z identyfikatorem temperaturowym (Time Temperature Indicator – TTI) są drukowane za pomocą farb aktywowanych UV w procesie pakowania i zmieniają swą barwę w zależności od temperatury. Zmiana koloru oznacza, że produkt nie był w łańcuchu dostaw przechowywany poprawnie. (Zawadzki R.,2013)
  • Etykieta VOID - plomba zabezpieczająca w formie etykiety, stosowana do zabezpieczania szafek, drzwi, butelek.

Typy etykiet

Ze względu na właściwości etykiety można podzielić na kilka typów:

  • termiczne
  • termotransferowe
  • foliowe

Etykiety termiczne, to są samoprzylepne etykiety papierowe na rolce pokryte cienką warstwą materiału termo-aktywnego.(Zawadzki R., 2013) Etykiety papierowe w druku termicznym mogą występować w dwóch wersjach:

  • ECO (papier matowy, nie cechuje się dobrą odpornością)
  • TOP (papier dwustronnie powlekany, dzięki temu jest on mocniejszy)

Etykiety termotransferowe nadruk tego typu etykiet jest zrobiony za pomocą kalki żywicznej, która dobrze sobie radzi ze słońcem, z wilgocią, uszkodzić jej nie jest już tak łatwo.

Etykiety foliowe wykonane z samoprzylepnych materiałów foliowych, cechują się lepszymi efektami wizualnymi poprzez gładką połyskującą powierzchnię, duża wytrzymałość i elastyczność.

Atrakcyjna etykieta informacyjna jest potężnym czynnikiem w walce konkurencyjnej o klienta. Pozwаla rozróżnić towary wśród dużej liczby podobnych butelek, puszek, pudełek. Jako reklama, element informаcy, a teraz jest jeszcze i elementem walki z podrabianiem opakowań, etykieta towarzyszy produktu w drodze od producenta do konsumenta. Jej rola jako sposobu na reklamę i promocję towarów określa wysokie wymagania dotyczące atrakcyjności zewnętrznej, stylistyki аrtystycznej i zawartości części informacyjnej. (Filar D. 2012)

Ostatnio pojawiły się nowe funkcje etykiet i intensywnie się rozwijają. Najważniejsze z nich związane są z opracowywaniem metod optycznego odczytu informacji z etykiety z kodem kreskowym i jego późniejszej оbróbki komputerowej. Wykorzystanie takich etykiet pozwala radykalnie zmienić i przyśpieszyć system księgowy towarów w produkcji, w magazynie i sklepie. Kolejną nową funkcją jest używanie etykiet, w celu zapobiegania podrabianiu towarów. (Rak M., 2011) Aby rozwiązać ten problem produkowane są etykiety o wysokim stopniu zabezpieczenia, za pomocą specjalnych rodzajów papieru, z wykorzystaniem materiałów kompozytowych, nici magnetycznych lub luminescencyjnych w kombinacji kilku metod drukowania, holografii.

Bibliografia

  • Ertman A., Tumiel P. (2016) "Miejsce etykiety w zmieniającym się świecie", Świat druku nr 9
  • Filar D. (2012)"Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności. Komunikacja urzędowa i biznesowa"UMCS, Lublin
  • Nieżurawski L., Sobków C. (2015) Rola informacji na etykiecie w procesie zakupu produktu żywnościowego, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Vol.17, nr 3
  • Rak M. (2011), Etykieta jako nośnik informacji nie zawsze prawdziwej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 74
  • Targosz-Wrona E. (2017)Etykiety środowiskowe jako znaki towarowe w marketingu produktów przyjaznych środowisku w dobie globalizacji, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Sosnowiec
  • Zawadzki R.,(2013) "Innowacyjne etykiety", Forum Mleczarskie Biznes. Fachowy Magazyn Producentów i Dostawców w Branży Mleczarskiej nr 2
  • Filar D. (2012)"Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności. Komunikacja urzędowa i biznesowa"UMCS, Lublin
  • Nieżurawski L., Sobków C. (2015) Rola informacji na etykiecie w procesie zakupu produktu żywnościowego, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Vol.17, nr 3
  • Rak M. (2011), Etykieta jako nośnik informacji nie zawsze prawdziwej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 74
  • Zawadzki R.,(2013) "Innowacyjne etykiety", Forum Mleczarskie Biznes. Fachowy Magazyn Producentów i Dostawców w Branży Mleczarskiej nr 2

Autor: Iryna Lopushynska