Strategia projakościowa - zasady formułowania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
W trakcie formułowania strategii jakościowej [[organizacja]] winna kierować się następującymi zasadami:
|list1=
* [[strategia projakościowa]] musi mieć charakter kompleksowy,
<ul>
<li>[[Zarządzanie przez innowacje]]</li>
<li>[[Istota zarządzania przez jakość]]</li>
<li>[[Koncepcje zarządzania]]</li>
<li>[[Polska Nagroda Jakości]]</li>
<li>[[Reengineering]]</li>
<li>[[Jakość zarządzania]]</li>
<li>[[Model 7s]]</li>
<li>[[Organizacja ucząca się]]</li>
<li>[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
 
W trakcie formułowania strategii jakościowej organizacja winna kierować się następującymi zasadami:
* strategia projakościowa musi mieć charakter kompleksowy,
* załoga ma świadomość istnienia strategii projakościowej i odczuwa potrzebę brania udziału w jej realizacji, mając na względzie [[klient]]a - "po pierwsze klient",
* załoga ma świadomość istnienia strategii projakościowej i odczuwa potrzebę brania udziału w jej realizacji, mając na względzie [[klient]]a - "po pierwsze klient",
* jakość jest centralną wartością i stanowi źródło wszystkich pozostałych wartości w firmie (tzw. Model 7-S firmy Mc Kinsey'a: system, [[strategia]], [[struktura organizacyjna]], styl, umiejętności, dobór ludzi) (J. Bank 1996, s. 168),
* [[jakość]] jest centralną wartością i stanowi źródło wszystkich pozostałych wartości w firmie (tzw. [[Model]] 7-S firmy Mc Kinsey'a: [[system]], [[strategia]], [[struktura organizacyjna]], styl, [[umiejętności]], dobór ludzi) (J. [[Bank]] 1996, s. 168),
* Nowa strategia projakościowa wymaga zasadniczej zmiany kultury organizacyjnej firmy poprzez zmianę istoty działania koniecznej do sprostania oczekiwaniom klienta, (prezez SAS w 1981 r. zauważył, że każdy klient Skandynawskich Linii Lotniczych miał kontakt z 5 pracownikami tej firmy i przeżywał 5 "chwil prawdy", ponieważ rocznie korzysta z tych linii 10 milionów pasażerów, sukces SAS zależy od 50 milionów piętnastosekundowych "chwil prawdy") (J. Carlson 1987, s. 3),
* Nowa strategia projakościowa wymaga zasadniczej zmiany kultury organizacyjnej firmy poprzez zmianę istoty działania koniecznej do sprostania oczekiwaniom klienta, (prezez SAS w 1981 r. zauważył, że każdy klient Skandynawskich Linii Lotniczych miał kontakt z 5 pracownikami tej firmy i przeżywał 5 "chwil prawdy", ponieważ rocznie korzysta z tych linii 10 milionów pasażerów, [[sukces]] SAS zależy od 50 milionów piętnastosekundowych "chwil prawdy") (J. Carlson 1987, s. 3),
* przyjęta strategia wymagać powinna pełnego zaangażowania pracowników w realizację przemian i jej skłonność do ciągłego szukania i podnoszenia kwalifikacji,
* przyjęta strategia wymagać powinna pełnego zaangażowania pracowników w realizację przemian i jej skłonność do ciągłego szukania i podnoszenia kwalifikacji,
* tworzenie nowej jakości można śladem IBM podzielić na trzy fazy (H.J. Harrington 1988, s. 81-2), co powinno być uwzględnione w przyjętej strategii:
* tworzenie nowej jakości można śladem IBM podzielić na trzy fazy (H.J. Harrington 1988, s. 81-2), co powinno być uwzględnione w przyjętej strategii:
Linia 27: Linia 9:
** druga faza - nastawienie się firmy w procesie ekonomicznym (decyzyjnym i realizacji) na jakość i udoskonalenie procesów,
** druga faza - nastawienie się firmy w procesie ekonomicznym (decyzyjnym i realizacji) na jakość i udoskonalenie procesów,
** trzecia faza - osiągnięcie jakości rynkowej poprzez stworzenie z jakości pracy sposobu na życie i podstawowego elementu działalności (W. Klein 1990, s. 26),
** trzecia faza - osiągnięcie jakości rynkowej poprzez stworzenie z jakości pracy sposobu na życie i podstawowego elementu działalności (W. Klein 1990, s. 26),
<google>ban728t</google>
* strategia projakościowa powinna zakładać osiągnięcie w wyniku wdrażania zasad TQM w organizacji tzw. "przywództwa przez jakość", którego celem, np. w Korporacji Xerox jest realizacja trzech zadań:
* strategia projakościowa powinna zakładać osiągnięcie w wyniku wdrażania zasad TQM w organizacji tzw. "przywództwa przez jakość", którego celem, np. w Korporacji Xerox jest realizacja trzech zadań:
ustalenie, że jakość jest podstawową zasadą działalności firmy i wszyscy pracownicy partycypują w jej doskonaleniu,
ustalenie, że jakość jest podstawową zasadą działalności firmy i wszyscy pracownicy partycypują w jej doskonaleniu,
wprowadzenie nowych metod pracy i zarządzania, które pozwolą działać twórczemu talentowi i energii tkwiących we wszystkich pracownikach (J. Bank 1996, s. 161),
wprowadzenie nowych metod pracy i zarządzania, które pozwolą działać twórczemu talentowi i energii tkwiących we wszystkich pracownikach (J. Bank 1996, s. 161),
* "jakość znaczy wartość" (J. Bank 1996, s. 171), dlatego też wdrażanie strategii projakościowej doprowadzić musi do redukcji kosztów z jednej strony i nagradzaniu za jakość z drugiej oraz osiągnięcia tą drogą wzrostu produktywności,
* "jakość znaczy [[wartość]]" (J. Bank 1996, s. 171), dlatego też [[wdrażanie strategii]] projakościowej doprowadzić musi do redukcji kosztów z jednej strony i nagradzaniu za jakość z drugiej oraz osiągnięcia tą drogą wzrostu produktywności,
* realizacja strategii jakościowej musi prowadzić do realizacji misji oraz jasno i precyzyjnie określonych celów organizacji, wśród których musi znaleźć się rentowność organizacji oraz realizacja wskaźników zyskowności i płynności,
* realizacja strategii jakościowej musi prowadzić do realizacji misji oraz jasno i precyzyjnie określonych celów organizacji, wśród których musi znaleźć się [[rentowność]] organizacji oraz realizacja wskaźników zyskowności i płynności,
* strategia musi bazować na tezie, że przyjęcie aktywnej i pozytywnej postawy wobec własnych problemów w organizacji sprzyja ich skutecznemu przezwyciężeniu; "nie jest ważna sytuacja wobec której stoi przedsiębiorstwo, ważne jest to, co w związku z nią czynią" (M. Haffer 1992, s. 78).
* strategia musi bazować na tezie, że przyjęcie aktywnej i pozytywnej postawy wobec własnych problemów w organizacji sprzyja ich skutecznemu przezwyciężeniu; "nie jest ważna sytuacja wobec której stoi [[przedsiębiorstwo]], ważne jest to, co w związku z nią czynią" (M. Haffer 1992, s. 78).
 
<google>n</google>
 
==TL;DR==
W artykule omawiane są zasady formułowania strategii jakościowej w organizacji. Strategia powinna być kompleksowa, uwzględniać potrzeby klientów, zmieniać kulturę organizacyjną i angażować pracowników. Wdrażanie strategii jakościowej ma prowadzić do redukcji kosztów, wzrostu produktywności i realizacji celów organizacji. Metody opracowania strategii obejmują postrzeganie zagadnień związanych z jakością, analizę, poszukiwanie wariantów, ocenę i wybór preferowanego wariantu. Zadania strategii jakościowej to m.in. eliminacja barier wzrostu jakości, przyspieszenie postępu technicznego, tworzenie unikatowego rynku i dostosowanie produktów do oczekiwań klientów.


==Zasady szczegółowe==
==Zasady szczegółowe==
Linia 40: Linia 26:
* formułowanie strategii projakościowej wymaga aktywnego traktowania potencjału zasobowego firmy i jej możliwości dostosowania się do wymogów podejmowanych przedsięwzięć innowacyjnych,
* formułowanie strategii projakościowej wymaga aktywnego traktowania potencjału zasobowego firmy i jej możliwości dostosowania się do wymogów podejmowanych przedsięwzięć innowacyjnych,
* w trakcie opracowania [[strategia projakościowa|strategii jakościowej]] organizacja powinna posiadać pełną świadomość źródeł i zakresu niezbędnych innowacji związanych z produktem,
* w trakcie opracowania [[strategia projakościowa|strategii jakościowej]] organizacja powinna posiadać pełną świadomość źródeł i zakresu niezbędnych innowacji związanych z produktem,
* spójność i skuteczność formułowania strategii projakościowych zależy od trafności, kompletności i wiarygodności pozyskiwanych informacji,
* spójność i [[skuteczność]] formułowania strategii projakościowych zależy od trafności, kompletności i wiarygodności pozyskiwanych informacji,
* w całym procesie formułowania strategii projakościowej konieczne jest postrzeganie tworzonego produktu poprzez pryzmat rynku, jako czegoś co powinno być sprzedane.
* w całym procesie formułowania strategii projakościowej konieczne jest postrzeganie tworzonego produktu poprzez pryzmat rynku, jako czegoś co powinno być sprzedane.


Linia 46: Linia 32:
Opracowanie i wybór strategii projakościowej wymaga usystematyzowanej procedury działań o charakterze koncepcyjnym, która składa się z pięciu postępujących po sobie faz (M. Haffer 1992, s. 82-87):
Opracowanie i wybór strategii projakościowej wymaga usystematyzowanej procedury działań o charakterze koncepcyjnym, która składa się z pięciu postępujących po sobie faz (M. Haffer 1992, s. 82-87):
* postrzeganie zagadnień związanych z jakością produktu,
* postrzeganie zagadnień związanych z jakością produktu,
* analiza powyższych zagadnień w oparciu o zebrane materiały,
* analiza powyższych zagadnień w oparciu o zebrane [[materiały]],
* poszukiwanie wariantów osiągnięcia zamierzonego poziomu jakości produktów,
* poszukiwanie wariantów osiągnięcia zamierzonego poziomu jakości produktów,
* ocena funkcjonalna i ekonomiczna stworzonych warunków uzyskiwania pożądanego poziomu jakości produktów,
* [[ocena]] funkcjonalna i ekonomiczna stworzonych warunków uzyskiwania pożądanego poziomu jakości produktów,
* wybór i wdrożenie preferowanego wariantu w oparciu o wyniki rachunku ekonomicznego.
* wybór i [[wdrożenie]] preferowanego wariantu w oparciu o wyniki rachunku ekonomicznego.


==Zadania strategii projakościowej==
==Zadania strategii projakościowej==
Przyjęta przez organizacje strategia projakościowa powinna zapewnić:
Przyjęta przez organizacje strategia projakościowa powinna zapewnić:
* eliminację barier wzrostu jakości pracy, a szczególnie jakości zarządzania i stwarzać warunki ciągłego doskonalenia jakości produktów,
* eliminację barier wzrostu jakości pracy, a szczególnie jakości zarządzania i stwarzać warunki ciągłego doskonalenia jakości produktów,
* przyspieszenie prac nad postępem technicznym i zwiększeniem jego efektywności poprzez - między innymi - rozwój ruchu racjonalizatorskiego ([[koła jakości|kół jakości]]),
* przyspieszenie prac nad postępem technicznym i zwiększeniem jego efektywności poprzez - między innymi - [[rozwój]] ruchu racjonalizatorskiego ([[koła jakości|kół jakości]]),
* stworzenie unikatowego rynku dla swych produktów i przekonanie klientów, że jej produkty są wyjątkowe,
* stworzenie unikatowego rynku dla swych produktów i przekonanie klientów, że jej produkty są wyjątkowe,
* ciągłe dostosowanie produktów do zmieniających się oczekiwań klientów i ich wymogów,
* ciągłe dostosowanie produktów do zmieniających się oczekiwań klientów i ich wymogów,
Linia 61: Linia 47:
* wdrożenie [[Zarządzanie przez jakość|TQM]] oraz [[Controlling kosztów jakości|controllingu kosztów jakości]] w celu zwiększenia [[skuteczność|skuteczności]] zarządzania i wzrostu [[produktywność|produktywności]] poniesionych nakładów.
* wdrożenie [[Zarządzanie przez jakość|TQM]] oraz [[Controlling kosztów jakości|controllingu kosztów jakości]] w celu zwiększenia [[skuteczność|skuteczności]] zarządzania i wzrostu [[produktywność|produktywności]] poniesionych nakładów.


{{msg:nofdl}}
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie przez innowacje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Istota zarządzania przez jakość]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polska Nagroda Jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reengineering]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jakość zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model 7s]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja ucząca się]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bank J., ''Zarządzanie przez jakość'', Wyd. Gebethner i Ska, Warszawa, 1996
<noautolinks>
* Carlson J., ''Moments of Truth'', Cambridge, Mas., Ballinger, 1987
* Bank J. (1996), ''Zarządzanie przez jakość'', Wydawnictwo Gebethner i Ska, Warszawa
* Haffer M., ''Wybór strategii przedsiębiorstwa w zakresie jakości'', [w:] ''JAKOŚĆ WYROBÓW'', praca zbiorowa pod red. T. Borysa i S. Sudoła, wyd. AE Kraków, 1992
* Borys T., Sudoł S. (red.) (1992) ''Jakość Wyrobów'', Wydawnictwo AE, Kraków
* Harrington H.J., ''Excelence the IBM way'', Macmillan, Londyn, 1988
* Carlson J. (1987), ''Moments of Truth'', Cambridge, Mas., Ballinger
* Klein W., ''On market - driven quality'', Think, nr 4, 1990
* Harrington H. (1988), ''Excelence the IBM way'', Macmillan, Londyn
* Klein W. (1990), ''On market - driven quality'', Think, nr 4
</noautolinks>


{{aa|Tadeusz Wawak}}
{{aa|Tadeusz Wawak}}
[[Kategoria:Strategia projakościowa]]
[[Kategoria:Strategia projakościowa]]
[[en:Quality strategy - rules]]
[[en:Quality strategy - rules]]
{{#metamaster:description|Strategia projakościowa - zasady tworzenia. Dowiedz się, jak organizacje tworzą kompleksowe strategie projakościowe, bazujące na zaangażowaniu pracowników i wartości dla klientów.}}

Aktualna wersja na dzień 20:43, 8 sty 2024

W trakcie formułowania strategii jakościowej organizacja winna kierować się następującymi zasadami:

  • strategia projakościowa musi mieć charakter kompleksowy,
  • załoga ma świadomość istnienia strategii projakościowej i odczuwa potrzebę brania udziału w jej realizacji, mając na względzie klienta - "po pierwsze klient",
  • jakość jest centralną wartością i stanowi źródło wszystkich pozostałych wartości w firmie (tzw. Model 7-S firmy Mc Kinsey'a: system, strategia, struktura organizacyjna, styl, umiejętności, dobór ludzi) (J. Bank 1996, s. 168),
  • Nowa strategia projakościowa wymaga zasadniczej zmiany kultury organizacyjnej firmy poprzez zmianę istoty działania koniecznej do sprostania oczekiwaniom klienta, (prezez SAS w 1981 r. zauważył, że każdy klient Skandynawskich Linii Lotniczych miał kontakt z 5 pracownikami tej firmy i przeżywał 5 "chwil prawdy", ponieważ rocznie korzysta z tych linii 10 milionów pasażerów, sukces SAS zależy od 50 milionów piętnastosekundowych "chwil prawdy") (J. Carlson 1987, s. 3),
  • przyjęta strategia wymagać powinna pełnego zaangażowania pracowników w realizację przemian i jej skłonność do ciągłego szukania i podnoszenia kwalifikacji,
  • tworzenie nowej jakości można śladem IBM podzielić na trzy fazy (H.J. Harrington 1988, s. 81-2), co powinno być uwzględnione w przyjętej strategii:
    • pierwsza faza - koncentrowanie się organizacji na kreowaniu nowych produktów, pracy bez usterek oraz czynienia jakości głównym celem zarządzania,
    • druga faza - nastawienie się firmy w procesie ekonomicznym (decyzyjnym i realizacji) na jakość i udoskonalenie procesów,
    • trzecia faza - osiągnięcie jakości rynkowej poprzez stworzenie z jakości pracy sposobu na życie i podstawowego elementu działalności (W. Klein 1990, s. 26),
  • strategia projakościowa powinna zakładać osiągnięcie w wyniku wdrażania zasad TQM w organizacji tzw. "przywództwa przez jakość", którego celem, np. w Korporacji Xerox jest realizacja trzech zadań:

ustalenie, że jakość jest podstawową zasadą działalności firmy i wszyscy pracownicy partycypują w jej doskonaleniu, wprowadzenie nowych metod pracy i zarządzania, które pozwolą działać twórczemu talentowi i energii tkwiących we wszystkich pracownikach (J. Bank 1996, s. 161),

  • "jakość znaczy wartość" (J. Bank 1996, s. 171), dlatego też wdrażanie strategii projakościowej doprowadzić musi do redukcji kosztów z jednej strony i nagradzaniu za jakość z drugiej oraz osiągnięcia tą drogą wzrostu produktywności,
  • realizacja strategii jakościowej musi prowadzić do realizacji misji oraz jasno i precyzyjnie określonych celów organizacji, wśród których musi znaleźć się rentowność organizacji oraz realizacja wskaźników zyskowności i płynności,
  • strategia musi bazować na tezie, że przyjęcie aktywnej i pozytywnej postawy wobec własnych problemów w organizacji sprzyja ich skutecznemu przezwyciężeniu; "nie jest ważna sytuacja wobec której stoi przedsiębiorstwo, ważne jest to, co w związku z nią czynią" (M. Haffer 1992, s. 78).

TL;DR

W artykule omawiane są zasady formułowania strategii jakościowej w organizacji. Strategia powinna być kompleksowa, uwzględniać potrzeby klientów, zmieniać kulturę organizacyjną i angażować pracowników. Wdrażanie strategii jakościowej ma prowadzić do redukcji kosztów, wzrostu produktywności i realizacji celów organizacji. Metody opracowania strategii obejmują postrzeganie zagadnień związanych z jakością, analizę, poszukiwanie wariantów, ocenę i wybór preferowanego wariantu. Zadania strategii jakościowej to m.in. eliminacja barier wzrostu jakości, przyspieszenie postępu technicznego, tworzenie unikatowego rynku i dostosowanie produktów do oczekiwań klientów.

Zasady szczegółowe

Obok powyższych ogólnych, generalnych zasad, które należy uwzględnić przy formułowaniu strategii w literaturze spotkać można zasady szczegółowe dotyczące polskich firm (M. Haffer 1992, s. 79-81):

  • kształtowaniu strategii projakościowej musi towarzyszyć ciągła penetracja otoczenia organizacji, w tym szczególnie rynku,
  • formułowanie strategii projakościowej wymaga aktywnego traktowania potencjału zasobowego firmy i jej możliwości dostosowania się do wymogów podejmowanych przedsięwzięć innowacyjnych,
  • w trakcie opracowania strategii jakościowej organizacja powinna posiadać pełną świadomość źródeł i zakresu niezbędnych innowacji związanych z produktem,
  • spójność i skuteczność formułowania strategii projakościowych zależy od trafności, kompletności i wiarygodności pozyskiwanych informacji,
  • w całym procesie formułowania strategii projakościowej konieczne jest postrzeganie tworzonego produktu poprzez pryzmat rynku, jako czegoś co powinno być sprzedane.

Metody opracowania

Opracowanie i wybór strategii projakościowej wymaga usystematyzowanej procedury działań o charakterze koncepcyjnym, która składa się z pięciu postępujących po sobie faz (M. Haffer 1992, s. 82-87):

  • postrzeganie zagadnień związanych z jakością produktu,
  • analiza powyższych zagadnień w oparciu o zebrane materiały,
  • poszukiwanie wariantów osiągnięcia zamierzonego poziomu jakości produktów,
  • ocena funkcjonalna i ekonomiczna stworzonych warunków uzyskiwania pożądanego poziomu jakości produktów,
  • wybór i wdrożenie preferowanego wariantu w oparciu o wyniki rachunku ekonomicznego.

Zadania strategii projakościowej

Przyjęta przez organizacje strategia projakościowa powinna zapewnić:

  • eliminację barier wzrostu jakości pracy, a szczególnie jakości zarządzania i stwarzać warunki ciągłego doskonalenia jakości produktów,
  • przyspieszenie prac nad postępem technicznym i zwiększeniem jego efektywności poprzez - między innymi - rozwój ruchu racjonalizatorskiego (kół jakości),
  • stworzenie unikatowego rynku dla swych produktów i przekonanie klientów, że jej produkty są wyjątkowe,
  • ciągłe dostosowanie produktów do zmieniających się oczekiwań klientów i ich wymogów,
  • optymalizację poziomu jakości i dążenie do "zera defektów" i "zera impasu",
  • konsekwentną realizację przyjętego programu ciągłej poprawy jakości w celu zwiększenia utargów i obniżenie kosztów wytwarzania,
  • wdrożenie TQM oraz controllingu kosztów jakości w celu zwiększenia skuteczności zarządzania i wzrostu produktywności poniesionych nakładów.


Strategia projakościowa - zasady formułowaniaartykuły polecane
Zarządzanie przez innowacjeIstota zarządzania przez jakośćKoncepcje zarządzaniaPolska Nagroda JakościReengineeringJakość zarządzaniaModel 7sOrganizacja ucząca sięTeoria zmian i rozwoju organizacji

Bibliografia

  • Bank J. (1996), Zarządzanie przez jakość, Wydawnictwo Gebethner i Ska, Warszawa
  • Borys T., Sudoł S. (red.) (1992) Jakość Wyrobów, Wydawnictwo AE, Kraków
  • Carlson J. (1987), Moments of Truth, Cambridge, Mas., Ballinger
  • Harrington H. (1988), Excelence the IBM way, Macmillan, Londyn
  • Klein W. (1990), On market - driven quality, Think, nr 4


Autor: Tadeusz Wawak