Proces benchmarkingu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 25: Linia 25:


Cele usprawniające:
Cele usprawniające:
# Powołanie do zespołu benchmarkingowego specjalistów w zakresie HR w celu zbadania możliwości poprawy poziomu satysfakcji [[klient]]ów.
# [[Powołanie]] do zespołu benchmarkingowego specjalistów w zakresie HR w celu zbadania możliwości poprawy poziomu satysfakcji [[klient]]ów.
# Nawiązywanie kontaktów z nowymi partnerami benchmarkingowymi, którzy osiągnęli pozycję lidera w zakresie danej praktyki.
# Nawiązywanie kontaktów z nowymi partnerami benchmarkingowymi, którzy osiągnęli pozycję lidera w zakresie danej praktyki.
# Skrócenie czasu obiegu dokumentów o około 30%.
# Skrócenie czasu obiegu dokumentów o około 30%.


== Charakterystyka procesu==
== Charakterystyka procesu==
[[Proces]] benchmarkingu polega na nieustannym uczeniu się od liderów i adaptowaniu najlepszych rozwiązań procesów biznesowych na grunt naszego przedsiębiorstwa. Zespół składający się w większości z wewnętrznych [[pracownik]]ów ma za zadanie określić, które obszary i procesy wymagają reorganizacji, ustalić wskaźniki i punkty pomiaru. Następnie przeprowadzane są wewnętrzne i zewnętrzne porównania funkcjonowania procesów oraz ich wyników, a dalej wdrożenie programu naprawczego lub reorganizacja.  
[[Proces]] benchmarkingu polega na nieustannym uczeniu się od liderów i adaptowaniu najlepszych rozwiązań procesów biznesowych na grunt naszego przedsiębiorstwa. [[Zespół]] składający się w większości z wewnętrznych [[pracownik]]ów ma za [[zadanie]] określić, które obszary i procesy wymagają reorganizacji, ustalić wskaźniki i punkty pomiaru. Następnie przeprowadzane są wewnętrzne i zewnętrzne porównania funkcjonowania procesów oraz ich wyników, a dalej [[wdrożenie]] programu naprawczego lub [[reorganizacja]].  


== Zasoby (dane wejściowe)==
== Zasoby (dane wejściowe)==
=== 1. Uczestnicy procesu ===
=== 1. Uczestnicy procesu ===
# [[Kierownik]] zespołu benchmarkingowego- specjalista ds. benchmarkingu
# [[Kierownik]] zespołu benchmarkingowego- specjalista ds. benchmarkingu
# Doradca benchmarkingowy ([[konsultant]] z zewnątrz)- specjalista ds. benchmarkingu
# [[Doradca]] benchmarkingowy ([[konsultant]] z zewnątrz)- specjalista ds. benchmarkingu
# Analityk dokumentacji (pozyskiwania dokumentacji)- specjalista ds. controllingu
# Analityk dokumentacji (pozyskiwania dokumentacji)- specjalista ds. controllingu
# Analitycy benchmarkingowi (kilka osób)- dobierani przez kierownika zespołu
# Analitycy benchmarkingowi (kilka osób)- dobierani przez kierownika zespołu
Linia 43: Linia 43:
=== 2. Zasoby materialne ===
=== 2. Zasoby materialne ===
* komputer z dostępem do wewnętrznych baz danych oraz Internetu
* komputer z dostępem do wewnętrznych baz danych oraz Internetu
* fundusze na pozyskiwanie informacji z ogólnych baz danych
* [[fundusze]] na pozyskiwanie informacji z ogólnych baz danych
* telefon
* telefon
* fax
* fax
Linia 54: Linia 54:
* dane o wynikach liderów branży
* dane o wynikach liderów branży
* raporty z wdrożenia programów naprawczych
* raporty z wdrożenia programów naprawczych
* monitorowanie postępów
* [[monitorowanie]] postępów


=== 4. Narzędzia, metody i techniki ===
=== 4. Narzędzia, metody i techniki ===
Linia 75: Linia 75:
===Zebranie danych===
===Zebranie danych===
Zbieranie danych odbywa się poprzez dwa źródła:  
Zbieranie danych odbywa się poprzez dwa źródła:  
* bezpośrednio od partnerów benchmarkingowych poprzez wizyty, konsultacje, seminaria. Po uzyskaniu zgody od wybranej firmy na współdziałanie analitycy benchmarkingowi przygotowują wizytę w wybranej firmie celem zebrania danych. Układają oni scenariusz spotkania, przygotowują szczegółowe pytania oraz klauzulę tajności danych. Elementy te są konsultowane z partnerem jeszcze przed spotkaniem właściwym, którego dotyczą.  
* bezpośrednio od partnerów benchmarkingowych poprzez wizyty, konsultacje, seminaria. Po uzyskaniu zgody od wybranej firmy na współ[[działanie]] analitycy benchmarkingowi przygotowują wizytę w wybranej firmie celem zebrania danych. Układają oni scenariusz spotkania, przygotowują szczegółowe pytania oraz klauzulę tajności danych. Elementy te są konsultowane z partnerem jeszcze przed spotkaniem właściwym, którego dotyczą.  
* ze źródeł pośrednich takich jak ogólnie dostępne bazy danych, instytuty naukowo - badawcze, agencje rządowe, [[Internet]], biura konsultingowe, izby przemysłowo - handlowe, biuletyny informacyjne. Czasem źródła te wymagają opłacenia abonamentu.Dane zbierają analitycy benchmarkingowi oraz analityk dokumentacji. Przygotowują oni raporty i zestawienia wyników.
* ze źródeł pośrednich takich jak ogólnie dostępne bazy danych, instytuty naukowo - badawcze, agencje rządowe, [[Internet]], biura konsultingowe, izby przemysłowo - handlowe, biuletyny informacyjne. Czasem źródła te wymagają opłacenia abonamentu.Dane zbierają analitycy benchmarkingowi oraz analityk dokumentacji. Przygotowują oni raporty i zestawienia wyników.
===Analiza danych===
===Analiza danych===

Wersja z 05:46, 21 maj 2020

Proces benchmarkingu
Polecane artykuły


Proces.gif

To tylko przykład procesu.

Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.

Cele procesu

Cele istnienia procesu:

  1. Uczenie się od najlepszych i wykorzystywanie ich doświadczenia.
  2. Zidentyfikowanie silnych i słabych stron przedsiębiorstwa.
  3. Wykorzystanie najlepszych praktyk.
  4. Ciągłe zarządzanie procesami poprawy i zmian.

Cele usprawniające:

  1. Powołanie do zespołu benchmarkingowego specjalistów w zakresie HR w celu zbadania możliwości poprawy poziomu satysfakcji klientów.
  2. Nawiązywanie kontaktów z nowymi partnerami benchmarkingowymi, którzy osiągnęli pozycję lidera w zakresie danej praktyki.
  3. Skrócenie czasu obiegu dokumentów o około 30%.

Charakterystyka procesu

Proces benchmarkingu polega na nieustannym uczeniu się od liderów i adaptowaniu najlepszych rozwiązań procesów biznesowych na grunt naszego przedsiębiorstwa. Zespół składający się w większości z wewnętrznych pracowników ma za zadanie określić, które obszary i procesy wymagają reorganizacji, ustalić wskaźniki i punkty pomiaru. Następnie przeprowadzane są wewnętrzne i zewnętrzne porównania funkcjonowania procesów oraz ich wyników, a dalej wdrożenie programu naprawczego lub reorganizacja.

Zasoby (dane wejściowe)

1. Uczestnicy procesu

  1. Kierownik zespołu benchmarkingowego- specjalista ds. benchmarkingu
  2. Doradca benchmarkingowy (konsultant z zewnątrz)- specjalista ds. benchmarkingu
  3. Analityk dokumentacji (pozyskiwania dokumentacji)- specjalista ds. controllingu
  4. Analitycy benchmarkingowi (kilka osób)- dobierani przez kierownika zespołu
  5. Specjalista z dziedziny, której dotyczą usprawnienia- dobierany przez kierownika zespołu
  6. Zarząd przedsiębiorstwa

2. Zasoby materialne

  • komputer z dostępem do wewnętrznych baz danych oraz Internetu
  • fundusze na pozyskiwanie informacji z ogólnych baz danych
  • telefon
  • fax

3. Zasoby informacyjne

4. Narzędzia, metody i techniki

Opis procesu

Wybór procesu

Kierownik zespołu określa ściśle wewnętrzne procesy i mechanizmy organizacyjne, które wymagają reorganizacji, powodują obniżenie konkurencyjności przedsiębiorstwa, generują niezadowalające wyniki. Następnie przedstawia wnioski zarządowi firmy, który dokonuje wstępnej akceptacji wyznaczonych procesów i mechanizmów. Kierownik powołuje zespół analityków (4 osób) składający się z pracowników przedsiębiorstwa, z komórek, których ma dotyczyć reorganizacja. Wybiera on również doradcę benchmarkingowego tzw konsultanta oraz specjalistę z dziedziny, która została wybrana.

Przeprowadzenie wewnętrznych badań w celu jasnego określenia obecnej praktyki i wyników

Analityk dokumentacji wyznacza kluczowe czynniki sukcesu w powiązaniu z misją przedsiębiorstwa, które posłużą do wewnętrznych badań. Analityk opracowuje schematy ideowe wybranych procesów, zapoznaje z nimi szeregowych pracowników określając ich miejsce i role w procesie. Ma to służyć zrozumieniu potrzeby reorganizacji oraz uświadomić jej cel, jak również umożliwić zebranie właściwych i rzetelnych danych. Analitycy benchmakingowi przeprowadzają wewnętrzne badania na podstawie danych od kierowników komórek, klientów, partnerów biznesowych, wewnętrznych raportów i publikacji, wewnętrznych baz danych oraz przygotowują zestawienia wyników oraz raport z badań, które przekazywane są do analityka dokumentacji, który kieruje tym zadaniem.

Wybór porównywalnej firmy

Specjalista z dziedziny poddanej benchmarkingowi w oparciu o opinię doradcy (konsultanta) wybiera najlepszy do przeprowadzenia w zaistniałych warunkach typ benchmarkingu. Następnie wyłania odpowiednią firmę do porównania na podstawie danych o udziale w rynku, strategii rynkowej, produktu, poziomu zysków, reputacji firmy.

Pozyskanie partnera benchmarkingowego

Specjalista z dziedziny poddanej benchmarkingowi przygotowuje kwestionariusz ze wstępnymi pytaniami i przesyła go do wybranych firm z prośbą o współpracę. Jeśli wybrana firma jest liderem w sektorze pozyskanie danych może odbyć się na drodze zakupu opracowań i patentów. Jeśli firma jest spoza sektora, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dane będzie można uzyskać na zasadzie wymiany za własne opracowania w innej (pożądanej przez nią) dziedzinie. Do wszystkich opracowań i kwestionariuszy dołączona zostaje klauzula o poufności danych.

Przygotowanie danych o własnej firmie

Analityk dokumentacji przygotowuje zestawienia danych i odpowiedni raport z działalności firmy z zakresu ustalonego wcześniej z partnerem bechmarkingowym. Po zatwierdzeniu przez zarząd, na wcześniej ustalonych warunkach poufności danych, raport może posłużyć wymianie danych między partnerami benchmarkingowymi.

Zebranie danych

Zbieranie danych odbywa się poprzez dwa źródła:

  • bezpośrednio od partnerów benchmarkingowych poprzez wizyty, konsultacje, seminaria. Po uzyskaniu zgody od wybranej firmy na współdziałanie analitycy benchmarkingowi przygotowują wizytę w wybranej firmie celem zebrania danych. Układają oni scenariusz spotkania, przygotowują szczegółowe pytania oraz klauzulę tajności danych. Elementy te są konsultowane z partnerem jeszcze przed spotkaniem właściwym, którego dotyczą.
  • ze źródeł pośrednich takich jak ogólnie dostępne bazy danych, instytuty naukowo - badawcze, agencje rządowe, Internet, biura konsultingowe, izby przemysłowo - handlowe, biuletyny informacyjne. Czasem źródła te wymagają opłacenia abonamentu.Dane zbierają analitycy benchmarkingowi oraz analityk dokumentacji. Przygotowują oni raporty i zestawienia wyników.

Analiza danych

Cały zespół zajmujący się procesem benchmarkingu analizuje otrzymane wyniki, zestawia raporty z badań wewnętrznych oraz raporty z badań powadzonych poza organizacją. Ustalana jest wielkość luki pomiędzy własnymi rezultatami a wynikami porównywanego przedsiębiorstwa. Zespół analizuje przyczyny prowadzące do tych rozbieżności. Dane liczbowe oraz opisy procesów dają całościowy obraz aktualnej sytuacji, który w przejrzystej formie raportu przekazywany jest do specjalisty z dziedziny.

Określenie potencjału dla programu poprawy

Mając przygotowany raport i zestawienie wyników badań specjalista z dziedziny określa możliwości zaadaptowania poznanych rozwiązań na grunt naszego przedsiębiorstwa. Ustala kierunki działań w porozumieniu z zarządem przedsiębiorstwa. Przekazuje wyniki i ustalenia do komórki zarządzania procesami.

Ocena efektów

Analityk dokumentacji ponownie zbiera potrzebne dane i wyniki porównując z założeniami. Tworzy zestawienie i określa czy prowadzony proces benchmarkingu przynosi pożądane efekty czy tylko generuje koszty. Raport przedstawia zarządowi.

7. Wyjścia (dane wyjściowe)

  • raporty wyników, porównań
  • formularz (kwestionariusz) zapytań
  • plan wdrożenia programu poprawy wraz z harmonogramem
  • raport z wdrożenia

Autor: Małgorzata Stachura, Daniel Smyl