Proces analizy strategicznej
To tylko przykład procesu. Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.
|
Cele procesu
Cele szczegółowe procesu:
- Przedstawić szereg propozycji nowych narzędzi badawczych, stanowiących zarówno oryginalne propozycje autorów, jak i będących efektem adaptacji i rozwinięcia metod stosowanych w innych obszarach oraz dokonano systematyki stosowanych dotychczas metod analizy strategicznej. Termin realizacji - koniec 2008 roku.
- Zbadać jaka jest atrakcyjność badanego sektora dla przedsiębiorstwa, jakie szanse i zagrożenia dla rozwoju przedsiębiorstwa stwarza funkcjonowanie w określonym sektorze a także które sektory dla funkcjonujących w nim przedsiębiorstw dają lepsze możliwości rozwoju, łączenie jakich sektorów daje efekt synergiczny. Termin realizacji - 2 kwartał 2008 roku
- Jakie nowe atrakcyjne sektory mogłyby w przyszłości stanowić pole działania przedsiębiorstwa i jakie należy ponieść koszty wejścia do tych sektorów. Termin realizacji - 3 kwartał 2008 roku
Cele ogólne procesu:
- Doprowadzać równowagę między zasobami oraz możliwościami w otoczeniu
- Poszukiwać możliwości w otoczeniu
- Dostosowywać zasobów firmy do zmian otoczenia
Charakterystyka procesu
Analiza strategiczna jest pierwszym etapem zarządzania strategicznego. Głównym zadaniem procesu analizy strategicznej jest odpowiedź na pytanie, w jakich warunkach firma będzie działać w przyszłości oraz ocena możliwości dostosowania się do nich. W procesie tym określa się zewnętrzne warunki rozwoju (szanse i zagrożenia), jak również ocenia się zdolność przedsiębiorstwa do ich wykorzystania. Dzięki temu otrzymujemy pozycję strategiczną firmy w badanym okresie oraz w przyszłości.
Aby analiza spełniała swoje funkcje należy przeprowadzić analizę: makrootoczenia, mikrootoczenia oraz analizę wewnętrzną firmy.
Zasoby (dane wejściowe)
1. Uczestnicy procesu
2. Zasoby materialne
- komputer
- telefon
3. Zasoby informacyjne
- analiza makrootoczenia (dokonana wcześniej dla potrzeb całej firmy, a nie tylko jednego oddziału)
- baza danych klientów
- raporty handlowców (dotyczące działania konkurencji)
- archiwum z dokumentacją reklamacji
- struktura organizacji
- raporty roczne (finansowe)
- akty prawne
- dane GUS
4. Narzędzia, metody i techniki
- Punktowa analiza atrakcyjności sektora.
- 5 sił Portera
- Analiza kluczowych czynników sukcesu
- uproszczona wersją macierzy McKinseya
 ,
Opis procesu
A. Opracowanie planu przeprowadzenia analizy strategicznej
- Dyrektor handlowy placówki powołuje zespół, który będzie miał za zadanie przeprowadzenie analizy (będzie mu przewodniczył) oraz tworzy szczegółowy plan analizy strategicznej oddziału z uwzględnieniem terminów, zadań i metod, jakie zostaną do niej wykorzystane.
- Zarząd spółki zatwierdza plan analizy (może nanieść poprawki jak np.: zmiany terminów).
- Dyrektor handlowy informuje pracowników (sekretarkę i handlowców) o zadaniach jakie będą mieli obowiązek wykonać w celu pomocy przy przeprowadzaniu analizy.
B. Zebranie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia analizy
- Handlowcy przygotowują raporty dotyczące konkurencji (zał.1) oraz sondaż wśród klientów i przekazują je w wyznaczonym terminie do sekretarki.
- Specjalista ds handlowych analizuje dokumentację reklamacji i wraz z wnioskami, przekazuje do sekretarki.
- Sekretarka dokonuje podsumowania zbiorczego raportów handlowców, i wraz zresztą dokumentów przekazuje do Dyrektora Handlowego.
- Dyrektor Handlowy wraz z wybranym zespołem gromadzą wszystkie pozostałe niezbędne informacje potrzebne do przeprowadzenia analizy.
C Przeprowadzenie i dokumentacja analizy.
- Analiza makrootoczenia - ponieważ została ona wykonana już wcześniej na potrzeby całej firmy, Dyrektor Handlowy oddziału ma za zadanie zapoznać się z nią, przed rozpoczęciem dalszych prac i przedstawić reszcie zespołu badawczego.
- Analiza mikrootoczenia - Dyrektor Handlowy wraz z zespołem przeprowadza ją przy pomocy metody:
- "5 sił Portera" (zał 2)
- wybór czynników,
- nadanie im wag,
- ustalenie siły wpływu,
- określenie oceny ważonej i podsumowanie
- punktowej analizy sektora (zał3)
- wybór kryteriów,
- ustalenie wag kryteriów,
- przyznanie wartość poszczególnym kryteriom i podsumowanie analizy
10.Analiza wewnętrzna - Dyrektor Handlowy wraz z zespołem przeprowadza ją przy pomocy metody:
- kluczowych czynników sukcesu
- wybór specyficznych czynników, charakterystycznych tylko dla branży w której działa przedsiębiorstwo (biorąc również pod uwagę wiek sektora w którym działa)
- przeprowadzenie analizy
11.W końcowym etapie zespół przy pomocy uproszczonej macierzy McKinseya pozycjonuje firmę na tle konkurnecji.
12. Grupa analityków podsumowuje wszystkie analizy i wyciąga wnioski.
13. Sekretarka sporządza dokumentację całej analizy i dostarcza ją Dyrektorowi Handlowemu, oraz wszystkim członkom zespołu.
6.3 Stworzenie planu strategicznego firmy.
14.Dyrektor Handlowy na podstwie przeprowadzonej analizy tworzy plan działania strategicznego dla swojego oddziału i przedstawia go do akceptacji zarządowi.
15. Zarząd akceptuje plan lub odsyła go do poprawki.
Wyjścia (dane wyjściowe)
1 Zapisy dotyczące realizacji analizy strategicznej firmy
2 Plan analizy zaakceptowany przez Zarząd firmy
3 Protokół sekretarki ze spotkań zarządu
4 Raport handlowców dotyczące konkurencji
5 Macierz McKinsea
Odpowiedzialność i uprawnienia
Stanowisko | Zadanie | Uprawniony do | Odpowiedzilny za |
Dyrektor Handlowy (SM) | tworzenia raportów | rzetelne przygotowanie planu przeprowadzenia analizy | |
ustalenia składu ZA oraz zwoływania obrad pracowniczych | rzeczowe i dokładne przekazanie podwładnym przynależnych im zadań i terminu ich realizacji | ||
ma dostęp do wszystkich dokumentów w firmie | zebranie pozostałych danych niezbędnych do przeprowadzenia analizy (akty prawne, dane GUS, raporty roczne konkurnecji) | ||
dostęp do analizy makrootoczenia wykonanej przez zewnętrzną firmę | dokładne zapoznanie się z dokumentcją badawczą I przekazanie jej wyników pozostałym członką ZA | ||
przewodniczenia obradom ZA, wykonywanie analiz, ma dostęp do wszystkich danych dotyczących firmy | rzetelne przeprowadzenie analizy mikrootoczenia firmy | ||
j.w. | rzetelne przeprowadzenie analizy wewnętrznej firmy | ||
j.w. | przeprowadzenie pozycjonowania firmy | ||
j.w. | zmobilizowanie ZA i przeprowadzenie wraz z nimi podsumowania analizy oraz wyciągnięcie wniosków | ||
terminowe i dokładne sporządzenie planu strategicznego rozwoju firmy | |||
Zarząd spółki (ZS) | dostę do planu analizy, możliwośc wprowadzenia w nim zmian | akceptację planu analizy w możliwie krótkim czasie | |
dostęp do raportu dotyczącego planów strategicznych, możliwość wprowadzenia zmina w planie strategicznym | akceptacja plany działania strategicznego w możliwie krótkim czasie | ||
Handlowcy (PH) | dostęp do bazy danych klientów, | rzetelne przeprowadzenie ankiety oraz opracowanie raportu i terminowe przekazanie sekretarce | |
Specjalista ds handlu (SdsH) | ma dostęp do archiwum reklamacji | przygotowanie dokładnej analizy zarejetrowanych reklamacji i przekazanie je w terminie do sekretarki | |
Sekretarka | dostęp do raportów PH, analizy SdsH, bazy danych klientów, | zebranie dokumentów, czytelne opracowanie i terminowe przekaznie ich do SM | |
dostęp do wyników analizy strategicznej | sporządzenie rzetelnej i przejrzystej dokumentacji analizy strategicznej | ||
Zespół analityków (ZA) | dostęp do raportów rocznych, | zebranie pozostałych danych niezbędnych do przeprowadzenia analizy (akty prawne, dane GUS, raporty roczne konkurnecji) | |
dostęp do wszystkich niezbędnych danych | rzetelne przeprowadzenie analizy mikrootoczenia firmy | ||
j.w. | rzetelne przeprowadzenie analizy wewnętrznej firmy | ||
j.w. | przeprowadzenie pozycjonowania firmy | ||
j.w. | konstruktywne podsumowanie anlizy i wyciągnięcie wniosków |
Diagram procesu
Dyrektor Handlowy | Zarząd spółki | Handlowcy | SdsH | Sekretraka | Zespół analityków | |
1 | W | I | ||||
2 | W | |||||
3 | W | |||||
4 | No | W | ||||
5 | No | W | ||||
6 | K | W | ||||
7 | N | W | ||||
8 | W | |||||
9 | N | W | ||||
10 | N | W | ||||
11 | N | W | ||||
12 | N | W | ||||
13 | K | W | O | |||
14 | W | K | ||||
15 | W |
Autor: Michał Franczyk, Aleksandra Madejska