Praca w domu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Telepraca]]</li>
<li>[[Warunki pracy]]</li>
<li>[[Agencja pośrednictwa pracy]]</li>
<li>[[Praca dorywcza]]</li>
<li>[[Freelancer]]</li>
<li>[[Leasing pracowniczy]]</li>
<li>[[Elastyczne formy zatrudnienia]]</li>
<li>[[Chałupnictwo]]</li>
<li>[[Praca nakładcza]]</li>
</ul>
}}
'''[[Praca]] w domu''' rozumiana jako wykonywanie pewnych czynności i zadań poza zakładem pracy jest jednym z wielu typów tzw. '''telepracy''' (z ang. telecommuting = '''telework'''). Jest to nowy sposób rewolucjonizujący organizację pracy pod dwoma najważniejszymi aspektami: czas i przestrzeń. Do jego powstania przyczyniły się błyskawiczny [[rozwój]] i popularyzacja technik komputerowych i telekomunikacyjnych (szybki [[Internet]], telefonia komórkowa), które pozwalają na porozumiewanie się z miejscem zatrudnienia bez wychodzenia z domu.
'''[[Praca]] w domu''' rozumiana jako wykonywanie pewnych czynności i zadań poza zakładem pracy jest jednym z wielu typów tzw. '''telepracy''' (z ang. telecommuting = '''telework'''). Jest to nowy sposób rewolucjonizujący organizację pracy pod dwoma najważniejszymi aspektami: czas i przestrzeń. Do jego powstania przyczyniły się błyskawiczny [[rozwój]] i popularyzacja technik komputerowych i telekomunikacyjnych (szybki [[Internet]], telefonia komórkowa), które pozwalają na porozumiewanie się z miejscem zatrudnienia bez wychodzenia z domu.


Linia 26: Linia 9:
* praca z danymi.
* praca z danymi.


Praca w domu jako typ telepracy jest najczęściej wykonywana w oderwaniu od współpracowników i poza fizyczną kontrolą przełożonych. Taki stan rzeczy wymusza samodzielne [[kontrolowanie]] i [[zarządzanie]] czasem pracy. Natomiast takich pracowników cechuje brak ciągłego, bezpośredniego, wizualnego kontaktu  
Praca w domu jako typ telepracy jest najczęściej wykonywana w oderwaniu od współpracowników i poza fizyczną kontrolą przełożonych. Taki stan rzeczy wymusza samodzielne [[kontrolowanie]] i [[zarządzanie]] czasem pracy. Natomiast takich pracowników cechuje brak ciągłego, bezpośredniego, wizualnego kontaktu
z przełożonymi i współpracownikami. Zmuszeni są oni do równoczesnego prowadzenia życia zawodowego i rodzinnego w jednym miejscu.
z przełożonymi i współpracownikami. Zmuszeni są oni do równoczesnego prowadzenia życia zawodowego i rodzinnego w jednym miejscu.
<google>ban728t</google>


'''Tabela 1. Zalety telepracy'''
'''Tabela 1. Zalety telepracy'''
Linia 46: Linia 28:
|-
|-
| Elastyczne godziny pracy
| Elastyczne godziny pracy
| Redukcja [[absencja|absencji]] i zwolnień chorobowych  
| Redukcja [[absencja|absencji]] i zwolnień chorobowych
| Możliwość aktywizacji osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży i osób wychowujących dzieci
| Możliwość aktywizacji osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży i osób wychowujących dzieci
|-
|-
Linia 53: Linia 35:
| [[Oferta]] telepracy obejmuje dowolny obszar
| [[Oferta]] telepracy obejmuje dowolny obszar
|-
|-
| Bardziej swobodna [[organizacja]] życia prywatnego  
| Bardziej swobodna [[organizacja]] życia prywatnego
| Wzrost [[wydajność|wydajności]] pracowników
| Wzrost [[wydajność|wydajności]] pracowników
|
|
|}
|}


Praca w domu nie koniecznie musi być związana z wykonywaniem zadań zleconych przez firmę, w której pracownik jest zatrudniony. Istnieje także możliwość pracy niezależnej, na własny [[rachunek]]. Zostaje się wtedy podwykonawcą dla różnych firm (zarówno dużych jak i małych i średnich przedsiębiorstw). Przykładem mogą być księgowi (zestawienia finansowe), informatycy (projekty oprogramowania), tłumacze (tłumaczenia pisemne) itp. W przypadku osób pracujących na własny rachunek urządzenia teleinformatyczne są szczególnym narzędziem poszerzenia kontaktów pracy oraz przyspieszenia komunikacji ze zleceniodawcą.  
<google>n</google>
 
Praca w domu nie koniecznie musi być związana z wykonywaniem zadań zleconych przez firmę, w której pracownik jest zatrudniony. Istnieje także możliwość pracy niezależnej, na własny [[rachunek]]. Zostaje się wtedy podwykonawcą dla różnych firm (zarówno dużych jak i małych i średnich przedsiębiorstw). Przykładem mogą być księgowi (zestawienia finansowe), informatycy (projekty oprogramowania), tłumacze (tłumaczenia pisemne) itp. W przypadku osób pracujących na własny rachunek urządzenia teleinformatyczne są szczególnym narzędziem poszerzenia kontaktów pracy oraz przyspieszenia komunikacji ze zleceniodawcą.


Badania wykazują, że najwięcej osób pracujących w domu jest w Finlandii (prawie 7% ogólnej liczby pracujących). Zdecydowaną większość tzw. telepracowników stanowią mężczyźni (81%). Ponadto dominującą grupą telepracowników stanowią osoby w wieku 30-39 lat (36%) i od 40-49 lat (33%).
Badania wykazują, że najwięcej osób pracujących w domu jest w Finlandii (prawie 7% ogólnej liczby pracujących). Zdecydowaną większość tzw. telepracowników stanowią mężczyźni (81%). Ponadto dominującą grupą telepracowników stanowią osoby w wieku 30-39 lat (36%) i od 40-49 lat (33%).
==TL;DR==
Praca w domu, czyli telepraca, rozwija się dzięki postępowi technologicznemu. Telepraca pozwala na pracę poza miejscem pracy, wykorzystując technologię komunikacyjną. Praca w domu ma wiele zalet, takich jak eliminacja dojazdów, elastyczne godziny pracy i redukcja kosztów dla przedsiębiorstw. Praca w domu może być wykonywana jako podwykonawca dla różnych firm. W Polsce telepraca jest uregulowana prawem pracy. Telepracownicy stanowią 1% wszystkich pracujących w Polsce.


==Telepraca w Polsce==
==Telepraca w Polsce==
[[Prawo]] regulujące [[rynek]] telepracy w Polsce zaczęło obowiązywać w 2007 roku.  
[[Prawo]] regulujące [[rynek]] telepracy w Polsce zaczęło obowiązywać w 2007 roku.


Rozdział IIb działu drugiego [[prawo pracy|Kodeksu Pracy]] zawiera artykuły określające [[zatrudnienie]] pracowników w formie telepracy. Artykuł 67<sup>5</sup> definiuje formę pracy telepracownika, jako wykonywaną regularnie poza zakładem pracy i świadczoną przy udziale środków komunikacji elektronicznej. Warunki prowadzenia telepracy mogą zostać ustalone między stronami przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia (art. 67<sup>7</sup>). Zgodnie z art. 67<sup>11</sup> [[pracodawca]] dostarcza telepracownikowi narzędzia niezbędne do świadczenia telepracy, zapewniając szkolenia z zakresu obsługi sprzętu, [[ubezpieczenie]] sprzętu, a także pokrywa wszelkie naprawy i [[usługi]] serwisowe. W związku z wykonywaniem telepracy poza biurem, pracodawca ma prawo kontrolować pracownika (art. 67<sup>14</sup>), natomiast pracownik posiada dostęp do szkoleń, może podnosić [[kwalifikacje]] i ubiegać się o [[awans]] na równi z wykonującymi pracę na terenie zakładu pracy (art. 67<sup>15</sup>)(M. Pawłowska 2009).
Rozdział IIb działu drugiego [[prawo pracy|Kodeksu Pracy]] zawiera artykuły określające [[zatrudnienie]] pracowników w formie telepracy. Artykuł 67<sup>5</sup> definiuje formę pracy telepracownika, jako wykonywaną regularnie poza zakładem pracy i świadczoną przy udziale środków komunikacji elektronicznej. Warunki prowadzenia telepracy mogą zostać ustalone między stronami przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia (art. 67<sup>7</sup>). Zgodnie z art. 67<sup>11</sup> [[pracodawca]] dostarcza telepracownikowi narzędzia niezbędne do świadczenia telepracy, zapewniając szkolenia z zakresu obsługi sprzętu, [[ubezpieczenie]] sprzętu, a także pokrywa wszelkie naprawy i [[usługi]] serwisowe. W związku z wykonywaniem telepracy poza biurem, pracodawca ma prawo kontrolować pracownika (art. 67<sup>14</sup>), natomiast pracownik posiada dostęp do szkoleń, może podnosić [[kwalifikacje]] i ubiegać się o [[awans]] na równi z wykonującymi pracę na terenie zakładu pracy (art. 67<sup>15</sup>)(M. Pawłowska 2009).


W 2007 roku telepracownicy w Polsce stanowili 1% wszystkich pracujących (B. Wyrzykowska 2014, s. 3807).  
W 2007 roku telepracownicy w Polsce stanowili 1% wszystkich pracujących (B. Wyrzykowska 2014, s. 3807).
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Telepraca]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Warunki pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencja pośrednictwa pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Praca dorywcza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Freelancer]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Leasing pracowniczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Elastyczne formy zatrudnienia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Chałupnictwo]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Praca nakładcza]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* European Commission (2000). ''[https://web.fhnw.ch/personenseiten/najib.harabi/publications/books/benchmarking-progress-of-telework-and-electronic-commerce-in-europe Benchmarking Progress on new ways of working nad new forms of business across Europe]'', ECaTT Final Raport
<noautolinks>
* Pawłowska M. (2009). ''[http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/30/id/662 Perspektywy rozwoju telepracy w Polsce]'', E-[[mentor]], nr 3(30)
* European Commission (2000), ''Benchmarking Progress on new ways of working nad new forms of business across Europe'', ECaTT Final Raport
* Pędziwiatr F. (2002). ''Telepraca i jej implikacje. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi'', IPiSS, nr 2/2002
* Pawłowska M. (2009), ''[https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/30/id/662 Perspektywy rozwoju telepracy w Polsce]'', E-mentor, nr 3(30)
* Wyrzykowska B. (2014). ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/305-artykuly-na-plycie-cd-4/5069-artykul Przedsiębiorstwo bez pracowników - telepraca]'', [[Logistyka]] 4/2014
* Pędziwiatr F. (2002), ''Telepraca i jej implikacje. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi'', IPiSS, nr 2
* Wyrzykowska B. (2014), ''Przedsiębiorstwo bez pracowników - telepraca'', Logistyka 4
</noautolinks>
{{a|Sebastian Malik, Jakub Godek}}
{{a|Sebastian Malik, Jakub Godek}}
[[Kategoria:Rekrutacja i zatrudnienie]]
[[Kategoria:Rekrutacja i zatrudnienie]]
{{#metamaster:description|Praca w domu to forma telepracy, która umożliwia wykonywanie zadań poza miejscem pracy. Oferuje elastyczne godziny i eliminuje problemy z dojazdem.}}

Aktualna wersja na dzień 16:39, 12 sty 2024

Praca w domu rozumiana jako wykonywanie pewnych czynności i zadań poza zakładem pracy jest jednym z wielu typów tzw. telepracy (z ang. telecommuting = telework). Jest to nowy sposób rewolucjonizujący organizację pracy pod dwoma najważniejszymi aspektami: czas i przestrzeń. Do jego powstania przyczyniły się błyskawiczny rozwój i popularyzacja technik komputerowych i telekomunikacyjnych (szybki Internet, telefonia komórkowa), które pozwalają na porozumiewanie się z miejscem zatrudnienia bez wychodzenia z domu.

Komisja Europejska zaproponowała następującą definicję telepracy: "Telepraca jest to metoda organizowania i wykonywania pracy, w której pracownik pracuje poza miejscem pracy pracodawcy przez znaczną część swojego czasu pracy, dostarczając do pracodawcy wyniki (rezultaty) pracy przy wykorzystaniu technologii informacyjnych oraz technologii przekazywania danych, zwłaszcza Internetu".

Najczęściej wymienianymi, podstawowymi cechami telepracy są:

  • możliwość zmiany miejsca pracy poza przypisaną główną siedzibą (np. w domu),
  • ruchomy i najczęściej niekontrolowany czas pracy,
  • wykorzystanie komputera i urządzeń telekomunikacyjnych (komunikacja z firmą przez Internet i telefon),
  • praca z danymi.

Praca w domu jako typ telepracy jest najczęściej wykonywana w oderwaniu od współpracowników i poza fizyczną kontrolą przełożonych. Taki stan rzeczy wymusza samodzielne kontrolowanie i zarządzanie czasem pracy. Natomiast takich pracowników cechuje brak ciągłego, bezpośredniego, wizualnego kontaktu z przełożonymi i współpracownikami. Zmuszeni są oni do równoczesnego prowadzenia życia zawodowego i rodzinnego w jednym miejscu.

Tabela 1. Zalety telepracy

Pracownik Przedsiębiorstwo Społeczeństwo
Eliminacja problemów związanych z dojazdami do pracy (czas dojazdu i koszty paliwa) Możliwość pozyskiwania pracowników niezwiązanych z położeniem przedsiębiorstwa Redukcja zanieczyszczeń ze spalin samochodowych
Lokalizacja przedsiębiorstwa nie jest czynnikiem decydującym o miejscu zamieszkania Redukcja kosztów na terenie zakładu pracy (mniejsza powierzchnia biurowa i niższe koszty operacyjne) Mniejsze natężenie ruchu ulicznego
Elastyczne godziny pracy Redukcja absencji i zwolnień chorobowych Możliwość aktywizacji osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży i osób wychowujących dzieci
Brak presji ze strony wewnętrznych grup pracowniczych Brak konfliktów personalnych Oferta telepracy obejmuje dowolny obszar
Bardziej swobodna organizacja życia prywatnego Wzrost wydajności pracowników

Praca w domu nie koniecznie musi być związana z wykonywaniem zadań zleconych przez firmę, w której pracownik jest zatrudniony. Istnieje także możliwość pracy niezależnej, na własny rachunek. Zostaje się wtedy podwykonawcą dla różnych firm (zarówno dużych jak i małych i średnich przedsiębiorstw). Przykładem mogą być księgowi (zestawienia finansowe), informatycy (projekty oprogramowania), tłumacze (tłumaczenia pisemne) itp. W przypadku osób pracujących na własny rachunek urządzenia teleinformatyczne są szczególnym narzędziem poszerzenia kontaktów pracy oraz przyspieszenia komunikacji ze zleceniodawcą.

Badania wykazują, że najwięcej osób pracujących w domu jest w Finlandii (prawie 7% ogólnej liczby pracujących). Zdecydowaną większość tzw. telepracowników stanowią mężczyźni (81%). Ponadto dominującą grupą telepracowników stanowią osoby w wieku 30-39 lat (36%) i od 40-49 lat (33%).

TL;DR

Praca w domu, czyli telepraca, rozwija się dzięki postępowi technologicznemu. Telepraca pozwala na pracę poza miejscem pracy, wykorzystując technologię komunikacyjną. Praca w domu ma wiele zalet, takich jak eliminacja dojazdów, elastyczne godziny pracy i redukcja kosztów dla przedsiębiorstw. Praca w domu może być wykonywana jako podwykonawca dla różnych firm. W Polsce telepraca jest uregulowana prawem pracy. Telepracownicy stanowią 1% wszystkich pracujących w Polsce.

Telepraca w Polsce

Prawo regulujące rynek telepracy w Polsce zaczęło obowiązywać w 2007 roku.

Rozdział IIb działu drugiego Kodeksu Pracy zawiera artykuły określające zatrudnienie pracowników w formie telepracy. Artykuł 675 definiuje formę pracy telepracownika, jako wykonywaną regularnie poza zakładem pracy i świadczoną przy udziale środków komunikacji elektronicznej. Warunki prowadzenia telepracy mogą zostać ustalone między stronami przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia (art. 677). Zgodnie z art. 6711 pracodawca dostarcza telepracownikowi narzędzia niezbędne do świadczenia telepracy, zapewniając szkolenia z zakresu obsługi sprzętu, ubezpieczenie sprzętu, a także pokrywa wszelkie naprawy i usługi serwisowe. W związku z wykonywaniem telepracy poza biurem, pracodawca ma prawo kontrolować pracownika (art. 6714), natomiast pracownik posiada dostęp do szkoleń, może podnosić kwalifikacje i ubiegać się o awans na równi z wykonującymi pracę na terenie zakładu pracy (art. 6715)(M. Pawłowska 2009).

W 2007 roku telepracownicy w Polsce stanowili 1% wszystkich pracujących (B. Wyrzykowska 2014, s. 3807).


Praca w domuartykuły polecane
TelepracaWarunki pracyAgencja pośrednictwa pracyPraca dorywczaFreelancerLeasing pracowniczyElastyczne formy zatrudnieniaChałupnictwoPraca nakładcza

Bibliografia

  • European Commission (2000), Benchmarking Progress on new ways of working nad new forms of business across Europe, ECaTT Final Raport
  • Pawłowska M. (2009), Perspektywy rozwoju telepracy w Polsce, E-mentor, nr 3(30)
  • Pędziwiatr F. (2002), Telepraca i jej implikacje. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, IPiSS, nr 2
  • Wyrzykowska B. (2014), Przedsiębiorstwo bez pracowników - telepraca, Logistyka 4

Autor: Sebastian Malik, Jakub Godek