Metoda SPACE: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
SPACE (ang. '''Strategic Position and Action Evaluation''' - analiza pozycji strategicznej i [[ocena]] działalności firmy) to jedna z metod badania ogólnej [[zdolności]] rozwojowej firmy. Ułatwia ona [[podejmowanie decyzji]] dotyczących dywersyfikacji działalności firmy i ocenę poszczególnych jej domen.
|list1=
<ul>
<li>[[Macierz McKinsey]]</li>
<li>[[Macierz ADL]]</li>
<li>[[Macierz BCG]]</li>
<li>[[Ocena atrakcyjności sektora]]</li>
<li>[[Analiza portfolio]]</li>
<li>[[Koncepcja pięciu sił Portera]]</li>
<li>[[Mapa intensywności celów]]</li>
<li>[[Portfelowa analiza strategiczna]]</li>
<li>[[Metody analizy strategicznej]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
SPACE (ang. '''Strategic Position and Action Evaluation''' - analiza pozycji strategicznej i ocena działalności firmy) to jedna z metod badania ogólnej zdolności rozwojowej firmy. Ułatwia ona [[podejmowanie decyzji]] dotyczących dywersyfikacji działalności firmy i ocenę poszczególnych jej domen.  


==Etapy postępowania==
==Etapy postępowania==
Tok postępowania w tej metodzie można podzielić na cztery etapy:
Tok postępowania w tej metodzie można podzielić na cztery etapy:
# Wyznaczenie czterech wymiarów przestrzeni, w której identyfikuje się pozycję firmy, jak i charakteryzujących je determinant.
# Wyznaczenie czterech wymiarów przestrzeni, w której identyfikuje się pozycję firmy, jak i charakteryzujących je determinant.
# Narysowanie układu współrzędnych, którego półosie (+x, -x, +y, -y stanowią odpowiednio: IS, CA, FS, ES).
# Narysowanie układu współrzędnych, którego półosie (+x, - x, +y, - y stanowią odpowiednio: IS, CA, FS, ES).
# Skwantyfikowanie wymiarów i determinant.
# Skwantyfikowanie wymiarów i determinant.
# Określenie pozycji strategicznej firmy.
# Określenie pozycji strategicznej firmy.
<google>t</google>


Procedura metody SPACE podobna jest do analizy SWOT. Najpierw dobieramy czynniki, następnie oceniamy każdy z nich. Liczymy średnią dla wszystkich zmiennych oraz sumę średnich ocen IS i CA i nanosimy wynik na oś X. Kolejnym krokiem jest zsumowanie średnich ocen wymiarów FS i ES oraz zaznaczenie wyniku na osi Y. Końcowym etapem jest wyznaczenie wektora kierunkowego. Będzie nim prosta wychodząca z początku układu współrzędnych i przechodząca przez wyznaczony punkt (Piocha S., Dylkiewicz R. (2007)).
[[Procedura]] metody SPACE podobna jest do analizy SWOT. Najpierw dobieramy czynniki, następnie oceniamy każdy z nich. Liczymy średnią dla wszystkich zmiennych oraz sumę średnich ocen IS i CA i nanosimy [[wynik]] na oś X. Kolejnym krokiem jest zsumowanie średnich ocen wymiarów FS i ES oraz zaznaczenie wyniku na osi Y. Końcowym etapem jest wyznaczenie wektora kierunkowego. Będzie nim prosta wychodząca z początku układu współrzędnych i przechodząca przez wyznaczony punkt (Piocha S., Dylkiewicz R. (2007)).
 
Determinanty wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych to: '''siła sektora''' i '''stabilność otoczenia dla zewnętrznych''' oraz '''potencjał finansowy''' i '''[[przewaga konkurencyjna]] dla wewnętrznych'''. Szczegóły prezentuje tab. 1.


Determinanty wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych to: '''siła sektora''' i '''stabilność otoczenia dla zewnętrznych''' oraz '''[[potencjał]] finansowy''' i '''[[przewaga konkurencyjna]] dla wewnętrznych'''. Szczegóły prezentuje tab. 1.


Tab.1. Determinanty wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych
Tab.1. Determinanty wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych
Linia 45: Linia 26:
* intensywność wzrostu [[kapitał]]u,
* intensywność wzrostu [[kapitał]]u,
* łatwość wejścia na [[rynek]],
* łatwość wejścia na [[rynek]],
* produktywność.
* [[produktywność]].
|Potencjał finansowy (FS - ang. financial strength)
|Potencjał finansowy (FS - ang. financial strength)
* zwrot z inwestycji,
* zwrot z inwestycji,
Linia 61: Linia 42:
* [[bariery wejścia]] na rynek,
* [[bariery wejścia]] na rynek,
* intensywność działania konkurencji,
* intensywność działania konkurencji,
* elastyczność popytowa cen.
* [[elastyczność]] popytowa cen.
|Przewaga konkurencyjna (CA - ang. competitive advantage)
|Przewaga konkurencyjna (CA - ang. competitive advantage)
* [[udział w rynku]],
* [[udział w rynku]],
* jakość wyrobów,
* [[jakość]] wyrobów,
* cykl życia wyrobów,
* [[cykl]] życia wyrobów,
* lojalność [[klient]]ów,
* [[lojalność]] [[klient]]ów,
* wykorzystanie potencjału wytwórczego,
* wykorzystanie potencjału wytwórczego,
* technologiczne know-how,
* technologiczne know-how,
* nadzór nad dostawcami i systemem dystrybucji.
* [[nadzór]] nad dostawcami i systemem dystrybucji.
|}
|}
''Źródło: [A. Stabryła 2000, s. 362-363]''
''Źródło: [A. Stabryła 2000, s. 362-363]''
<google>n</google>


Układ współrzędnych jest budowany następująco:
Układ współrzędnych jest budowany następująco:
Linia 84: Linia 67:


==Kwantyfikacja==
==Kwantyfikacja==
Intensywność wymiarów szacuje się według umownej sześciopunktowej skali, przy czym dla (IS) i (FS) wartość 1 stanowi ocenę najniższą, a 6 - najwyższą, natomiast dla (CA) i (ES) -6 jest oceną najniższą, a (-1) - najwyższą.
Intensywność wymiarów szacuje się według umownej sześciopunktowej skali, przy czym dla (IS) i (FS) [[wartość]] 1 stanowi ocenę najniższą, a 6 - najwyższą, natomiast dla (CA) i (ES) - 6 jest oceną najniższą, a (-1) - najwyższą.


Aby uwzględnić siłę wpływu zmiennych można wprowadzić wagi (rangi) dla poszczególnych zmiennych i wówczas ocena ważona będzie iloczynem oceny punktowej i rangi przypisanej danej zmiennej. Zakłada się przy tym, że suma wszystkich wag dla jednego wymiaru wynosi 1, a całkowity [[wskaźnik]] dla danego wymiaru równa się sumie ocen ważonych każdej zmiennej.
Aby uwzględnić siłę wpływu zmiennych można wprowadzić wagi (rangi) dla poszczególnych zmiennych i wówczas ocena ważona będzie iloczynem oceny punktowej i rangi przypisanej danej zmiennej. Zakłada się przy tym, że suma wszystkich wag dla jednego wymiaru wynosi 1, a całkowity [[wskaźnik]] dla danego wymiaru równa się sumie ocen ważonych każdej zmiennej.
Linia 98: Linia 81:
Wyznaczony punkt P o współrzędnych (x, y) pokazuje pozycję strategiczną firmy, zgodnie z którą możemy dobrać właściwą dla danego obiektu strategię.
Wyznaczony punkt P o współrzędnych (x, y) pokazuje pozycję strategiczną firmy, zgodnie z którą możemy dobrać właściwą dla danego obiektu strategię.


W metodzie SPACE zakłada się, że słaba [[pozycja konkurencyjna]] firmy może być rekompensowana dużą atrakcyjnością branży i odwrotnie, działanie w schyłkowej branży może być rekompensowane wysoką pozycją konkurencyjną w sektorze. Podobnie, silne finanse firmy, pozwalają dość swobodnie działać nawet w warunkach wysokiej zmienności otoczenia, a stabilne otoczenie nie wymaga dużych zasobów finansowych.
W metodzie SPACE zakłada się, że słaba [[pozycja konkurencyjna]] firmy może być rekompensowana dużą atrakcyjnością branży i odwrotnie, [[działanie]] w schyłkowej branży może być rekompensowane wysoką pozycją konkurencyjną w sektorze. Podobnie, silne finanse firmy, pozwalają dość swobodnie działać nawet w warunkach wysokiej zmienności otoczenia, a stabilne otoczenie nie wymaga dużych zasobów finansowych.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Macierz McKinsey]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Macierz ADL]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Macierz BCG]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocena atrakcyjności sektora]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza portfolio]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcja pięciu sił Portera]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mapa intensywności celów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Portfelowa analiza strategiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody analizy strategicznej]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Juszczyk M. (2001). ''[http://delibra.bg.polsl.pl/Content/39906/BCPS_43802_2001_Metoda-SPACE---narze.pdf Metoda SPACE narzędzie analizy strategicznej dla firm budowlanych]'', Zeszyty naukowe politechniki Śląskiej, nr. kol.1514
<noautolinks>
* Kałkowska J. (red.)(2010). ''[https://www.researchgate.net/profile/Hanna_Wlodarkiewicz-Klimek/publication/271441743_Zarzadzanie_strategiczne_Metody_analizy_strategicznej_z_przykladami/links/54c7912a0cf289f0cecd5297/Zarzadzanie-strategiczne-Metody-analizy-strategicznej-z-przykladami.pdf Zarządzanie strategiczne Metody analizy strategicznej z przykładami]'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
* Juszczyk M. (2001), ''[https://delibra.bg.polsl.pl/Content/39906/BCPS_43802_2001_Metoda-SPACE---narze.pdf Metoda SPACE narzędzie analizy strategicznej dla firm budowlanych]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej
* Piocha S., Dylkiewicz R. (2007). ''[http://zeszyty.wne.tu.koszalin.pl/images/wydawnictwo/zeszyty/01/06.pdf Teoretyczne i empiryczne implikacje wynikające z zastosowania analiz strategicznych w ocenie wartości przedsiębiorstwa]'',Zeszyty naukowe instytutu ekonomii i zarządzania, nr.11, s. 13-34
* Kałkowska J. (red.) (2010), ''Zarządzanie strategiczne Metody analizy strategicznej z przykładami'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
* Stabryła A. (2000). ''[[Zarządzanie strategiczne]] w teorii i praktyce firmy'', PWN, Warszawa
* Piocha S., Dylkiewicz R. (2007), ''Teoretyczne i empiryczne implikacje wynikające z zastosowania analiz strategicznych w ocenie wartości przedsiębiorstwa'', Zeszyty naukowe instytutu ekonomii i zarządzania, nr 11
* Zielińska-Chmielewska A. (2012).''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-dfbcad5a-9ea3-4ab8-b7fd-9a023eb75d71/c/IBRKK_handel_wew_6-2012.42-48.pdf Analiza strategiczna spółki akcyjnej Indykpol SA przy wykorzystaniu metody SPACE]'',Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań s.42-48
* Stabryła A. (2000), ''Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
* Zielińska-Chmielewska A. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-dfbcad5a-9ea3-4ab8-b7fd-9a023eb75d71/c/IBRKK_handel_wew_6-2012.42-48.pdf Analiza strategiczna spółki akcyjnej Indykpol SA przy wykorzystaniu metody SPACE]'', Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
</noautolinks>


{{a|Aneta Gaweł, Paweł Mleczko}}
{{a|Aneta Gaweł, Paweł Mleczko}}
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]]
[[Kategoria:Analiza strategiczna]]
[[en:SPACE method]]
[[en:SPACE method]]
{{#metamaster:description|Metoda SPACE to narzędzie analizy strategicznej i oceny działalności firmy. Pomaga podejmować decyzje dotyczące rozwoju firmy oraz oceniać jej obszary działalności.}}

Aktualna wersja na dzień 21:05, 5 sty 2024

SPACE (ang. Strategic Position and Action Evaluation - analiza pozycji strategicznej i ocena działalności firmy) to jedna z metod badania ogólnej zdolności rozwojowej firmy. Ułatwia ona podejmowanie decyzji dotyczących dywersyfikacji działalności firmy i ocenę poszczególnych jej domen.

Etapy postępowania

Tok postępowania w tej metodzie można podzielić na cztery etapy:

  1. Wyznaczenie czterech wymiarów przestrzeni, w której identyfikuje się pozycję firmy, jak i charakteryzujących je determinant.
  2. Narysowanie układu współrzędnych, którego półosie (+x, - x, +y, - y stanowią odpowiednio: IS, CA, FS, ES).
  3. Skwantyfikowanie wymiarów i determinant.
  4. Określenie pozycji strategicznej firmy.

Procedura metody SPACE podobna jest do analizy SWOT. Najpierw dobieramy czynniki, następnie oceniamy każdy z nich. Liczymy średnią dla wszystkich zmiennych oraz sumę średnich ocen IS i CA i nanosimy wynik na oś X. Kolejnym krokiem jest zsumowanie średnich ocen wymiarów FS i ES oraz zaznaczenie wyniku na osi Y. Końcowym etapem jest wyznaczenie wektora kierunkowego. Będzie nim prosta wychodząca z początku układu współrzędnych i przechodząca przez wyznaczony punkt (Piocha S., Dylkiewicz R. (2007)).

Determinanty wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych to: siła sektora i stabilność otoczenia dla zewnętrznych oraz potencjał finansowy i przewaga konkurencyjna dla wewnętrznych. Szczegóły prezentuje tab. 1.

Tab.1. Determinanty wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych

Wymiary zewnętrzne Wymiary wewnętrzne
Siła sektora (IS - ang. industry strength)
  • potencjał wzrostu,
  • potencjał rynku,
  • stabilność finansowa,
  • technologiczne know-how,
  • wykorzystanie zasobów,
  • intensywność wzrostu kapitału,
  • łatwość wejścia na rynek,
  • produktywność.
Potencjał finansowy (FS - ang. financial strength)
Stabilność otoczenia (ES - ang. environmental stability) Przewaga konkurencyjna (CA - ang. competitive advantage)

Źródło: [A. Stabryła 2000, s. 362-363]

Układ współrzędnych jest budowany następująco:

  • oś rzędnych (Y) po stronie dodatniej (góra) - FS, a ujemnej ES,
  • oś odciętych (X) po stronie dodatniej (prawa) - IS, a ujemnej CA.

Ćwiartki wykresu reprezentują:

  • pierwsza (x+, y+) - strategię agresywną,
  • druga (x-, y+) - strategię konserwatywną,
  • trzecia - strategię defensywną,
  • czwarta - strategię konkurencyjną.

Kwantyfikacja

Intensywność wymiarów szacuje się według umownej sześciopunktowej skali, przy czym dla (IS) i (FS) wartość 1 stanowi ocenę najniższą, a 6 - najwyższą, natomiast dla (CA) i (ES) - 6 jest oceną najniższą, a (-1) - najwyższą.

Aby uwzględnić siłę wpływu zmiennych można wprowadzić wagi (rangi) dla poszczególnych zmiennych i wówczas ocena ważona będzie iloczynem oceny punktowej i rangi przypisanej danej zmiennej. Zakłada się przy tym, że suma wszystkich wag dla jednego wymiaru wynosi 1, a całkowity wskaźnik dla danego wymiaru równa się sumie ocen ważonych każdej zmiennej.

Wartość współrzędnych oblicza się jako przeciętną wartość (średnią) dla sumy punktów wymiarów wspólnych dla danej osi. x = f¯(IS) + f¯(CA) y = f¯(FS) + f¯(ES), gdzie m f¯(IS) = SUMA (fi (IS)) / m 1 pozostałe obliczane według analogicznych wzorów. Wyznaczony punkt P o współrzędnych (x, y) pokazuje pozycję strategiczną firmy, zgodnie z którą możemy dobrać właściwą dla danego obiektu strategię.

W metodzie SPACE zakłada się, że słaba pozycja konkurencyjna firmy może być rekompensowana dużą atrakcyjnością branży i odwrotnie, działanie w schyłkowej branży może być rekompensowane wysoką pozycją konkurencyjną w sektorze. Podobnie, silne finanse firmy, pozwalają dość swobodnie działać nawet w warunkach wysokiej zmienności otoczenia, a stabilne otoczenie nie wymaga dużych zasobów finansowych.


Metoda SPACEartykuły polecane
Macierz McKinseyMacierz ADLMacierz BCGOcena atrakcyjności sektoraAnaliza portfolioKoncepcja pięciu sił PorteraMapa intensywności celówPortfelowa analiza strategicznaMetody analizy strategicznej

Bibliografia

  • Juszczyk M. (2001), Metoda SPACE narzędzie analizy strategicznej dla firm budowlanych, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej
  • Kałkowska J. (red.) (2010), Zarządzanie strategiczne Metody analizy strategicznej z przykładami, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
  • Piocha S., Dylkiewicz R. (2007), Teoretyczne i empiryczne implikacje wynikające z zastosowania analiz strategicznych w ocenie wartości przedsiębiorstwa, Zeszyty naukowe instytutu ekonomii i zarządzania, nr 11
  • Stabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
  • Zielińska-Chmielewska A. (2012), Analiza strategiczna spółki akcyjnej Indykpol SA przy wykorzystaniu metody SPACE, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań


Autor: Aneta Gaweł, Paweł Mleczko