Marketing automation: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Marketing automation''' (automatyzacja marketingu) - jest to zbiór narzędzi i procedur pomagających automatyzowaniu procesów marketingowo-sprzedażowych w takiej formie, aby usprawniać organizację zadań, udoskonalić działania, a tym samym zwiększyć ich efektywność. W tej koncepcji wykorzystywane są zaawansowane rozwiązania technologiczne. Odpowiednio stworzone systemy informatyczne zastępują dużą ilość pojedynczych narzędzi budując wspólne miejsce pracy dla sprzedawców i marketingowców.
'''[[Marketing]] automation''' ([[automatyzacja]] marketingu) - jest to zbiór narzędzi i procedur pomagających automatyzowaniu procesów marketingowo-sprzedażowych w takiej formie, aby usprawniać organizację zadań, udoskonalić działania, a tym samym zwiększyć ich [[efektywność]]. W tej koncepcji wykorzystywane są zaawansowane rozwiązania technologiczne. Odpowiednio stworzone [[systemy informatyczne]] zastępują dużą ilość pojedynczych narzędzi budując wspólne miejsce pracy dla sprzedawców i marketingowców.
Długotrwałe działania wykonywane są automatycznie, wymiana informacji  pomiędzy pracownikami dokonywana jest szybko i precyzyjnie, a proces zdobycia klienta  i pozyskania sprzedaży jest przeprowadzony płynnie według ściśle określonych reguł. Każde działanie jest rejestrowane i oceniane pod względem skuteczności. Precyzyjna analiza inwestycji i kampanii marketingowych umożliwia wykazanie liczby udanych i nieudanych prób, a także pozwala wspomóc proces realokacji do najbardziej efektywnych czynności<ref>LeSueur J. (2007), ''Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing'', John Wiley & Sons, New Jersey</ref> .
Długotrwałe działania wykonywane są automatycznie, [[wymiana]] informacji  pomiędzy pracownikami dokonywana jest szybko i precyzyjnie, a [[proces]] zdobycia klienta  i pozyskania sprzedaży jest przeprowadzony płynnie według ściśle określonych reguł. Każde [[działanie]] jest rejestrowane i oceniane pod względem skuteczności. Precyzyjna analiza inwestycji i kampanii marketingowych umożliwia wykazanie liczby udanych i nieudanych prób, a także pozwala wspomóc proces realokacji do najbardziej efektywnych czynności<ref>LeSueur J. (2007), ''Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing'', John Wiley & Sons, New Jersey</ref> .


Marketing automation wyręcza w firmie system do e-Mail Marketingu i system CRM dając te funkcjonalność w jednym pakiecie w integracji z możliwościami automatyzacji oraz monitorowania postępowania klientów<ref>Błażewicz G. (2012), [https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/09/Marketing-automation-PL.pdf ''Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu''], CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation</ref> .
Marketing automation wyręcza w firmie [[system]] do e-Mail Marketingu i system CRM dając te funkcjonalność w jednym pakiecie w integracji z możliwościami automatyzacji oraz monitorowania postępowania klientów<ref>Błażewicz G. (2012), [https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/09/Marketing-automation-PL.pdf ''Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu''], CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation</ref> .
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 27: Linia 27:
==Zadania marketing automation==
==Zadania marketing automation==
Koncepcja marketing automation opisuje poniższe zadania:
Koncepcja marketing automation opisuje poniższe zadania:
* ewidencja klientów kontaktujących się z firmą e-mailowo, telefonicznie i przy pomocy formularzy on-line,
* [[ewidencja]] klientów kontaktujących się z firmą e-mailowo, telefonicznie i przy pomocy formularzy on-line,
* identyfikacja klientów wchodzących na strony internetowe, blogi, aplikacje  mobilne, profile społecznościowe,
* [[identyfikacja]] klientów wchodzących na strony internetowe, blogi, aplikacje  mobilne, profile społecznościowe,
* zdobywanie informacji o postępowaniach  konsumentów z różnych kanałów i przypisanie ich do indywidualnych klientów,
* zdobywanie informacji o postępowaniach  konsumentów z różnych kanałów i przypisanie ich do indywidualnych klientów,
* podział klientów na podstawie zebranych danych,
* podział klientów na podstawie zebranych danych,
* sporządzanie i wysyłka spersonalizowanych wiadomości SMS z możliwością komunikacji dwukierunkowej,
* sporządzanie i wysyłka spersonalizowanych wiadomości SMS z możliwością komunikacji dwukierunkowej,
* formowanie i wysyłka spersonalizowanych wiadomości e-mail, tj. oferty, kupony promocyjne, newslettery oraz monitoring ich skuteczności,
* formowanie i wysyłka spersonalizowanych wiadomości e-mail, tj. oferty, kupony promocyjne, newslettery oraz [[monitoring]] ich skuteczności,
* tworzenie prężnych  treści na stronach internetowych dla nowych i rozpoznanych klientów,
* tworzenie prężnych  treści na stronach internetowych dla nowych i rozpoznanych klientów,
* generowanie oraz realizacja programów edukacyjnych, które mają przygotować klientów do zakupu,
* generowanie oraz realizacja programów edukacyjnych, które mają przygotować klientów do zakupu,
* selekcjonowanie konsumentów najbardziej zainteresowanych zakupem poprzez scoring,
* selekcjonowanie konsumentów najbardziej zainteresowanych zakupem poprzez scoring,
* rozwijanie oferty przez cross-selling,
* rozwijanie oferty przez [[cross-selling]],
* przeprowadzanie kampanii remarketingowych,
* przeprowadzanie kampanii remarketingowych,
* analiza sprzedaży,
* [[analiza sprzedaży]],
* analiza porzuconych koszyków,
* analiza porzuconych koszyków,
* utrzymanie klienta,
* utrzymanie klienta,
* raportowanie i analiza danych<ref>Dudziak S. (2014), ''Marketing automation – nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw'', "Handel Wewnętrzny" 6:26-36, s. 28-29</ref> .
* raportowanie i [[analiza danych]]<ref>Dudziak S. (2014), ''Marketing automation – nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw'', "[[Handel]] Wewnętrzny" 6:26-36, s. 28-29</ref> .


==Korzyści wynikające z wdrożenia systemu marketing automation==
==Korzyści wynikające z wdrożenia systemu marketing automation==
Linia 47: Linia 47:
* automatyzowanie czynności  marketingowych i sprzedażowych poprzez wykorzystanie  jednego narzędzia i jednej, wspólnej dla wszystkich pracowników bazy danych o obecnych i potencjalnych klientach;
* automatyzowanie czynności  marketingowych i sprzedażowych poprzez wykorzystanie  jednego narzędzia i jednej, wspólnej dla wszystkich pracowników bazy danych o obecnych i potencjalnych klientach;
* obsługa każdego kanału komunikacji online z klientami, wraz z obszarem serwisów społecznościowych;
* obsługa każdego kanału komunikacji online z klientami, wraz z obszarem serwisów społecznościowych;
* szansa utworzenia szerokiej bazy danych o bieżących i potencjalnych klientach, za pomocą której wiadomości są lepiej dopasowane do potrzeb i oczekiwań wyróżnionych grup docelowych, a komunikacja jest bardziej skuteczna;
* szansa utworzenia szerokiej bazy danych o bieżących i potencjalnych klientach, za pomocą której wiadomości są lepiej dopasowane do potrzeb i oczekiwań wyróżnionych grup docelowych, a [[komunikacja]] jest bardziej skuteczna;
* pozyskanie pewności, że każdy wygenerowany lead zostanie właściwie przygotowany do rozmowy ze sprzedawcą, a kontakt będzie miał miejsce w optymalnym momencie;
* pozyskanie pewności, że każdy wygenerowany lead zostanie właściwie przygotowany do rozmowy ze sprzedawcą, a kontakt będzie miał miejsce w optymalnym momencie;
* zgromadzenie wszelkich danych dotyczących czynności wykonywanych w systemie oraz pracy jego użytkowników. Dzięki nim menadżerowie dostają szczegółowe raporty posiadające dane, które opisują przebieg i koszty realizacji wszelakich procesów marketingowych i sprzedażowych oraz informacje o efektywności każdego z pracowników;
* zgromadzenie wszelkich danych dotyczących czynności wykonywanych w systemie oraz pracy jego użytkowników. Dzięki nim menadżerowie dostają szczegółowe raporty posiadające [[dane]], które opisują przebieg i [[koszty]] realizacji wszelakich procesów marketingowych i sprzedażowych oraz [[informacje]] o efektywności każdego z pracowników;
* pracownicy wolni od wykonywania rutynowych i zarazem czasochłonnych czynności mogą poświęcić więcej czasu na prace koncepcyjne;   
* pracownicy wolni od wykonywania rutynowych i zarazem czasochłonnych czynności mogą poświęcić więcej czasu na prace koncepcyjne;   
* redukcja kosztów operacyjnych i wzrost przychodów<ref>Bajdak. A. (2016), ''Marketing automation – systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży'', "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 45 (1/2016), s.451-452</ref> .  
* redukcja kosztów operacyjnych i wzrost przychodów<ref>Bajdak. A. (2016), ''Marketing automation – systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży'', "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 45 (1/2016), s.451-452</ref> .  
Linia 57: Linia 57:
* Błażewicz G. (2012), [https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/09/Marketing-automation-PL.pdf ''Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu''], CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation
* Błażewicz G. (2012), [https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/09/Marketing-automation-PL.pdf ''Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu''], CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation
* Dudziak S. (2014), ''Marketing automation – nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw'', "Handel Wewnętrzny" 6:26-36
* Dudziak S. (2014), ''Marketing automation – nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw'', "Handel Wewnętrzny" 6:26-36
* Gerlach R. (2014), [http://wsp.pl/file/1261_387725351.pdf ''Zastosowanie Marketing Automation w branży konferencyjno-kongresowej''], "Innowacje w przemyśle spotkań", (Red.) A. Grzegorczyk, J. Majewski, S. Wróblewski, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa  
* Gerlach R. (2014), [http://wsp.pl/file/1261_387725351.pdf ''Zastosowanie Marketing Automation w branży konferencyjno-kongresowej''], "[[Innowacje]] w przemyśle spotkań", (Red.) A. Grzegorczyk, J. Majewski, S. Wróblewski, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa  
* LeSueur J. (2007), ''Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing'', John Wiley & Sons, New Jersey
* LeSueur J. (2007), ''Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing'', John Wiley & Sons, New Jersey
* Nowak L., Szmajda M.(2013), [https://pdf.helion.pl/bibebi/bibebi.pdf ''Marketing Automation''], (w:) Gancarz-Wójcicka B. (red.), "Biblia e-biznesu", Helion, Gliwice
* Nowak L., Szmajda M.(2013), [https://pdf.helion.pl/bibebi/bibebi.pdf ''Marketing Automation''], (w:) Gancarz-Wójcicka B. (red.), "Biblia e-biznesu", Helion, Gliwice
* Peszko K., Chrąchol-Barczyk U.(2015), ''Analiza potrzeb klientów za pomocą Marketing Automation'', "Logistyka", Szczecin, s.1020-1027
* Peszko K., Chrąchol-Barczyk U.(2015), ''Analiza potrzeb klientów za pomocą Marketing Automation'', "[[Logistyka]]", Szczecin, s.1020-1027
* Sweezey M. (2014), ''Marketing Automation For Dummies'', John Wiley & Sons, New Jersey
* Sweezey M. (2014), ''Marketing Automation For Dummies'', John Wiley & Sons, New Jersey
* Świeczak W. (2013),  [https://www.researchgate.net/profile/Witold_Swieczak/publication/311675961_Proces_marketing_automation_jako_kierunek_doskonalenia_wspolczesnego_marketingu_przedsiebiorstwa/links/5853e23408aef7d030a7955d.pdf ''Proces marketing automation jako kierunek doskonalenia współczesnego marketingu przedsiębiorstwa''], Minib 9, "Marketing instytucji naukowych i badawczych", nr 3(9)/2013,  
* Świeczak W. (2013),  [https://www.researchgate.net/profile/Witold_Swieczak/publication/311675961_Proces_marketing_automation_jako_kierunek_doskonalenia_wspolczesnego_marketingu_przedsiebiorstwa/links/5853e23408aef7d030a7955d.pdf ''Proces marketing automation jako kierunek doskonalenia współczesnego marketingu przedsiębiorstwa''], Minib 9, "Marketing instytucji naukowych i badawczych", nr 3(9)/2013,  

Wersja z 06:21, 20 maj 2020

Marketing automation
Polecane artykuły


Marketing automation (automatyzacja marketingu) - jest to zbiór narzędzi i procedur pomagających automatyzowaniu procesów marketingowo-sprzedażowych w takiej formie, aby usprawniać organizację zadań, udoskonalić działania, a tym samym zwiększyć ich efektywność. W tej koncepcji wykorzystywane są zaawansowane rozwiązania technologiczne. Odpowiednio stworzone systemy informatyczne zastępują dużą ilość pojedynczych narzędzi budując wspólne miejsce pracy dla sprzedawców i marketingowców. Długotrwałe działania wykonywane są automatycznie, wymiana informacji pomiędzy pracownikami dokonywana jest szybko i precyzyjnie, a proces zdobycia klienta i pozyskania sprzedaży jest przeprowadzony płynnie według ściśle określonych reguł. Każde działanie jest rejestrowane i oceniane pod względem skuteczności. Precyzyjna analiza inwestycji i kampanii marketingowych umożliwia wykazanie liczby udanych i nieudanych prób, a także pozwala wspomóc proces realokacji do najbardziej efektywnych czynności[1] .

Marketing automation wyręcza w firmie system do e-Mail Marketingu i system CRM dając te funkcjonalność w jednym pakiecie w integracji z możliwościami automatyzacji oraz monitorowania postępowania klientów[2] .

Początki marketing automation

Po raz pierwszy termin “marketing automation” pojawił się w połowie lat 90. w momencie, gdy marketingowcy, poszukując ulepszenia swojej pracy, rozpoczęli łączyć bazy danych z automatycznym kodem, mając na celu ułatwienie klasyfikacji informacji na bardziej szczegółowe segmenty,oparte na większej ilości zmiennych. Działania te zainicjowały szybki rozrost koncepcji i narzędzi wyprowadzając marketing automation na szczebel przemysłu masowego[3] . Pod koniec poprzedniej dekady w Polsce pojawiły się elementy automatyzacji marketingu w systemach CMS i mailingowych, a od 2011 roku zaczęły działać kompleksowe narzędzia marketing automation, wykorzystywane przez przedsiębiorców[4] .

Zadania marketing automation

Koncepcja marketing automation opisuje poniższe zadania:

  • ewidencja klientów kontaktujących się z firmą e-mailowo, telefonicznie i przy pomocy formularzy on-line,
  • identyfikacja klientów wchodzących na strony internetowe, blogi, aplikacje mobilne, profile społecznościowe,
  • zdobywanie informacji o postępowaniach konsumentów z różnych kanałów i przypisanie ich do indywidualnych klientów,
  • podział klientów na podstawie zebranych danych,
  • sporządzanie i wysyłka spersonalizowanych wiadomości SMS z możliwością komunikacji dwukierunkowej,
  • formowanie i wysyłka spersonalizowanych wiadomości e-mail, tj. oferty, kupony promocyjne, newslettery oraz monitoring ich skuteczności,
  • tworzenie prężnych treści na stronach internetowych dla nowych i rozpoznanych klientów,
  • generowanie oraz realizacja programów edukacyjnych, które mają przygotować klientów do zakupu,
  • selekcjonowanie konsumentów najbardziej zainteresowanych zakupem poprzez scoring,
  • rozwijanie oferty przez cross-selling,
  • przeprowadzanie kampanii remarketingowych,
  • analiza sprzedaży,
  • analiza porzuconych koszyków,
  • utrzymanie klienta,
  • raportowanie i analiza danych[5] .

Korzyści wynikające z wdrożenia systemu marketing automation

Wprowadzenie systemu marketing automation może dostarczyć przedsiębiorstwu wiele korzyści. Do najważniejszych należą:

  • automatyzowanie czynności marketingowych i sprzedażowych poprzez wykorzystanie jednego narzędzia i jednej, wspólnej dla wszystkich pracowników bazy danych o obecnych i potencjalnych klientach;
  • obsługa każdego kanału komunikacji online z klientami, wraz z obszarem serwisów społecznościowych;
  • szansa utworzenia szerokiej bazy danych o bieżących i potencjalnych klientach, za pomocą której wiadomości są lepiej dopasowane do potrzeb i oczekiwań wyróżnionych grup docelowych, a komunikacja jest bardziej skuteczna;
  • pozyskanie pewności, że każdy wygenerowany lead zostanie właściwie przygotowany do rozmowy ze sprzedawcą, a kontakt będzie miał miejsce w optymalnym momencie;
  • zgromadzenie wszelkich danych dotyczących czynności wykonywanych w systemie oraz pracy jego użytkowników. Dzięki nim menadżerowie dostają szczegółowe raporty posiadające dane, które opisują przebieg i koszty realizacji wszelakich procesów marketingowych i sprzedażowych oraz informacje o efektywności każdego z pracowników;
  • pracownicy wolni od wykonywania rutynowych i zarazem czasochłonnych czynności mogą poświęcić więcej czasu na prace koncepcyjne;
  • redukcja kosztów operacyjnych i wzrost przychodów[6] .

Bibliografia

  • Bajdak. A. (2016), Marketing automation – systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 45 (1/2016)
  • Błażewicz G. (2012), Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu, CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation
  • Dudziak S. (2014), Marketing automation – nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw, "Handel Wewnętrzny" 6:26-36
  • Gerlach R. (2014), Zastosowanie Marketing Automation w branży konferencyjno-kongresowej, "Innowacje w przemyśle spotkań", (Red.) A. Grzegorczyk, J. Majewski, S. Wróblewski, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa
  • LeSueur J. (2007), Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing, John Wiley & Sons, New Jersey
  • Nowak L., Szmajda M.(2013), Marketing Automation, (w:) Gancarz-Wójcicka B. (red.), "Biblia e-biznesu", Helion, Gliwice
  • Peszko K., Chrąchol-Barczyk U.(2015), Analiza potrzeb klientów za pomocą Marketing Automation, "Logistyka", Szczecin, s.1020-1027
  • Sweezey M. (2014), Marketing Automation For Dummies, John Wiley & Sons, New Jersey
  • Świeczak W. (2013), Proces marketing automation jako kierunek doskonalenia współczesnego marketingu przedsiębiorstwa, Minib 9, "Marketing instytucji naukowych i badawczych", nr 3(9)/2013,

Przypisy

  1. LeSueur J. (2007), Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing, John Wiley & Sons, New Jersey
  2. Błażewicz G. (2012), Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu, CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation
  3. Sweezey M.(2014), Marketing Automation For Dummies, John Wiley & Sons, New Jersey, s.7
  4. Nowak L., Szmajda M. (2013), Marketing Automation, (w:) Gancarz-Wójcicka B. (red.), "Biblia e-biznesu", Helion, Gliwice, s.298
  5. Dudziak S. (2014), Marketing automation – nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw, "Handel Wewnętrzny" 6:26-36, s. 28-29
  6. Bajdak. A. (2016), Marketing automation – systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 45 (1/2016), s.451-452

Autor: Magdalena Kurcz