Lean management: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Lean Management''' - koncepcja zarządzania [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]], która zakłada dostosowanie go do warunków gospodarowania panujących na [[rynek|rynku]] na drodze przekształceń organizacyjnych i funkcjonalnych; jest powolnym i ciągłym procesem racjonalizacji całej [[organizacja|organizacji]] oraz jej stosunków z otoczeniem poprzez wprowadzenie licznych zmian w zakresie działalności, w strukturze majątku oraz sposobach zarządzania, ale także w dziedzinie przygotowania zawodowego oraz kształtowania postaw pracowników; wysmuklanie, wyszczuplanie, odchudzanie przedsiębiorstwa. Lean Management jest obecnie jedną z najbardziej znanych i najszerzej wykorzystywanych w praktyce koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania w przedsiębiorstwach produkcyjnych.
|list1=
<ul>
<li>[[System produkcyjny Toyoty]]</li>
<li>[[Just in time]]</li>
<li>[[Metoda WCM]]</li>
<li>[[Koszty jakości a funkcje zarządzania]]</li>
<li>[[Koncepcje zarządzania]]</li>
<li>[[Istota zarządzania przez jakość]]</li>
<li>[[Łańcuch dostaw]]</li>
<li>[[Organizacja ucząca się]]</li>
<li>[[Lean production]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Lean Management to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która polega na dostosowaniu go do warunków rynkowych poprzez wprowadzenie zmian organizacyjnych i funkcjonalnych. Główne założenia to elastyczność struktury organizacyjnej, ciągłe doskonalenie i podział odpowiedzialności. Celem Lean Management jest wysoka produktywność i jakość produktu oraz minimalizacja marnotrawstwa. Koncepcja wywodzi się z Toyota Production System i jest szeroko stosowana w branży produkcyjnej.
'''Lean Management''' - koncepcja zarządzania [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]], która zakłada dostosowanie go do warunków gospodarowania panujących na [[rynek|rynku]] na drodze przekształceń organizacyjnych i funkcjonalnych; jest powolnym i ciągłym procesem racjonalizacji całej [[organizacja|organizacji]] oraz jej stosunków z otoczeniem poprzez wprowadzenie licznych zmian w zakresie działalności, w strukturze majątku oraz sposobach zarządzania, ale także w dziedzinie przygotowania zawodowego oraz kształtowania postaw pracowników; wysmuklanie, wyszczuplanie, odchudzanie przedsiębiorstwa. Lean Management jest obecnie jedną z najbardziej znanych i najszerzej wykorzystywanych w praktyce koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania w przedsiębiorstwach produkcyjnych.  


==Założenia==
==Założenia==
Koncepcja Lean Management zakłada:
Koncepcja Lean Management zakłada:
# Elastyczność struktury organizacyjnej.
# [[Elastyczność]] struktury organizacyjnej.
# Ciągłe udoskonalanie organizacji poprzez liczne szkolenia kadry i pracowników.
# Ciągłe udoskonalanie organizacji poprzez liczne szkolenia [[kadry]] i pracowników.
# Wyodrębnienie małych jednostek organizacyjnych, zespołów pracujących nad określonym zadaniem.
# Wyodrębnienie małych jednostek organizacyjnych, zespołów pracujących nad określonym zadaniem.
# Podział odpowiedzialności.
# Podział odpowiedzialności.


Lean management jest sposobem zarządzania przedsiębiorstwem, wykorzystywanym szczególnie w procesie [[restrukturyzacja|restrukturyzacji]]. Jego istotą jest "wysmuklanie" przedsiębiorstwa poprzez racjonalizacje zadań dotyczących zarządzania majątkiem firmy, [[zarządzanie personelem|zarządzania personelem]], jak też skupienie się na kształtowaniu pozytywnych kontaktów z otoczeniem. Koncepcja lean management zmierza do uzyskania wysokiej produktywności i [[jakość produktu|jakości produktów]], przy maksymalnym usprawnieniu organizacji i wszelkich [[praca|procesów pracy]].
Lean management jest sposobem zarządzania przedsiębiorstwem, wykorzystywanym szczególnie w procesie [[restrukturyzacja|restrukturyzacji]]. Jego istotą jest "wysmuklanie" przedsiębiorstwa poprzez racjonalizacje zadań dotyczących zarządzania majątkiem firmy, [[zarządzanie personelem|zarządzania personelem]], jak też skupienie się na kształtowaniu pozytywnych kontaktów z otoczeniem. Koncepcja lean management zmierza do uzyskania wysokiej produktywności i [[jakość produktu|jakości produktów]], przy maksymalnym usprawnieniu organizacji i wszelkich [[praca|procesów pracy]].
<google>ban728t</google>


Do obszarów zastosowań koncepcji Lean management należy:
Do obszarów zastosowań koncepcji Lean management należy:
* produkcja,
* [[produkcja]],
* zaopatrzenie i zbyt,
* [[zaopatrzenie]] i [[zbyt]],
* organizacja i kierowanie.
* [[organizacja]] i [[kierowanie]].


Lean management koncentruje się na realizacji czterech wzajemnie powiązanych celów, są to:
Lean management koncentruje się na realizacji czterech wzajemnie powiązanych celów, są to:
# Krótki cykl produkcyjny, wysoka integracja procesu produkcyjnego.
# Krótki [[cykl]] produkcyjny, wysoka integracja procesu produkcyjnego.
# Terminowość dostaw, partnerska współpraca z dostawcami.
# Terminowość dostaw, partnerska współ[[praca]] z dostawcami.
# Minimalne zapasy.
# Minimalne [[zapasy]].
# Maksymalne wykorzystanie [[zdolność produkcyjna|zdolności produkcyjnych]].
# Maksymalne wykorzystanie [[zdolność produkcyjna|zdolności produkcyjnych]].


Lean management jako koncepcja zajmuje się również problemem marnotrawstwa.  
Lean management jako koncepcja zajmuje się również problemem marnotrawstwa.
Poprzez stopniową i nieustającą eliminację marnotrawstwa we wszystkich aspektach działalności przez wykorzystanie każdego grama inteligencji w organizacji zakłada dążenie do stworzenia perfekcyjnej organizacji by spełnić maksymalnie oczekiwania klientów, utrzymując jednocześnie na najwyższym poziomie satysfakcję załogi.
Poprzez stopniową i nieustającą eliminację marnotrawstwa we wszystkich aspektach działalności przez wykorzystanie każdego grama inteligencji w organizacji zakłada dążenie do stworzenia perfekcyjnej organizacji by spełnić maksymalnie oczekiwania klientów, utrzymując jednocześnie na najwyższym poziomie satysfakcję załogi.


==Historia==  
<google>n</google>
Lean management jako koncepcja zarządzania wywodzi się z branży wytwórczej. Podstawę jej stworzenia stanowił model produkcyjny zwany Toyota Production System (TPS), który z biegiem czasu ewaluował i przerodził się w koncepcję. Podstawowym celem TPS były eliminacja marnotrawstwa oraz zredukowanie strat występujących przy procesie produkcji poprzez zdefiniowanie wartości z punktu widzenia [[klient|klienta]], skupienie się na procesie powolnego, lecz ciągłego rozwoju oraz zastosowania płynnego przepływu [[informacja|informacji]] oraz materiałów przez proces wytwórczy. TPS uznawany jest za pierwszy system "odchudzony” z nadmiaru zapasów oraz nadprodukcji, zgodnie z metodą [[just in time]].
 
Po raz pierwszy wyrażenie ''lean management'', a właściwie ''lean manufacturing'' zostało użyte w 1991 w pracy pod tytułem ''The Machine That Changed The World'' autorstwa J. P. Womacka, D. T. Jonesa oraz D. Roosa, w której między innymi porównano organizację zakładów z branży samochodowej w Ameryce, Europie i Azji.
==Historia==
Lean management jako koncepcja zarządzania wywodzi się z branży wytwórczej. Podstawę jej stworzenia stanowił [[model]] produkcyjny zwany Toyota Production [[System]] (TPS), który z biegiem czasu ewaluował i przerodził się w koncepcję. Podstawowym celem TPS były eliminacja marnotrawstwa oraz zredukowanie strat występujących przy procesie produkcji poprzez zdefiniowanie wartości z punktu widzenia [[klient|klienta]], skupienie się na procesie powolnego, lecz ciągłego rozwoju oraz zastosowania płynnego przepływu [[informacja|informacji]] oraz materiałów przez [[proces]] wytwórczy. TPS uznawany jest za pierwszy system "odchudzony" z nadmiaru zapasów oraz nadprodukcji, zgodnie z metodą [[just in time]].
Po raz pierwszy wyrażenie ''lean management'', a właściwie ''[[lean manufacturing]]'' zostało użyte w 1991 w pracy pod tytułem ''The Machine That Changed The World'' autorstwa J. P. Womacka, D. T. Jonesa oraz D. Roosa, w której między innymi porównano organizację zakładów z branży samochodowej w Ameryce, Europie i Azji.


==Zastosowanie==
==Zastosowanie==
Restrukturyzacja według idei lean management to także zmiany w sposobie myślenia pracowników i kadry zarządzającej. Postulowana jest [[praca zespołowa]], wspólne podejmowanie decyzji, pełne zaangażowanie w pracę oraz stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Priorytetem w ''zarządzaniu wyszczuplającym'' jest informacja i bezpośredni dostęp do niej dla wszystkich pracowników.
[[Restrukturyzacja]] według idei lean management to także zmiany w sposobie myślenia pracowników i kadry zarządzającej. Postulowana jest [[praca zespołowa]], wspólne [[podejmowanie decyzji]], pełne zaangażowanie w pracę oraz stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Priorytetem w ''zarządzaniu wyszczuplającym'' jest [[informacja]] i bezpośredni dostęp do niej dla wszystkich pracowników.


Spory nacisk lean management kładzie na kształtowanie długotrwałych i bezpośrednich kontaktów z dostawcami oraz odbiorcami, wówczas zastosowanie znajduje metoda [[just in time]]. Tymczasem dla odciążenia przedsiębiorstwa ze zbędnych kosztów stosuje się [[outsourcing]], który równocześnie upraszcza i usprawnia system zarządzania poprzez zlecenie na zewnątrz niektórych funkcji. W dążeniu do optymalizacji produkcji wykorzystywany jest także [[Definicja controllingu|controlling]].
Spory nacisk lean management kładzie na kształtowanie długotrwałych i bezpośrednich kontaktów z dostawcami oraz odbiorcami, wówczas zastosowanie znajduje [[metoda]] [[just in time]]. Tymczasem dla odciążenia przedsiębiorstwa ze zbędnych kosztów stosuje się [[outsourcing]], który równocześnie upraszcza i usprawnia [[system zarządzania]] poprzez zlecenie na zewnątrz niektórych funkcji. W dążeniu do optymalizacji produkcji wykorzystywany jest także [[Definicja controllingu|controlling]].
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[System produkcyjny Toyoty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Just in time]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda WCM]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koszty jakości a funkcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Istota zarządzania przez jakość]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Łańcuch dostaw]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja ucząca się]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Lean production]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Dudek M. (2016). [http://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9204/szczuple_systemy_wytwarzania-rozdzial-3.pdf ''Szczupłe systemy wytwarzania''], Difin, Warszawa
<noautolinks>
* Lichtarski J. (1997). Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, WAE, Wrocław  
* Dudek M. (2016), ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin, Warszawa
* Nalepka A. (1998). Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zakres, kierunki, metody, WAE, Kraków
* Lichtarski J. (red.) (2001), ''Podstawy nauki o przedsiębiorstwie'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
* Nogalski B., Czerska J., Klimek A. (2010) [https://lean.info.pl/wp-content/uploads/2015/10/Wsp%C3%B3%C5%82czesne-_zarz%C4%85dzanie_artyku%C5%82.pdf ''Wykorzystanie metod teorii masowej obsługi i lean management w usprawnianiu procesów w zarządzaniu organizacją publiczną''], "Współczesne zarządzanie”, nr 1/2010, s. 62-63
* Nalepka A. (1998), ''Restrukturyzacja przedsiębiorstwa, Zakres, kierunki, metody'', WAE, Kraków
* http://pl.wikipedia.org/wiki/Lean_management
* Nogalski B., Czerska J., Klimek A. (2010), ''[https://lean.info.pl/wp-content/uploads/2015/10/Wsp%C3%B3%C5%82czesne-_zarz%C4%85dzanie_artyku%C5%82.pdf Wykorzystanie metod teorii masowej obsługi i lean management w usprawnianiu procesów w zarządzaniu organizacją publiczną]'', Współczesne zarządzanie, nr 1
* Wikipedia.org, ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Lean_management Lean management]''
</noautolinks>


{{a|Danuta Chyła, Katarzyna Szybalska}}
{{a|Danuta Chyła, Katarzyna Szybalska}}
[[Kategoria:Metody projektowania organizacji]]
[[Kategoria:Projektowanie organizacji]]
<!--[[en:Lean management]]-->
 
{{#metamaster:description|Lean Management - koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, dostosowująca je do rynku poprzez zmiany organizacyjne i funkcjonalne, w tym racjonalizację, restrukturyzację i rozwój pracowników. Powszechnie stosowana w branży produkcyjnej.}}

Aktualna wersja na dzień 00:57, 15 gru 2023

Lean Management - koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która zakłada dostosowanie go do warunków gospodarowania panujących na rynku na drodze przekształceń organizacyjnych i funkcjonalnych; jest powolnym i ciągłym procesem racjonalizacji całej organizacji oraz jej stosunków z otoczeniem poprzez wprowadzenie licznych zmian w zakresie działalności, w strukturze majątku oraz sposobach zarządzania, ale także w dziedzinie przygotowania zawodowego oraz kształtowania postaw pracowników; wysmuklanie, wyszczuplanie, odchudzanie przedsiębiorstwa. Lean Management jest obecnie jedną z najbardziej znanych i najszerzej wykorzystywanych w praktyce koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania w przedsiębiorstwach produkcyjnych.

TL;DR

Lean Management to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która polega na dostosowaniu go do warunków rynkowych poprzez wprowadzenie zmian organizacyjnych i funkcjonalnych. Główne założenia to elastyczność struktury organizacyjnej, ciągłe doskonalenie i podział odpowiedzialności. Celem Lean Management jest wysoka produktywność i jakość produktu oraz minimalizacja marnotrawstwa. Koncepcja wywodzi się z Toyota Production System i jest szeroko stosowana w branży produkcyjnej.

Założenia

Koncepcja Lean Management zakłada:

  1. Elastyczność struktury organizacyjnej.
  2. Ciągłe udoskonalanie organizacji poprzez liczne szkolenia kadry i pracowników.
  3. Wyodrębnienie małych jednostek organizacyjnych, zespołów pracujących nad określonym zadaniem.
  4. Podział odpowiedzialności.

Lean management jest sposobem zarządzania przedsiębiorstwem, wykorzystywanym szczególnie w procesie restrukturyzacji. Jego istotą jest "wysmuklanie" przedsiębiorstwa poprzez racjonalizacje zadań dotyczących zarządzania majątkiem firmy, zarządzania personelem, jak też skupienie się na kształtowaniu pozytywnych kontaktów z otoczeniem. Koncepcja lean management zmierza do uzyskania wysokiej produktywności i jakości produktów, przy maksymalnym usprawnieniu organizacji i wszelkich procesów pracy.

Do obszarów zastosowań koncepcji Lean management należy:

Lean management koncentruje się na realizacji czterech wzajemnie powiązanych celów, są to:

  1. Krótki cykl produkcyjny, wysoka integracja procesu produkcyjnego.
  2. Terminowość dostaw, partnerska współpraca z dostawcami.
  3. Minimalne zapasy.
  4. Maksymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych.

Lean management jako koncepcja zajmuje się również problemem marnotrawstwa. Poprzez stopniową i nieustającą eliminację marnotrawstwa we wszystkich aspektach działalności przez wykorzystanie każdego grama inteligencji w organizacji zakłada dążenie do stworzenia perfekcyjnej organizacji by spełnić maksymalnie oczekiwania klientów, utrzymując jednocześnie na najwyższym poziomie satysfakcję załogi.

Historia

Lean management jako koncepcja zarządzania wywodzi się z branży wytwórczej. Podstawę jej stworzenia stanowił model produkcyjny zwany Toyota Production System (TPS), który z biegiem czasu ewaluował i przerodził się w koncepcję. Podstawowym celem TPS były eliminacja marnotrawstwa oraz zredukowanie strat występujących przy procesie produkcji poprzez zdefiniowanie wartości z punktu widzenia klienta, skupienie się na procesie powolnego, lecz ciągłego rozwoju oraz zastosowania płynnego przepływu informacji oraz materiałów przez proces wytwórczy. TPS uznawany jest za pierwszy system "odchudzony" z nadmiaru zapasów oraz nadprodukcji, zgodnie z metodą just in time. Po raz pierwszy wyrażenie lean management, a właściwie lean manufacturing zostało użyte w 1991 w pracy pod tytułem The Machine That Changed The World autorstwa J. P. Womacka, D. T. Jonesa oraz D. Roosa, w której między innymi porównano organizację zakładów z branży samochodowej w Ameryce, Europie i Azji.

Zastosowanie

Restrukturyzacja według idei lean management to także zmiany w sposobie myślenia pracowników i kadry zarządzającej. Postulowana jest praca zespołowa, wspólne podejmowanie decyzji, pełne zaangażowanie w pracę oraz stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Priorytetem w zarządzaniu wyszczuplającym jest informacja i bezpośredni dostęp do niej dla wszystkich pracowników.

Spory nacisk lean management kładzie na kształtowanie długotrwałych i bezpośrednich kontaktów z dostawcami oraz odbiorcami, wówczas zastosowanie znajduje metoda just in time. Tymczasem dla odciążenia przedsiębiorstwa ze zbędnych kosztów stosuje się outsourcing, który równocześnie upraszcza i usprawnia system zarządzania poprzez zlecenie na zewnątrz niektórych funkcji. W dążeniu do optymalizacji produkcji wykorzystywany jest także controlling.


Lean managementartykuły polecane
System produkcyjny ToyotyJust in timeMetoda WCMKoszty jakości a funkcje zarządzaniaKoncepcje zarządzaniaIstota zarządzania przez jakośćŁańcuch dostawOrganizacja ucząca sięLean production

Bibliografia


Autor: Danuta Chyła, Katarzyna Szybalska