Dystrybucja pozasklepowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


[[Rozwój]] pozasklepowych form handlu detalicznego jest przejawem narastającej tendencji przedsiębiorstw do nawiązywania bezpośrednich kontaktów ze swoimi klientami i budowania z nimi indywidualnych, partnerskich relacji.
[[Rozwój]] pozasklepowych form handlu detalicznego jest przejawem narastającej tendencji przedsiębiorstw do nawiązywania bezpośrednich kontaktów ze swoimi klientami i budowania z nimi indywidualnych, partnerskich relacji.
Linia 31: Linia 30:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Eugeniusz Michalski ''Marketing podręcznik akademicki'' wyd. PWN, Warszawa 2003, s. 286 - 289
* ''Podstawy Marketingu'' pr. zbior. pod red. J.Altkorna Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 260 - 265
* ''Podstawy Marketingu'' pr. zbior. pod red. J.Altkorna Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 260 - 265
* Eugeniusz Michalski ''[[Marketing]] podręcznik akademicki'' wyd. PWN, Warszawa 2003, s. 286 - 289
</noautolinks>


{{a|Krzysztof Kulasa}}
{{a|Krzysztof Kulasa}}

Wersja z 16:22, 26 paź 2023

Dystrybucja pozasklepowa
Polecane artykuły

Rozwój pozasklepowych form handlu detalicznego jest przejawem narastającej tendencji przedsiębiorstw do nawiązywania bezpośrednich kontaktów ze swoimi klientami i budowania z nimi indywidualnych, partnerskich relacji.

Rodzaje

Dystrybucja pozasklepowa obejmuje: komiwojażerstwo, dystrybucję sieciową, sprzedaż na zamówienie telefoniczne i pocztowe, sprzedaż wysyłkową, sprzedaż przez automaty, handel elektroniczny.

  • Komiwojażerstwo - polega na tym że osoby sprzedające przyjmują w komis produkty lub próbki produktów które chcą sprzedać konsumentom lub drobnym sklepom. Zasadniczo w ten sposób sprzedawane są produkty, które nie cieszą się wielką popularnością nabywców
  • Dystrybucja sieciowa - jest pewną odmianą komiwojażerstwa. Każdy członek sieci werbuje nowych członków, którym sprzedaje produkty najczęściej w ich mieszkaniach, miejscu pracy lub w innych miejscach publicznych, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej. Sprzedaż ta wymaga prezentacji i udzielenia informacji przez profesjonalnych sprzedawców zwanych agentami, akwizytorami, konsultantami, dystrybutorami, przedstawicielami. Wynagrodzeniem sprzedawców jest marża lub prowizja od zrealizowanej sprzedaży, a niekiedy także premia za rekrutację lub organizację sieci sprzedaży bezpośredniej.
  • Automaty sprzedażowe - Automaty sprzedażowe umożliwiają dokonywanie zakupów w ciągu całej doby i są lokalizowane w szkołach, na dworcach, w szpitalach i w domach opieki społecznej.
  • Sprzedaż na zamówienie pocztowe i telefoniczne - polega na wysyłaniu listów, reklam, folderów, wideokaset, płyt CD, DVD do potencjalnych, celowo wybranych z listy adresowej osób w celu uzyskania od nich zamówienia. Zamówienia realizowane są w formie przesyłki, a zapłata regulowana jest czekiem lub kartą kredytową. Czasem nawiązywany jest kontakt telefoniczny z osobami ujętymi w książce telefonicznej lub na listach sporządzonych przez przedsiębiorstwo z dotychczasowych nabywców. Sprzedaż na zamówienie telefoniczne i pocztowe uzupełnia sprzedaż prowadzoną przez lokalne sklepy detaliczne, którym nie opłaca się prowadzić sprzedaży produktów kupowanych przez niewielu nabywców.
  • Sprzedaż za pośrednictwem katalogów prowadzą duże przedsiębiorstwa handlu wysyłkowego. Pocztą wysyłają one katalogi do wybranych klientów lub udostępniają im dostęp do katalogów w wyselekcjonowanych sklepach. Sprzedaż wysyłkowa jest atrakcyjną formą zakupu dla ludzi aktywnych zawodowo, posiadających mało czasu na tradycyjne rozumiane zakupy.
  • Sprzedaż za pomocą komputera i telewizora umożliwia ona nabywcom zobaczenie dobra lub ofertę usługi na ekranie telewizyjnym lub komputerowym i następnie złożenie zamówienia ze swojego komputera. Telewizyjne zakupy umożliwiają nabywcom zobaczenia na ekranie, jak wygląda i funkcjonuje produkt.
  • Domy sprzedaży wysyłkowej realizują zamówienia pocztowe. Oferują one wąski asortyment produktów o wysokiej jakości, których pojedyncze egzemplarze są prezentowane w salonie lub na zdjęciach katalogowych.
  • Handel elektroniczny (e-commerce, handel on-line, handel wirtualny) polega na zakupie i sprzedaży towarów i usług za pomocą sieci komputerowej. Szybkie upowszechnienie się internetu doprowadziło do wyróżnienia tradycyjnego handlu elektronicznego, w którym sieć jest tylko sposobem przesyłania danych oraz handlu internetowego, w którym sieć staje się rynkiem.
  • Sklep internetowy to określony adres w sieci WWW, który odnosi się do specjalnie przygotowanej witryny prezentującej spis oferowanych produktów, ich opis, ceny oraz umożliwiającej dokonanie zakupu za pośrednictwem zawartym na niej kwestionariuszy zakupowych.

Bibliografia

  • Eugeniusz Michalski Marketing podręcznik akademicki wyd. PWN, Warszawa 2003, s. 286 - 289
  • Podstawy Marketingu pr. zbior. pod red. J.Altkorna Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 260 - 265


Autor: Krzysztof Kulasa