Cykl życia organizacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
[[organizacja|Organizacje]] pojawiają się, rozwijają się, osiągają [[sukces]], słabną i ostatecznie przestają istnieć. Niektóre z nich istnieją bardzo długo, ale nikt nie żyje w stanie niezmienności. Nowe organizacje tworzą się codziennie. W tym samym czasie każdego dnia setki organizacji znikają na zawsze. Ci, którzy są w stanie dostosować się – rozwijają się, a inne - znikają. Niektóre organizacje rosną szybciej i wykonują swoją pracę lepiej niż inne. Zarządca musi wiedzieć, na jakim etapie [[Rozwój organizacyjny|rozwoju]] znajduje się [[organizacja]] i ocenić jaki [[Styl kierowania|styl przywództwa]] pasuje do tego etapu. Pojęcie cyklu życia organizacji należy odróżnić od pojęcia całkowitej trwałości życia organizacji. '''[[Cykl]] życia organizacji''' - zestaw etapów, które zapewniają pełną gamę rozwoju w okresie ewolucji organizacji, po czym jej wartości i działania mogą zasadniczo zmieniać się.
 
[[organizacja|Organizacje]] pojawiają się, rozwijają się, osiągają [[sukces]], słabną i ostatecznie przestają istnieć. Niektóre z nich istnieją bardzo długo, ale nikt nie żyje w stanie niezmienności. Nowe organizacje tworzą się codziennie. W tym samym czasie każdego dnia setki organizacji znikają na zawsze. Ci, którzy są w stanie dostosować się – rozwijają się, a inne - znikają. Niektóre organizacje rosną szybciej i wykonują swoją pracę lepiej niż inne. Zarządca musi wiedzieć, na jakim etapie [[Rozwój organizacyjny|rozwoju]] znajduje się [[organizacja]] i ocenić jaki [[Styl kierowania|styl przywództwa]] pasuje do tego etapu. Pojęcie cyklu życia organizacji należy odróżnić od pojęcia całkowitej trwałości życia organizacji. '''[[Cykl]] życia organizacji''' - zestaw etapów, które zapewniają pełną gamę rozwoju w okresie ewolucji organizacji, po czym jej wartości i działania mogą zasadniczo zmieniać się.  


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 29: Linia 27:


==Etapy cyklu życia organizacji==
==Etapy cyklu życia organizacji==
[[Plik:Model cykli życiowych.jpg|thumb|400px]]  
[[Plik:Model cykli życiowych.jpg|thumb|400px]]
Pomimo specyfiki i niepowtarzalności każdej organizacji, cały okres jej istnienia można podzielić na główne etapy, przez które przechodzi. Przejście z jednej fazy do drugiej jest związane ze zmianami. Aby ułatwić jakościową zmianę i przejście z jednego etapu do drugiego, trzeba znać charakterystykę każdego etapu w łańcuchu. Wyróżnić można następujące, podstawowe etapy cyklu życia organizacji: narodziny, dzieciństwo, młodość, [[dojrzałość]], starzenie, [[regeneracja]].
Pomimo specyfiki i niepowtarzalności każdej organizacji, cały okres jej istnienia można podzielić na główne etapy, przez które przechodzi. Przejście z jednej fazy do drugiej jest związane ze zmianami. Aby ułatwić jakościową zmianę i przejście z jednego etapu do drugiego, trzeba znać charakterystykę każdego etapu w łańcuchu. Wyróżnić można następujące, podstawowe etapy cyklu życia organizacji: narodziny, dzieciństwo, młodość, [[dojrzałość]], starzenie, [[regeneracja]].
* '''Narodziny''' każdej organizacji związane z koniecznością zaspokojenia [[potrzeba|interesów]] [[Konsumpcja|konsumentów]], znalezienia i zajęcia pozycji na [[rynek|rynku]]. Głównym [[cele]]m organizacji na tym etapie – przeżycia, które wymaga od [[Przywództwo|przywódczy]], takich [[zdolności]], jak wiara w sukces, gotowość do podejmowania [[ryzyko|ryzyka]], wielka [[wydajność|wydajności]]. [[Cele organizacji]] są nadal niejasne, przejście do kolejnego etapu wymaga stabilnych dostaw surowców.
* '''Narodziny''' każdej organizacji związane z koniecznością zaspokojenia [[potrzeba|interesów]] [[Konsumpcja|konsumentów]], znalezienia i zajęcia pozycji na [[rynek|rynku]]. Głównym [[cele]]m organizacji na tym etapie – przeżycia, które wymaga od [[Przywództwo|przywódczy]], takich [[zdolności]], jak wiara w sukces, gotowość do podejmowania [[ryzyko|ryzyka]], wielka [[wydajność|wydajności]]. [[Cele organizacji]] są nadal niejasne, przejście do kolejnego etapu wymaga stabilnych dostaw surowców.
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
* '''Dzieciństwo''' - niebezpieczny etap. Na tym etapie, nowa organizacja może zapaść się z powodu braku doświadczenia i niekompetencji menedżerów. Komunikacja i struktura tej organizacji pozostaje nieformalna. Jej członkowie spędzają dużo czasu na rozwijanie kontaktów i wykazują wysoki poziom zaangażowania. Głównym zadaniem tego okresu jest wzmocnić swoją pozycję na rynku, a szczególne poprawić [[konkurencja|konkurencyjności]]. Głównym celem organizacji na tym etapie - zwiększenie sukcesu i zapewnianie szybkiego wzrostu.
* '''Dzieciństwo''' - niebezpieczny etap. Na tym etapie, nowa organizacja może zapaść się z powodu braku doświadczenia i niekompetencji menedżerów. Komunikacja i struktura tej organizacji pozostaje nieformalna. Jej członkowie spędzają dużo czasu na rozwijanie kontaktów i wykazują wysoki poziom zaangażowania. Głównym zadaniem tego okresu jest wzmocnić swoją pozycję na rynku, a szczególne poprawić [[konkurencja|konkurencyjności]]. Głównym celem organizacji na tym etapie - zwiększenie sukcesu i zapewnianie szybkiego wzrostu.
* '''Młodość''' - przejście od zintegrowanego zarządzania, realizowanego przez mały [[zespół]] współpracowników do zarządzania mechanizmu różnicowego za pomocą prostych form finansowania, [[planowanie|planowania]] i [[prognozowanie|prognozowania]]. Głównym celem organizacji w tym okresie - przyspieszony wzrost. W tym okresie organizacja potrzebuje pojawienia się wysoko wyspecjalizowanych specjalistów posiadających wiedzę. Częstym błędem jest w tym okresie, że właściciele posiadają nadmierną pewność w stałym wzroście i nie zwracają uwagi na problemy które występują.
* '''Młodość''' - przejście od zintegrowanego zarządzania, realizowanego przez mały [[zespół]] współpracowników do zarządzania mechanizmu różnicowego za pomocą prostych form finansowania, [[planowanie|planowania]] i [[prognozowanie|prognozowania]]. Głównym celem organizacji w tym okresie - przyspieszony wzrost. W tym okresie organizacja potrzebuje pojawienia się wysoko wyspecjalizowanych specjalistów posiadających wiedzę. Częstym błędem jest w tym okresie, że właściciele posiadają nadmierną pewność w stałym wzroście i nie zwracają uwagi na problemy które występują.
Linia 62: Linia 60:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Berezowska A., Krzysiak I., [http://docplayer.pl/2513443-Cykl-zycia-organizacji-etapy-i-zdarzenia.html Cykl życia organizacji -etapy i zdarzenia]], Wyd. Wyższa szkołą zarządzania i prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie, Warszawa, 2012
* Berezowska A., Krzysiak I., [http://docplayer.pl/2513443-Cykl-zycia-organizacji-etapy-i-zdarzenia.html Cykl życia organizacji -etapy i zdarzenia]], Wyd. Wyższa szkołą zarządzania i prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie, Warszawa, 2012
* Kulawik-Dutkowska J., [http://www.wz.uw.edu.pl/portaleFiles/6133-wydawnictwo-/Zarzadzanie,_organizacje-internet.pdf#page=196 Cykl życia organizacji], [[Zarządzanie]], organizacje i [[organizowanie]] [[przegląd]] perspektyw teoretycznych, pod red. Klincewicz K., Wyd. Wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016
* Krupski R.,(2004), Cykl życia organizacji, Podstawy organizacji i zarzdzania, Wyd. I-BiS, Wałbrzych, wydanie V
* Krupski R.,(2004), [http://www.wwszip.pl/pliki/publikacje-wszip/01_Krupski_podstawy_organizacji_i_zarzadzania.pdf#page=29 Cykl życia organizacji], Podstawy organizacji i zarzdzania, Wyd. I-BiS, Wałbrzych, wydanie V.
* Kulawik-Dutkowska J., Cykl życia organizacji, Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych, pod red. Klincewicz K., Wyd. Wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016
* Matusiak K., (2006), [http://onte.wsg.byd.pl/moodle2.0/file.php/1/pdf/przedsiebiorczosc/etapy_tresc.pdf#page=23 Cykl życia przedsiębiorstwa], Etapy tworzenia przedsiębiorstwa, Wyd. przez Uniwersytet Łodzki, Łodź
* Matusiak K., (2006), Cykl życia przedsiębiorstwa, Etapy tworzenia przedsiębiorstwa, Wyd. przez Uniwersytet Łodzki, Łodź
* Puchalski J., (2008), [http://www.dbc.wroc.pl/Content/3310/Podstawy_nauki_organizacji.pdf#page=117 Cykl życia organizacji], Podstawy nauki o organizacji, Wyd. WSOWL, Wroclaw
* Puchalski J., (2008), [http://www.dbc.wroc.pl/Content/3310/Podstawy_nauki_organizacji.pdf#page=117 Cykl życia organizacji], Podstawy nauki o organizacji, Wyd. WSOWL, Wroclaw
</noautolinks>


{{a|Nazariy Gakh}}
{{a|Nazariy Gakh}}

Wersja z 13:54, 26 paź 2023

Cykl życia organizacji
Polecane artykuły

Organizacje pojawiają się, rozwijają się, osiągają sukces, słabną i ostatecznie przestają istnieć. Niektóre z nich istnieją bardzo długo, ale nikt nie żyje w stanie niezmienności. Nowe organizacje tworzą się codziennie. W tym samym czasie każdego dnia setki organizacji znikają na zawsze. Ci, którzy są w stanie dostosować się – rozwijają się, a inne - znikają. Niektóre organizacje rosną szybciej i wykonują swoją pracę lepiej niż inne. Zarządca musi wiedzieć, na jakim etapie rozwoju znajduje się organizacja i ocenić jaki styl przywództwa pasuje do tego etapu. Pojęcie cyklu życia organizacji należy odróżnić od pojęcia całkowitej trwałości życia organizacji. Cykl życia organizacji - zestaw etapów, które zapewniają pełną gamę rozwoju w okresie ewolucji organizacji, po czym jej wartości i działania mogą zasadniczo zmieniać się.

TL;DR

Artykuł omawia cykl życia organizacji, który składa się z etapów: narodziny, dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starzenie i regeneracja. Każdy etap ma swoje charakterystyczne cechy i wymaga odpowiedniego stylu przywództwa. Istnieją również czynniki, które mogą spowolnić proces zmian w organizacji. Każdy etap cyklu życia organizacji wiąże się z kryzysem, który wymaga specyficznych działań.

Parametry charakteryzujące cykl życia organizacji

Czas życia organizacji może obejmować kilka cyklów życiowych organizacji. Z kolei, cykl życia organizacji - jest okresem, w którym organizacja charakteryzuje się względną stabilnością parametrów, takich jak:

Etapy cyklu życia organizacji

Model cykli życiowych.jpg

Pomimo specyfiki i niepowtarzalności każdej organizacji, cały okres jej istnienia można podzielić na główne etapy, przez które przechodzi. Przejście z jednej fazy do drugiej jest związane ze zmianami. Aby ułatwić jakościową zmianę i przejście z jednego etapu do drugiego, trzeba znać charakterystykę każdego etapu w łańcuchu. Wyróżnić można następujące, podstawowe etapy cyklu życia organizacji: narodziny, dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starzenie, regeneracja.

  • Dzieciństwo - niebezpieczny etap. Na tym etapie, nowa organizacja może zapaść się z powodu braku doświadczenia i niekompetencji menedżerów. Komunikacja i struktura tej organizacji pozostaje nieformalna. Jej członkowie spędzają dużo czasu na rozwijanie kontaktów i wykazują wysoki poziom zaangażowania. Głównym zadaniem tego okresu jest wzmocnić swoją pozycję na rynku, a szczególne poprawić konkurencyjności. Głównym celem organizacji na tym etapie - zwiększenie sukcesu i zapewnianie szybkiego wzrostu.
  • Młodość - przejście od zintegrowanego zarządzania, realizowanego przez mały zespół współpracowników do zarządzania mechanizmu różnicowego za pomocą prostych form finansowania, planowania i prognozowania. Głównym celem organizacji w tym okresie - przyspieszony wzrost. W tym okresie organizacja potrzebuje pojawienia się wysoko wyspecjalizowanych specjalistów posiadających wiedzę. Częstym błędem jest w tym okresie, że właściciele posiadają nadmierną pewność w stałym wzroście i nie zwracają uwagi na problemy które występują.
  • Dojrzałośćrozwój organizacji na tym etapie odbywa się w płaszczyźnie zrównoważonego wzrostu opartego na stabilnej strukturze i skutecznym zarządzania. Okres ten charakteryzuje się: stabilnoścą w aktywności, stabilnoścą finansową. Istnieją trzy etapy dojrzałości organizacji:
  1. Okres wczesnej dorosłości - charakteryzuje się systematycznym wzrostem organizacji.
  2. Okres pośredniej dojrzałości - występuje trwały wzrost.
  3. Ostateczna dojrzałości - okres kształtowania się indywidualności i wizerunku organizacji.
  • W etapie starzenia organizacja zamiast podejmowania ryzyka aktywnie ich unika. Elastyczność organizacji stale spada. Zdolność do osiągania wyników również jest niska. Celem są krótkie i mało ryzykowe działania. Głównym celem organizacji w tym okresie jest walka o przetrwanie i zachowanie udziału w rynku.
  • Podczas regeneracji w organizacji przychodzi nowy zespół zarządzający, konkretne poglądy, które pozwalają na przeprowadzenie programu restrukturyzacji wewnętrznej, zmiany struktury zarządzania. W kierownictwie organizacji zwykle pojawia się lider zdolny wpłynąć na strukturę całego zarządu. Głównym celem w tym okresie - ożywienie organizacji. W tym etapie są identyfikowalne obszary zmian organizacyjnych.

Czynniki wpłyłające na powolne zmiany w cyklu życia organizacji

Potrzeba zmian w ciągu cyklu życia organizacji nie budzi wątpliwości. Zmiany należy wprowadzać szybko i konkretnie. Istnieje szereg czynników, które spowalniają procesy zmian w organizacji. Głównymi z nich są następujące:

Charakterystyka etapów zmian modelowych

Każdy etap cyklu życia organizacji związany jest zarówno jak z wzrostem tak i z kryzysem niektórych funkcji. Takich etapów wyróżniają pięć, a zatem i pięć rewolucji:

Etap 1 - wzrost przez kreatywność - kryzys przywództwa,
Etap 2 - wzrost poprzez wytyczne kierownictwa - kryzys autonomii,
Etap 3 - wzrost poprzez delegację - kontrola kryzysowa,
Etap 4 - wzrost poprzez koordynację - kryzys "biurokracyjny”,
Etap 5 - wzrost poprzez współpracę - kryzys.

Bibliografia

  • Berezowska A., Krzysiak I., Cykl życia organizacji -etapy i zdarzenia], Wyd. Wyższa szkołą zarządzania i prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie, Warszawa, 2012
  • Krupski R.,(2004), Cykl życia organizacji, Podstawy organizacji i zarzdzania, Wyd. I-BiS, Wałbrzych, wydanie V
  • Kulawik-Dutkowska J., Cykl życia organizacji, Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych, pod red. Klincewicz K., Wyd. Wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016
  • Matusiak K., (2006), Cykl życia przedsiębiorstwa, Etapy tworzenia przedsiębiorstwa, Wyd. przez Uniwersytet Łodzki, Łodź
  • Puchalski J., (2008), Cykl życia organizacji, Podstawy nauki o organizacji, Wyd. WSOWL, Wroclaw


Autor: Nazariy Gakh