Badanie potrzeb informacyjnych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Badanie potrzeb informacyjnych''', można zdefiniować jako [[proces]] identyfikacji i grupowania potrzeb [[informacja|informacyjnych]] kierownictwa w jednorodne zbiory, stosując różnorodne kryteria grupowania, np.: powtarzalność, stałość odbiorców, forma i postać prezentacji formularzy i raportów, źródło danych, charakter informacji, itd.
|list1=
<ul>
<li>[[System informacji menedżerskiej]]</li>
<li>[[Użytkownik informacji]]</li>
<li>[[Informatyczny system zarządzania]]</li>
<li>[[Luka informacyjna]]</li>
<li>[[Gromadzenie informacji]]</li>
<li>[[Wywiad gospodarczy]]</li>
<li>[[Informacja rynkowa]]</li>
<li>[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]</li>
<li>[[Monitoring]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''Badanie potrzeb informacyjnych''', można zdefiniować jako [[proces]] identyfikacji i grupowania potrzeb [[informacja|informacyjnych]] kierownictwa w jednorodne zbiory, stosując różnorodne kryteria grupowania, np.: powtarzalność, stałość odbiorców, forma i postać prezentacji formularzy i raportów, źródło danych, charakter informacji, itd.  


Celem badania potrzeb informacyjnych w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] jest zaspokojenie potrzeb informacyjnych danego użytkownika poprzez łańcuch odpowiednich działań prowadzący od pozyskania danych wyjściowych, poprzez ich przetworzenie w systemie, aż do przekazania odbiorcy zgłaszającemu [[zapotrzebowanie]] na nie. Należy przede wszystkim określić dokładnie i precyzyjnie, który [[użytkownik]], jednostka czy [[zespół]] zgłasza zapotrzebowanie na [[dane]] [[informacje]]. Może się tak zdarzyć, że wielu użytkowników zgłasza zapotrzebowanie na te same informacje, wtedy aby ich nie powielać, najlepiej gromadzić już raz pozyskane wiadomości. [[Potrzeby informacyjne]] mogą być zindywidualizowane lub grupowe. Ze względu na na rzeczywistą wymagalność przez użytkownika powinny być one poddawane procesowi obiektywizacji.
Celem badania potrzeb informacyjnych w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] jest zaspokojenie potrzeb informacyjnych danego użytkownika poprzez łańcuch odpowiednich działań prowadzący od pozyskania danych wyjściowych, poprzez ich przetworzenie w systemie, aż do przekazania odbiorcy zgłaszającemu [[zapotrzebowanie]] na nie. Należy przede wszystkim określić dokładnie i precyzyjnie, który [[użytkownik]], jednostka czy [[zespół]] zgłasza zapotrzebowanie na [[dane]] [[informacje]]. Może się tak zdarzyć, że wielu użytkowników zgłasza zapotrzebowanie na te same informacje, wtedy aby ich nie powielać, najlepiej gromadzić już raz pozyskane wiadomości. [[Potrzeby informacyjne]] mogą być zindywidualizowane lub grupowe. Ze względu na na rzeczywistą wymagalność przez użytkownika powinny być one poddawane procesowi obiektywizacji.
Linia 26: Linia 10:
** źródło zaspokojenia potrzeb
** źródło zaspokojenia potrzeb
* treść czyli dane mające zaspokoić dana potrzebę
* treść czyli dane mające zaspokoić dana potrzebę
<google>ban728t</google>
 
==Etapy badania potrzeb informacyjnych==
==Etapy badania potrzeb informacyjnych==
* ustalenie potrzeb informacyjnych
* ustalenie potrzeb informacyjnych
Linia 33: Linia 17:
* ustalenie stopnia informatyzacji i komputeryzacji przedsiębiorstwa
* ustalenie stopnia informatyzacji i komputeryzacji przedsiębiorstwa
* określenie odpowiedzialności osobowej, a także organizacyjnej za realizację funkcji systemu informacyjnego.
* określenie odpowiedzialności osobowej, a także organizacyjnej za realizację funkcji systemu informacyjnego.
<google>n</google>


==Metody ustalania i badania potrzeb informacyjnych użytkowników systemu==
==Metody ustalania i badania potrzeb informacyjnych użytkowników systemu==
Linia 54: Linia 40:


Menadżerowie, aby podejmować [[decyzje strategiczne]], o najszerszym i najdłuższym horyzoncie czasowym, potrzebują do podejmowania decyzji informacji skonsolidowanych i w największym stopniu syntetycznych podawanych najczęściej w postaci różnego rodzaju raportów (dziennych, tygodniowych, kwartalnych, rocznych itd.).
Menadżerowie, aby podejmować [[decyzje strategiczne]], o najszerszym i najdłuższym horyzoncie czasowym, potrzebują do podejmowania decyzji informacji skonsolidowanych i w największym stopniu syntetycznych podawanych najczęściej w postaci różnego rodzaju raportów (dziennych, tygodniowych, kwartalnych, rocznych itd.).
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[System informacji menedżerskiej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Użytkownik informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Informatyczny system zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Luka informacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gromadzenie informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wywiad gospodarczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Informacja rynkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Monitoring]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bińczycki B., Tyrańska M., Walas-Trębacz J., ''[[System informacyjny]] w zarządzaniu operacyjnym'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007 rok
<noautolinks>
* Martyniak Z., ''[[Zarządzanie]] informacją i [[komunikacja]] - zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000 rok
* Bińczycki B., Tyrańska M., Walas-Trębacz J. (2007), ''System informacyjny w zarządzaniu operacyjnym'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Stabryła A., ''[[Zarządzanie rozwojem firmy]]'', Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1996
* Martyniak Z. (2000), ''Zarządzanie informacją i komunikacją - zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Stabryła A. (1996), ''Zarządzanie rozwojem firmy'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>


{{a|Justyna Kubuszek}}
{{a|Justyna Kubuszek}}
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]
<!--[[en:Analysis of Information Needs]]-->
 
{{#metamaster:description|Badanie potrzeb informacyjnych to proces identyfikacji i grupowania potrzeb kierownictwa w jednorodne zbiory, aby zaspokoić je odpowiednimi informacjami.}}

Aktualna wersja na dzień 23:09, 20 lis 2023

Badanie potrzeb informacyjnych, można zdefiniować jako proces identyfikacji i grupowania potrzeb informacyjnych kierownictwa w jednorodne zbiory, stosując różnorodne kryteria grupowania, np.: powtarzalność, stałość odbiorców, forma i postać prezentacji formularzy i raportów, źródło danych, charakter informacji, itd.

Celem badania potrzeb informacyjnych w przedsiębiorstwie jest zaspokojenie potrzeb informacyjnych danego użytkownika poprzez łańcuch odpowiednich działań prowadzący od pozyskania danych wyjściowych, poprzez ich przetworzenie w systemie, aż do przekazania odbiorcy zgłaszającemu zapotrzebowanie na nie. Należy przede wszystkim określić dokładnie i precyzyjnie, który użytkownik, jednostka czy zespół zgłasza zapotrzebowanie na dane informacje. Może się tak zdarzyć, że wielu użytkowników zgłasza zapotrzebowanie na te same informacje, wtedy aby ich nie powielać, najlepiej gromadzić już raz pozyskane wiadomości. Potrzeby informacyjne mogą być zindywidualizowane lub grupowe. Ze względu na na rzeczywistą wymagalność przez użytkownika powinny być one poddawane procesowi obiektywizacji.

Opis potrzeby informacyjnej

  • identyfikator potrzeby (podmiot, przedmiot, typ itd.)
  • postulowane cechy
  • relacje, w tym:
    • miejsce potrzeby w ogólnej strukturze potrzeb danego systemu
    • źródło zaspokojenia potrzeb
  • treść czyli dane mające zaspokoić dana potrzebę

Etapy badania potrzeb informacyjnych

  • ustalenie potrzeb informacyjnych
  • ocena przydatności istniejącego i używanego systemu informacyjnego
  • określenie budowy i struktury systemu informacyjnego
  • ustalenie stopnia informatyzacji i komputeryzacji przedsiębiorstwa
  • określenie odpowiedzialności osobowej, a także organizacyjnej za realizację funkcji systemu informacyjnego.

Metody ustalania i badania potrzeb informacyjnych użytkowników systemu

  • badanie przez produkt,
  • całościowe studium,
  • badanie czynników warunkujących powodzenie podjętych działań i decyzji,
  • system kluczowych wskaźników
  • badanie własności informacji
  • model sposobu gospodarczego
  • macierz działalności przedsiębiorstwa
  • model sieci sterowania informacją

Metody i techniki szczegółowe

  • ustalenie zakresu potrzeb informacyjnych dla użytkowników systemu informacyjnego
  • ustalenie zgodności używanego systemu z normami prawnymi oraz realizowana strategią przedsiębiorstwa
  • ustalenie zgodności stosowanego systemu informacji z oczekiwaniami i wymaganiami użytkowników systemu

Badanie potrzeb informacyjnych wspiera proces zmian w przedsiębiorstwie umożliwia komunikację pracowników z kierownictwem i na odwrót służy wzbogaceniu wiedzy indywidualnej każdego użytkownika systemu nawiązaniu więzi z otoczeniem zewnętrznym przedsiębiorstwa.

Reguły badania potrzeb informacyjnych i ich ustalanie stosunkowo łatwo daje się określić dla np. technologii, informacji o innych przedsiębiorstwach i otoczeniu zewnętrznym firmy. Trudności pojawiają się, gdy należy np. określić odbiorców informacji, użytkowników zebranych i przetworzonych danych. Potrzeby informacyjne odnoszą się w znacznej mierze do merytorycznej zawartości przekazu informacyjnego i są całkowicie uzależnione od rodzaju zadań menedżerskich i tryb pracy użytkowników.

Menadżerowie, aby podejmować decyzje strategiczne, o najszerszym i najdłuższym horyzoncie czasowym, potrzebują do podejmowania decyzji informacji skonsolidowanych i w największym stopniu syntetycznych podawanych najczęściej w postaci różnego rodzaju raportów (dziennych, tygodniowych, kwartalnych, rocznych itd.).


Badanie potrzeb informacyjnychartykuły polecane
System informacji menedżerskiejUżytkownik informacjiInformatyczny system zarządzaniaLuka informacyjnaGromadzenie informacjiWywiad gospodarczyInformacja rynkowaMetodyka badania potrzeb informacyjnychMonitoring

Bibliografia

  • Bińczycki B., Tyrańska M., Walas-Trębacz J. (2007), System informacyjny w zarządzaniu operacyjnym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Martyniak Z. (2000), Zarządzanie informacją i komunikacją - zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Stabryła A. (1996), Zarządzanie rozwojem firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Justyna Kubuszek