CFR
CFR |
---|
Polecane artykuły |
CFR - Cost and Freight (koszt i fracht - oznaczony port przeznaczenia) - jedna z reguł międzynarodowych regulujących warunki sprzedaży respektowane przez przedsiębiorców na całym świecie. Reguły te dzielą odpowiedzialność i koszty pomiędzy sprzedającego a nabywce towaru na warunkach jaki ustalą podczas zawarcia transakcji kupna. Zwane Incoterms (International Commercial Terms) należący obok CIF, CPT i CIP do Grupy C, w której to zasadnicze koszty transportu opłacone są przez sprzedającego.Zasady Incoterms zostały utworzone w Paryżu przez Międzynarodową Izbę Handlową. Międzynarodowe Reguły Handlu składają się z 13 klauzul: 6 dotyczy transportu morskiego, a 7 pozostałych – innych typów transportu. (Salomon A. 2014 s. 108)
CFR należy do grupy C, co charakteryzuje się tym że sprzedawca organizuje transport, ponosi koszty transportu towaru oraz jest zobowiązany do odprawy celnej. Ryzyko zostaje przeniesione na kupującego w momencie nadania towaru. Wszystkie niezgodności które wynikną po tym czasie obciążają już kupującego.(Salomon A. 2014 s. 110)
Obowiązki i koszty sprzedającego i kupującego
Kupujący | Sprzedający |
---|---|
Ponosi opłaty w porcie macierzystym | Ponosi koszt załadunku w miejscu rozpoczęcia transportu |
Ponosi koszty ubezpieczenia podczas transportu | Ponosi koszt opłat celnych w kraju rozpoczęcia transportu |
Ponosi koszty transportu od portu macierzystego do siedziby | Ponosi koszt transportu do portu |
Ponosi koszty rozładunku w porcie macierzystym | Ponosi koszt opłat portowych w porcie rozpoczęcia transportu |
Ponosi koszt opłat celne w kraju docelowym | Ponosi ryzyko do momentu przekroczenia przez towar burty statku |
Ponosi koszt podatków w kraju docelowym | Ponosi koszt podatku w kraju wytworzenia towaru |
Ponosi koszty zawiadomienia sprzedającego o wymaganym terminie wysyłki towaru oraz porcie przeznaczenia | Ponosi koszty bezpiecznego i należnego opakowania towaru niezbędnego do przewozu bez ponoszenia zbędnego ryzyka. |
Ponosi koszt uzyskania licencji importowej niezbędnej do transakcji oraz koszty działań celno - importowych | Ponosi koszty kontroli jakości towaru, zważenia, zmierzenia i liczenia towaru co jest niezbędne przez załadowaniem towaru na statek |
Ponosi koszt kontroli przedwysyłkowej towaru o ile nie jest ona wymagana w kraju rozpoczęcia transportu | Ponosi koszt dostarczenia dokumentu transportowego wystawionego na docelowy port przeznaczenia towaru oraz jego kopii elektronicznej |
Źródło: (Salomon A. 2014 s. 117)
Moment przekazania ryzyka
Według reguł Incoterms, momentem przekazania ryzyka jest przekroczenie burty statku przez towar podczas załadunku. Kupujący ponosi dodatkowe ryzyko w tym utraty lub uszkodzenia towaru jeśli nie zawiadomił sprzedającego o terminie wysyłki oraz o porcie docelowym do którego ma towar dotrzeć.
Formy transportu
Ta formuła może być stosowana wyłącznie w odniesieniu do transportu wodnego morskiego i śródlądowego.(Salomon A. 2014 s. 111)
Bibliografia
- Bergami R.(2013), Incoterms 2010: The Newest Revision of Delivery Terms Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis
- Blaik P.(2017), Logistyka, koncepcja zintegrowanego zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsawa
- Kaczmarek T.T., Zarzycki M.(2005), Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz - Warszawa
- Gołembska E.(2012), Logistyka, Wydawnictwo C.H Beck, Warszawa
- Hermanowski J.(2004), Handel Zagraniczny: poradnik, Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa - Zielona Góra
- Incoterms rules created by International chamber of commerce Incoterms 2010
- Kauf S.(red) i in.(2016), Vademecum logistyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Krawczyk S.(2011), Logistyka, teoria i praktyka, część pierwsza, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Krawczyk S.(2011), Logistyka, teoria i praktyka, część druga, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Malfliet J.(2011), Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term Management Challenges in the 21st Century
- Salomon A.(2014), Formuły Incoterms 2010 w pracy spedytora międzynarodowego Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, Vol.2014 Nr.87
Autor: Kamil Budzyński, Paulina Tkaczyk