Biuro wsparcia projektu
Biuro wsparcia projektu |
---|
Polecane artykuły |
Biuro wsparcia projektu PSO (ang. Project Support Office) – wydzielona część struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa mająca na celu wsparcie zespołu zajmującego się projektem oraz redukcją ryzyka niepowodzeń podczas jego realizacji. W skład biura wsparcia projektu wchodzą doświadczeni specjaliści z zakresu zarządzania projektami, posiadający duże umiejętności, kompetencje oraz szeroką wiedzę z tego zakresu[1].
W literaturze można spotkać wiele innych określeń używanych zamiennie w odniesieniu do tego ogniwa organizacji. Wyróżnia się więc:
- "biuro zarządzania projektem - PMO (ang. Project managment office) – konstruowane jest na stałe i obejmuje wszystkie projekty tworzone przez firmę
- biuro projektu
- centrum doskonalenia zarządzania projektami
- biuro programu – powoływane jest na ograniczony czas, wspomaga mniejsze projekty składające się na jedno duże przedsięwzięcie
- biuro zarządzania rozwojem
- grupa praktyków zarządzania projektami
- wsparcie projektów IT"[2].
Opierając się na standardzie PRINCE2 można przyjąć, że biuro wsparcia projektów "jest centralną pulą wyspecjalizowanych zasobów pełniących rolę wsparcia projektu w postaci m.in. pomocy administracyjnej, zarządzania konfiguracją oraz w miarę możliwości konsultacji w zakresie stosowania metodyki PRINCE2"[3].
Przyczyny powstawania biur wsparcia projektów
Wśród najbardziej ogólnych i najważniejszych przyczyn powoływania PSO w przedsiębiorstwie należy podać:
- duże prawdopodobieństwo utraty pozyskanej wiedzy uzyskanej podczas realizacji danego projektu, spowodowane jego niestałym charakterem (struktura o charakterze przejściowym, ograniczenie czasowe)
- zespół projektowy oraz kierownicy projektu często nie posiadają wystraczającego doświadczenia do realizacji projektu o danym zakresie, potrzebują więc wsparcia
- pojawienie się nieścisłości oraz braku spójności metod stosowanych w realizacji projektów w danym przedsiębiorstwie co powoduje rozbieżności oraz problemy podczas wykonania oraz narażenie na większe ryzyko niepowodzenia projektu
- rotacja osób należących do zespołów projektowych niesprzyjająca ich uczeniu się oraz ogólnemu rozwojowi[4].
Funkcje biura wsparcia projektów
Przygotowanie skutecznych metod oraz norm
- Jest to najistotniejsze zadanie każdego PSO. W przedsiębiorstwie muszą być określone konkretne standardy oraz metody realizacji projektów według, których będą one realizowane. Należą do nich: opracowanie, monitorowanie oraz ulepszanie ogólnych standardów zarządzania projektami, segregowanie projektów realizowanych w firmie, przygotowywanie WBS oraz diagramu sieci projektów, określenie ryzyka, dokumentacja i kierowanie zmianą.
Pomoc w realizacji projektu
- Funkcja ta dotyczy świadczenia usług zespołom tworzącym projekt a w szczególności kierownikowi projektu. Biuro wówczas ma na celu wsparcie ich pod względem administracyjnym. Usługi te obejmują: pomoc w tworzeniu i zmianie harmonogramu oraz raportów z postępu prac wraz z ich archiwizacją.
Prowadzenie konsultacji
- Osoby należące do takiego biura w każdej chwili mogą służyć pomocą wszystkim zainteresowanym. Dzięki temu kierownik projektu ma dostęp do specjalistów w każdym momencie realizacji projektu. PSO ma możliwość doradztwa w następujących kwestiach: inicjowanie nowych innowacyjnych propozycji projektowych, organizacja spotkań dotyczących planowanych projektów, doradzanie podczas opracowywania projektu, szkolenia kadry.
Pomoc w doborze osób do zespołu projektowego
- PSO wraz z działem HR wyposażonym w system wspomagający zarządzanie zasobami ludzkimi, współpracują w kwestii doboru osób do pracy nad projektem. Zadaniem biura wsparcia jest posiadanie informacji dotyczących osób, które mogą brać udział w projekcie, ocenianie ich oraz stworzenie możliwości ich rozwoju.
Wspomaganie informatyczne projektów
- Biuro wsparcia projektów posiada wiedzę dotyczącą najnowocześniejszych i najbardziej efektywnych narzędzi i programów, które w znaczący sposób mogą pomóc w realizacji projektów. Pozyskują informacje z rynku, testują nowe oprogramowania, wyszukują najlepsze oferty producentów, przygotowują szkolenia w ich zakresie dla członków zespołu projektowego oraz dbają o prawidłowe działanie programów.[5]
Korzyści z działań PSO
Jest wiele korzyści płynących z pracy biura wsparcia projektów. Do najczęściej wymienianych w literaturze należą:
- ujednolicenie standardów, metod oraz procedur zarządzania projektami
- skuteczny wybór odpowiednich zasobów potrzebnych do realizacji projektu
- archiwizowanie informacji dotyczących realizowanych projektów z możliwością skorzystania z nich w przyszłych projektach
- wsparcie administracji realizacji projektu
- poprawa komunikacji
- możliwość szybkiego uzyskania pomocy oraz doradztwa w sytuacji problemowej[6].
Bibliografia
- Miedziński B. (2012). Podstawy zarządzania projektami, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "Adam”, Warszawa
- Spałek S. (2011).Rola biura projektów (Project Management Office) w pozyskiwaniu informacji dla potrzeb zarządzania finansami, ‘’Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie’’, nr 88
- Trocki M. (2014). Organizacja projektowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Walczak R. (2014).Podstawy zarządzania projektami. Metody i Przykłady, Difin, Warszawa
- Wirkus M. (2013).Zarządzanie projektami i procesami. Teoria i przypadki praktyczne, Difin, Warszawa
- Wyrozębski P. (2012). Biuro projektów jako centrum kompetencji zarządzania projektami w organizacji,’’Studia i prace Kolegium Zarządzania i Finansów’’
- Wysocki R. K. (2013).Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Wydawnictwo HELION, Gliwice
Przypisy
- ↑ Wysocki R. K. (2013). Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Wydawnictwo HELION, Gliwice, s. 557 i 568
- ↑ Wysocki R. K. (2013). Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Wydawnictwo HELION, Gliwice, s. 564
- ↑ Trocki M. (2014).Organizacja projektowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 191
- ↑ Wyrozębski P. (2012). Biuro projektów jako centrum kompetencji zarządzania projektami w organizacji, "Studia i prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, s. 192
- ↑ Wysocki R. K. (2013). Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Wydawnictwo HELION, Gliwice, s. 567 - 572
- ↑ Walczak R. (2014). Podstawy zarządzania projektami. Metody i Przykłady, Difin, Warszawa, s. 16 -17
Autor: Paulina Bosak